Gå til innhold

Tabu å bry seg om utseende i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Anonymkode: 67f56...200

Come on!   Ikke gjør deg selv helt fjott. Ingen skal komme å si at ikke jenter sminker seg, limer på hår, vipper,  har klær som hobby ikke gjør det for  menn og rop etter oppmerksomhet!. Den skal du f meg lengre ut på landet med!  Folk har blitt så fordervet og overflatiske at det er totalt integrert i deres personlighet. Patetisk og latterlig er det. Åh Gud så glad jeg er for at jeg danker ut de fleste i så måte,    UTEN alskens dilldall. -:) Det betyr at jeg har tid, penger,  energi til å nyte livet mitt i fulle monn og har solide ben å stå på den dagen mitt utseende forfaller.  Eat that!

Anonymkode: f6d2d...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Tabu blir feil begrep her (google definisjon) Det er jo helt normalt at man bruker masse tid på kropp og utseende! SÅ jeg skjønner faktisk ikke problemstillingen din.

Å pleie seg selv og sitt ytre er bra, men de aller beste er å pleie sitt indre. Skaff deg selv en ryggrad og selvfølelse, så slipper du å føle at så mange har fordommer mot deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Citronella skrev:

Tabu blir feil begrep her (google definisjon) Det er jo helt normalt at man bruker masse tid på kropp og utseende! SÅ jeg skjønner faktisk ikke problemstillingen din.

Å pleie seg selv og sitt ytre er bra, men de aller beste er å pleie sitt indre. Skaff deg selv en ryggrad og selvfølelse, så slipper du å føle at så mange har fordommer mot deg.

 

 

Er delvis enig med deg om at man bør opparbeide seg nok selvtillit til å overse negative holdninger. Men for å bli likegyldig til andres drittslenging og stirring synes jeg for min del at det hjelper å forstå hvorfor man blir møtt med slike holdninger.

Selv sminker jeg meg ikke mye. Har ikke interesse for det. Bruker bare mascara og leppestift i hverdagen, men det kommer nok av at jeg av natur har veldig fin hud og derfor ikke "trenger" mer. Jeg liker derimot å kle meg elegant og feminint, selv om jeg ikke gidder å bruke så mye tid på det heller.

"Problemet" mitt er at jeg blir møtt med misunnelse over at jeg ser ut som en "modell". Videre: Jeg har aldri vært for tynn. Av natur har jeg alltid hatt en bmi på 19. Til tross for det får jeg ofte slengt i trynet at jeg burde legge på meg. Det er faktisk veldig irriterende å få bemerkninger om utseende uten at jeg en gang nevner dette temaet. Når jeg selv egentlig ikke bryr meg så mye om kosmetikk, så møter jeg likevel visse negative holdninger. Det er ikke lett å overse det når det er noe man møter konstant.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er delvis enig med deg om at man bør opparbeide seg nok selvtillit til å overse negative holdninger. Men for å bli likegyldig til andres drittslenging og stirring synes jeg for min del at det hjelper å forstå hvorfor man blir møtt med slike holdninger.

Selv sminker jeg meg ikke mye. Har ikke interesse for det. Bruker bare mascara og leppestift i hverdagen, men det kommer nok av at jeg av natur har veldig fin hud og derfor ikke "trenger" mer. Jeg liker derimot å kle meg elegant og feminint, selv om jeg ikke gidder å bruke så mye tid på det heller.

"Problemet" mitt er at jeg blir møtt med misunnelse over at jeg ser ut som en "modell". Videre: Jeg har aldri vært for tynn. Av natur har jeg alltid hatt en bmi på 19. Til tross for det får jeg ofte slengt i trynet at jeg burde legge på meg. Det er faktisk veldig irriterende å få bemerkninger om utseende uten at jeg en gang nevner dette temaet. Når jeg selv egentlig ikke bryr meg så mye om kosmetikk, så møter jeg likevel visse negative holdninger. Det er ikke lett å overse det når det er noe man møter konstant.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Takk for dit innspill. Jeg er også pen, penere enn gjennomsnittet. Tok en del modelloppdrag i yngre år. I dag er jeg akademiker, og fortsatt pen, selv om jeg som deg bruker lite sminke til daglig, men kler meg bra. Jeg kjenner meg uansett ikke igjen i det du beskriver. Selvsagt er det noen som prøver å jekke meg ned, snakke negativt om meg og påstår at jeg er arrogant. Det preller av meg.

