Gå til innhold

Den virkelige hundemishandlingen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må si jeg blir litt oppgitt når man leser mattilsynets nye regelverk for stell av hund. Ikke at jeg er uenig, men nesten 100% av det som står på lista er en selvfølge! Det er jo bare pjatt og selvfølgeligheter. Flertallet av Norges hundeeier (ja, det finnes råtne epler i alle kurver) er glade i sine dyr, og steller svært godt med dem.

I tillegg er lista veldig vag. En hund har krav på 3 lufteturer pr dag liksom. Javel? Det står jo ingenting om hvor lenge, og hvilken aktivitet, annet enn at den skal få gjøre i fra seg. Med andre ord tilfredsstiller jeg "kravene" om jeg lar bikkja gjøre fra seg ute 3 ganger, 3 minutter pr. gang. Det blir useriøst.

Det som frustrerer meg er at man unnlater å ta debatten om det som er den desidert største mishandling av hunder i dag, nemlig avl. I mine øyne blir det hykleri å snakke om forbud mot bur, max alene hjemmetid, antall lufteturer etc. når man konsekvent nekter å ta tak i alvsproblematikken, som i stor grad kommer som et resultat av utstillingsgalskapen.

Jeg merker også her inne at det er mange som er veldig "på hugget" når det gjelder burbruk, alene hjemme, oppdragelsesmetoder (positiv forsterkning vs. straff) etc., men når man nevner avl, blir de unnvikende og veldig overfladiske, trolig fordi de selv er eiere av disse rasene.

Min påstand er at den største hundemishandlingen i dag skjer gjennom avl av raser som får enorme plager og lidelser. Populære raser som f.eks. Schæfere, Cavalier KC Spaniel, Mops m.fl. Hvordan kan en eier av en av disse rasene sitte å snakke om at andre mishandler sine hunder fordi de sover i bur om natta, når de selv er medskyldig i hundemishandling satt i system? Disse rasene er fullstendig ødelagte!

Jeg mener helt oppriktig at samtlige som skaffer seg disse rasene som man VET har store plager pga avl, driver dyremishandling. Jeg klarer rett og slett ikke å ta seriøst en Cavalier-eier som messer om hvor ille det er for en hund å sove i bur om natta.

Jeg blir så frustrert! Når skal myndighetene ta tak i de virkelige problemene? Når skal vi få forbud mot denne typen avl? Ja, jeg mener selvsagt at det skal legges ned totalforbud å drive avl på disse rasene som med en sannsynlighet på nesten 100% blir syke og får et dårlig liv med mye smerter. Videre må det bli forbudt å selge og kjøpe disse rasene.

Den bakenforliggende årsaken er utstilling av hunder. Avl handler i stor grad om 2 forhold; Hundens egenskaper og utseende. Og det er spesielt dette med utseende som har ødelagt hunderasene gjennom avl. Utelukkende for at hundeEIEREN skal få ære og berømmelse for at hunden får premie på utstilling. Det er galskap satt i system, og det fører bare til at dette fortsetter. Avl på egenskaper er også problematisk, men fører ikke til de samme alvorlige konsekvensene, f.eks. jakthunder.

Hvis man virkelig vil hundemishandlingen til livs, så skal man forby avl på disse rasene som nå er helt ødelagt, og man skal innføre strenge restriksjoner på annen avl, med absolutte krav til at foreldrene skal være friske.

Videre bør man rett og slett forby hundeutstillinger som er selve drivkraften til dette, og som holder ekstremavl i live. Tar man det med rota, løser man et stort problem, og markedet for å avle på utseende forsvinner.

Dessverre har jeg så liten tiltro til våre myndigheter ang. dette at dette aldri vil skje. Den er jo så søt der den står, cavalieren, med sløyfe rundt halsen og vakker striglet pels, mens eieren tar i mot hyllesten. At den trolig står der med smerter pga for trangt kranium driter nok de fleste i...... Den er jo så vakker, må vite.



