Gå til innhold

Noen som følger med på "krakket" nå?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Ja det har jeg. Jeg driver et firma (som tar 8-10 timer om dagen) pluss at jeg jobber nattevakt 10 dager i mnd i psykiatrien. Hva gjør du som er så fantastisk?

For ikke mange innlegg siden så hadde du livnært deg på aksjeflaks de siste 10 årene..? Hold løgnen enkel så blir det enklere å holde styr på den.

Du jobber nattevakt på 8 timer samtidig som du bruker opptil 10 timer hver dag på ditt eget firma, i tillegg finner du både tid og energi til å skryte her inne døgnet rundt..? Sover du aldri? Du trenger kanskje ikke søvn heller du...

Og nei, jeg finner ingen grunn til å skryte av mine prestasjoner her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

For ikke mange innlegg siden så hadde du livnært deg på aksjeflaks de siste 10 årene..? Hold løgnen enkel så blir det enklere å holde styr på den.

Du jobber nattevakt på 8 timer samtidig som du bruker opptil 10 timer hver dag på ditt eget firma, i tillegg finner du både tid og energi til å skryte her inne døgnet rundt..? Sover du aldri? Du trenger kanskje ikke søvn heller du...

Og nei, jeg finner ingen grunn til å skryte av mine prestasjoner her inne :)

Jepp. Alt det gjør jeg, pluss enda mer.

Jeg skryter ikke så mye her inne, faktisk poster jeg mest i perioder. Men det er jo rørende at du følger med og at du bruker tid på meg. :)

Jeg sover ikke så mye om dagen nei..4-5 timer. Det har gått i ett i omtrent ett år. Snart skal jeg sove mer.

Du finner ingen grunn til å skryte av deg selv, men du finner åpenbart opptil flere grunner til å rakke ned, prøve å "debunke" andre, og har rikelig med tid selv til å "konfrontere"? :)

Kan du ikke bare pelle deg ut av denne tråden da? Hvorfor er det så viktig for deg å fortsette å skulle "debunke" meg?

Jeg har sagt at jeg ikke er 100% ærlig om hva jeg driver med, hvem jeg er osv osv. Det av personvernsgrunner. Vil ikke bli oppdaget her inne. Jeg driver firma, livnærer meg av aksjer og jobber nattevakt. Så får du enten tro eller ikke tro på det - jeg gir da faen i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og FuturePrimitive, siden du mener å "vite", hvor tror du dette ender?

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Jeg er ikke Futureprimitive, men her er mine 2 cents:

Oljeprisen er viktig for det norske markedet. For å forstå hvor det norske markedet går, må man vite hvor oljeprisen går.

Den markante nedgangen i oljeprisen de siste tre månedene, til $ 92 fra $ 115 per fat, ble forårsaket av Saudi-Arabia, ifølge Rashid Abanmy, President of Saudi Arabia Oil Policies and Strategic Expectations Center.

Saudi-Arabia vil tvinge oljeprisen ned i et forsøk på å sette politisk press på Iran og Russland, ifølge Abanmy. Både Iran og Russland er tungt avhengige av oljeeksporten for å skaffe inntekter. Hensikten med oljeprisfallet er å presse Iran til å begrense sitt atomprogram, og å endre Russlands politikk ovenfor Syria. Saudi-Arabia vil selge olje under den gjennomsnittlige spotprisen på $ 50 til $ 60 per fat i de asiatiske markedene og Nord-Amerika, sier Rashid Abanmy.

Forvent derfor et kraftig fall i oljeprisen framover, og forvent et like kraftig fall på Oslo Børs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg er ikke Futureprimitive, men her er mine 2 cents:

Oljeprisen er viktig for det norske markedet. For å forstå hvor det norske markedet går, må man vite hvor oljeprisen går.

Den markante nedgangen i oljeprisen de siste tre månedene, til $ 92 fra $ 115 per fat, ble forårsaket av Saudi-Arabia, ifølge Rashid Abanmy, President of Saudi Arabia Oil Policies and Strategic Expectations Center.

