Gå til innhold

Bruk kontanter!


Gjest lisemm

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen

For dere som synes at det er greit fordi dere får fordeler, vent til banken eier alt og vi får en krise og du sitter igjen med 0 og de kommer og tar huset ditt fordi du ikke kan betale, selvom du var verdt 3 mill for 10 minutter siden.

Jeg tar ut alt jeg får inn på konto. Betaler alltid kontant og bruker masse tid på å betale mine kommunale regninger med kontanter pga nettopp dette. JA TIL KONTANTER; NEI TIL SLAVERI OG LURERI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, lisemm skrev:

Det er genialt med kontanter hvis man drikker. Da slipper man å bruke uhorvelig mye penger på drit.

Har man ikke kontroll på økonomien når man bruker kort, burde man heller ikke bruke kontanter

Anonymkode: 6178e...b22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i et kontantbasert samfunn, og det var først etter at jeg flyttet hit jeg virkelig innså hvor fint det er med lapper. Er lettere å se hva du bruker penger på! Få steder tar bankkort, men du kan alltid betale med kontanter, og som oftest mobil og forskjellige typer poengkort. Den eneste nedturen er vel om du skulle miste eller bli frastjålet lommeboken, og du ender op med å miste pengene du har tatt ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lokal sparebank i en by flere timer unna. Fikk aldri tatt ut penger gebyrfritt noen steder. Så da ble det en vane å bruke kort. 

 

Kontant er mer sjarmerende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sumire skrev:

Bor selv i et kontantbasert samfunn, og det var først etter at jeg flyttet hit jeg virkelig innså hvor fint det er med lapper. Er lettere å se hva du bruker penger på! Få steder tar bankkort, men du kan alltid betale med kontanter, og som oftest mobil og forskjellige typer poengkort. Den eneste nedturen er vel om du skulle miste eller bli frastjålet lommeboken, og du ender op med å miste pengene du har tatt ut. 

Jeg har alltid en mental oversikt hvor mye jeg har brukt/ bruker, så for min del trenger jeg ikke kontanter for det.

Anonymkode: c007c...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man ikke kontroll på økonomien når man bruker kort, burde man heller ikke bruke kontanter

Anonymkode: 6178e...b22

Forskning viser at forbruket øker med opptil 100% dersom man bruker kort i stedet for kontanter. Tyskerne er kjent for å være ekstremt flinke med penger. Tyskerne bruker så og si bare kontanter til tross for at de teknologiske løsningene er gode og tilgjengelige. 

Den skjulte utfasningen av kontanter er ikke noe annet er forsøk på å ta full kontroll over din økonomi. Det er ikke tilfeldig at dette skjer i en periode hvor minusrenter diskuteres. "Banksters" er ikke lenger et slenguttrykk - det er en betegnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Druid skrev:

Det er vel ett rimelig typisk Steigan innlegg, med null forståelse om hvordan samfunnet og mennesker fungerer.

Men så lenge man har konspirasjonshatten på, blir det ikke bedre. 

 

 

Det er på ingen måte en konspirasjon. Det er et forsøk på å kneble de vanskeligestilte i samfunnet. For personvernet er utviklingen av større negativ betydning enn DLD. Overvåkningssamfunnet er i ferd med å bli en realitet. I krisetider kan et kontantløst samfunn ha uante konsekvenser.

Les artikkelen som jeg postet i mitt tidligere innlegg. "War on cash" publisert av Forbes. 

Myndighetenes oppgave er å hjelpe oss. Ikke å overvåke oss. 

Forskning viser at forbruket skyter i været når man bruker plastikk i stedet for kontanter:

http://www.apa.org/journals/releases/xap143213.pdf

Bruk kontanter dersom du er i sparemodus eller ønsker å ta kontroll over din økonomi.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lisemm skrev:

Det er på ingen måte en konspirasjon. Det er et forsøk på å kneble de vanskeligestilte i samfunnet. For personvernet er utviklingen av større negativ betydning enn DLD. Overvåkningssamfunnet er i ferd med å bli en realitet. I krisetider kan et kontantløst samfunn ha uante konsekvenser.

Les artikkelen som jeg postet i mitt tidligere innlegg. "War on cash" publisert av Forbes. 

