Gå til innhold

Juss, domsavsigelser og mekling barn 2,5 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, stemmer, det er et hovedspørsmål:-)

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Nei sålenge dere begge har foreldreansvar for barnet så får du ikke "flyttet" h*n uten godkjennelse fra den andre parten. Man kan igjennom en rettskjennelse "tvangsflytte" folkeregisteret adresse, men det bør være siste utvei (og det tar masse tid).

Anonymous poster hash: 79982...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, stemmer, det er et hovedspørsmål:-)

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Nei, ikke uten rettsak hvor dere da må avgjøre hvem som skal ha den daglige omsorgen. (Dvs ikke 50/50, en dommer dømmer ikke delt omsorg.)

Hvis dere sammen blir enige om 50/50 og du vil unngå sak så må far godkjenne at den folkeregistrerte adressen flyttes isåfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo skrevet om dette tidligere, og tydeligvis mislikt svarene.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=886002

Hva er det du lurer på her i denne tråden? Ser den er postet under annet forum, men forstår ikke helt problemstillingen din. Tror du det ender opp med rettsak?

Takk for hjelpen, jeg mente jeg hadde lest om denne problemstillingen tidligere.

Anonymous poster hash: 077bd...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke uten rettsak hvor dere da må avgjøre hvem som skal ha den daglige omsorgen. (Dvs ikke 50/50, en dommer dømmer ikke delt omsorg.)

Hvis dere sammen blir enige om 50/50 og du vil unngå sak så må far godkjenne at den folkeregistrerte adressen flyttes isåfall.

Ja, en sak vil ikke føre noe godt med seg.

Vi har delt samvær og delt bosted. Så spørsmålet blir vel egentlig: jeg ønsker å ha barna folkeregistrert hos meg: hvordan få til det når far helst bare vil beholde de registrert hos seg?

Har nå kjøpt bolig i samme skolekrets ca 10 min gåtur unna fars bolig.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en sak vil ikke føre noe godt med seg.

Vi har delt samvær og delt bosted. Så spørsmålet blir vel egentlig: jeg ønsker å ha barna folkeregistrert hos meg: hvordan få til det når far helst bare vil beholde de registrert hos seg?

Har nå kjøpt bolig i samme skolekrets ca 10 min gåtur unna fars bolig.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Mener du delt foreldreansvar og delt omsorg? Ingenting heter delt samvær. Delt foreldreansvar har de fleste, det har med navneendring, flytting utland osv. Den daglige omsorgen kan deles, eller man kan la den ene ha daglig omsorg, mens den andre har samvær.

Hvis dere har tenkt til å ha 50/50 vil dere ha delt omsorg, men i praksis er det den med folkeregistrert adresse som står med alle avgjørelser tilknyttet daglig omsorg. Hvorfor ikke foreslå noe annet enn delt? Er det virkelig best for barnet at den ikke får noe fast hjem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du delt foreldreansvar og delt omsorg? Ingenting heter delt samvær. Delt foreldreansvar har de fleste, det har med navneendring, flytting utland osv. Den daglige omsorgen kan deles, eller man kan la den ene ha daglig omsorg, mens den andre har samvær.

Hvis dere har tenkt til å ha 50/50 vil dere ha delt omsorg, men i praksis er det den med folkeregistrert adresse som står med alle avgjørelser tilknyttet daglig omsorg. Hvorfor ikke foreslå noe annet enn delt? Er det virkelig best for barnet at den ikke får noe fast hjem?

Hva mener du med "ikke et fast hjem"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med "ikke et fast hjem"?

At barnet må bo to steder og flytte hver uke. Noe som aldri gagner barnet, det er kun fordi det er to foreldre som ikke vil fire på sine krav og da går for den enkle løsningen ved å dele omsorgen slik at barnet får to hjem å forholde seg til.

Jeg hadde heller gitt far daglig omsorg enn å utsette barnet mitt for noe sånt, og er sjokkert over at noen kan i det hele tatt vurdere noe slikt på så små barn. Det er ihvertfall ikke barnets beste som er i fokus da, men at foreldrene skal få det de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnet må bo to steder og flytte hver uke. Noe som aldri gagner barnet, det er kun fordi det er to foreldre som ikke vil fire på sine krav og da går for den enkle løsningen ved å dele omsorgen slik at barnet får to hjem å forholde seg til.

Jeg hadde heller gitt far daglig omsorg enn å utsette barnet mitt for noe sånt, og er sjokkert over at noen kan i det hele tatt vurdere noe slikt på så små barn. Det er ihvertfall ikke barnets beste som er i fokus da, men at foreldrene skal få det de vil.

