Gå til innhold

Mørke gener på sunnmøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menneh er det sånn at om man har brunt hår - så har man spansk blod? Eller kan man være 100 % "renraset" nordmann og likevel være brunette?
Der finnes jo brunetter i England, Tyskland, Sverige, Finland og.... Er alle disse fra søreuropeisk opphav?

Er det bare blond og blåøyd som er skandinavisk?

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hva jeg har lest meg til stammer de fleste mørke genene fra treller/slaver som Vikingene tok med seg hjem, etterhvert ble det også handelsreisendeblod i miksen. Det samme gjelder de rødhårede genene, som kom fra Irland og Skottland, og som det er desidert mest av på Vest-/Nordvestlandet. At Vestkysten med sine handelsruter fikk en annen variasjon av gener enn Østlandet er jo ganske naturlig.

Anonymkode: e187d...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menneh er det sånn at om man har brunt hår - så har man spansk blod? Eller kan man være 100 % "renraset" nordmann og likevel være brunette?
Der finnes jo brunetter i England, Tyskland, Sverige, Finland og.... Er alle disse fra søreuropeisk opphav?

Er det bare blond og blåøyd som er skandinavisk?

Anonymkode: 7d75d...98d

Nei, de er mørkere også i huden. Jeg gikk i åpen bhg med en mor med et par jenter en gang. Så spør jeg henne hvor faren deres er fra. Øygarden (utenfor Bergen). Ja, men hvor er han opprinnelig fra? Øygarden. De så ut som skikkelig vakre blandingsjenter, ikke helnorsk på en flekk, sjokoladebrune i huden og grønne øyne, virkelig vakre. Men neida, helnorske var de. Et eksempel på at det nok er noen bak i slekten som har sterkere genere enn de blonde og blåøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at både portugisere og spanjoler var blant verdens ledende sjøfartsnasjoner i tidligere tider. 

Og som alltid skjer ulykker/forlis. Ofte ble de overlevende godt integrert i det lokalsamfunnet de ble reddet av, og med få muligheter til å enkelt kunne komme seg hjem ble nok kanskje mange av dem fastboende og giftet seg med lokale kvinner.

Ikke så unaturlig det.

Ellers har heller ikke Norge vært isolert fra resten av det Europeiske kontinent, så at folk har funnet hverandre på tvers av opprinnelse bør ikke være overraskende. 

Ved hungersnød og uroligheter har det til alle tider være vandringer av mennesker på tvers av det som er dagens grenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener...

Jeg har to døtre. 
I mannen min sin slekt, er det en del "mørke" sunnmøringer.. spesielt hans søster ligner veldig på en spansk senorita....

I min slekt er vi lysere, min mor har brunt hår og blå øyne, men ellers er det vel mest blondiner i vår slekt :D

Det jeg ser, er at ene datteren er lys og blond, den andre har brunt hår, blå øyne, men jeg ser at huden virker mer gyllen, jeg tror hun har lettere for å få brunfarge enn søsteren, som er mer lys med rosaskjær, sånn som meg som aldri blir brun... 

Det er rart dette, men det ser nok ut til at hun ene har arvet sine farger fra farssiden, mens den andre har arvet farger fra morssiden.
jeg vet ikke om der er noen spanjoler i farsslekta til barna mine, men en kan jo lure når en ser hvor mørke enkelte av de er :)

 

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎03‎.‎2016 at 22.19, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare diskutere tema istedenfor for å gnåle om dette her også? Finnes nok av andre tråder å sutre og synes synd på seg selv. Blir ganske lei av at alt skal handle om menn vs kvinner og her har ikke noen nevnt det med et ord engang før du kommer å ødelegger hele tråden.

Anonymkode: b2138...ebe

Tror det var ironi det innlegget du legger grunn :P

Endret av Nita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en dame i førtiårene, hun er mørk som en spanjol (eller portugiser) og blir knallbrun i syden. Ser ut som en innfødt. Hun er fra nettopp møre, ja. Ålesundstraktene.

Anonymkode: 096e5...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg er kvart sogning, bestefaren min frå Sogn var heilt svarthåra. skuldast visst eit portugisisk forlis... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er ikke fra Sunnmøre, men fra Bømlo. Likevel har hun disse trekkene som gjør at hun (og søsknene) ser utenlandsk ut: gylden hud, brune øyne, mørt hår, og også "arabisk" nese. Jeg har stamtavlen hennes på morssiden, og der er i hvert fall alt norsk. Skjønner ikke hvor de genene kommer fra.

Når det gjelder oss barna, så er alle blåøyde og blonde, så vi likner mest på vår sørlandske far. Mamma ser ut som "den nye kjæresten" til pappa😛

Anonymkode: a1d80...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Det kan også være en del som stammer etter kysttaterne? Jeg er lys i håret og med blå øyne, men jeg blir fort brun om sommeren. Farfar var visst etterkommer av kysttaterne, og han var svart i håret og med mørke øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Citronella
Den 2.4.2016 at 10.02, Sunhands skrev:

Det kan også være en del som stammer etter kysttaterne? Jeg er lys i håret og med blå øyne, men jeg blir fort brun om sommeren. Farfar var visst etterkommer av kysttaterne, og han var svart i håret og med mørke øyne.