Mitt utseende er som det er, og jeg liker meg selv. Jantelov er ukjent for meg; kanskje fordi jeg ikke er norsk. Jeg står stødig i meg selv, og har god selvfølelse. Og har et avslappet forhold til mitt pene utseende. For jeg er så mye, mye mer enn bare enn bra kropp og et slående ansikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Citronella skrev:

Takk for dit innspill. Jeg er også pen, penere enn gjennomsnittet. Tok en del modelloppdrag i yngre år. I dag er jeg akademiker, og fortsatt pen, selv om jeg som deg bruker lite sminke til daglig, men kler meg bra. Jeg kjenner meg uansett ikke igjen i det du beskriver. Selvsagt er det noen som prøver å jekke meg ned, snakke negativt om meg og påstår at jeg er arrogant. Det preller av meg.

Mitt utseende er som det er, og jeg liker meg selv. Jantelov er ukjent for meg; kanskje fordi jeg ikke er norsk. Jeg står stødig i meg selv, og har god selvfølelse. Og har et avslappet forhold til mitt pene utseende. For jeg er så mye, mye mer enn bare enn bra kropp og et slående ansikt. 

Takk! Interessant å se hvor balansert du forholder deg til slike situasjoner.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Citronella skrev:

Takk for dit innspill. Jeg er også pen, penere enn gjennomsnittet. Tok en del modelloppdrag i yngre år. I dag er jeg akademiker, og fortsatt pen, selv om jeg som deg bruker lite sminke til daglig, men kler meg bra. Jeg kjenner meg uansett ikke igjen i det du beskriver. Selvsagt er det noen som prøver å jekke meg ned, snakke negativt om meg og påstår at jeg er arrogant. Det preller av meg.

Mitt utseende er som det er, og jeg liker meg selv. Jantelov er ukjent for meg; kanskje fordi jeg ikke er norsk. Jeg står stødig i meg selv, og har god selvfølelse. Og har et avslappet forhold til mitt pene utseende. For jeg er så mye, mye mer enn bare enn bra kropp og et slående ansikt. 

@Citronella et lite spørsmål til. Hva gjør du konkret i det øyeblikket du blir møtt med nedlatende kommentarer eller holdninger?

Anonymkode: 5e2b8...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 12.2.2016 at 23.54, AnonymBruker skrev:

Huff... denne holdningen her er så slitsom. Alt alt en person gjør er for å imponere noen. blir så dumt xD

Anonymkode: ab20d...c6b

Det er bare sånn. De færreste gjør det for seg selv. Ser de som stenger seg inne og aldri går ut. De driter i å pynte seg inne alene for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at sminking er noe tema blant folk, annet enn når noen bruker alt for mye av det. Tykt lag med krem over hele ansiktet og shavet bryn. Det ser ganske fælt ut, så skjønner alt folk snakker om det.

Jeg bruker aldri si noe om det, men å bruke sminke er en selvsentrert aktivitet som går på utseende. Det sier noe om verdiene til vedkommende, det forteller deg noe om hva prioriteringene til den personen er. Og det er som regel ikke et positivt inntrykk. Mentaliteten som ligger bak det å ville se pen og pyntelig ut.

Noe av det jeg ser på som mer problematisk er at vi støtter opp under industrien som lager reklamer som gir kvinner og jenter dårlig selvbilde når vi kjøper disse produktene. Velg et av produktene du bruker og se hvilken type reklame de bruker. Modellvakre, tynne jenter? Du støtter kampanjen for dårlig selvbilde hos unge jenter = profitt for produsenten av produktet. Og løgnen om at vi trenger og burde bruke alle disse produktene, når vi faktisk kunne klart oss med en barberhøvel og kanskje en dusjsåpe.

