Gå til innhold

Den virkelige hundemishandlingen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at det må en holdningsendring til når det gjelder helsen til rasehunder. Men det betyr kke at det ikke er dyremishandling å stenge en hund inne i et bur størsteparten av dagen, ikke la den ha tilgang til vann om natten, feilernære den eller ikke la den få mental og fysisk stimulering eller å bruke fysisk vold i oppdragelsen. Det ene utelukker dessverre ikke det andre.

Jeg har selv boxer, og den har dessverre allergiplager og plager pga store hudfolder i ansiktet. Jeg sjekket nøye oppdretter som var godkjent av NKK. Men det var min første hund som voksen (har vokst opp med hundt. Foreldrene var HD-frie, spondylosefrie, fri for hjertesykdom og fri for nyresykdom. Men at allergi var et så syort problem visste jeg dessverre ikke før jeg fikk erfare det selv. Det har blitt mange behandlinger og dyrelegebesøk, og det krever mye å få tilstanden under krontroll, så hunden kan få en god livskvalitet.

Jeg ser at det er etisk betenkelig med en rase som får problemer pga fysiske lyter (rynker, tette tårekanaler pga kort snute, allergi). Det er veldig leit, for jeg elsker attituden og lynnet til boxeren. Jeg vil nok gå for boxer neste gang også, men med lengst mulig snute, minst mulig hudfolder og jeg vil sjekke allergi nøyere (selv om arvegangen er kompleks. Foreldrene til min boxer har ikke allergi).

Anonymous poster hash: 99239...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det ikke enten/eller. Jeg synes det er kjempeflott at det nye skrivet fra Mattilsynet har kommet. Det er slett ikke en selvfølge for alle, hvor mange hundeeiere er det ikke som på automatikk stapper valpen i bur i minst en tredjedel av døgnet, og kanskje enda lenger? (Og dette med lufting tre ganger om dagen gjelder bare for at hunden skal kunne gjøre fra seg, det står et eget avsnitt om aktivisering tilpasset rasen/individet man har).

Det er mye dårlig avl, og mye ekstremavl. Jeg har får helt noia når jeg ser schäferhunder med bakbein som ikke virker og diverse buller med innover-nese. (Men vi må heller ikke glemme de skjulte problemene - allergi og lidelser som ikke viser fysisk). Blandingsavl er vel så ille, hvor man parer egen hund med naboens "fordi de er så snille og søte", gir dem et designernavn og sier at de er "allergivennlige og glade i barn", så selger de som hakka møkk.

Men for meg blir det feil å si at det er den "egentlige" dyremishandlingen. For meg er det vel så ille å la hunden leve halve livet i et lite bur som å avle hodeløst.

Enig i denne. Hodeløs avl er galskap og burde vært forbudt. Helt enig med deg TS. Men dette gjelder virkelig bare ikke rasehunder, men vel så ofte blandingshunder. Jeg vet om en hel rekke blandingshunder med store problemer pga hodeløs avl.

Ja, mange av de nye reglene til mattilsynet virker komiske og dumme for oppegående mennesker. Dessverre er ikke alle oppegående. At regelverket er laget viser dessverre at det er et behov for det.

TS her. Bare for å presisere, Jeg er ikke tilhenger av burbru, men jeg synes det blir et paradoks hvis man dundre løs på slikt, samtidig som man selv eier hunder som er avlet frem med alskens sykdommer og svineri.

Og jeg undres virkelig på hvorfor det ikke er mer fokus på dette, og at det nærmest er fritt frem for avl av hunder med et alvorlig sykdomsbilde.

Anonymous poster hash: d8894...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

TS her. Bare for å presisere, Jeg er ikke tilhenger av burbru, men jeg synes det blir et paradoks hvis man dundre løs på slikt, samtidig som man selv eier hunder som er avlet frem med alskens sykdommer og svineri.

Og jeg undres virkelig på hvorfor det ikke er mer fokus på dette, og at det nærmest er fritt frem for avl av hunder med et alvorlig sykdomsbilde.

Anonymous poster hash: d8894...9ad

Vet du med sikkerhet at det ikke gjøre noe og at det ikke er fokus på dette i de forskjellige raseklubbene?

Jeg synes det er helt bak mål å blande inn burbruk i denne diskusjonen. Bruk av bur hjemme bør ikke forekomme samme hva slags hund man har. Det ER dyrplageri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Bare for å presisere, Jeg er ikke tilhenger av burbru, men jeg synes det blir et paradoks hvis man dundre løs på slikt, samtidig som man selv eier hunder som er avlet frem med alskens sykdommer og svineri.

