Gå til innhold

Bruk kontanter!


Gjest lisemm

Anbefalte innlegg

Nei, eller bankene forsøker jo, men i f.eks. i-land som f.eks. Tyskland, USA og Japan ser de verdien av kontanter. Særlig mtp. personvernet og personlig forbruk. I Norden er vi langt mer naive, og her har kortbruken økt kraftig. De store bankene i Norge, Sverige og Danmark forsøker å utfase kontantene, og det i en tid hvor vi for første gang i historien kan oppleve negativ rente, og hvor personvernet stadig innskrenkes.

Spør du en tysker om hvorfor han velger å bruke kontanter, svarer han at det er fordi han liker å ha kontroll over egen økonomi og fordi han er skeptisk til at bankvesenet skal ha innsikt i alt han foretar seg. I Norge forguder man bankvesenet, og ser det ikke for de er, private profittmaksimerende bedrifter. I Norge sier man "jeg fikk lån!" eller "fikk du lån?" som om det var noe positivt. I realiteten er lån er et salgsprodukt som bankene tjener penger på, og som tapper deg for penger. Aldri før har nordmenn vært så gjeldsbetynget, og det skyldes hovedsaklig at bankene presser på oss kreditt. Kreditt har blitt salgsprodukt nummer en.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, lisemm skrev:

Nei, eller bankene forsøker jo, men i f.eks. i-land som f.eks. Tyskland, USA og Japan ser de verdien av kontanter. Særlig mtp. personvernet og personlig forbruk. I Norden er vi langt mer naive, og her har kortbruken økt kraftig. De store bankene i Norge, Sverige og Danmark forsøker å utfase kontantene, og det i en tid hvor vi for første gang i historien kan oppleve negativ rente, og hvor personvernet stadig innskrenkes.

Spør du en tysker om hvorfor han velger å bruke kontanter, svarer han at det er fordi han liker å ha kontroll over egen økonomi og fordi han er skeptisk til at bankvesenet skal ha innsikt i alt han foretar seg. I Norge forguder man bankvesenet, og ser det ikke for de er, private profittmaksimerende bedrifter. I Norge sier man "jeg fikk lån!" eller "fikk du lån?" som om det var noe positivt. I realiteten er lån er et salgsprodukt som bankene tjener penger på, og som tapper deg for penger. Aldri før har nordmenn vært så gjeldsbetynget, og det skyldes hovedsaklig at bankene presser på oss kreditt. Kreditt har blitt salgsprodukt nummer en.

Det finnes store grupper som ønsker å fjerne kontanter, men de er stort sett ikke samstemte. Målene fra samfunnet, handelstanden, økonomene  og bankene er ikke de samme og de er faktisk i en god del konflikt. Det eneste de skjønner, er at kontanter slik de fremstår i dag, ikke representerer noen del av løsningen.

Og det finnes egentlig ingen verdier i kontanter helt separat sett. Kontanter var en smart oppfinnelse på sin tid, men har egentlig ingen poeng i dag. 

La oss først få klargjordt noe veldig fort. Kontanter vil være i funksjon til vi får andre måter å løse anonyme penger. Prøver man å fjerne kontanter uten å åpne for anonyme pengekort, vil dette løse seg relativt fort. ALLE forstår behovet for anonyme penger; alle instinktivt forstår at man ikke kan få ett 100% sporbart økonomisk system, så selv om at det sitter politikere og økonomer og runker til fantasier om det, vet de at de taper den saken. 

Så personvern diskusjonen må løftes ut i en annen dimensjon. Det er ikke så mye hva folk blir pålagt, men mere hva folk er villig til å akseptere av inntrenging i personvernet for å få ting gratis eller forenkle hverdagen. Det er ikke egentlig noe problem å anonymisere transaksjoner; det er KUNDEN som generelt ønsker denne tjenesten, på samme måte som de ønsker google maps gratis. Og det er motstand blandt folk mot anonyme kontantkort ; Det betyr at de kan miste og/eller bli frastjålet penger, og sikkerhet har vært det store salgsmomentet for kort så langt.

Grunnen til at kortbruk og elektronisk betaling har hatt stor gjennomslag i skandinavia, er ikke fordi vi er så veldig naive, men at vi har hatt ett funksjonelt bankvesen med vekt på sparebanker.  Siden bankene har rettet seg veldig mye mot småkunder, og de har sammarbeidet om betalingssentralene, har man fått en situasjon der kort og betaling har virket gjennom systemet. Og med endringene som har oppstått, har man gått mot bedre integrering i skandinavia og ikke dårligere , som er resultatet mange andre steder.  