Men dersom noen av dere får reaksjoner, så ville jeg tatt det som et hint om at dere kanskje bruker litt for mye sminke og det ser ikke bra ut. Greit nok om dere vil se slik ut. Noen går jo med leopardmønstret skjørt eller skrikrosa crocs. Det er for så vidt opp til hver enkelt. Men mange vil syns det ser tacky og fælt ut

 

Anonymkode: 5d4aa...986

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at unge jenter i tenårene og tidlig i tjueårene er fokusert på sminke, hår og utseende. Det er en deø av det å bli voksen, man er også gjerne ganske usikker i tenårene og det å sminke seg kan hjelpe på selvtilliten i denne perioden.

Men, så runder man 25 og skjønner hvor mye tid man faktisk kaster bort på dette tullet. Jeg sier ikke at man skal forfalle helt, men konturering til hverdags, lange og upraktiske negler hver dag, krølle/rette ut hår, perfekt sminke hver eneste dag osv osv.

Det handler om å finne en balanse også her, etter min mening. Jeg blir skeptisk til voksne mennesker som bruker timevis hver dag på noe så overfladisk som sminke og hår. Man trenger heller ikke perfeksjon hver dag for å se bra ut.

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette med å "ta vare på utseendet" en definisjonssak. 

Jeg tar vare på meg selv og mitt utseende, på min måte. Barberer her og der, napper uvelkomne øyebrynshår, farger håret når etterveksten er stygg, sminker meg slik jeg liker det (mascara og litt øyebrynsblyant), er ren og velstelt, har rene klær. 

Det jeg synes er for mye, er når man bruker flere timer om dagen, på overfladiske ting. Når man bruker over to timer på å sminke seg før man tør gå ut døren, og da ser ut som man har badet i brunkrem og eyeliner, det synes jeg blir for mye. Andre synes dette er helt ok. En smakssak. 

Henger meg ikke opp i hva andre gjør, synes man kan gjøre hva man vil, så lenge det ikke skader noen. 

Eksen til samboer var ekstrem. Når du ikke tør gå ut før du har extensions, løsvipper, tre timer eller mer foran speilet (!!!) på å "bare ordne deg", da er det virkelig gått for langt. Og det er snakk om daglige rutiner, ikke hvis man skal på byen en gang i uken. Det med utseende og "fakery" som de sier i England, kan gå til hodet på enkelte. 

For underholdningens skyld anbefaler jeg dere alle å sjekke YouTube for "Snog Marry Avoid", og se hvor stor forskjell det er på noen av de jentene der! Makeover, "makedown" :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Friday, February 12, 2016 at 18.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er en en norsk jente/kvinne som er veldig interessert i hudpleie og kosmetikk. Jeg synes bl.a. det er kjempe gøy å lese om og prøve nye produkter, pynte meg, eksperimentere med forskjellige sminketeknikker etc. Jeg liker å barbere meg, både når jeg gjør det og etterpå.Føler meg mye bedre og mer komfortabel. Har ikke kjæreste, men gjør det for min egen del. Jeg spiser ikke spesielt sunt, men holder jevnlig øye med vekten fordi jeg ikke vil legge på meg. Jeg synes det er fint å være slank, hårfri og velstelt, men når jeg sier dette er det så utrolig mange som mener dette gjør meg overfladisk og "hjernevasket" av media. Jeg legger meg av prinsipp aldri borti hvordan andre kler seg eller ser ut og synes det er ganske frekt av folk å anta at jeg er et svakt, hjernevasket individ bare fordi jeg bryr meg om utseende mitt. Jeg er i ferd med å fullføre en ettertraktet utdannelse, har en svært givende jobb og er ellers opptatt av å få med meg hva som skjer på den politiske fronten, både i Norge og internasjonalt. Jeg har et sunt forhold til kropp og mat og bruker tid på utseende fordi jeg synes det er deilig. Det er min form for avslapning og kos. Jeg synes det er greit å se litt ordentlig ut når en skal ut i det offentlige rom, uten at det hindrer meg fra å gå usminket på tur eller i matbutikken av den grunn.