Og jeg undres virkelig på hvorfor det ikke er mer fokus på dette, og at det nærmest er fritt frem for avl av hunder med et alvorlig sykdomsbilde.

Anonymous poster hash: d8894...9ad

Det burde vært MYE mer fokus på det. Det er helt grusomt hvordan noen raser er avlet i stykker. Er fullstendig enig med deg i det.

Men alikevel så kan man eie en slik rase og være opptatt av andre urettferdige ting også. En venninne av meg eier en schafer fra en seriøs oppdretter. Hunden er "fri" for alle styggdommene. Hvorfor skal ikke hun som har lagt en innsats ned i å kjøpe en frisk hund få lov til å mene noe om andre ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremisshandlere er dem som gang på gang på gang lar den/de samme hunden parre seg og få valper flere ganger pr år! De som parrer utelukkende for pengene. De som parrer hunden, lar den fostre opp valpene, og når valpene er solgt, selger de hunden fordi den er ubrukelig! Ser de stadig vekk på finn.. :(



Anonymous poster hash: 27cbb...37c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremisshandlere er dem som gang på gang på gang lar den/de samme hunden parre seg og få valper flere ganger pr år! De som parrer utelukkende for pengene. De som parrer hunden, lar den fostre opp valpene, og når valpene er solgt, selger de hunden fordi den er ubrukelig! Ser de stadig vekk på finn.. :(Anonymous poster hash: 27cbb...37c

Det er grunnen til at jeg kun kjøper de som er registrert i NKK. Der kan ikke samme tispen få flere enn fire kull, som er mange nok. Ved blandingshunder og rasehunder utenom NKK, så vet man ikke dette sikkert, hvor mange kull tispen har hatt og vil få, dessverre.

Anonymous poster hash: 99239...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er grunnen til at jeg kun kjøper de som er registrert i NKK. Der kan ikke samme tispen få flere enn fire kull, som er mange nok. Ved blandingshunder og rasehunder utenom NKK, så vet man ikke dette sikkert, hvor mange kull tispen har hatt og vil få, dessverre.

Anonymous poster hash: 99239...28a

Kan love deg det er mye miksing og triksing blant kullene som er registrert i NKK også. Også såkalte "seriøse oppdretter" som har holdt på i mange år. "Gutteklubben Grei/evt. dameklubbn" er det dessverre der i gården.

Anonymous poster hash: 777a4...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sitte i din egen sofa og peke med finger'n, men hvordan vet du at Mopsen til naboen har et grusomt liv egentlig? Eller at Schæferen til tante Olga lider noen nød?

Jeg tror bestemt at mange påstår at dyr lider, uten at de gjør det. At en Mops er en Mops betyr absolutt ikke at den lider, har vondt, eller at oppdretteren eller eieren driver med dyremishandling.

Anonymous poster hash: e139d...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sitte i din egen sofa og peke med finger'n, men hvordan vet du at Mopsen til naboen har et grusomt liv egentlig? Eller at Schæferen til tante Olga lider noen nød?

Jeg tror bestemt at mange påstår at dyr lider, uten at de gjør det. At en Mops er en Mops betyr absolutt ikke at den lider, har vondt, eller at oppdretteren eller eieren driver med dyremishandling.

Anonymous poster hash: e139d...f22

Selvsagt er det enkeltindivider som har det fortreffelig. Dette er mer en diskusjon på et større, etisk nivå når vi vet at ekstremavl fører til mange helseproblemer for rasen generelt. At det finnnes enkeltindivider som har det flott og ikke har noen helseproblemer vil ikke veie opp for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er rart at det skal være nødvendig at mynighetene skal påby at man må lufte hunden tre ganger om dagen for at den skal få gjort fra seg....

Det er vel ingen som vil at hundene skal gjøre fra seg inne, så lufting er vel en selvfølge.

Er mye annet en skulle tro det var mye viktigere at myndighetene setter søkelyset på.

Anonymous poster hash: 3fee2...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er rart at det skal være nødvendig at mynighetene skal påby at man må lufte hunden tre ganger om dagen for at den skal få gjort fra seg....

Det er vel ingen som vil at hundene skal gjøre fra seg inne, så lufting er vel en selvfølge.

Er mye annet en skulle tro det var mye viktigere at myndighetene setter søkelyset på.