Saudi-Arabia vil tvinge oljeprisen ned i et forsøk på å sette politisk press på Iran og Russland, ifølge Abanmy. Både Iran og Russland er tungt avhengige av oljeeksporten for å skaffe inntekter. Hensikten med oljeprisfallet er å presse Iran til å begrense sitt atomprogram, og å endre Russlands politikk ovenfor Syria. Saudi-Arabia vil selge olje under den gjennomsnittlige spotprisen på $ 50 til $ 60 per fat i de asiatiske markedene og Nord-Amerika, sier Rashid Abanmy.

Forvent derfor et kraftig fall i oljeprisen framover, og forvent et like kraftig fall på Oslo Børs.

I følge Zero hedge i hvert fall..

Men det er greit nok, zero hedge er like pålitelig, om ikke mer, enn mainstream medier. De (En Tyler) skrev jo artikkelen som i stor grad bidro til Lehman-kollapsen.

Det burde dog ikke være så viktig med slike analyser. Det er OK å følge med på hva som skjer i verden, men handler du aksjer burde du bare velge det du tror er en trend og så følge den om den utvikler seg riktig. Tok du feil er alga og omega å komme seg ut så fort som mulig (bare unngå at årsaken er naturlige svingninger -bla derfor man skal holde seg unna CFD`er osv) Så kommer du deg inn i neste trend. Nå er fall i oljeprisen en trend - årsak who cares. Tenk at du er en robot som alltid gjør rasjonelle valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aksjer innenfor olje og energi bransjen, men forstår svært lite av det. Har uansett ikke noen planer om å selge og de er ikke vesentlig for at det skal gå rundt, så for min del er det ikke så farlig om det går litt opp og ned. Eneste jeg ser på er om det er rød pil ned eller grønn pil opp. Blir litt glad hver gang det er grønt. Akkurat nå er det rødt...

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg har aksjer innenfor olje og energi bransjen, men forstår svært lite av det. Har uansett ikke noen planer om å selge og de er ikke vesentlig for at det skal gå rundt, så for min del er det ikke så farlig om det går litt opp og ned. Eneste jeg ser på er om det er rød pil ned eller grønn pil opp. Blir litt glad hver gang det er grønt. Akkurat nå er det rødt...

Dumt å eie aksjer om man ikke skjønner noe av det eller bryr seg om det går opp eller ned. Du burde heller ha spart i fond. Aksjer er jo for de som følger med..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager..

Vel..33500 er omtrent det jeg har tjent i dag..

Du forstår ikke hva "kvalisifert gjetning" er tror jeg. Klart det handler om odds og statistikk og markedspsykologi. Det nevner jeg over også. Men har man oddsen på sin side (kvalifisert gjetning) så vinner man på lang sikt.

Dette er noe jeg har levd av i snart 10 år..så da må jeg ha hatt MYE flaks :)

LITT flaks skal man jo ha her i livet.

Ferrari smerrari..vel, jeg HAR eid en aston martin Db8..men det var bare for morroskyld en sommer. Jeg bor og kjører nøkternt. Kunne aldri tenkt meg noen range rover :) Har en tesla nå.

Du da? Går det bra med småligheten? :)

Håhåhåhåhåhåå :laugh::laugh::laugh::laugh: .

Med litt godvilje kunne man godtatt dine første innlegg...men denne var jaggu god :fnise::fnise::fnise: .

Var vel du som kjøpte Rebel's Tool og, regner jeg med :fnise: ?

Anonymous poster hash: f0997...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte aksjer for et par hundre tusen i perioden november 2008-mars 2009, har solgt mesteparten i år, godt fornøyd :)

Anonymous poster hash: a31e2...350

Hva gjorde du viderer med pengene?

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

High yield dividend stocks, eller på norsk noe i retning høyavkastnings utbytteaksjer kan jo være noe å titte på. Noen av disse er jo rimelig spekulative, men du har jo f.eks Gjensidige (GJF) som har gjort det meget sterkt gjennom "krakket" nå. De betaler vel ut 10% utbytte årlig.

Så har du også Awilco drilling (AWDR), de betaler ut enda mer om jeg ikke tar feil. Har fallt endel pga oljeprisen nå, men kan være verdt å ta en titt på om markedet bedrer seg.

Ellers er jo sølvprisen rekordbilig i forhold til gull nå. 1/60 eller noe i den duren. Historisk skal sølv være 1/16. Tror vi vil se høyere priser på commodities framover.

