Gå til innhold

Kastet ut av mor. Igjen..


Gjest Lonelygirl

Anbefalte innlegg

Gjest Lonelygirl

Det er første gang jeg skriver på ett slikt forum, men nå er jeg så fortvilet at jeg er nødt til å lufte tankene mine..

Jeg har en mor som er psykisk syk (Ikke diagnosert)og ødelegger livene til alle rundt seg når hun ikke har det bra selv. Jeg er 21år og burde i utgangspunktet ha klart meg fint selv, men jeg fikk en økonomisk smell da jeg flyttet for meg selv uten jobb og fikk lov til å komme hjem for en periode. De 2 - 3 mnd bodde jeg gratis og etter dette betalte jeg 2500kr/mnd for ett lite rom (Plass til seng og en liten kommode). Disse pengene skulle være matpenger. Jeg passer småsøskene mine hver gang jeg blir spurt, holder ordnen på kjøkkenet (Søppel/oppvaskmaskin) og vasker dersom det er ryddig. Gidder ikke bruke flere timer på å rydde opp etter dem for så å vaske ett helt hus, men vaskingen har jeg ingen problem med!

Nå har jeg endelig fått meg jobb, men pga ferie osv får jeg ikke lønn før i september. Fikk livsopphold fra nav på 6000kr og 2500 av dem skulle til mamma og dem. Jeg satt inn pengene og plutselig eksploderte mamma og mente at jeg skulle betale 5000kr fordi dem skulle ha husleie. Hun kalte meg snylter og klarte å få trøkt ut at det var viktigere at jeg betalte dem 5000kr enn å betale andre regninger. Hun pressiserte også at jeg måtte være ute dagen etter, hvis ikke ble låsene på døren byttet.

Dette er noe noen dager siden og jeg har gått hjem for å sove siden jeg ikke har noe annet sted jeg kan gjøre av meg. Hun sa i går at jeg fikk lov til å bli værende dersom jeg skrev KONTRAKT på at jeg skyldte 3mnd husleie og betalte dem i september. Planen min var å komme seg så fort ut herfra som overhode mulig og det har jeg sjansen til i september når jeg endelig får lønn, men ikke hvis jeg skal betale dem 3mnd husleie. De betaler forresten ikke mer enn 6500 selv og de er fire personer.

Så mitt spørsmål til dere er om foreldre har lov til å hive ut barna på gata når de er myndig? Og om de har lov til å kaste meg ut fordi jeg ikke har råd til å betale 5000kr for å bo hjemme? (Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg flyttet ut for lenge siden).

Tar i mot alt av råd og tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring nav/sosialen umiddelbart og forklar situasjonen - de vet hvordan det er med ustabile folk. Du må få et annet sted å bo, om ikke annet for din egen helses skyld.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov til å hive deg ut ja, men det var da voldsomt.. Har du ingen venninner du kan låne en sofa hos, eller noe slekt? Hvor du kan betale en viss sum og kjøpe din egen mat. Du kan klare deg for 1000kr i mat i måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønnfi

Ja, hun har lov til å kaste deg ut. Men om det er riktig er en annen sak.

Har du ingen venner du kan bo hos frem til du får orden på økonomi?

:klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine har nok desverre lov til å gjøre akkurat hva de vil når du er myndig, så det er nok lite du kan gjøre... Hun kan ikke kreve deg for tidligere husleie, bare fordi hun har ombestemt seg. Ikke bry deg om det, for hun har ikke noen papirer på at du skal betale dette.

Det høres ut som om du befinner deg i en veldig vanskelig situasjon, hvor det enkleste nok desverre er å bare komme seg ut fort som fy.

5000kr er forferdelig urimelig å kreve av barnet sitt når avtalen tidligere har vært 2500kr, også med tanke på hvor mye du bidrar med hjemme. Er det sunt for søsknene dine å bo under slike forhold?

Har du spurt moren din om hvordan hun kan finne det rimelig at du skal støtte en så stor andel av husleien? Det riktige vil jo være at du betaler en femtedel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lonelygirl

Jeg har ingen jeg kan bo hos nei.. Det er ikke første gangen dette skjer og har på en måte "utnyttet" folk nok når dette har skjedd tidligere.

Jeg håper bare at jeg kan bli boende her en mnd til, slik at jeg kan finne meg ett sted å bo i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen jeg kan bo hos nei.. Det er ikke første gangen dette skjer og har på en måte "utnyttet" folk nok når dette har skjedd tidligere.

Jeg håper bare at jeg kan bli boende her en mnd til, slik at jeg kan finne meg ett sted å bo i september.

Kan du ikke krasje på sofaen til en veninne og heller betale henne de 2500kr du uansett skulle gitt din mor? Da snylter du ikke, og det blir mer greit for henne også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lonelygirl

Foreldrene dine har nok desverre lov til å gjøre akkurat hva de vil når du er myndig, så det er nok lite du kan gjøre... Hun kan ikke kreve deg for tidligere husleie, bare fordi hun har ombestemt seg. Ikke bry deg om det, for hun har ikke noen papirer på at du skal betale dette.

