Gå til innhold

Samboer nekter å slutte å røyke!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Dette er jo ikke opp til deg å bestemme. Du jan be ham slutte å røyke inne og i bilen, og vaske hender/ta en tyggis når han kommer inn, men der stopper det.

Like greit å bare droppe den kampen først som sist. 

Selvsagt skal jeg ikke 'droppe den kampen'. Det er mitt fremtidige barns helse det er snakk om. Jeg fatter ikke hva han tenker på! Jeg røkte selv helt til den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, da sluttet jeg tvert. Det er jo det eneste riktige å gjøre i denne situasjonen.

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, super-s skrev:

Han røykte vel før du var gravid også? Det er teit hvis han har begynt først nå, men hvis han har røykt lenge, så er det noe du heller måtte ha tatt stilling til før du valgte å få barn med ham. Du kan ikke tvinge noen til å slutte å røyke, det kommer ikke til å funke, men du kan kreve at han skal røyke ute. Det skjønner jeg at du reagerer på. 

Ja vi røkte begge før jeg ble gravid, det var FØR! Vi hadde ikke planlagt denne graviditeten, men når det først har skjedd, så må vi jo begge være såpass voksne at vi prioriterer vårt barns helse, herre Gud, dette er jo en 'no brainer'

 

Ts 

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal jeg ikke 'droppe den kampen'. Det er mitt fremtidige barns helse det er snakk om. Jeg fatter ikke hva han tenker på! Jeg røkte selv helt til den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, da sluttet jeg tvert. Det er jo det eneste riktige å gjøre i denne situasjonen.

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Jeg klarte faktisk å gå glipp av at du er gravid. Da jeg er jeg mer enig med deg, ja. Samtidig er det jo ikke stort du kan gjøre med saken. Du får kreve håndvask og tyggis, og håpe han tar til fornuft når babyen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke tenkt på å reagere på røykingen FØR du ble geavid? Jegnhadde gitt han valget mellom å slutte å røyke eller flytte ut. Det er bare mindre inteligente personer i dag som røyker! 

Anonymkode: ca349...f19

Nei det hadde jeg ikke. Jeg hadde faktisk ikke ofret det en tanke. Denne graviditeten var helt uplanlagt. Men vet du hva voksne ansvarlige mennesker gjør når man møter en liten fartsdump i livet? Jo de tar ansvar. Jeg hadde heller ikke lyst å slutte å røyke, men selvsagt sluttet jeg.

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi røkte begge før jeg ble gravid, det var FØR! Vi hadde ikke planlagt denne graviditeten, men når det først har skjedd, så må vi jo begge være såpass voksne at vi prioriterer vårt barns helse, herre Gud, dette er jo en 'no brainer'

 

Ts 

Anonymkode: 7de4f...b21

Du får gå fra han og bli alenemor da....

Anonymkode: f83b4...91b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
29 minutter siden, Mamama skrev:

Han kan vel strengt talt sove på samme rom, men ikke i samme seng som barnet (altså samsove) hvis han røyker. Det er ihvertfall det som er anbefalingen. Forøvrig enig med de her som sier at å røyke er hans valg, men å røyke inne må du jo kunne si er uakseptabelt mener jeg da :)

Nja, han puster jo ut samme luften om ikke i samme seng. Hadde ikke tillatt det.

Mulig jeg er hysterisk, men heller det enn å sitte og lure på om dét var grunnen OM baby skulle dødd av krybbedød....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er pent nødt til å samsove, vi har bare ett lite soverom.

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Nei, da må han sove på stuen....seriøst; han er villig til å risikere krybbedød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Runforit skrev:

Nei, da må han sove på stuen....seriøst; han er villig til å risikere krybbedød?

Tenker at dette er et godt forslag faktisk... etter noen netter på sofaen, så er han kanskje mer motivert for å stumpe røyken. Kjedelig å ikke sove med kjæresten sin over lengre tid.

Bare stå på ditt TS. Du har vært flink å slutte på dagen - han bør klare å stumpe røyken før babyen kommer. Han har tross alt noen måneder på seg her...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg radikal, mannen måtte slutte å røyke etter mas og press fra meg. Røyking stinker, er dårlig for helsa og koster en formue. Bor man sammen, er det lov å sette grunnleggende krav til livsførsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
6 timer siden, Runforit skrev:

 

At han er røyker betyr at han ikke kan sove på samme rom som deg og baby grunnet fare for krybbedød. 

 

Hvor har du hentet dette?

Da veninnen min var gravid for to år siden fikk hun beskjed av flere leger ved sykehuset at hun som var gravid SKULLE røyke en røyk om dagen. Så hvis det er dødelig at far røyker og sover på rommet burde jo halve Norge være døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, førstedamen skrev:

Hvor har du hentet dette?