Du har ihvertfall ikke grunnlag for å definere det til at disse barna ikke har noe fast hjem

Det er forferdelig arrogant av deg.

De har da to faste hjem uavhengig av hva man synes om ordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall ikke grunnlag for å definere det til at disse barna ikke har noe fast hjem

Det er forferdelig arrogant av deg.

De har da to faste hjem uavhengig av hva man synes om ordningen.

Ja, og jeg mener de bør ha ett fast hjem, ikke to "faste". Folk tenker sjelden på hva som er best for barnet når de avtaler delt omsorg, det er derfor jeg spør rett ut om de virkelig vil utsette barnet for dette, og om det er det beste for barnet å ikke ha noe fast hjem. Det er forskjell på et fast hjem, og flere faste hjem, man vil aldri få en like god tilknytning til et sted man er bare annenhver uke, det sier seg selv. Hvilke voksne hadde orket et slikt liv?

Les forskning på delt bosted før du uttaler deg igjen, eller delta i de andre trådene her inne om delt bosted. Der finner du mange knakende gode innlegg fra fagpersoner og andre som har erfaringer om dette.

(En far fortalte meg at han, mor og ikke minst barnet var så fornøyd med løsningen om delt bosted, og at barnet selv hadde kommet frem til hvordan det ville at bytting skulle skje og når. Så alt var lagt opp til barnets vilje. Dette kom opp siden jeg fortalte at jeg aldri ville hatt delt bosted på mitt barn, hvor han da skulle fortelle om deres "solskinnshistorie". Tre uker senere er dette barnet på besøk hos mitt, og jeg overhører de to ungene snakke om hvordan det er å ha skilte foreldre. Barnet som hadde delt bosted sa at h*n ville egentlig bare bo hos mamman sin, men h*n kunne ikke si det for da ble pappan så lei seg. Samtale mellom to åtteåringer forøvrig. Bare til ettertanke.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg mener de bør ha ett fast hjem, ikke to "faste". Folk tenker sjelden på hva som er best for barnet når de avtaler delt omsorg, det er derfor jeg spør rett ut om de virkelig vil utsette barnet for dette, og om det er det beste for barnet å ikke ha noe fast hjem. Det er forskjell på et fast hjem, og flere faste hjem, man vil aldri få en like god tilknytning til et sted man er bare annenhver uke, det sier seg selv. Hvilke voksne hadde orket et slikt liv?

Les forskning på delt bosted før du uttaler deg igjen, eller delta i de andre trådene her inne om delt bosted. Der finner du mange knakende gode innlegg fra fagpersoner og andre som har erfaringer om dette.

(En far fortalte meg at han, mor og ikke minst barnet var så fornøyd med løsningen om delt bosted, og at barnet selv hadde kommet frem til hvordan det ville at bytting skulle skje og når. Så alt var lagt opp til barnets vilje. Dette kom opp siden jeg fortalte at jeg aldri ville hatt delt bosted på mitt barn, hvor han da skulle fortelle om deres "solskinnshistorie". Tre uker senere er dette barnet på besøk hos mitt, og jeg overhører de to ungene snakke om hvordan det er å ha skilte foreldre. Barnet som hadde delt bosted sa at h*n ville egentlig bare bo hos mamman sin, men h*n kunne ikke si det for da ble pappan så lei seg. Samtale mellom to åtteåringer forøvrig. Bare til ettertanke.)

Du preker til døve ører so to speak.

Jeg driter i dine teorier eller forsking.

Du kan ikke frata tusenvis av barn og foreldre retten til å kalle hjemmene deres faste hjem

Man bor hos mamma og hos pappa.

Selv om man har helgesamvær med Mor er det fortsatt ens faste hjem hos mor.

Det handler ikke om hva som er bar eller ikke bra-du har ingen rett!

Jeg gadd ikke lese innlegget fyi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du preker til døve ører so to speak.

Jeg driter i dine teorier eller forsking.

Du kan ikke frata tusenvis av barn og foreldre retten til å kalle hjemmene deres faste hjem

Man bor hos mamma og hos pappa.

Selv om man har helgesamvær med Mor er det fortsatt ens faste hjem hos mor.

Det handler ikke om hva som er bar eller ikke bra-du har ingen rett!

Jeg gadd ikke lese innlegget fyi...