Anonymous poster hash: d8894...9ad
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg visste ikke at det var et problem? Selv eier jeg en typisk utstillingshund- amerikansk cocker spaniel, men driver ikke med utstilling selv.. Hun er en utpreget familiehund og vi driver med aguilty på hobbybasis for å stimulere henne samt jakt på høsten. Virker ikke til at hun har noen smerter av å være en amerikaner? Cavalier er jo søte de, ikke ante jeg at de hadde for trangt kranium og led et miserabelt liv i smerte..finnes det forskning på det du skriver? Link?

Anonymous poster hash: 69951...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var et problem? Selv eier jeg en typisk utstillingshund- amerikansk cocker spaniel, men driver ikke med utstilling selv.. Hun er en utpreget familiehund og vi driver med aguilty på hobbybasis for å stimulere henne samt jakt på høsten. Virker ikke til at hun har noen smerter av å være en amerikaner? Cavalier er jo søte de, ikke ante jeg at de hadde for trangt kranium og led et miserabelt liv i smerte..finnes det forskning på det du skriver? Link?

Anonymous poster hash: 69951...306

Jeg er ikke TS, men det er en kjennsgjerning at en del hunderaser, slik som Cavalieren, sliter med en hel rekke helseproblemer. Hvor ille det var, i alle fall i England, kom frem under en dokumentar BBC gjorde som het Pedigree Dogs Exposed. Jeg fant den igjen her.

Det er grunn til å tro at det ikke er like ille i Norge, i alle fall ikke på alle raser, men jeg vil si at det gjøres altfor lite med å sikre at det samme ikke skal skje her. Alt i dag er det f.eks. en del raser som har problemer med å føde naturlig fordi man har avlet frem for store hoder, de må ha keisersnitt. Hos schæfer er det, innenfor visse linjer og da spesielt utstilling, store problemer med vinkler på bakbeina som gjør at hundene etterhvert knapt kan gå.

Det er på tide at man åpner øynene også i Norge. Mange raser er utsatt for så store helseplager, og de skyldes i bunn og grunn avl, at det må kunne regnes som dyremishandling. Dette gjelder langt fra alle raser man ser på utstilling. Og selv om både din og cavalieren er spanielraser, så har det lite å si for hvordan utviklingen innen avlen har gått for seg.

Jeg er forøvrig ikke TS, selv om jeg i ganske stor grad er enig i at dette er et problem som bør tas på alvor. Jeg er forøvrig glad for retningslinjene fra Mattilsynet, jeg tror det gjør det enklere for Mattilsynet å gripe inn enn det er i dag.

Anonymous poster hash: 5f3ec...552

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke enten/eller. Jeg synes det er kjempeflott at det nye skrivet fra Mattilsynet har kommet. Det er slett ikke en selvfølge for alle, hvor mange hundeeiere er det ikke som på automatikk stapper valpen i bur i minst en tredjedel av døgnet, og kanskje enda lenger? (Og dette med lufting tre ganger om dagen gjelder bare for at hunden skal kunne gjøre fra seg, det står et eget avsnitt om aktivisering tilpasset rasen/individet man har).

Det er mye dårlig avl, og mye ekstremavl. Jeg har får helt noia når jeg ser schäferhunder med bakbein som ikke virker og diverse buller med innover-nese. (Men vi må heller ikke glemme de skjulte problemene - allergi og lidelser som ikke viser fysisk). Blandingsavl er vel så ille, hvor man parer egen hund med naboens "fordi de er så snille og søte", gir dem et designernavn og sier at de er "allergivennlige og glade i barn", så selger de som hakka møkk.

Men for meg blir det feil å si at det er den "egentlige" dyremishandlingen. For meg er det vel så ille å la hunden leve halve livet i et lite bur som å avle hodeløst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad vi gikk for en hunderase som er avlet på egenskaper og ikke på utseendet, samt at vi fant en seriøs oppdretter som ikke er en del av utstillingsmiljøet, men også fokuserer mer på egenskaper hos hunden. Så lenge helseattesten viser frisk, driter jeg i om bikkja har champion eller ikke.