Da veninnen min var gravid for to år siden fikk hun beskjed av flere leger ved sykehuset at hun som var gravid SKULLE røyke en røyk om dagen. Så hvis det er dødelig at far røyker og sover på rommet burde jo halve Norge være døde.

Hvilket seriøst sykehus anbefaler gravide å røyke? Det høres jo helt sykt ut med tanke på hvor skadelig man vet røyk er for fosteret. 

Om du går inn på landsforeningen for uventet krybbedød sine nettsider ser du info ang røyk og samsoving. 

Anonymkode: 6ff90...734

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen forskning som tilsier at det medfører risiko for krybbedød at barnet sover på samme rom som den som røyker. Altså, LUB er ganske strenge på sine anbefalinger, og til og med sengekant og babynest er ansett som mer farlige greier enn å sove på samme rom som en som røyker. Så det er ikke nødvendig å kaste ut mannen.

Mannen er voksen, og blir man sammen med en røyker må man faktisk bare innse at det er hans valg, og kun hans, for evig og alltid. Man kan ikke bli sammen med en røyker, og når så livssituasjonen endrer seg tro at man kan kreve at vedkommende slutter. Men det er heller ingen som kan kreve at man forblir sammen med en røyker.

Jeg har også en mann som røyker, og jeg krever ingenting i forhold til røykeslutt. Det plager vettet av meg at han røyker, det er nesten en slags sorg, og jeg hater-hater-hater det. Intenst. Ikke fordi det lukter vondt (det gjør det jo også, men), men fordi jeg hater tanken på at han mest sannsynlig vil bli syk og dårlig mange år før det er "nødvendig". Jeg kommer til å bli lynende forbanna (!) hvis han får lungekreft eller kols eller noe - jeg elsker den mannen, og vil at han skal leve lengst mulig.

Mannen min vet meget godt hva jeg mener, men jeg vil ikke mase eller kreve, rett og slett fordi han ER mannen i mitt liv, røyk eller ikke. Det er han som skal bli far til mitt barn, og jeg ser ingenting positivt i å daglig utsette han for mas og dårlig samvittighet over at han røyker. Han føler seg ille nok pga røykingen fra før, han føler seg svak, dum, ekkel - alt som er - det kommer IKKE til å hjelpe om jeg skal bidra til at han føler seg som en miserabel far. Det kommer IKKE til å få han til å slutte å røyke, men kommer heller til å skyve han lenger unna oss, og det ser jeg på som et mye verre alternativ enn at barnet vokser opp med en røykende far. Jo mer jeg maser, jo høyere vil terskelen for å slutte bli, for han da vil være livredd for å forsøke i frykt for at jeg skal bli skuffet og forbanna hvis han mislykkes.

Så vær forsiktig, TS. Nybakte fedre er også følsomme og utsatte for depresjon, mange føler seg udugelige og hjelpesløse, og trekker seg unna. IKKE gå inn for å forsterke denne risikoen ved å komme med krav han ikke kan leve opp til. Fortell han hva du mener, men ikke mas. Sett regler for røyking ifht barnet - at det ikke røykes inne, at han ikke får være med barnet inntil en halvtime etter en røyk (eller hva du mener er rimelig), at han må sove på sofaen hvis det skal samsoves, at han alltid vasker hendene etter røyking - så må resten bare være opp til han. Syns du det er uutholdelig at han røyker må du bare flytte ut (og la barnet ha samvær med en røykende far som nå setter egne regler i eget hjem). Vi som har røykende partnere kan ikke gjøre annet enn å gjøre tydelig hva vår mening er, og så håpe at de tar til fornuften, eller avslutte forholdet. Krav og mas fører ingen vei, røyking er dessverre en prosess som er 100% selvstyrt.

Det eneste du kan håpe på av konstruktive råd herfra er hvordan du kan bidra til å motivere han til å slutte å røyke (der er jeg også veldig åpen for råd!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
5 timer siden, førstedamen skrev:

Hvor har du hentet dette?

Da veninnen min var gravid for to år siden fikk hun beskjed av flere leger ved sykehuset at hun som var gravid SKULLE røyke en røyk om dagen. Så hvis det er dødelig at far røyker og sover på rommet burde jo halve Norge være døde.

Vedder hatten min på at det bare er noe hun sier for å unnskylde at hun røyker en om dagen under svangerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
5 timer siden, førstedamen skrev:

Hvor har du hentet dette?

Da veninnen min var gravid for to år siden fikk hun beskjed av flere leger ved sykehuset at hun som var gravid SKULLE røyke en røyk om dagen. Så hvis det er dødelig at far røyker og sover på rommet burde jo halve Norge være døde.

Haha; leger med meninger fra 80 tallet som røyker selv vil jeg tro :rolleyes:

Man er passe blåst i huet i dagens samfunn om man røyker mens man er gravid. 

