Gå til innhold

Jeg vurderer og parre min blandingshund med en Basenji


kokkosmamma

Anbefalte innlegg

Hei! min Jack Russel blanding, skal parres med en Basenji. hva er det som er viktig og tenke på fra hunden har løpetid? og hva bør jeg forbrede meg på, og tenke over? Hva er viktig i hjemme? og hvordan oppfølging skall mora og evetuellt valpene ha av vetrineren?

Går tisspen altid drektig i 63 dager uavhengi av rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er målet ditt med parringen?

Tenker at alle tissper har godt av ett kull, så hører jeg flere si at Tisspende blir mere roligere, og selvstendige etter dem har fått valper. og at det er mindere rissiko for livmorhals krefft.

Er det mange av dere her som har kjøpt blandingsraser? eller fått det på tisspa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at alle tissper har godt av ett kull, så hører jeg flere si at Tisspende blir mere roligere, og selvstendige etter dem har fått valper. og at det er mindere rissiko for livmorhals krefft.

Er det mange av dere her som har kjøpt blandingsraser? eller fått det på tisspa?

Det er kun myter og ingen god grunn i det hele tatt...

Men siden du har bestemt deg så regner jeg med du har øyelyst, PRA testet, kjenner kne og hoftestatusen og også fått sett papirer på at Basenjien har blitt sjekket for de tingene samt PPM, Faconi og Colobom?

Det er et minimum av det du bør vite før du setter valper på tispa di.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også at du har god nok økonomi til dette? Tenker da på veterinær regninger osv? Hunden din må bli sjekket for diverse sykdommer før du bestemmer deg for dette. Virker som at du er veldig uviten, så jeg vil ikke anbefale deg dette.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun myter og ingen god grunn i det hele tatt...

Men siden du har bestemt deg så regner jeg med du har øyelyst, PRA testet, kjenner kne og hoftestatusen og også fått sett papirer på at Basenjien har blitt sjekket for de tingene samt PPM, Faconi og Colobom?

Det er et minimum av det du bør vite før du setter valper på tispa di.

Har dere noen grunner til at jeg ikke bør parre tisspa mi?

vill gjerne ha minst ett kull på henne. Tror det er veldig stort for henne, og at hun vill ha godt av det :)

Basejin har ikke papirer og det har ikke jeg på min heller etter som det er blanding.

Kan du forklare nermere hva det vill si og hva det betyr alle disse tingene og forkortelsene du her skriver? skall mye til for at vi ikke parrer dem, derfor vill jeg gjerne vite mest mulig om det først.

Eiern til Basenjin skal ha en valp som betaling, ellers vill vell en valp stort skjett vetriner utgifftene? Regner med og få solgt valpene for rundt 3 til 5000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest badeand1

Har dere noen grunner til at jeg ikke bør parre tisspa mi?

vill gjerne ha minst ett kull på henne. Tror det er veldig stort for henne, og at hun vill ha godt av det :)

Basejin har ikke papirer og det har ikke jeg på min heller etter som det er blanding.

Kan du forklare nermere hva det vill si og hva det betyr alle disse tingene og forkortelsene du her skriver? skall mye til for at vi ikke parrer dem, derfor vill jeg gjerne vite mest mulig om det først.

Eiern til Basenjin skal ha en valp som betaling, ellers vill vell en valp stort skjett vetriner utgifftene? Regner med og få solgt valpene for rundt 3 til 5000?

Ja.

Virker som du ikke har peiling i det hele tatt.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at tisper har "godt av" valpekull. Får de valper, tar de jo seg av dem, men får de ingen, går de ikke rundt og depper over det.

Hundene har ikke papirer og du virker generelt som du ikke har peiling på avl i det hele tatt. Jeg råder deg til å la være.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Virker som du ikke har peiling i det hele tatt.

Som du ser i overskrifften, så er de jo det jeg nettop ikke har, og er grunnen til at jeg spør, så jeg kansje kan få lært noe av dere som har erfaring, og som har hatt noen kull.

På forhond takk :)

Hva er forskjellen om dem har papirer eller ikke?

Endret av kokkosmamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen grunner til at jeg ikke bør parre tisspa mi?

vill gjerne ha minst ett kull på henne. Tror det er veldig stort for henne, og at hun vill ha godt av det :)

Basejin har ikke papirer og det har ikke jeg på min heller etter som det er blanding.

Kan du forklare nermere hva det vill si og hva det betyr alle disse tingene og forkortelsene du her skriver? skall mye til for at vi ikke parrer dem, derfor vill jeg gjerne vite mest mulig om det først.

Eiern til Basenjin skal ha en valp som betaling, ellers vill vell en valp stort skjett vetriner utgifftene? Regner med og få solgt valpene for rundt 3 til 5000?