Ble kanskje litt sutrete dette her, men merker at dette begynner å irritere meg. Hvorfor kommer så mange nordmenn med slike dumme og fordomsfulle kommentarer? Kan legge til at jeg har bodd i utlandet en periode og at det kanskje er derfor jeg reagerer slik nå. Opplevde så godt som aldri å få slike kommentarer før jeg kom hjem til Norge.

Anonymkode: 9a04f...ae2

Dette var jo nesten morsomt. Du sklir jo rett inn i det helt typiske for tiden. 

Og dette med å gjøre det for sin egen velvære? Ja,ok. Hadde du bodd i ødemarken eller på en øde øy så hadde du sikkert sørget for å holde deg like "fresh".

Du er ikke "sykt perfekt",men frisk perfekt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd at sminking er noe tema blant folk, annet enn når noen bruker alt for mye av det. Tykt lag med krem over hele ansiktet og shavet bryn. Det ser ganske fælt ut, så skjønner alt folk snakker om det.

Jeg bruker aldri si noe om det, men å bruke sminke er en selvsentrert aktivitet som går på utseende. Det sier noe om verdiene til vedkommende, det forteller deg noe om hva prioriteringene til den personen er. Og det er som regel ikke et positivt inntrykk. Mentaliteten som ligger bak det å ville se pen og pyntelig ut.

Noe av det jeg ser på som mer problematisk er at vi støtter opp under industrien som lager reklamer som gir kvinner og jenter dårlig selvbilde når vi kjøper disse produktene. Velg et av produktene du bruker og se hvilken type reklame de bruker. Modellvakre, tynne jenter? Du støtter kampanjen for dårlig selvbilde hos unge jenter = profitt for produsenten av produktet. Og løgnen om at vi trenger og burde bruke alle disse produktene, når vi faktisk kunne klart oss med en barberhøvel og kanskje en dusjsåpe.

Men dersom noen av dere får reaksjoner, så ville jeg tatt det som et hint om at dere kanskje bruker litt for mye sminke og det ser ikke bra ut. Greit nok om dere vil se slik ut. Noen går jo med leopardmønstret skjørt eller skrikrosa crocs. Det er for så vidt opp til hver enkelt. Men mange vil syns det ser tacky og fælt ut

 

Anonymkode: 5d4aa...986

Det spesielle er at folk føler trang til å uttale fordommer mot andre som bruker sminke, selv om det ikke går ut over dem på noen måte.

At noen er modellvakre og slanke betyr ikke at de er usunne. Tvert om kan de ha et sunt og balansert forhold til det hele. Det finnes for øvrig flere supermodeller som oppfordrer folk til et sunt kosthold, trening og meditasjon for balanse og avstressing.

Hva synes du om hudpleie da som ts nevner? Hudpleie slik jeg ser det handler om helsen. Samme som at man spiser og drikker sunt, trenger huden å pleies for at man ikke skal få tørr og kløete hud spesielt om vinteren eller plagsom, vond akne ved fet hud. Det er viktig å ta vare på kroppen. Jeg synes det er mer jordnært å være bevisst på hva kroppen og hud trenger enn å ignorere kroppens behov for pleie.

Anonymkode: 5e2b8...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spesielle er at folk føler trang til å uttale fordommer mot andre som bruker sminke, selv om det ikke går ut over dem på noen måte.

Hva synes du om hudpleie da som ts nevner? Hudpleie slik jeg ser det handler om helsen. Samme som at man spiser og drikker sunt, trenger huden å pleies for at man ikke skal få tørr og kløete hud spesielt om vinteren eller plagsom, vond akne ved fet hud. Det er viktig å ta vare på kroppen. Jeg synes det er mer jordnært å være bevisst på hva kroppen og hud trenger enn å ignorere kroppens behov for pleie.

