Gå til innhold

Trenger forslag til hva man kan svare når noen spør


Meaty

Anbefalte innlegg

Det har nok vært mange tråder her om hvor ubehagelig det kan være å få spørsmål om man ikke vil ha barn snart. Men jeg skulle ønske det fantes et veldig godt svar å gi til disse som er så nysgjerrige!

Dette spørsmålet fikk jeg senest på mandag. Det var moren til en venninne som nettopp har fått barn som spurte om det ikke var på tide at jeg og samboer'n startet å produsere barn snart. (Jeg er over 30 nemlig.) Hun er ikke den eneste som har spurt, men jeg blir alltid like overrumplet og aner ikke hva jeg skal svare. Jeg synes i det hele tatt at det er veldig ubehagelig, det føles som om de graver i privatlivet vårt.

Hva skal man si? Trenger noe som ikke er for frekt men som får folk til å skjønne at de spør om ting de ikke har noe med...

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Nå vet jeg ikke så mye om situsjonen deres, men jeg svarer litt forskjellig alt etter hvem, hvor og når det spørres. Jeg svarer gjerne at vi har nok med de barna mannen min har, at mannen min er ferdig med å få barn. Jeg mener som deg også at det er et privat spørsmål. For mitt vedkommende er det mange grunner til at jeg og mannen ikke skal ha barn og jeg velger ofte å svare den mest lettvinte grunnen. Det er lettere for folk å godta at mannen min er for gammel (ikke at han er urgammel, altså) enn at jeg er for syk til å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er fristende å si:

"Det har ikke du noe med"

"Nei"

"Hold kjeft"

...men skjønner at det ikke er det du er ute etter... ;)

Jeg har selv fått spm flere ganger, og har svart noe vagt som:

"Det får tiden vise"

"Mye kan skje"

"Popper vel kanskje ut etterhvert"

Eller hvis jeg er i ekstra godt humør, svarer jeg gjerne noe slikt:

"Ja, har planer om å adoptere et barn fra Kina, hun skal hete Lucy Liu, lære seg kampsport og bli skespiller. Helst ser jeg at hun er søt og pen, og kan synge, eller sender jeg henne tilbake, tror man han returrett, skjønner du"

eller.....

"Ja, skal føde i morgen, han skal hete Gunther, lese Goethe og Schiller fra femårsalderen, studere filosofisk estetikk, og jeg kommer til å forby ham å leke med andre barn før jeg har intervjuet dem"

Så ler vi litt, og de spør ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Eller hvis jeg er i ekstra godt humør, svarer jeg gjerne noe slikt:

"Ja, har planer om å adoptere et barn fra Kina, hun skal hete Lucy Liu, lære seg kampsport og bli skespiller. Helst ser jeg at hun er søt og pen, og kan synge, eller sender jeg henne tilbake, tror man han returrett, skjønner du"

eller.....

"Ja, skal føde i morgen, han skal hete Gunther, lese Goethe og Schiller fra femårsalderen, studere filosofisk estetikk, og jeg kommer til å forby ham å leke med andre barn før jeg har intervjuet dem"

Så ler vi litt, og de spør ikke mer.

:ler:

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer bare nei, rett og slett. Folk har ikke noe med deg, og jeg gidder ikke å bruke krefter på å sette dem på plass eller komme med et langt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer bare nei, rett og slett. Folk har ikke noe med deg, og jeg gidder ikke å bruke krefter på å sette dem på plass eller komme med et langt svar.

Helt enig i at folk ikke har noe med det! Det er ufattelig mange som ikke forstår hvor privat det spørsmålet er. Og et er ufattelig mange som er dumme nok til å spørre "Hvorfor det?" etter et "Nei".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Helt enig i at folk ikke har noe med det! Det er ufattelig mange som ikke forstår hvor privat det spørsmålet er. Og et er ufattelig mange som er dumme nok til å spørre "Hvorfor det?" etter et "Nei".....

Nettopp. Akkurat som om vi skylder folk en forklaring. :roll: Det verste er at jeg har opplved folk som fortsetter å spørre om vi skal ha barn etter at de har fått vite årsaken. Fjols!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

"Jeg tror ikke det" pleier å være mitt standardsvar.

Da fornærmer jeg ingen, og svaret har til nå ikke invitert til videre diskusjoner om temaet. Jeg skulle også ønske jeg hadde et bedre svar.

Jeg er frivillig barnløs og i 30-årene. (Med stabilt samboerforhold, god økonomi, enebolig, stasjonsvogn og alt det andre :) )

Mitt "drømmesvar" oppfyller følgende kriterier:

1. Det skal ikke fornærme noen

2. Det er litt morsomt

3. Det får spørsmålsstiller til å forstå at spørsmålet er utidig

4. Det inviterer ikke til flere spørsmål

5. Det framstår ikke som kritikk av andres valg om hvordan de vil leve sitt liv

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Likte spesielt denne:

"Popper vel kanskje ut etterhvert"

Men ellers var det masse gode forslag!