Og for Guds skyld; les deg opp om krybbedød og lek for all  del med livet til ditt eget barn mens du damper sigaretter; gjerne oppi sengen med babyen :scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt at du er forbanna over hans manglende vilje til å slutte å røyke ts! Det holder ikke å bare røyke ute, ta en tyggis og vaske hendene. Røykpartikler sitter igjen i hår, hud og klær, så om samboer har vært ute for å røyke så blir babyen utsatt for røyken selv om han vasker hendene og tar av seg jakken. 

Men samtidig så vil han nok ikke slutte å røyke før han er innstilt på og vil slutte å røyke av egen fri vilje. Dessverre. 

(røyking i bil bør være helt uaktuelt på samme måte som røyking inne!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Runforit skrev:

Nei, da må han sove på stuen....seriøst; han er villig til å risikere krybbedød?

Nei jeg ber han slutte å røyke! Det er da ikke så f... ings vanskelig.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg ber han slutte å røyke! Det er da ikke så f... ings vanskelig.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Ok, så hva er poenget med tråden da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Sisti skrev:

Det er ingen forskning som tilsier at det medfører risiko for krybbedød at barnet sover på samme rom som den som røyker. Altså, LUB er ganske strenge på sine anbefalinger, og til og med sengekant og babynest er ansett som mer farlige greier enn å sove på samme rom som en som røyker. Så det er ikke nødvendig å kaste ut mannen.

Mannen er voksen, og blir man sammen med en røyker må man faktisk bare innse at det er hans valg, og kun hans, for evig og alltid. Man kan ikke bli sammen med en røyker, og når så livssituasjonen endrer seg tro at man kan kreve at vedkommende slutter. Men det er heller ingen som kan kreve at man forblir sammen med en røyker.

Jeg har også en mann som røyker, og jeg krever ingenting i forhold til røykeslutt. Det plager vettet av meg at han røyker, det er nesten en slags sorg, og jeg hater-hater-hater det. Intenst. Ikke fordi det lukter vondt (det gjør det jo også, men), men fordi jeg hater tanken på at han mest sannsynlig vil bli syk og dårlig mange år før det er "nødvendig". Jeg kommer til å bli lynende forbanna (!) hvis han får lungekreft eller kols eller noe - jeg elsker den mannen, og vil at han skal leve lengst mulig.

Mannen min vet meget godt hva jeg mener, men jeg vil ikke mase eller kreve, rett og slett fordi han ER mannen i mitt liv, røyk eller ikke. Det er han som skal bli far til mitt barn, og jeg ser ingenting positivt i å daglig utsette han for mas og dårlig samvittighet over at han røyker. Han føler seg ille nok pga røykingen fra før, han føler seg svak, dum, ekkel - alt som er - det kommer IKKE til å hjelpe om jeg skal bidra til at han føler seg som en miserabel far. Det kommer IKKE til å få han til å slutte å røyke, men kommer heller til å skyve han lenger unna oss, og det ser jeg på som et mye verre alternativ enn at barnet vokser opp med en røykende far. Jo mer jeg maser, jo høyere vil terskelen for å slutte bli, for han da vil være livredd for å forsøke i frykt for at jeg skal bli skuffet og forbanna hvis han mislykkes.

Så vær forsiktig, TS. Nybakte fedre er også følsomme og utsatte for depresjon, mange føler seg udugelige og hjelpesløse, og trekker seg unna. IKKE gå inn for å forsterke denne risikoen ved å komme med krav han ikke kan leve opp til. Fortell han hva du mener, men ikke mas. Sett regler for røyking ifht barnet - at det ikke røykes inne, at han ikke får være med barnet inntil en halvtime etter en røyk (eller hva du mener er rimelig), at han må sove på sofaen hvis det skal samsoves, at han alltid vasker hendene etter røyking - så må resten bare være opp til han. Syns du det er uutholdelig at han røyker må du bare flytte ut (og la barnet ha samvær med en røykende far som nå setter egne regler i eget hjem). Vi som har røykende partnere kan ikke gjøre annet enn å gjøre tydelig hva vår mening er, og så håpe at de tar til fornuften, eller avslutte forholdet. Krav og mas fører ingen vei, røyking er dessverre en prosess som er 100% selvstyrt.

Det eneste du kan håpe på av konstruktive råd herfra er hvordan du kan bidra til å motivere han til å slutte å røyke (der er jeg også veldig åpen for råd!). 

Selvsagt kan jeg bli sammen med en røyker og så kreve at han slutter når livssituasjonen endrer seg. Hva han gjør med sin kropp når han bare har seg selv å tenke på er en ting, men når man er voksen og skal ha barn må man faktisk ta konsekvensene av det. Det er ikke for mye forlangt.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...