Anonymkode: 5e2b8...84e

Som sagt så bruker ikke jeg snakke med folk om slike ting. Jeg vet ikke nøyaktig hva folk eventuelt sier til ts og hvordan. Noen mennesker hakker på andre, da finner de alltid noe å hakke på, sminken er ikke problemet i de tilfellene.

Hudpleie er også en løgn, de fleste trenger det ikke. Jeg tar forbehold om at der kan være sjeldnere tilstander eller hudtyper som kanskje kan trenger det, men da ville jeg sett den vitenskaplige studien som kunne underbygge det. En studie som ikke var støttet av de som prøver å selge tjenestene/ produktene. Akne er i noen tilfeller noe som kan gå over av seg selv med tid og som kan forverres om man kjøper generiske produkter. I andre tilfeller trenger man resept. Jeg har ikke sett noen studier som sier at hudpleie forebygger akne. For meg virker det mer som genetisk betinget

Jeg hadde tørr hud og tørre lepper da jeg var yngre og brukte lotions og lypsyl-greier. Jeg trodde også på at dette var bra ting. Heldigvis innså jeg etter hvert at det meste var tull i de fleste tilfeller, og jeg er ganske glad for at jeg ikke driver med "sånt" mer. Har ikke noe problemer med tørr noenting nå lenger. Samtidig kan pengene jeg ellers ville brukt gå til sparing. Når man først begynner med noen produkter kan de gjøre kroppen avhengig. Dvs at når du slutter å bruke den lotionen, så blir huden tørr for den er blitt avhengig av å få tilført stoffene fra lotionen.

Med mindre du kan finne studier som viser at en kropp er sunnere etter x antall år med hudpleie. Personlig ville jeg heller trodd at alle de stoffene vi smører på huden trekker inn og kan være med på å mate for eks kreft, men det er spekulasjon basert på at mattilsynet har for eks advart mot mye bruk av deo med aluminium fordi vi får så mye aluminium i oss at det kan bidra til kreft. Kanskje vil vi innse senere at der er andre stoffer vi ikke burde smøre på huden også.

Vi har også bakterier som lever på huden og som er trodd å hjelpe kroppens immunforsvar mot sykdomsfremkallende bakterier som lander der. Man kan lure på om for mye såpe og lotions kan ødelegge noe av denne beskyttelsen

Anonymkode: 5d4aa...986

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt så bruker ikke jeg snakke med folk om slike ting. Jeg vet ikke nøyaktig hva folk eventuelt sier til ts og hvordan. Noen mennesker hakker på andre, da finner de alltid noe å hakke på, sminken er ikke problemet i de tilfellene.

Hudpleie er også en løgn, de fleste trenger det ikke. Jeg tar forbehold om at der kan være sjeldnere tilstander eller hudtyper som kanskje kan trenger det, men da ville jeg sett den vitenskaplige studien som kunne underbygge det. En studie som ikke var støttet av de som prøver å selge tjenestene/ produktene. Akne er i noen tilfeller noe som kan gå over av seg selv med tid og som kan forverres om man kjøper generiske produkter. I andre tilfeller trenger man resept. Jeg har ikke sett noen studier som sier at hudpleie forebygger akne. For meg virker det mer som genetisk betinget

Jeg hadde tørr hud og tørre lepper da jeg var yngre og brukte lotions og lypsyl-greier. Jeg trodde også på at dette var bra ting. Heldigvis innså jeg etter hvert at det meste var tull i de fleste tilfeller, og jeg er ganske glad for at jeg ikke driver med "sånt" mer. Har ikke noe problemer med tørr noenting nå lenger. Samtidig kan pengene jeg ellers ville brukt gå til sparing. Når man først begynner med noen produkter kan de gjøre kroppen avhengig. Dvs at når du slutter å bruke den lotionen, så blir huden tørr for den er blitt avhengig av å få tilført stoffene fra lotionen.