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir på samme måte som om hvis du hadde vært folkeregistrert sammen med far og skulle flytte ut av felles bolig med barnet: Du MÅ ha fars signatur når du flytter med barnet. Så det må du uansett, det er ingen forskjell på din problemstilling og den for "vanlige" samboere som går fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir på samme måte som om hvis du hadde vært folkeregistrert sammen med far og skulle flytte ut av felles bolig med barnet: Du MÅ ha fars signatur når du flytter med barnet. Så det må du uansett, det er ingen forskjell på din problemstilling og den for "vanlige" samboere som går fra hverandre.

Mye av problemstillingen går på:

Hvordan få overbevist/overtalt far og få ham til å signere.

Vi har delt bosted/50-50.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du preker til døve ører so to speak.

Jeg driter i dine teorier eller forsking.

Du kan ikke frata tusenvis av barn og foreldre retten til å kalle hjemmene deres faste hjem

Man bor hos mamma og hos pappa.

Selv om man har helgesamvær med Mor er det fortsatt ens faste hjem hos mor.

Det handler ikke om hva som er bar eller ikke bra-du har ingen rett!

Jeg gadd ikke lese innlegget fyi...

Det synes jeg du skulle lest (jeg er ikke den du siterer). Jeg var selv skilsmissebarn. Det å bo to steder er utrolig slitsomt og man har aldri en fast forankring til hverdagen. Man må ha dobbelt opp av alle klær og ting. Også i fht venner og det sosiale er det vanskelig å bo på to steder. La barna velge hvor de vil bo. Ellers kan de bli veldig rotløse og rastløse som voksne. 50/50 handler om foreldrene, ikke barna.

Anonymous poster hash: 2129e...007

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg du skulle lest (jeg er ikke den du siterer). Jeg var selv skilsmissebarn. Det å bo to steder er utrolig slitsomt og man har aldri en fast forankring til hverdagen. Man må ha dobbelt opp av alle klær og ting. Også i fht venner og det sosiale er det vanskelig å bo på to steder. La barna velge hvor de vil bo. Ellers kan de bli veldig rotløse og rastløse som voksne. 50/50 handler om foreldrene, ikke barna.

Anonymous poster hash: 2129e...007

Selv når foreldrene nærmest er naboer?!

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ender med at barnet bor hos deg, og samvær med far så trenger du ikke fars underskrift på flyttemelding. Barnet vil ikke bli registrert fra dag 1 hos meg, med folkeregistrert kan fatte vedtak ut fra de faktiske forhold etter 6 mnd.

Det er det samme med Nav og dems støtteordninger, det står også i rundskrivene dems. Det er de FAKTISKE forhold dem skal gå etter ikke det som nødvendigvis står på folkeregisret. Dette vet desverre få i Nav, så regn med et avslag først (eller presiser i evt søknader at det er det som skal gå etter).

50/50 på 2,5 år gammelt barn *skeptisk*



Anonymous poster hash: 83db6...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv når foreldrene nærmest er naboer?!Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Det er ikke sikkert det blir slik for alltid.

Anonymous poster hash: 2129e...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir på samme måte som om hvis du hadde vært folkeregistrert sammen med far og skulle flytte ut av felles bolig med barnet: Du ha fars signatur når du flytter med barnet. Så det må du uansett, det er ingen forskjell på din problemstilling og den for "vanlige" samboere som går fra hverandre.

Dette stemmer ikke i det hele tatt!!

Noen folkeregistre aksepterer vitneunderskrifter, dvs to stk som kan bevitne at barnet bor der. En annen mulighet til å få endret adressen er at man har f.eks en samværsavtale hvor det står at far skal ha samvær da og da, dette viser at barnet bor hos mor (eller motsatt da selvfølgelig).

Etter 6 mnd vil folkeregistrert sende en forespørsel til far om hvorfor barnet IKKE skal stå hos mor, da får far mulighet til å uttale seg, frist på noen uker på å svare. Dersom Folkeregistret mener barnet bor fast hos mor, så fatter dem vedtak selv :)

Been there done that!

Anonymous poster hash: 83db6...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere siste her i tråden, det var vel mer også disse spørsmålene jeg lurte på.

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når foreldrene nærmest er naboer?!

Anonymous poster hash: b08cb...eb2

Barnet får fortsatt mer enn ett fast hjem. Bare det å bytte omsorgsperson er en ganske stor omveltning for barn, og verre dess mindre de er. Soverom byttes, seng, leker, klær, rutiner, mat osv.

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen sliter med å se for seg hva som er problematisk med dette.

Og hvem kan forutse at man skal bo samme sted i 10-15år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...