Jeg ønsker god avkastning, men absolutt ikke (årlig) utbytte, tvert i mot.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det var vel antakelig et litt dårlig forsøk på å forvirre. Jeg gjør det i blandt for å ikke bli gjenkjent (paranoid). Juger om alderen på ungen min, kjønn, hvor jeg bor, bil jeg kjører osv, og helt sikkert inntekt og formue også :) Ene dagen er jeg multibillionare, andre dagen er jeg poor man.

Anyways..I dag er jeg sånn passelig rik.

Mitt tips til deg er å ikke gå inn med mye spenn. Noe av det viktigste - jeg vil si viktigste er å lære å kjenne sin egen psykologi. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har gjort irrasjonelle valg. Vi gjør alle det, og det er kjempegodt forklart i boken jeg nevnte (bibelen for tradere i Norge)

Kurtasje på nettmeglere som netfonds er jo bare 49 per handlel og ofte 3(?) mnd gratis introduksjon. Så bruk gjerne de 3 mnd til å lære litt om hvordan huet ditt funker, prøve ut strategier og finne ut om du bare ønsker å plassere pengene long og trygt i høyutbytteaksjer eller om du ønsker å "swing-trade" mer. Personlig gjør jeg sistnevnte og det er en fin ting. Husk alltid å bruke stoploss :)

Nå venter du selvsagt til stormen har gitt seg. Jeg anbefaler hverken short eller longposisjoner nå. Jeg traff selv blink, men nå har jeg ingen anelse. Har heldigvis stop loss og en fin profitt denne gangen.

Hvorfor går du ikke AB?

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å eie aksjer om man ikke skjønner noe av det eller bryr seg om det går opp eller ned. Du burde heller ha spart i fond. Aksjer er jo for de som følger med..

Så lenge man ikke har planer om å selge, eller er avhengig av inntekten, spiller det vel liten rolle?

Det er ikke for sparingens del, da hadde det sikkert vært lurere med fond som du skriver. Aksjene jeg har er arvet, og gir meg en lite utbytte hvert år. Noe litt hyggelig over de. Også er det jo fint å ha aksjer i et selskap du liker, også over tid. Ikke bare fordi du skal tjene mest mulig penger på det?

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke har planer om å selge, eller er avhengig av inntekten, spiller det vel liten rolle?

Det er ikke for sparingens del, da hadde det sikkert vært lurere med fond som du skriver. Aksjene jeg har er arvet, og gir meg en lite utbytte hvert år. Noe litt hyggelig over de. Også er det jo fint å ha aksjer i et selskap du liker, også over tid. Ikke bare fordi du skal tjene mest mulig penger på det?

All støtte til deg, Evans. Det er slik aksjonærer er ment å være. Kortsiktige spekulanter kan potensielt medføre store skadevirkninger, både for selskap og samfunnøkonomien, lokalt og globalt.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg ønsker god avkastning, men absolutt ikke (årlig) utbytte, tvert i mot.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Hvorfor ikke? Utbytteaksjer er ansett som trygge, og der man burde sette lavrisikodelen av porteføljen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Så lenge man ikke har planer om å selge, eller er avhengig av inntekten, spiller det vel liten rolle?

Det er ikke for sparingens del, da hadde det sikkert vært lurere med fond som du skriver. Aksjene jeg har er arvet, og gir meg en lite utbytte hvert år. Noe litt hyggelig over de. Også er det jo fint å ha aksjer i et selskap du liker, også over tid. Ikke bare fordi du skal tjene mest mulig penger på det?

Tja..det blir jo en litt absurd verden om folks intensjoner for å eie aksjer i selskaper ikke handlet om å tjene penger, men fordi det er "fint" å ha aksjer i et selskap man liker? Det høres svært irrasjonellt ut spør du meg.

Aksjonærer og til og med tradere er samfunnsnyttige. Tradere gjør at det hver dag blir satt en pris på et selskap notert på børsen. Ved å trade aktivt produserer man likviditet, og uten likkviditet hadde selskapene neppe klart å skaffe egenkapital til å produsere. Hvem er det som er villige til å skyte inn penger i et risikofuyllt foretagende hvis det ikke er noen mulighet for exit senere? Derfor vi HAR børs.

Spekulanter overfører risiko fra den ene til den andre , og hvis ingen er villige til å risikere så skapes lite.