Med mindre du kan finne studier som viser at en kropp er sunnere etter x antall år med hudpleie. Personlig ville jeg heller trodd at alle de stoffene vi smører på huden trekker inn og kan være med på å mate for eks kreft, men det er spekulasjon basert på at mattilsynet har for eks advart mot mye bruk av deo med aluminium fordi vi får så mye aluminium i oss at det kan bidra til kreft. Kanskje vil vi innse senere at der er andre stoffer vi ikke burde smøre på huden også.

Vi har også bakterier som lever på huden og som er trodd å hjelpe kroppens immunforsvar mot sykdomsfremkallende bakterier som lander der. Man kan lure på om for mye såpe og lotions kan ødelegge noe av denne beskyttelsen

Anonymkode: 5d4aa...986

Jeg er absolutt enig med deg i at mange hudpleie-produkter med syntetiske stoffer som oftest både er skadelige for huden og kreftfremkallende. Selv er jeg veldig bevisst på dette. Derfor bruker jeg naturlige, spiselige oljer til hudpleie. Da vet jeg nettopp hvilke vitaminer jeg tilfører huden. Å bruke produkter til hud utvortes er i moderne tider blitt til en usunn, grisk industri, men det er langt ifra et nytt fenomen å vite at huden trenger pleie. Vi kan spore mange tusenvis av år tilbake der mennesker har høstet inn urter/planter til bruk for hår og hudpleie fordi det var nødvendig til diverse formål. Mye av denne kunnskapen har dessverre gått tapt blant allmennheten når hudpleie er blitt industrialisert og image-belagt for diverse merkevarer.
De beste, nærende produktene for huden finner man blant matvarene i den nærmeste dagligvarebutikken. Kan godt finne frem artikler som bekrefter dette fra forskning senere.

Anonymkode: 5e2b8...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blomsterert skrev:

Dette var jo nesten morsomt. Du sklir jo rett inn i det helt typiske for tiden. 

Og dette med å gjøre det for sin egen velvære? Ja,ok. Hadde du bodd i ødemarken eller på en øde øy så hadde du sikkert sørget for å holde deg like "fresh".

Du er ikke "sykt perfekt",men frisk perfekt? :-)

Til og med vikinger, eskimoer og samer brukte urter/planter for over tusen år siden til hudpleie og hårrens for duft og glans. Disse bodde i "ødemarken", så jo til og med de ville holde seg "fresh" for sin egen velvære, hygiene og helse.

Anonymkode: 5e2b8...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med vikinger, eskimoer og samer brukte urter/planter for over tusen år siden til hudpleie og hårrens for duft og glans. Disse bodde i "ødemarken", så jo til og med de ville holde seg "fresh" for sin egen velvære, hygiene og helse.

Anonymkode: 5e2b8...84e

De bodde mange sammen da. I samfunn. Hygiene og helse er da noe alle er opptatt av. Det var mye utover det i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt så bruker ikke jeg snakke med folk om slike ting. Jeg vet ikke nøyaktig hva folk eventuelt sier til ts og hvordan. Noen mennesker hakker på andre, da finner de alltid noe å hakke på, sminken er ikke problemet i de tilfellene.

Hudpleie er også en løgn, de fleste trenger det ikke. Jeg tar forbehold om at der kan være sjeldnere tilstander eller hudtyper som kanskje kan trenger det, men da ville jeg sett den vitenskaplige studien som kunne underbygge det. En studie som ikke var støttet av de som prøver å selge tjenestene/ produktene. Akne er i noen tilfeller noe som kan gå over av seg selv med tid og som kan forverres om man kjøper generiske produkter. I andre tilfeller trenger man resept. Jeg har ikke sett noen studier som sier at hudpleie forebygger akne. For meg virker det mer som genetisk betinget