Jeg er oppvokst med schæfer (hun var frisk og fin i 14 år men ikke riktig utseendet for utstillinger), og kunne tenke meg schæfer igjen, men droppet det pga sykdomsbildet. Jeg vil ha en hund som har et best mulig utgangspunkt i å få et godt liv, så får jeg gjøre mitt beste for at min kjære hund skal leve et godt liv under min omsorg.

det er mange raser som burde vært forbudt pga avl...... Dessverre...

Anonymous poster hash: 02731...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det ikke enten/eller. Jeg synes det er kjempeflott at det nye skrivet fra Mattilsynet har kommet. Det er slett ikke en selvfølge for alle, hvor mange hundeeiere er det ikke som på automatikk stapper valpen i bur i minst en tredjedel av døgnet, og kanskje enda lenger? (Og dette med lufting tre ganger om dagen gjelder bare for at hunden skal kunne gjøre fra seg, det står et eget avsnitt om aktivisering tilpasset rasen/individet man har).

Det er mye dårlig avl, og mye ekstremavl. Jeg har får helt noia når jeg ser schäferhunder med bakbein som ikke virker og diverse buller med innover-nese. (Men vi må heller ikke glemme de skjulte problemene - allergi og lidelser som ikke viser fysisk). Blandingsavl er vel så ille, hvor man parer egen hund med naboens "fordi de er så snille og søte", gir dem et designernavn og sier at de er "allergivennlige og glade i barn", så selger de som hakka møkk.

Men for meg blir det feil å si at det er den "egentlige" dyremishandlingen. For meg er det vel så ille å la hunden leve halve livet i et lite bur som å avle hodeløst.

Enig i denne. Hodeløs avl er galskap og burde vært forbudt. Helt enig med deg TS. Men dette gjelder virkelig bare ikke rasehunder, men vel så ofte blandingshunder. Jeg vet om en hel rekke blandingshunder med store problemer pga hodeløs avl.

Ja, mange av de nye reglene til mattilsynet virker komiske og dumme for oppegående mennesker. Dessverre er ikke alle oppegående. At regelverket er laget viser dessverre at det er et behov for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var et problem? Selv eier jeg en typisk utstillingshund- amerikansk cocker spaniel, men driver ikke med utstilling selv.. Hun er en utpreget familiehund og vi driver med aguilty på hobbybasis for å stimulere henne samt jakt på høsten. Virker ikke til at hun har noen smerter av å være en amerikaner? Cavalier er jo søte de, ikke ante jeg at de hadde for trangt kranium og led et miserabelt liv i smerte..finnes det forskning på det du skriver? Link?

Anonymous poster hash: 69951...306

Hvordan har du klart å unngå å få denne informasjonen? Og som hundemenneske også? Det skremmer meg at folk rett og slett ikke vet hva avl kan ødelegge for en del individer. Men jeg har jo begynt å skjønne at folk ikke vet, siden de forsatt kjøper cavalier, bulldog, schæfere osv :(

Synes forresten schæfere har blitt bedre i bakparten, men du kan banne på at de må avlives uansett pga ekstreme problemer med eksem :(

Og det tar kun noen få generasjoner å ødelegge en rase helt, mens det tar mye lengre tid å rette opp feilen igjen. Så jeg er enig i at det burde vært forbud mot å avle enkelte raser, samt at det burde vært MYE strengere krav for å få lov å drive med avl av hund. Nå er det jo de som bryr seg minst, som får herje villt. Hører om avlere som avler i vei selv om de vet at hunden har røve hofter og albuer, eksem, trange kranier, pusteproblemer, tannproblemer, hjertefeil og fandens oldemor.

Men jeg er ikke imot utstillinger. Men synes de skulle fokusere mer på helse enn på utseende. At man faktisk må vise til helseattest uten anmerkninger for å få lov til å stille.