Myndighetenes oppgave er å hjelpe oss. Ikke å overvåke oss. 

Forskning viser at forbruket skyter i været når man bruker plastikk i stedet for kontanter:

http://www.apa.org/journals/releases/xap143213.pdf

Bruk kontanter dersom du er i sparemodus eller ønsker å ta kontroll over din økonomi.

Om folk ønsker å ha kontroll på økonomien, kan det lett fikses gjennom å lage budsjett og føre regnskap. 

For øvrig - gjennom nettbank får man oversikt over hvilke butikker og hvor mye penger man har brukt. Denne muligheten har man ikke med kontanter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite å si når man er et tastetrykk fra å overføre mer til brukskontoen dersom man har differensierte kontoer. Poenget at man ikke har kontroll i handelsøyeblikket. Forskningen er klar. Bruk av kort kan øke konsumet med opptil 100% (!). Dette elsker de store bankene.

Det er enklere å føre budsjett, og ikke minst å holde seg til budsjettet, ved bruk av kontanter. Det tryggeste ville vært om vi gikk tilbake til kontanter. Både for økonomisk stabilitet og for forbrukerne. Tyskland er et godt eksempel på dette. 

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. februar 2016 at 17.41, lisemm skrev:

Nazi-Norge

Eliten forsøker å tvinge oss over til et kontantfritt samfunn gjennom å redusere antall minibanker og tilrettelegge for økt kortbruk. De sier at de gjør dette for å bla. forebygge kriminalitet. Sannheten er en helt annen. I relaliteten er fysiske penger langt tryggere enn digitale penger. I tillegg vil det være dumdristig, for å ikke si idiotisk, å ha et aktivt analogt backup-system som fungerer til enhver tid. Strømbruk og systemfeil skjer månedlig, og solstormer kan slå ut digitale systemer i månedvis. 

Årsakene:

- Kortbruk stimulerer til forbruk. Psykologisk fenomen.

- Bankene vil innføre transaksjonsgebyrer ved bruk av kort, noe som i dag er mulig fordi det er ikke transaksjonsgebyrer ved bruk av kontanter.

- Legge til rette for minusrente. Minusrente vil i praksis si at du har null kontroll over din økonomi. 

- Kontrollere befolkningen. Ta kontroll over dine kjøpevarer. F.eks. finne ut hvilke varer du kjøper mye av uavhengig av pris.

- Befolkningskontroll. Ved å fjerne kontantene fjerner man muligheten for økonomisk sivil ulydighet (eks. frysingen av kontoene til WikiLeaks). 

Er dette riktig vei å gå? Tror dere vil kontantene forsvinne helt? 

Jeg tror ikke folk er klar over hva som i ferd med å skje. Vi beveger oss inn overvåkningssamfunn hvor alt man blir overvåket døgnet rundt. 

Bruk kontanter!

Helt enig med deg ts! latterlig at man tror kriminalitet vil bli mindre uten kontanter. Saken er at det blir overvåkning 24/7 og DET er skummelt! Tenk på den dagen uærlige kommer til makten! Og kriminaliteten vil garantert fortsette digitalt...

Anonymkode: 7498a...162

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"DNB legger ned 59 filialer - 600 mister jobben

I pressemeldinga skriver DNB at nesten alle deres kunder er blitt digitale, og at banken derfor tar omfattende grep for å tilpasse kontorer og bemanning til den nye bankhverdagen. Samtidig styrkes kundesenteret og innovasjon av nye digitale tjenester som Vipps.

- Når kundene endrer sine bankvaner, må vi følge etter. Utviklingen de siste to årene har vist at kundene har mer kontakt med oss enn tidligere, men på helt andre måter. De ønsker å ha banken tilgjengelig hele tiden, og bruker mobilen til alt fra å betale regninger til å søke boliglån, sier konserndirektør Bentestuen."

http://www.dagbladet.no/2016/02/03/nyheter/innenriks/nedbemanne/43009004/

Bør vi endre våre vaner tilbake til slik de var før?

En av grunnene til at mange f.eks betaler regninger på andre måter enn å gå i banken og betale kontant, er fordi det er så høye gebyrer forbundet med å betale regninger kontant i bank.