Hva er en kysttater?  Spør fordi jeg har en god venninne fra en øy i Norge, hvor hele familien er lys i hår, men brun i huden nesten hele håret. 

Legger til at jeg ikke er norsk selv, men nysgjerrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/11/2016 at 23.13, Citronella skrev:

Hva er en kysttater?  Spør fordi jeg har en god venninne fra en øy i Norge, hvor hele familien er lys i hår, men brun i huden nesten hele håret. 

Legger til at jeg ikke er norsk selv, men nysgjerrig. :)

Her kan du lese om tatere/romanifolk. 

Det vanlige var at romanifolket reiste med hest og kjerre, ofte i grupper på flere familier, men i noen av slektene i skjærgården i Bohuslän, langs kysten av Trøndelag og på nordvestlandet, reiste man med hest om våren og høsten, mens man om sommeren reiste med båt. "

Anonymkode: e47af...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min er helt svart i håret og brun i huden. Brun året rundt, han ser ikke norsk ut i det hele tatt. Slekt fra Ålesund, og vi har også hørt historien om forliste spanjoler.

Anonymkode: bde75...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
Den 14. april 2016 at 23.19, AnonymBruker skrev:

Her kan du lese om tatere/romanifolk. 

Det vanlige var at romanifolket reiste med hest og kjerre, ofte i grupper på flere familier, men i noen av slektene i skjærgården i Bohuslän, langs kysten av Trøndelag og på nordvestlandet, reiste man med hest om våren og høsten, mens man om sommeren reiste med båt. "

Anonymkode: e47af...440

Takk for svar. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe sant i dette. Jeg kommer fra sunnmøre, og vi har hørt historier om forliste spanjoler og jeg har selv spanske røtter. Jeg er lys blond med blå øyer, men huden min derimot er gylden som gjør meg rask brun. Den har et gulskjær i seg og ikke det mer typiske rosa- eller blåskjæret. 

Anonymkode: 8f836...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Saturday, March 19, 2016 at 8.31, AnonymBruker skrev:

Har hørt at der er en del mørke gener på sunnmøre, man kan se det spesielt på øyene og søre sunnmøre,

folk med mørkt hår og brune øyne og litt gylne i huda. 
På min manns side er det flere som er sånn også, de vet ikke selv om noen "spanjoler" eller lignende bak i slekta,

men jeg syns enkelte i hans familie ser spanske ut, rett og slett, og hun ene ble tatt for å være spanjol da hun var i Spania en sommer.
De blir lett brune, og soler de seg mye, så ser de virkelig brune ut, ser absolutt ikke norsk ut.

Jeg hadde en jente i klassen min også som var sånn "brun" og hun fortalte at hun hadde en portugisk oldefar som hadde vært innom øya da han var sjømann.... 

Mange ungjenter lot seg nok sjarmere av portugiske og spanske sjøfolk da de kom på sunnmøre og nordmøre pga klippfisken, 

og der har også vært en del forlis.

Leste litt om denne diskusjonen her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=81305

Har dere noen peiling på dette? Kanskje flere som mistenker de har en spansk oldefar? :D

Anonymkode: 7d75d...98d

Ja ikke bare på Sunnmøre dette. Lenger nord også. Eks kr.sund.Der kan du se folk med en spesiell blåfarge på øynene, som jeg ikke ser andre plasser. Spanjolene var der og hentet fisk. Kommer fra famiLie derifra. Veldig mørke i huden. Vises best om sommeren da. Noen er helt mørke i håret,og andre helt lyse

Anonymkode: bcd19...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2016 at 15.59, AnonymBruker skrev:

Prøver dere å si at de sunnmørske kvinnene var løse på tråden og skrevet med beina for noen degoser som kom sjøveien? Regner med dette var tider med trange kår. Mens spanjakker og portugisere var velstående, så spriket vel de sunnmørske tausene for en sølvpenge eller to?

Anonymkode: e82ee...70f

Det var også en del mannfolk som fant seg damer når de reiste til sjøs, og som hadde dem med seg hjem.

Jeg kjenner en del vestlendinger med mye forskjellig blod i årene, slik blir det gjerne når mennesker av ulike nasjoner møtes og blander seg med hverandre. Resultatet har blitt mange pene vestlandsjenter, så ingenting å klage over..

Anonymkode: b9ffa...b9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme. Har ei venninne fra Ålesund. Hun er 100% norske aner som hun vet om, ihvertfall er oldeforeldre født og oppvokst i Norge. Hun har mørkebrune øyne og kull svart hår. Samme med ei som handler der jeg jobber, med ålesundsdialekt, hun er norsk, men mørkebrune øyne og mørk brunt hår.

Anonymkode: f8f62...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic,

men nå er det jo så in for norske menn å finne seg damer fra Asia,

så om noen år så vil vi ha veldig mange som er gylne i huda, med mørke, smale øyne...

og dette gjelder vel hele landet.

 

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...