Det er ikke sikkert at det er mange som vil kjøpe valper av noen som er "useriøs". Det virker som at du ikke har noe som helst kunnskap om dette, og derfor bør du ikke gjøre det. Men, det virker som at du har bestemt det(uheldigvis), og derfor bør du suge til deg så mye kunnskap som mulig, og ikke gjøre dette med engang..vent heller et år eller to......eller ikke gjør det i det hele tatt

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det er mange som vil kjøpe valper av noen som er "useriøs". Det virker som at du ikke har noe som helst kunnskap om dette, og derfor bør du ikke gjøre det. Men, det virker som at du har bestemt det(uheldigvis), og derfor bør du suge til deg så mye kunnskap som mulig, og ikke gjøre dette med engang..vent heller et år eller to......eller ikke gjør det i det hele tatt

Nei, jeg vet ikke om jeg kommer til og gjøre det i år, det vet jeg ikke, vill uansett vente til jeg føler jeg har endel kunskap, og derfor ettrlyser svar på spørsmålende jeg har stillt her? Det er vel ikke så vanlig og ha papirer på blandings hunder? jeg fikk ikke det da jeg kjøpte min. hva blir isåfall imormert i papirende?

Vill også vite hva øyelysning går ut på og alt man må igjennom fra tisspen blir drektig, til man kan selge valpene?

Endret av kokkosmamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du gjøre med valpene om du ikke får solgt dem?

Hva skall være grunn til og ikke få solgt dem? da gir jeg dem bort i verstefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Har dere noen grunner til at jeg ikke bør parre tisspa mi?

vill gjerne ha minst ett kull på henne. Tror det er veldig stort for henne, og at hun vill ha godt av det :)

Basejin har ikke papirer og det har ikke jeg på min heller etter som det er blanding.

Kan du forklare nermere hva det vill si og hva det betyr alle disse tingene og forkortelsene du her skriver? skall mye til for at vi ikke parrer dem, derfor vill jeg gjerne vite mest mulig om det først.

Eiern til Basenjin skal ha en valp som betaling, ellers vill vell en valp stort skjett vetriner utgifftene? Regner med og få solgt valpene for rundt 3 til 5000?

Det er de kjente sykdommene din hund og Basenjien kan få og som valpene kan arve. Så med mindre du vil risikere å bringe til verden syke valper så er det blandt annet de tingene du må sjekke tispa for, og som Basenjien også må sjekkes for. Øyelysning gjøres kun noen få steder i landet av sertifiserte øyelysere og Faconi er en test som må sendes til utlandet. Kne og hofter er det eneste du får tatt hos vanlig veterinær.

Utgiftene til helsetestene inkl reiseutgifter vil mest samnsynlig bli høyere enn inntektene du får for valpene (du kan ikke ta 3-5000 for blandingsvalper), så du må ha noen penger spart opp.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvis du vil ha valper så får du deg noen valper. Ikke hør på de surmulende trettekjerringene her. De er bare ute etter å krangle. Høres ikke ut som om de vet hva de prater om, de bare later som for å hevde seg.

Gjør som du vil, lev livet ditt som du ønsker. Kos deg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva TS angår: skal du absolutt ha valper, så få iallefall begge foreldredyrene sjekket hos veterinær. Det skumle når man står uten papirer er at det kan ligge sykdommer i slekten som man ikke aner hva er, nettopp fordi man ikke kjenner til besteforeldre ++.

Innlegget ryddet for sitert avsporing.

Spørsmål til modereingen tas på PM eller i egen tråd på Ris&Ros.

Lille-pus, mod.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest badeand1

Hva skall være grunn til og ikke få solgt dem? da gir jeg dem bort i verstefall.

hva hvis ingen vil ha dem da?

Hva gjør du da?

Du må jo tenke på det også. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de kjente sykdommene din hund og Basenjien kan få og som valpene kan arve. Så med mindre du vil risikere å bringe til verden syke valper så er det blandt annet de tingene du må sjekke tispa for, og som Basenjien også må sjekkes for. Øyelysning gjøres kun noen få steder i landet av sertifiserte øyelysere og Faconi er en test som må sendes til utlandet. Kne og hofter er det eneste du får tatt hos vanlig veterinær.

Utgiftene til helsetestene inkl reiseutgifter vil mest samnsynlig bli høyere enn inntektene du får for valpene (du kan ikke ta 3-5000 for blandingsvalper), så du må ha noen penger spart opp.

ok. du forklarer ikke hva og hvorfor hunden må øyelyses? og disse andre tingene??

Hva mener du prisen bør ligge på for disse blandingshundene?

Jeg prutet selv min blandingshund ned til 5000 fordi den hadde hatt et hjem først og vert ett annet sted først, men dem andre valpene i kullet dems ble solgt for 7000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva hvis ingen vil ha dem da?

Hva gjør du da?

Du må jo tenke på det også. :)

Når man blir kvitt katter, så blir man kvitt hunder, tror ikke jeg må gi dem bort, får nokk uansett solgt dem skall du se =) men jeg har ikke noe hastverk. prøver som sakt og få vite litt mer om det som er viktig. derfor jeg skriver her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt opplagt hvorfor hundene må sjekkes? Vil du parre dyr som ikke er friske?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...