Gå til innhold

Hvor gammel var du med første barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, agnesb skrev:

hm nei, koser meg heller hjemme jeg da altså :) Liker at du sier «lang utdanning».. ja for det er jo kjempe viktig :P

Oj,oj. Hvilken planet bor du på der utdanning ikke er viktig? Jo høyere utdanning, jo bedre gjør barna det på skolen, jo mer tjener man, jo lenger lever man, jo mer tilfreds er man med tilværelsen, man skiller seg sjeldnere, har bedre helse, barna får høyere utdanning og får det samme. Når man heller koser seg hjemme, får alle andre et forsprang i livet, et forsprang barna deres automatisk arver. Barna til de uten utdanning havner bakerst sammen med sine foreldre. Den sosiale mobiliteten i Norge er lav. Men du syns altså ikke noe av dette er viktig for dine barn.

Anonymkode: 7486e...0ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj,oj. Hvilken planet bor du på der utdanning ikke er viktig? Jo høyere utdanning, jo bedre gjør barna det på skolen, jo mer tjener man, jo lenger lever man, jo mer tilfreds er man med tilværelsen, man skiller seg sjeldnere, har bedre helse, barna får høyere utdanning og får det samme. Når man heller koser seg hjemme, får alle andre et forsprang i livet, et forsprang barna deres automatisk arver. Barna til de uten utdanning havner bakerst sammen med sine foreldre. Den sosiale mobiliteten i Norge er lav. Men du syns altså ikke noe av dette er viktig for dine barn.

Anonymkode: 7486e...0ea

Nei jeg bor her som resten av befolkningen jeg..........;)
Jo høyere utdanning JEG har jo bedre gjør barna det på skolen??? Det  stemmer vel ikke helt. Klart det er relevant men helt feil at det er hovedgrunn til «smarte barn». 
Og jeg koser meg hjemme I PERMIJSJONs tiden min..... selvfølgelig ikke hele tiden... Jeg jobber da som alle andre. Det har jeg gjort siden jeg var 15.
Men nei.... kanskje statistikken tilsier at noen har det slik, men slik er ikke livet for alle gitt. Noen setter andre ting hlyere enn penger og karriere! tro det eller ei...

Jeg hadde ikke hatt det bedre med livet mitt eller med min samboer, eller noen av de punktene om jeg så hadde hatt en bedre utdanning/jobb.
Elsker jobben min jeg. Enda det ikke er noe spesielt! :)
Det jeg synes er viktigst å lære barna mine er å sette pris på det man har, være lykkelig og elske det man gjør. Om man så jobber i enten kassa på en butikk, eller som sjef i ett stort firma. Ingen av delene er vits om man ikke er glad i det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Keikolina skrev:

25 år. Følte meg gammel. 

Hvordan kan 25 år føles gammelt? Er du fra bygda, eller noe? 

Anonymkode: 66813...6c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan 25 år føles gammelt? Er du fra bygda, eller noe? 

Anonymkode: 66813...6c2

Ja. Bor like utenfor Oslo. Her er det bare bønder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 da jeg fikk mitt første barn. I senere tid har jeg "skjønt" at det kanskje er i yngste laget. Men jeg var heldig og hadde besteforeldre og en tante som mer enn gjerne stilte opp som barnepassere. Jeg hadde ingen utdanning og heller ikke fast jobb, så noen økonomiske bekymringer hadde jeg. Nå er jeg 34 og venter mitt andre barn, har tatt høyere utdanning, har fast jobb i 100% stilling som avdelingsleder, eier mitt eget hus og har alt på stell - som man sier. Det er godt!

Med det sagt, så er min datter en smart, moden og flott 14 - åring, som alltid har syntes det var stas å ha en ung mor😉 

Anonymkode: 9d762...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, agnesb skrev:

Nei jeg bor her som resten av befolkningen jeg..........;)
Jo høyere utdanning JEG har jo bedre gjør barna det på skolen??? Det  stemmer vel ikke helt. Klart det er relevant men helt feil at det er hovedgrunn til «smarte barn». 
Og jeg koser meg hjemme I PERMIJSJONs tiden min..... selvfølgelig ikke hele tiden... Jeg jobber da som alle andre. Det har jeg gjort siden jeg var 15.
Men nei.... kanskje statistikken tilsier at noen har det slik, men slik er ikke livet for alle gitt. Noen setter andre ting hlyere enn penger og karriere! tro det eller ei...

Jeg hadde ikke hatt det bedre med livet mitt eller med min samboer, eller noen av de punktene om jeg så hadde hatt en bedre utdanning/jobb.
Elsker jobben min jeg. Enda det ikke er noe spesielt! :)
Det jeg synes er viktigst å lære barna mine er å sette pris på det man har, være lykkelig og elske det man gjør. Om man så jobber i enten kassa på en butikk, eller som sjef i ett stort firma. Ingen av delene er vits om man ikke er glad i det man gjør.