Så du/dere må gjerne se på meg som en lat fyr som tjener mine penger ufortjent, men det er IKKE ansett slik av samfunnet øvrig. Dette er annerkjent kunnskap som "alle" vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hvorfor går du ikke AB?

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Fordi jeg liker å ha en personlighet på de fora jeg deltar på. Synes det blir så surrete og slitsomt å forholde seg til "ikke-mennesker" på en måte. Jeg liker å se ansiktene på de jeg møter og snakker med..på nett på den måte at jeg kan forholde meg til et nickname, og/eller et bilde i det minste. Det skaper identitet.

Noe mer du lurer på? :)

Funny hvordan man skal tas her inne..Hadde det ikke vært bedre å disktuere det tråden handler om, og så kan dere som ønsker å skape drama ta det snikksnakk eller noe? Altså..det går helt greit, jeg klarer å svare for meg jeg..men det var ikke helt min intensjon med å starte tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

All støtte til deg, Evans. Det er slik aksjonærer er ment å være. Kortsiktige spekulanter kan potensielt medføre store skadevirkninger, både for selskap og samfunnøkonomien, lokalt og globalt.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Kan du komme med eksempler på det? Som jeg forkalrte over, så er det du sier egentlig helt feil.

Er denne teorien din noe du har funnet på selv, eller har du noe hold i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja..det blir jo en litt absurd verden om folks intensjoner for å eie aksjer i selskaper ikke handlet om å tjene penger, men fordi det er "fint" å ha aksjer i et selskap man liker? Det høres svært irrasjonellt ut spør du meg.

Aksjonærer og til og med tradere er samfunnsnyttige. Tradere gjør at det hver dag blir satt en pris på et selskap notert på børsen. Ved å trade aktivt produserer man likviditet, og uten likkviditet hadde selskapene neppe klart å skaffe egenkapital til å produsere. Hvem er det som er villige til å skyte inn penger i et risikofuyllt foretagende hvis det ikke er noen mulighet for exit senere? Derfor vi HAR børs.

Spekulanter overfører risiko fra den ene til den andre , og hvis ingen er villige til å risikere så skapes lite.

Så du/dere må gjerne se på meg som en lat fyr som tjener mine penger ufortjent, men det er IKKE ansett slik av samfunnet øvrig. Dette er annerkjent kunnskap som "alle" vet om.

Jeg har ikke sagt noe om deg, ei heller har jeg sagt at det er feil eller lite samfunnsnyttig å kjøpe og selge aksjer. Du må nesten lese hva jeg skriver, og ikke tolke alt som personangrep.

Poenget mitt er at det ikke er kjøp, salg og penger som det viktigste alltid, for alle. Noen ganger har man lyst til å ha aksjer i et selskap fordi man liker hva selskapet lager, vil være med på utviklingen, syns det er spennende å følge med på hvordan selskapet klarer seg år etter år. Det er fint med utbytte, men det er ikke det viktigste.

Jeg syns aksjemarkedet kan være veldig spennende, men som nevnt kan jeg lite om det. Jeg sitter heller på de aksjene jeg har, følger med på utviklingen i selskapet og gleder meg når det går bra for ”mitt selskap”.

Edit: akkurat nå går det nedover. Men selskapet har holdt på siden 1895, så jeg tror det klarer seg denne gangen også. Jeg er med andre ord ikke bekymret og har ingen planer om og selge.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med OB hver dag. Har aksjer og fond. Så veldig god kunnskap har jeg ikke, men har gjort kloke valg gjennom årene.

Når nedturene kommer, tar jeg det piano. For meg er dette langsiktig sparing. Har vært med på flere nedturer, men komt meg opp igjen

Mine aksjer går ned i disse dager, men kjøpte de veldig billig, så jeg har tjent ennå.'

Det går alltid oppover etter nedturer.



Anonymous poster hash: 28a44...c5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Utbytteaksjer er ansett som trygge, og der man burde sette lavrisikodelen av porteføljen sin..

Fordi man skatter av utbyttet. (I håp om skatteendringer vil jeg heller utsette det.)

Hvis jeg ikke trenger pengene nå er det meningsløst. Noe av argumentet (som jeg forøvrig har innvendinger mot) for å investere i fond (og aksjer) er fordi du får avkastning på avkastningen, hvis den ikke utbetales/ trekkes ut årlig.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...