Det kan godt hende at Tyskeren TROR han har bedre kontroll over økonomien ved å bruke kontanter, men dette er først og fremst en opplæringsproblem, noe som også er grunnen til at den amerikanske undersøkelsen er litt i ubalanse. Skandinavia var veldig tidlig ute med kort som erstatning for rede penger, altså rene debetkort. Resten av verden har primært vært eid av kredittkortselskapene som har en helt annen markedsstrategi. Dette påvirker veldig mye hvordan mennesker ser på kort og kontroll.  Jeg bruker stort sett KUN kort, nettopp fordi jeg har mye større kontroll med kort enn med kontanter. Og overgangen sparte meg over 1000 kr måneden.

Det at tyskeren er mere paranoid til hva store slemme selskaper kan komme til å bruke big data til, er nok rett; det er antagelig derfor de ikke har streetview der. (hvilket gjør at jeg foretrekker å legge kjøreferien andre steder. ) Det gjør det ikke rasjonelt. 

Jeg stiller meg veldig skeptisk til påstanden om at nordmenn ikke anser Banker som profittmaksimerende bedrifter. Det er bare slik at Nordmenn generelt ikke er negativ til profittmaksimerende bedrifter: instinktivt forstår de at systemet ikke fungerer uten. 

Og den store driven på Nordmenns totalt idiotiske og hjernedøde gjeldsforpliktelser, handler slett ikke om bankenes kredittsalg; det kommer LANGT bak. Det er i stedet 100% drevet av kombinasjonen defekt skatte og avgiftsmodell rundt eiendom og en syk kulturell forventning om å eie bil og bolig uansett hvor kostbart det er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Druid skrev:

La oss først få klargjordt noe veldig fort. Kontanter vil være i funksjon til vi får andre måter å løse anonyme penger. Prøver man å fjerne kontanter uten å åpne for anonyme pengekort, vil dette løse seg relativt fort. ALLE forstår behovet for anonyme penger; alle instinktivt forstår at man ikke kan få ett 100% sporbart økonomisk system, så selv om at det sitter politikere og økonomer og runker til fantasier om det, vet de at de taper den saken

Hvis kontanter fjernes så vil muligheten til anonyme transaksjoner gå samme vei. Reglene for debetkort har blitt strammere og strammere i hele Europa, og EU har nettopp blitt varslet at enda flere krav til dem som selger debetkort og veksler Bitcoin om at kundene alltid skal identifiseres. Hvis man må til med dollar og spesielt anonymiserte bitcoins man bare kan bruke gjennom åpne wifi-nettverk og proxyer for å gjøre anonyme transaksjoner så vil det i praksis være det samme som at det ikke er mulig for vanlige mennesker.

Anonymkode: 9a89d...a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kontanter fjernes så vil muligheten til anonyme transaksjoner gå samme vei. Reglene for debetkort har blitt strammere og strammere i hele Europa, og EU har nettopp blitt varslet at enda flere krav til dem som selger debetkort og veksler Bitcoin om at kundene alltid skal identifiseres. Hvis man må til med dollar og spesielt anonymiserte bitcoins man bare kan bruke gjennom åpne wifi-nettverk og proxyer for å gjøre anonyme transaksjoner så vil det i praksis være det samme som at det ikke er mulig for vanlige mennesker.

Anonymkode: 9a89d...a7a

I samme EU ser vi flere og flere lokale valutaer. 

Og EU kan kreve hvor mye de vil, de kan ikke praktisk sett gjennomføre det. Det er kun de store institusjonen de kan regulere.

Ser man det fra ett mer Norsk perspektiv: fjerning av kontanter her vil kun bestå av å fjerne loven om at kontanter er tvungen betalingsmidler. Ut over det kan finansdepartementet gi reguleringer, og vi vet hvor vanskelig det er å komme rundt sånt. 

Jeg gjentar; det STORE problemet er ikke at det ikke kommer til å finnes anonyme penger, det store problemet er at 99,999% vil gi F fordi det er tryggere med debitkort. Men på Europeisk nivå, kommer vi til å se det, siden det i ett så stort marked, vil finnes ett marked. Og vi har teknologien distribuert allerede..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med deg, Druig. Men utallige studier viser at man bruker mindre dersom man bruker kontanter i stedet for debetkort. Aldri før har så mange havnet i betalingsproblemer og gjeldsproblemer som nå.