Anonymous poster hash: 1bda6...aa7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl dekkes av loven om dyrevelferd:

§ 25.Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg, b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om avl av dyr i strid med prinsippene i denne bestemmel

Resten av loven kan leses her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

I tillegg har man hundeloven, mattilsynets retningslinjer og for de som er medlem av NKK deres regler. Brudd på NKKs regler kan riktignok kun straffes med sanksjoner fra NKK og ikke på nasjonalt nivå.

Er det dårlig hundevelferd ved avl på visse raser?
Jeg vil si at det i det minste er helt i grenseland, og for noen indvider er en overtredelse. Men sjelden hele rasen.

For noen raser har de eksteriøre trekkene blitt for ekstreme, for andre raser er sykdommer det som virkelig må tas tak i. Mens en god del raser kan være både store utstillingsstjerner og være helt sunt konstruert og med helseplager som er langt mindre enn den gjengse blandingshund. Så det er ikke slik at enhver oppdretter eller enhver ustiller har raser som er litt på kanten. I tillegg finnes det heldigvis variasjoner innen de fleste raser slik at noen oppdrettere alltid vil ha bedre, sunnere og friskere individer enn de som ikke vektlegger slike ting.

Nå er avlen i Norge langt fra like ekstrem som det den er i UK (hvor pedigree dogs exposed er fra) eller USA. Skandinaviske hunder vil i stor utstrekning blant annet være med på turer og være en del av et familieliv. Men det er nok å ta tak i her hjemme også.

Men hva mener du TS at skulle blitt gjort regelmessig for å endre på avlen av hunder?

Dyrevernloven dekker allrede det mange mener en del raser bryter med. Enten det er punkt a, b eller c under avl.

Som en aktiv del av rasehundmiljøet selv så vet jeg at for mye tvang bare vil gjøre at du "minster" de du vil skal endre seg og du ender opp med helt ukontrollerte tilstander. Ved samarbeid skjer endringer saktere, men du får de med deg og unngår et ulovlig marked for hundene av denne typen.

For de fleste som driver oppdrett er det ganske selvsagt at man ikke bruker dårlig konstruerte individer eller individer med sykdommer i avl. Men hva er dårlig konstruert og hva er sykdom? Det er vel her folk har litt ulike syn.

Mitt syn er ganske likt Jemima Harrison sitt (hun som har laget Pedigree Dogs Exposed) selv om jeg nok er litt mer "rasevennlig" enn hun til tider kan være. Men så har jeg da også en rase som aldri blir nevnt i slike negative sammenhenger fordi den er en av de friskeste rasene, fordi den er sunt konstruert. Selvsagt er det ting å ta tak i min rase som i alle andre raser, og det gjør det store flertallet av oppdrettere i min rase. Selv om det også finnes syndere i min rase uten at utfallet normalt sett blir katastrofalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke imot utstillinger. Men synes de skulle fokusere mer på helse enn på utseende. At man faktisk må vise til helseattest uten anmerkninger for å få lov til å stille.

Anonymous poster hash: 1bda6...aa7

Heldigvis har vi noen dommere som fokuserer stort på sunn konstruksjon (men de dømmer selvsagt ikke visse raser).

Vise helsesertifikat vil ikke ha så veldig mye for seg. De har prøvd en variant av dette i UK uten særlig suksess. For en veterinær kan ikke gjøre så mye mer enn å si at hunden er klinisk frisk. En veterinær skal ikke si noe om selve konstruksjonen til hunden. Allergier kommer og går så hunden kan fint være frisk på utstillingen og klø som bare søren uka etter.

Det sagt så skulle jeg gjerne sett et høyere fokus på sunn konstruksjon i utstillingsringen på generell basis. Jeg skulle gjerne sett krav om helseattest i forbindelse med avl hvor alle typer av sykdommer som ville ha noe å si for potensielle avkom ble bemerket. Men pr i dag er dette en utopi, av flere ulike årsaker.