Det høres ut som om du befinner deg i en veldig vanskelig situasjon, hvor det enkleste nok desverre er å bare komme seg ut fort som fy.

5000kr er forferdelig urimelig å kreve av barnet sitt når avtalen tidligere har vært 2500kr, også med tanke på hvor mye du bidrar med hjemme. Er det sunt for søsknene dine å bo under slike forhold?

Har du spurt moren din om hvordan hun kan finne det rimelig at du skal støtte en så stor andel av husleien? Det riktige vil jo være at du betaler en femtedel...

Nei, det er absolutt ikke sunt og jeg sliter veldig psykisk den dag i dag pga hvordan oppveksten har vært. Jeg dukket opp på barnevernsvakta i en alder av 12år fordi mamma hadde hevet meg ut, men de fant ikke tegn på omsorgsvikt så de gjorde ingenting. Jeg ble sendt tilbake til mamma og har hatt det forferdelig ustabilt hele livet. Har aldri hatt ett "hjem" eller noe trygghet. Brødrene mine er ett annet problem for jeg merker "symptomer" på dem allerede, men går jeg til barnevernet så vil dem ikke gjøre noe.

Merker bare at det blir alt for mye for meg.. Hadde det ikke vært for brødrene mine, så hadde jeg flyttet og aldri sett meg tilbake igjen, men de har det ikke godt og derfor vil jeg heller at det skal gå ut over meg enn dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lete etter et sted å bo nå og forklare dem situasjonen. Kanskje noen snille sjeler godtar en litt mindre leie første gangen hvis du skriver kontrakt på at resten kommer sammen med den andre leien når du får lønnen.

Det er litt risikabelt for huseier, men forslå kontrakter og at de kan hive deg ut hvis du ikke holder det du lover innen da og da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lonelygirl

Kan du ikke krasje på sofaen til en veninne og heller betale henne de 2500kr du uansett skulle gitt din mor? Da snylter du ikke, og det blir mer greit for henne også?

Problemet er at jeg allerede har betalt min mor de pengene og det er ikke noe jeg kommer til å få tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du har twitter - spør der? For det er en god del som RTer ting,og da får du kanskje noen som kan hjelpe deg?

llers kan du se om du har noen couchsurfers i ditt område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er absolutt ikke sunt og jeg sliter veldig psykisk den dag i dag pga hvordan oppveksten har vært. Jeg dukket opp på barnevernsvakta i en alder av 12år fordi mamma hadde hevet meg ut, men de fant ikke tegn på omsorgsvikt så de gjorde ingenting. Jeg ble sendt tilbake til mamma og har hatt det forferdelig ustabilt hele livet. Har aldri hatt ett "hjem" eller noe trygghet. Brødrene mine er ett annet problem for jeg merker "symptomer" på dem allerede, men går jeg til barnevernet så vil dem ikke gjøre noe.

Merker bare at det blir alt for mye for meg.. Hadde det ikke vært for brødrene mine, så hadde jeg flyttet og aldri sett meg tilbake igjen, men de har det ikke godt og derfor vil jeg heller at det skal gå ut over meg enn dem.

Jeg ville uansett kontaktet barnevernet og forklart situasjonen av hensyn til dine søsken og deg selv... Så har du i hvert fall gjort noe for dem...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg allerede har betalt min mor de pengene og det er ikke noe jeg kommer til å få tilbake igjen.

Men hva om du lover å betale dem når du får lønning da? 1000kr for eksempel... det er uansett mindre enn å betale 1500 i husleie for 3 måneder tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg allerede har betalt min mor de pengene og det er ikke noe jeg kommer til å få tilbake igjen.

Auch, du har det heller ikke skriftlig på at du har betalt henne disse? Eller i nettbank? Kan du KREVE å få de tilbake eller er hun veldig sta? For en utrolig trist situasjon. Fortell henne at du trenger de 2500 kr du har gitt henne for august måned for du skal bo hos en venninne dersom dette går. Hvis hun slår seg vrang og vifter med hendene fortell henne at hun kan få penger for de 6 dagene du har bodd hos henne i august (underkant av 500 kr), men resten av pengene skal du ha selv. For en gjerrig mor.

Gir deg en :klemmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest grønnfi

Jeg bor i sør norge.

Jeg bor i Bergen og har en sofa om du er i dette område :klemmer:

Så må du melde henne til BV for søskene dines skyld.

INGEN barn skal ha det så ustabilt som du beskriver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg :klem:

Kjempeflott at du har fått jobb! Håper inderlig du finner en løsning (som ikke innebærer å betale praktisk talt hele din mors husleie..) fram til september.

Med jobb og egen bolig kommer du til å klare deg helt supert på sikt, det gjelder bare å holde ut over kneika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathle

Det gjør vondt å lese det du skriver. Gå til barnevernet og meld ifra. Jeg krysser fingrene for deg og håper alt ordner seg til slutt, det gjør det nok. Stå på <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...