Jeg mener at man ikke kan fjerne kontanter som et tvunget betalingsmiddel. I praksis er det en snikinnføring av masseovervåkning. Kriminalitet er heller ikke et gyldig grunnlag. Det forekommer flere ran ved bruk av digitale betalingsmidler (skimming, hacking) enn ved bruk av kontanter. Man skal få lov å være anonym dersom man ønsker det. Dersom man fjerner kontanter som tvunget betalingsmiddel, så fjerner man i realiteten muligheten til å være anonym. 

Det blir spennende å se hva som skjer med BitCoin. Russland har banlyst valutaen og mange lang (inkl. Norge) forsøker å regulere den. Det fremstår ikke som noe annet enn et angrep på personvernet. Ønsker folket dette? Hvem er det myndighetene representerer?

Ellers helt enig med AnonymBruker..

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den tyske boken "Der Crash ist die Lösung - So retten Sie Ihr Geld" står det:

"I det øyeblikket du setter pengene dine inn på bankkontoen eies de av banken"

Poenget er at dersom banken skulle gå konkurs, så beholder du nødvendigvis ikke pengene som du har spart opp over de siste 30 årene til pensjonen din. I Norge har vi heldigvis et sikringsfond som dekker opp til 2 millioner kr, i motsetning til i EU og andre EØS land, hvor de dekker opp til 100 000 euro.

Men er dette nok til å dekke eventuelle pensjonsutbetalinger over 10-20 år? Nei (med mindre du lever på spareblus).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 0991 skrev:

Poenget er at dersom banken skulle gå konkurs, så beholder du nødvendigvis ikke pengene som du har spart opp over de siste 30 årene til pensjonen din. I Norge har vi heldigvis et sikringsfond som dekker opp til 2 millioner kr, i motsetning til i EU og andre EØS land, hvor de dekker opp til 100 000 euro.

 

Men er dette nok til å dekke eventuelle pensjonsutbetalinger over 10-20 år? Nei (med mindre du lever på spareblus).

Usikker på hva du mener. Banksikringsfondet har ikke noe med pensjonsordninger å gjøre, bare vanlige innskuddskontoer. Det er 2 millioner for kunde i hver bank, og med over 100 banker i Norge kan man være sikret selv med veldig store beløp hvis man sprer det utover.

Anonymkode: 9a89d...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

I Kurdistan finnes det bare kontanter å bruke...

Ja selv når de skal betale reginger må de til det stedet de skal betale til og gi pengene kontant, og når de må betale for vann og strøm kommer det folk på døra og samler inn pengene.

Jeg må si det var et sjokk når jeg fant det ut. Personlig syns jeg det virka veldig slitsomt, men det er vel bare å venne seg til det.

Men tenker litt sånn; Hva hvis huset ditt brenner ned med alle penga dine? Da er du fortapt

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på hva du mener. Banksikringsfondet har ikke noe med pensjonsordninger å gjøre, bare vanlige innskuddskontoer. Det er 2 millioner for kunde i hver bank, og med over 100 banker i Norge kan man være sikret selv med veldig store beløp hvis man sprer det utover.

Anonymkode: 9a89d...a7a

Det er ikke alle som har konto i mange banker, og det finnes folk som har sparepenger på innskuddskontoer. 

Uansett, man trenger jo ikke å se lengre enn til Kypros og Hellas. Der ble det plutselig ikke mulig å ta ut egne penger fra bankene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. februar 2016 at 13.00, AnonymBruker skrev:

Hvis kontanter fjernes så vil muligheten til anonyme transaksjoner gå samme vei. Reglene for debetkort har blitt strammere og strammere i hele Europa, og EU har nettopp blitt varslet at enda flere krav til dem som selger debetkort og veksler Bitcoin om at kundene alltid skal identifiseres. Hvis man må til med dollar og spesielt anonymiserte bitcoins man bare kan bruke gjennom åpne wifi-nettverk og proxyer for å gjøre anonyme transaksjoner så vil det i praksis være det samme som at det ikke er mulig for vanlige mennesker.

Anonymkode: 9a89d...a7a

Helt riktig. Dersom man fjerner kontantene gir man bankene muligheten til å kontrollere din økonomi fullstendig. Det er ingenting igjen, annet enn tall. Bruk kontanter, eller aller la verdensøkonomien gå til grunne. Kontantgrensen burde økes til 1 mill. I dag er den eneste backupen i systemet; Kontanter.

 

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 0991 skrev:

Det er ikke alle som har konto i mange banker, og det finnes folk som har sparepenger på innskuddskontoer.