Så da får jeg i det minste feie for egen dør enn så lenge og sørge for at mine hunder er friske, har et sunt eksteriør, har rasetypisk gemytt og temperament osv osv osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at mennesker skal helst ha 30 min mosjon hver dag. Kanskje greit å ha et slikt minimumsnivå for hund også.

Mattilsynet anbefaler en time som minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du klart å unngå å få denne informasjonen? Og som hundemenneske også? Det skremmer meg at folk rett og slett ikke vet hva avl kan ødelegge for en del individer. Men jeg har jo begynt å skjønne at folk ikke vet, siden de forsatt kjøper cavalier, bulldog, schæfere osv :(

Synes forresten schæfere har blitt bedre i bakparten, men du kan banne på at de må avlives uansett pga ekstreme problemer med eksem :(

Og det tar kun noen få generasjoner å ødelegge en rase helt, mens det tar mye lengre tid å rette opp feilen igjen. Så jeg er enig i at det burde vært forbud mot å avle enkelte raser, samt at det burde vært MYE strengere krav for å få lov å drive med avl av hund. Nå er det jo de som bryr seg minst, som får herje villt. Hører om avlere som avler i vei selv om de vet at hunden har røve hofter og albuer, eksem, trange kranier, pusteproblemer, tannproblemer, hjertefeil og fandens oldemor.

Men jeg er ikke imot utstillinger. Men synes de skulle fokusere mer på helse enn på utseende. At man faktisk må vise til helseattest uten anmerkninger for å få lov til å stille.

Anonymous poster hash: 1bda6...aa7

Vel..som hundemenneske så trodde jeg vi i Norge at vi var godt dekket under avlsloven og at dette ikke var det største problemet og har ikke viet dette tema større oppmerksomhet, derfor ba jeg om link til rapporter. Som dyremenneske er jeg mer aktiv på fronten av nedleggelse av norske pelsfarmer, og her foregår det en del ting jeg er sjokka over at dyremennesker hopper bukk over- man velger vel rett og slett sine fakler! Når det er sagt har jeg lest over loven om avl og det virker ikke som den er mangelfull og burde resettes, problemet her vil vel heller være håndhevingen av dagens lover som for meg ser gode ut, hvilket ikke reglene Mattilsynet var iht bruk av bur og tur osv. Dette var et skritt i riktig retning.

Anonymous poster hash: 69951...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mattilsynet anbefaler en time som minimum.

Hvor står det? Det har jeg gått glipp av. Da har jeg et dårlig hundehold for mine to og det var jeg ikke klar over. Middels store raser som får ca 45 min tur løs i skogen hver dag. Det er jo en forskjell på løs og i bånd? Står det noen steder?

Anonymous poster hash: 777a4...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Disse reglene er ikke først og fremst laget for at vi som eier kjæledyr skal moderere oss etter dem. De er for at mattilsynet skal ha mer konkrete punkter å gå etter om de får inn bekymringsmeldinger.

Mattilsynet kommer ikke på døra for å sjekke at du har gått tur tre ganger med hunden eller måler størrelsen på buret med mindre de har fått inn melding om at dyret ditt ikke har det bra. Da er det en samlet vurdering av alle disse punktene som skal gi et bedre bilde for hvordan du behandler dyrene og om de får riktig og godt stell. Tildligere var det "nok" at dyret hadde tilgang på vann, fikk mat daglig og hadde tak over hodet.

Endret av Lindiana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye TS sier, men jeg påberoper meg retten til å mene noe om folk som slår hundene sine tross at jeg har mops (han har forøvrig ingen plager, han er til veterinæren en gang i året og tar vaksiner).

Jeg har derimot problemer med å ta folk som mener at det er dyremishandling å ha et hvilket som helst individ innenfor en rase. Vi letet etter den "rette" mopsen i 3 år, og har fått en som er kjempesunn og frisk. Vi holder vekten, mosjonerer mye og de typiske raseplagene har han aldri hatt (ingen pusteproblemer, kneproblemer etc og han er idag 6 år). Han har derimot hatt UVI, kennelhoste og magevirus.