Skulle ønske jeg hadde en "gammel" mann, men han er yngre enn meg så den unnskyldningen kan jeg nok ikke bruke. Familien hans er ille når det gjelder å mase, for alle søsknene hans har barn og noen av dem har barnebarn også (ble besteforeldre da de var hhv 34 og 39 :sjokk: ) og hver gang det er en ny baby i familien så skal de hive ungen over til meg og de synes det er kjempefestlig å spørre om jeg ikke føler morsinstinktet slå til. Argh!

Men det pussige er at mine egne foreldre aldri har spurt oss om det med barn - og det er så fint! Snille mamma'n og pappa'n min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem som spør - til gode venner sier jeg det omtrent som det er (uansett hva grunnene er). De pleier heller ikke å mase eller grave noe særlig, men lar det være opp til meg å si noe - med et par unntak.

Til mer masete (sviger)familie og folk som ikke har noe med det å gjøre eller som ikke godtar enkle svar tror jeg vi er i ferd med å skifte strategi; fra å svare at vi ikke vt helt om vi vil ha, til å si at vi har bestemt oss for å ikke få barn. Klarer de ikke å respektere det heller uten å bringe temaet på bane i alle mulige anledninger er de dummere enn fryktet... Så får de heller bli overrasket om det skulle dukke opp barn med tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt "det er personlig, så det vil jeg ikke svare på," og så latt det bli med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hver gang det er en ny baby i familien så skal de hive ungen over til meg og de synes det er kjempefestlig å spørre om jeg ikke føler morsinstinktet slå til. Argh!

GRRRRRRRRR :kjefte: For noen lavpannede IDIOTER!!! Eier de ikke sosiale antenner???? Det er visst lov å være dum så lenge det er fler av dem på ett sted! Beklager, nå har jeg mest sannsynlig slengt dritt om noen du er glad i....... :sjenert:

Men jeg blir så forbanna av sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det kom visst mange svar her mens jeg skrev mitt forrige innlegg :)

Jeg svarer bare nei, rett og slett. Folk har ikke noe med deg, og jeg gidder ikke å bruke krefter på å sette dem på plass eller komme med et langt svar.

Problemet mitt er at jeg er inne i en sånn lang periode der jeg er så usikker på hva jeg vil, og det er vanskelig å si "nei". Og de spør nok gjerne "hvorfor ikke" da ja.

Mitt "drømmesvar" oppfyller følgende kriterier:

1. Det skal ikke fornærme noen

2. Det er litt morsomt

3. Det får spørsmålsstiller til å forstå at spørsmålet er utidig

4. Det inviterer ikke til flere spørsmål

5. Det framstår ikke som kritikk av andres valg om hvordan de vil leve sitt liv

Jepp, you said it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Helt enig i at folk ikke har noe med det! Det er ufattelig mange som ikke forstår hvor privat det spørsmålet er. Og et er ufattelig mange som er dumme nok til å spørre "Hvorfor det?" etter et "Nei".....

He he, kanskje det beste er å være i forkant og besvare det dumme spørsmålet med et spørsmål selv. Neste gang spørsmålet dukker opp skal jeg rett og slett svare "Hvorfor det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRRRRRRRRR :kjefte: For noen lavpannede IDIOTER!!! Eier de ikke sosiale antenner???? Det er visst lov å være dum så lenge det er fler av dem på ett sted! Beklager, nå har jeg mest sannsynlig slengt dritt om noen du er glad i....... :sjenert:

Men jeg blir så forbanna av sånt!

Helt i orden, du sier vel egentlig det jeg tenker når de gjør sånn. Men jeg er en sånn stille, sjenert og høflig person så da sitter jeg bare der og vil aller helst synke ned i jorda.

Til deres forsvar skal det sies at de er typisk arbeiderklasse briter, og Storbritannia er vel det europeiske landet med størst andel tenåringsgraviditeter. Så unga spretter ut overalt rett som det er, og de synes det er kjemperart at jeg er så gammel og ikke har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

He he, kanskje det beste er å være i forkant og besvare det dumme spørsmålet med et spørsmål selv. Neste gang spørsmålet dukker opp skal jeg rett og slett svare "Hvorfor det?"

:ler:

Idiot: "Skal dere ikke ha barn snart da?"

Miss Shorty: "Hvorfor det?"

Idiot: "Øøøøøhhh...."

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Idiot: "Skal dere ikke ha barn snart da?"

Miss Shorty: "Hvorfor det?"

Idiot: "Øøøøøhhh...."

:fnise:

:skratte: Dagens!!

Men fra spøk til alvor, det slo meg plutselig at det må jo være helt forferdelig for dem som faktisk PRØVER å få barn men ikke får det til, tenk når de får det spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Idiot: "Skal dere ikke ha barn snart da?"

Miss Shorty: "Hvorfor det?"

Idiot: "Øøøøøhhh...."

:fnise:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
:ler:

Idiot: "Skal dere ikke ha barn snart da?"

Miss Shorty: "Hvorfor det?"

Idiot: "Øøøøøhhh...."

:fnise:

Jepp, det var omtrent slik jeg tenkte meg samtalen :D

Det kommer neppe oppfølgende spørsmål, med mindre Idiot ikke bare er Idiot, men Stor Idiot og spør "Hvorfor ikke?"

Jeg blir nødt til å teste dette. Kjenner at jeg nesten ser fram til neste gang spørsmålet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...