Selvsagt, men siden de færreste har mer enn to millioner på kontoen har det ikke noe å si.

Anonymkode: 9a89d...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hører på debatt angående dette nå. Vi må alle kjempe for å beholde kontanter! Hvis man skal kunne bli sporet overalt, mister vi vår personlige frihet!

Anonymkode: 7498a...162

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lisemm
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører på debatt angående dette nå. Vi må alle kjempe for å beholde kontanter! Hvis man skal kunne bli sporet overalt, mister vi vår personlige frihet!

Anonymkode: 7498a...162

Radio, tv, podcast? Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører på debatt angående dette nå. Vi må alle kjempe for å beholde kontanter! Hvis man skal kunne bli sporet overalt, mister vi vår personlige frihet!

Anonymkode: 7498a...162

Særlig. Har du konto på facebook?

Anonymkode: a04c2...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 05/02/2016 at 19.36, AnonymBruker skrev:

Usikker på hva du mener. Banksikringsfondet har ikke noe med pensjonsordninger å gjøre, bare vanlige innskuddskontoer. Det er 2 millioner for kunde i hver bank, og med over 100 banker i Norge kan man være sikret selv med veldig store beløp hvis man sprer det utover.

 

Ja, hvis man kan stole på at banksikringsfondet er noe som fungerer.
Tror det ikke før jeg ser det.

Det er de store bankene i verden/landet som har den egentlige makta.
Rettere sagt, deres eiere. Rothschild, Morgan, Rockefeller...

Anonymkode: f832f...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så denne tråden litt sent...

Helt enig med TS, jeg misliker utviklingen med at norske myndigheter jobber mot et kontantløst samfunn. Jeg er en av de som bruker minibanker mye - jeg tar ut penger ukentlig og bruker cash for å slippe sporing. Er over snittet opptatt av personlig frihet, og at ikke myndighetene skal vite hva man bruker penger på. Har lovt meg selv å flytte fra Norge/Skandinavia når vi setter i gang dette kontantfrie systemet, da jeg ikke vil delta i det overvåkingssamfunnet der myndighetene kan spore deg via all handel samt Autopass som har begynt å infiltrere alt av veier i dette landet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.2.2016 at 17.41, lisemm skrev:

Bruk kontanter, og spar masse penger! 

Jeg har ikke brukt kontanter (i Norge) på mange år, og ser ingen grunn til å begynne med det heller. Hvis noen ikke tar kort, så gidder ikke jeg å kjøpe. Det er bare kriminelle som ikke tar kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, prt90 skrev:

Jeg har ikke brukt kontanter (i Norge) på mange år, og ser ingen grunn til å begynne med det heller. Hvis noen ikke tar kort, så gidder ikke jeg å kjøpe. Det er bare kriminelle som ikke tar kort.

Nei, det er de kriminelle som ikke tar kontanter. Og det er bankene.
Dette dreier seg ikke om betalingsmåter. Det handler om kontroll. Komplett kontroll over deg og dine penger.
Og det gir en makt få kan forstå.
Hvorfor dukker plutselig dette voldsomme behovet opp - om å fjerne kontanter, akkurat midt oppi de dårlige økonomiske krisetidene som nå?  Tenk litt over det.
Går en storbank til helvete nå så er helvete løs og da får ikke folk ut penga sine i tide. Og dette vet de...

Anonymkode: f832f...a96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, lisemm skrev:

 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de kriminelle som ikke tar kontanter. Og det er bankene.
Dette dreier seg ikke om betalingsmåter. Det handler om kontroll. Komplett kontroll over deg og dine penger.
Og det gir en makt få kan forstå.
Hvorfor dukker plutselig dette voldsomme behovet opp - om å fjerne kontanter, akkurat midt oppi de dårlige økonomiske krisetidene som nå?  Tenk litt over det.
Går en storbank til helvete nå så er helvete løs og da får ikke folk ut penga sine i tide. Og dette vet de...

Anonymkode: f832f...a96

Hvis det finansielle systemet bryter sammen, bankene går konkurs og nekter deg å ta ut penger. Hvilken forskjell spiller det om du har 500 kroner i lommeboka eller ikke? Hvis det er det du er redd for så bør du jo heller kjøpe noen hundretusener i gull og grave ned i hagen enn å drasse rundt på noen småpenger i kontanter.

Jeg betaler av prinsipp aldri kontant, av den enkle grunn at det den eneste grunnen til å ikke ha kortterminal er at du snyter på skatten. Burde vært ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...