Vi har også en border collie, og for å si det sånn har den vært en god del dyrere i drift veterinærmessig.

Jeg mener at avl bør forbedres, men ikke forbys.



Anonymous poster hash: 4067f...539
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig i uttalelsene fra NKK. Å la være å kjøpe valper av visse raser er ikke noen løsning. Derimot er løsningen å være kritisk til hvilken oppdretter man velger valp fra.

Det er visse hunderaser som er i forsikringstoppen - etter statistikker fra Agria.

Ti på veterinærtoppen.



Anonymous poster hash: 45cc2...6ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det? Det har jeg gått glipp av. Da har jeg et dårlig hundehold for mine to og det var jeg ikke klar over. Middels store raser som får ca 45 min tur løs i skogen hver dag. Det er jo en forskjell på løs og i bånd? Står det noen steder?

Anonymous poster hash: 777a4...dc0

Jeg finner det ikke igjen, så skal ikke si det for sikkert. Men var sikker på at jeg leste det et sted. Men de skriver blant annet følgende:

"Hunden skal mosjoneres og aktiviseres daglig, slik at den får dekket sitt behov for sosialt

samvær og fysisk og mental aktivitet.
Hunden skal luftes minimum tre ganger daglig for å gjøre fra seg. Unge, eldre og syke
hunder kan ha problemer med å holde seg lenge og må derfor luftes oftere slik at de slipper
å gjøre fra seg på oppholdsstedet.
I tillegg har hunden behov for daglig mosjon og aktivisering. Utover daglig tur, må hunden
også få såkalt rasemessig tilpasset aktivitet jevnlig. Mosjons- og stimuleringsbehov avhenger
av rase og hva hunden opprinnelig er avlet for. Jakt-, gjeter-, selskaps-, trekk- og vakthunder
har ulike behov, og raser som er avlet for spesielle bruksområder kan vantrives når de ikke
får utløp for naturlig atferd.
For de fleste hunder vil det ikke være tilstrekkelig mosjon/aktivisering å bare slippes ut i
hagen.
Unødig frustrasjon og uønsket atferd forebygges med tilstrekkelig aktivisering og mosjon.
Hundens hold og muskelmasse kan indikere om den får nok mosjon. Dersom det hersker tvil
om hunden får tilstrekkelig mosjon, kan det være behov for å be dyreholder dokumentere
aktivitet. Dette kan gjøres i form av daglig dyreholdjournal for hvert individ (mosjonsdagbok)
eller ved å dokumenterer aktivitet via bilder.
Muskelmassen vurderes ved å undersøke dyret og beskrive tilstanden ut fra et såkalt
«muscle condition scoring (MCS) system». En slik finner du i holdvurderingskartet (body
condition score - BCS-plansje) som er vedlagt sist i veilederen."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i uttalelsene fra NKK. Å la være å kjøpe valper av visse raser er ikke noen løsning. Derimot er løsningen å være kritisk til hvilken oppdretter man velger valp fra.

Det er visse hunderaser som er i forsikringstoppen - etter statistikker fra Agria.

Ti på veterinærtoppen.

Anonymous poster hash: 45cc2...6ee

Der står jo ingen av de typiske utstillingsrasene TS nevner..vi har er ganske solid lovverk rundt dette i Norge, og jeg lurer på om dere som oppdager uregelmessig avl faktisk anmelder de oppdretterene dere mener mishandler, altså løfter dere misnøyen ut av KG sitt forum? Har dere i det hele tatt sett at det avles uregelmessig av enkelte oppdrettere som bryter avlsloven uten at dere anmelder til Mattilsynet?

Anonymous poster hash: 69951...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står jo ingen av de typiske utstillingsrasene TS nevner..vi har er ganske solid lovverk rundt dette i Norge, og jeg lurer på om dere som oppdager uregelmessig avl faktisk anmelder de oppdretterene dere mener mishandler, altså løfter dere misnøyen ut av KG sitt forum? Har dere i det hele tatt sett at det avles uregelmessig av enkelte oppdrettere som bryter avlsloven uten at dere anmelder til Mattilsynet?