Barns skoleprestasjoner og foreldrenes utdanning:
http://www.nrk.no/finnmark/barn-av-foreldre-med-lav-utdanning-gjor-det-darligere-i-skolen-1.12788369

http://forskning.no/skole-og-utdanning/2010/06/okende-sosiale-skoleforskjeller

http://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/210120?_ts=14a1afdd738

Barns helse og foreldrenes utdanning:
http://www.bt.no/sprek/Foreldres-utdanning-pavirker-barnas-helse-2995364.html

http://uni.no/nb/uni-helse/rkbu-vest/sammenhengen-mellom-sosiokonomisk-status-og-mental-helse-hos-barn/

http://www.fhi.no/tema/sosial-ulikhet-i-helse/utdanningsnivaa-og-helse


 

Anonymkode: 7486e...0ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 år. Hadde aldri ønsket meg barn eller familie, så det var ikke min livsplan akkurat. Men jeg følte meg ikke for ung til å bli mor da og mammarollen kom veldig naturlig. Stortrives virkelig i rollen og ville ikke vært barnet foruten så klart! 

Nå er jeg 25 og venter neste. Føler meg mye mer moden denne gangen! Det føles litt mer naturlig på en måte og ikke minst merker jeg at hodet er mer utviklet enn sist (om noen forstår hva jeg mener med det). 

Generelt tror jeg det er bedre å bli foreldre fra midten av tyveårene og oppover. Ikke bare på grunn av modenhetsnivået, men også med tanke på stabilitet. Utdanning, fast jobb og fast bolig er veldig greit å i boks. Det er klart ting ordner seg jo som regel, men stabilitet er en veldig fin ting for barn.   

Anonymkode: 36548...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54. Og jeg fikk en velskapt datter uten downs eller noe annet syndrom eller sykdom, tenk det! 

Anonymkode: 5d485...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 19 år. Hadde aldri ønsket meg barn eller familie, så det var ikke min livsplan akkurat. Men jeg følte meg ikke for ung til å bli mor da og mammarollen kom veldig naturlig. Stortrives virkelig i rollen og ville ikke vært barnet foruten så klart! 

Nå er jeg 25 og venter neste. Føler meg mye mer moden denne gangen! Det føles litt mer naturlig på en måte og ikke minst merker jeg at hodet er mer utviklet enn sist (om noen forstår hva jeg mener med det). 

Generelt tror jeg det er bedre å bli foreldre fra midten av tyveårene og oppover. Ikke bare på grunn av modenhetsnivået, men også med tanke på stabilitet. Utdanning, fast jobb og fast bolig er veldig greit å i boks. Det er klart ting ordner seg jo som regel, men stabilitet er en veldig fin ting for barn.   

Anonymkode: 36548...cdd

Det er ikke så rart, hjernen er ikke ferdig utviklet før man når alderen 25-30 år. Å få barn før ens egen hjerne er ferdig utviklet er jo rett og slett bare idiotisk.

Anonymkode: 6c027...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så rart, hjernen er ikke ferdig utviklet før man når alderen 25-30 år. Å få barn før ens egen hjerne er ferdig utviklet er jo rett og slett bare idiotisk.

Anonymkode: 6c027...59a

Den må du lengre ut på landet med :P Ikke 30, men 25. Det står det jo egentlig overalt. Nå svartmaler du veldig veldig mye synes jeg. Men det er jo typisk KG ;) 

Jeg var 22 når jeg fikk mitt første barn og hadde begynt med masteren min. Samboer var 34.

Anonymkode: 91187...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 17.52, agnesb skrev:

Nei jeg bor her som resten av befolkningen jeg..........;)
Jo høyere utdanning JEG har jo bedre gjør barna det på skolen??? Det  stemmer vel ikke helt. Klart det er relevant men helt feil at det er hovedgrunn til «smarte barn». 
Og jeg koser meg hjemme I PERMIJSJONs tiden min..... selvfølgelig ikke hele tiden... Jeg jobber da som alle andre. Det har jeg gjort siden jeg var 15.
Men nei.... kanskje statistikken tilsier at noen har det slik, men slik er ikke livet for alle gitt. Noen setter andre ting hlyere enn penger og karriere! tro det eller ei...

Jeg hadde ikke hatt det bedre med livet mitt eller med min samboer, eller noen av de punktene om jeg så hadde hatt en bedre utdanning/jobb.
Elsker jobben min jeg. Enda det ikke er noe spesielt! :)
Det jeg synes er viktigst å lære barna mine er å sette pris på det man har, være lykkelig og elske det man gjør. Om man så jobber i enten kassa på en butikk, eller som sjef i ett stort firma. Ingen av delene er vits om man ikke er glad i det man gjør.

Har du ikke hørt om sosial arv? Foreldre med høy utdanning og store mål og ambisjoner i livet får gjerne barn som gjør det godt på skolen og sikter høyt. Unge foreldre får gjerne barn som også får barn tidlig. Foreldre som er utenfor arbeidslivet og lever på trygdeordninger får gjerne barn som havner i samme situasjon. Det gjelder selvsagt ikke i alle tilfeller, men det er en tydelig tendens. Dette er vist til i utallige undersøkelser og forskningsrapporter. Du gir ikke et så veldig godt inntrykk av deg selv når du snur ryggen til dette og nekter å se på legitime linker som en annen her viser til. 

Anonymkode: 21b60...aea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den må du lengre ut på landet med :P Ikke 30, men 25. Det står det jo egentlig overalt. Nå svartmaler du veldig veldig mye synes jeg. Men det er jo typisk KG ;) 

Jeg var 22 når jeg fikk mitt første barn og hadde begynt med masteren min. Samboer var 34.

Anonymkode: 91187...c37

Nei, det er faktisk helt riktig. Kanskje verdt å lese litt om tydeligvis ;) Man er ferdig utviklet i hjernen mellom 25-30, men lykke til med samlivsbrudd da :)

Anonymkode: 6c027...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...