Hvorfor har vi endret våre bankvaner?.

 

Anonymkode: c2a63...577

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har de fleste glemt hva frihet er. Nordmenns naivitet rundt f.eks. DLD bevitner om dette. Selv om Norge fremstår som trygt i dag, så trenger ikke det å være situasjonen om 5,10 eller 15 år. Dersom utviklingen fortsetter i samme tempo vil vi være overvåket til enhver tid av døgnet om få år.

Personvernet må bygges opp - og ikke ned.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 2. februar 2016 at 0.19, Cordelia skrev:

Ikke driver jeg med noen lyssky virksomhet, men jeg vil faktisk ha den friheten til at ikke alt jeg gjør skal kunne spores digitalt. Vi bor i et samfunn hvor vi blir omringet av bomringer, betalingsmidler på offentlig transport etc.Personlig gir det meg en uggen følelese. Er også enig i det mange andre her sier om gebyrer og bankers makt. For ikke å snakke om at det gjør de svakere i samfunnet enda mer sårbare for ¨å falle utenfor. Vi blir enda mindre turistvennlige.

Faktisk er jeg ovrerasket når jeg leser hvor mange som ikke ser noe problem med det. Og den argumentasjonen noen bruker med"hvis man ikke har noe å skjule" og kriminalitetsforebyggende, vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Dog skulle det skje tror jeg nok som andre her at det kommer motpoler og andre løsninger. Forhåpentligvis ligger det langt fremover i tid, om det skulle skje.

Helt enig med deg! De som bruker argumentet "hvis man ikke har noe å skjule", som du sier, er jo de som faktisk er farlige...

Personvern er det viktigste av alt!

Anonymkode: 7498a...162

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lisemm skrev:

Norgesgruppen innfører med gebyr for kortbetaling?

Med så få aktører (VISA, Mastercard, og i Norge; BankAxept) kan aktørene sette så høye gebyrer som de bare vil. NorgesGruppen er allerede klare for ran.

 

Hvor mye tror du at det kan bli i gebyr pr varekjøp med VISA-kort i butikk?

Anonymkode: c2a63...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange andre land, som ikke bedriver stortstilt bekjempelse av kontanter, ligger gebyrene på vanligvis et sted mellom 2-8%. Ved bruk av kredittkort er de prosentvise kostnadene enda høyere. I et kontantløst samfunn kan de sette gebyrene så høye som de bare vil fordi konkurransen er fraværende. Konsumentene vil ikke ha noe annet valg enn å betale gebyret som de blir pålagt.

Ved bruk i utlandet vil kostnadene være enda høyere. Ellers vil små foretak og butikker forsvinne fordi de ikke har råd til å betale kostnadene som er knyttet til digitale betalingsformer. Å låne 3 betalingsterminaler i 10 dager koster i dag et sted mellom 7000-10000 kr. I tillegg er det tungvint. 

Den store nedsiden for oss forbrukere er utvilsomt svekkelsen av personvernet og at konsumet øker. Med økt konsum følger økt gjeldsgrad. Bankene tjener grovt på gjeld..

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, lisemm skrev:

I mange andre land, som ikke bedriver stortstilt bekjempelse av kontanter, ligger gebyrene på vanligvis et sted mellom 2-8%. Ved bruk av kredittkort er de prosentvise kostnadene enda høyere. I et kontantløst samfunn kan de sette gebyrene så høye som de bare vil fordi konkurransen er fraværende. Konsumentene vil ikke ha noe annet valg enn å betale gebyret som de blir pålagt.

Ved bruk i utlandet vil kostnadene være enda høyere. Ellers vil små foretak og butikker forsvinne fordi de ikke har råd til å betale kostnadene som er knyttet til digitale betalingsformer. Å låne 3 betalingsterminaler i 10 dager koster i dag et sted mellom 7000-10000 kr. I tillegg er det tungvint. 

Den store nedsiden for oss forbrukere er utvilsomt svekkelsen av personvernet og at konsumet øker. Med økt konsum følger økt gjeldsgrad. Bankene tjener grovt på gjeld..

Takk for svar!

Er det også planer om kontantløst samfunn i mange andre land?

Anonymkode: c2a63...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...