Anonymous poster hash: 69951...306

Jeg kjenner godt til Cavaliermiljøet og vet at det gjøres masse her når det kommer til avl.

Her kan man lese mye om dette: (utdrag vedr RAS)

Oppsummering av Klubbens arbeid med RAS – Rasspesifikk Avlsstrategi
NKK sendte ut et brev til alle raseklubbene i september 2012 med instruks hvordan man skulle
ta fatt på oppgaven med å utarbeide RAS dokumentet. NKK’s Avlsstrategi og Etiske
grunnregler for avl og oppdrett er fundamentet RAS skal bygges på.
Det er styret i raseklubben som har ansvaret for å utarbeide RAS. Videre er styret ansvarlig for
en årlig evaluering og for en revidering hvert 5. år. Styret opprettet et eget RAS komite til å
lage dokumentet.
RAS var ferdig behandlet i styret i desember 2013 og ble sendt ut på epost til alle oppdrettere
på oppdretterlisten i januar 2014 for høring sammen med RAS-instruks dokumentet fra NKK.
Fristen for innsending av RAS til NKK for godkjenning var 1/1-2014, og styret søkte NKK om
å få utsettelse frem til 1/6-2014 slik at medlemmene kunne komme med innspill.
På oppdretter seminaret november 2013 så hadde vi besøk av Pia Kløverbekk som forklarte
hvordan RAS dokumentet til den Svenske Cavalierklubben er. RAS har også vært omtalt 2
ganger i Cavalieren og har vært tilgjengelig på NCK’s webside siden januar 2014. NKK har
hatt informasjon om RAS på sin webside. RAS var tatt opp på oppdretterseminarene i
november 2013, august 2014 og okt. 2014 samt årsmøte i 2014.
Styret fikk kun tilbakemelding fra 1 oppdretter. Styret diskuterte at det kom så lite
tilbakemeldinger og tolket det som at innholdet i RAS var greit og bestemte at vi ville sende
dokumentet videre til årsmøte for å godkjenne dokumentet i klubben. Heller ikke på årsmøte
kom det noen innvending eller noen anmerkninger på RAS, men det kom diverse forslag til
oppfølgingsplan. Årsmøte godkjente at RAS skulle sendes til NKK for godkjenning. Styret
sendte dermed dokumentet videre til NKK etter årsmøtet.
Den 19. august fikk vi første tilbakemelding fra NKK på dokumentet vårt og de ønsket at vi tok
med litt informasjon om BSI (Breed Spesific Instructions). Vi fikk blant annet følgende svar fra
NKK:
Hei,
Gratulerer med et svært godt RAS-dokument! NKK har gått gjennom dokumentet, men vi har
ikke kontrollert tall og statistikker.
Vi er imponert over jobben dere har gjort. Det er et gjennomarbeidet og solid dokument. Det
inneholder mye informasjon samtidig som det er kort og konsist og oversiktlig. Malen er
benyttet så dokumentet inneholder alt det som er forventet. Dere har også tydelige mål og
strategier, noe mange syns er vanskelig. Det er også svært positivt at dere har inkludert
forsikringsstatistikk. Alt i alt er det veldig bra, og dere har all grunn til å være fornøyd.
Vi la til informasjon om Cavalierens BSI og sendte det til NKK for endelig godkjenning. RAS
dokumentet vårt ble godkjent av NKK den 6. oktober 2014.
RAS er oppdretterens sitt oppslagsverk og styret håper at oppdrettere fremover er engasjert i
RAS arbeidet og kommer med innspill til oss. Det er viktig at alle oppdrettere er med.
Dokumentet er et levende dokument og skal gjennomgås årlig og revideres hvert 5. år og kan
endres.
Hilsen Styret i NCK
8. november 2014

Anonymous poster hash: 45cc2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...