Jeg hadde tørr hud og tørre lepper da jeg var yngre og brukte lotions og lypsyl-greier. Jeg trodde også på at dette var bra ting. Heldigvis innså jeg etter hvert at det meste var tull i de fleste tilfeller, og jeg er ganske glad for at jeg ikke driver med "sånt" mer. Har ikke noe problemer med tørr noenting nå lenger. Samtidig kan pengene jeg ellers ville brukt gå til sparing. Når man først begynner med noen produkter kan de gjøre kroppen avhengig. Dvs at når du slutter å bruke den lotionen, så blir huden tørr for den er blitt avhengig av å få tilført stoffene fra lotionen.

Med mindre du kan finne studier som viser at en kropp er sunnere etter x antall år med hudpleie. Personlig ville jeg heller trodd at alle de stoffene vi smører på huden trekker inn og kan være med på å mate for eks kreft, men det er spekulasjon basert på at mattilsynet har for eks advart mot mye bruk av deo med aluminium fordi vi får så mye aluminium i oss at det kan bidra til kreft. Kanskje vil vi innse senere at der er andre stoffer vi ikke burde smøre på huden også.

Vi har også bakterier som lever på huden og som er trodd å hjelpe kroppens immunforsvar mot sykdomsfremkallende bakterier som lander der. Man kan lure på om for mye såpe og lotions kan ødelegge noe av denne beskyttelsen

Anonymkode: 5d4aa...986

Ts her. Enig i veldig mye av dette, men er tilhører ikke den gruppen av "natur-fantikere" som totalt mangler kunnskap om kjemi/biologi og tror alt som er "kjemisk" er farlig (totalt meningsløs påstand). Det finne faktisk en mellomposisjon.

Når det er sagt bør en absolut ikke ikke kline på seg produkter ukritisk. En bør bruke milde UPARFYMERTE produkter, helst uten alkohol. Min erfaring er forøvrig at de som bruker lite hudpleie gjør det fordi de ikke trenger det fra før av, ikke omvendt. Eller at de har en laver standard. Og det er selvfølgelig topp for dem.

Hva gjelder lypsyl og lignende er det mange produkter som gjør saken verre. Det er helt sant. Men da har du brukt feil produkt med feil ingredienser. Slet med  kronisk tørre lepper helt til jeg fant noe som funket: god gammeldags vaselin. Et annet eksempel er en  del antiakneprodukter som virker ekstremt uttørrende på huden.Mange dyre luksusmerker bruker masse parfyme og tulleingredienser i produktene sine. I tillegg er det MANGE som påfører både sminke og hudpleieprodukter  med skitne fingre/koster og dermed ender opp med å irritere huden

 Produkter som inneholder A- og C-vitaminer har forøvrig en effekt, men man må bruke dem riktig. og ikke minst bruke solfaktor og holde ansiktet mest mulig ute av solen. Og ja, det finnes flere vitenskapelige studier som støtter dette

Anonymkode: 9a04f...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme som at man spiser og drikker sunt, trenger huden å pleies for at man ikke skal få tørr og kløete hud spesielt om vinteren eller plagsom, vond akne ved fet hud.

Dette er et behov jeg tror oppstår mest hos de som bruker en del sminke, selv trenger jeg ikke pleie huden med et spesielt regime for å unngå tørr hud eller kviser. Bruker kuldekrem ved ekstreme minusgrader og solfaktor i sydlige strøk, det er vel det hele. Jeg får stadig komplimenter for huden min.

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men det er langt ifra et nytt fenomen å vite at huden trenger pleie.

Under ekstreme forhold som kulde, for mye fuktighet (hyppig dusjing/bading) eller slikt kan jeg gå med på at olje/fett kan brukes med hell. Utover det er det vel egentlig ingen som trenger å smøre seg med noe som helst for å ta vare på huden. Det er faktisk viktigere å unngå solen, ikke dusje flere ganger om dagen og ikke pelle og klemme på den (ansiktshud spesielt).

Anonymkode: 97623...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...