Anonymous poster hash: 3fee2...027

Det er generelle retningslinjer som er ment å både være bevisstgjørende og øke kunnskapen til hundeeiere, samt for at inspektørene skal ha noe konkret å forholde seg til i de saker hvor de er involvert.

At man skriver slike retningslinjer betyr ikke at man ikke kan sette søkelyset på andre ting samtidig. Det er ikke enten/eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i uttalelsene fra NKK. Å la være å kjøpe valper av visse raser er ikke noen løsning. Derimot er løsningen å være kritisk til hvilken oppdretter man velger valp fra.

Det er visse hunderaser som er i forsikringstoppen - etter statistikker fra Agria.

Ti på veterinærtoppen.

Anonymous poster hash: 45cc2...6ee

Ja løsningen er å være veldig selektiv med hvem man kjøper valp av. Problemet er jo at folk ikke vet. Eller ikke gidder å prøve å finne ut av dette. De får bare lyst på en hund fordi de synes den er søt/pen og så kjøper de fra første ledige kull de finner på Finn.no. De aner ikke engang hva Dog Web er eller at det finnes raseklubber. Og disse som handler hunder slik virker å være i overtall. De som bare skal ha en familiehund for kos. Ergo får de dårlige avlerene herje fritt. De får jo solgt okke som.

De som virkelig er opptatt av hunder, deres egenskaper og behov, er de som sjekker nøye. Men de virker dessverre ikke å være i overtall.

Jeg har sett flere fæle valpefabrikker og ser at mange avlere gjør dette kun for pengene. Det er kynisk og effektivt og har ingen ting med dyrets verdi å gjøre.

Anonymous poster hash: 1bda6...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Kan love deg det er mye miksing og triksing blant kullene som er registrert i NKK også. Også såkalte "seriøse oppdretter" som har holdt på i mange år. "Gutteklubben Grei/evt. dameklubbn" er det dessverre der i gården.

Anonymous poster hash: 777a4...dc0

Ok - da kan du kanskje fortelle oss hvilke raser det er snakk om og hvordan de gjør dette?

Dersom du skal ha det minste snev av troverdighet så kommer man med vel begrunnede fakta og ikke bare ondskapsfullt sladder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Ja løsningen er å være veldig selektiv med hvem man kjøper valp av. Problemet er jo at folk ikke vet. Eller ikke gidder å prøve å finne ut av dette. De får bare lyst på en hund fordi de synes den er søt/pen og så kjøper de fra første ledige kull de finner på Finn.no. De aner ikke engang hva Dog Web er eller at det finnes raseklubber. Og disse som handler hunder slik virker å være i overtall. De som bare skal ha en familiehund for kos. Ergo får de dårlige avlerene herje fritt. De får jo solgt okke som.

De som virkelig er opptatt av hunder, deres egenskaper og behov, er de som sjekker nøye. Men de virker dessverre ikke å være i overtall.

Jeg har sett flere fæle valpefabrikker og ser at mange avlere gjør dette kun for pengene. Det er kynisk og effektivt og har ingen ting med dyrets verdi å gjøre.

Anonymous poster hash: 1bda6...aa7

Jeg håper du vet at du er forpliktet til å anmelde slike forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du vet at du er forpliktet til å anmelde slike forhold?

Vi har en nabo som driver en såkalt valpefabrikk med Golden Retrivere.

Han har 4-6 tisper og en hannhund. Tispene har kull ved hver løpetid og har hatt det i mange år nå. Samme far til alle kull.

Miksing og triksing med eierdokumentasjon. Tispene blir registrert på barn, barns kjærester, svigerbarn, kone, venner mm for å unngå å bli oppdaget.

Ingen av hundene har noengang vært på utstilling.

Kullene blir annonsert på tekst-tv og på Finn. Reklamerer med at de er oppvokst i harmonisk hjemmemiljø og avbildet sammen med søte småbarn foran peisen.

Sannheten er at valpene aldri er inne. De lever i låven og har ikke blitt stimulert på noen måte.

Vi er flere som har meldt i fra til både NKK, skattemyndigheter og lensmann, men helt uten reaksjon.

Han selger et meget stort antall valper pr år, svart. Sender hit og dit med fly uten å ha hilst på kjøperne personlig.

Jeg får vondt inni meg, men man får jo ikke gjort noe.

Anonymous poster hash: 3fee2...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anobano

Vi har en nabo som driver en såkalt valpefabrikk med Golden Retrivere.

Han har 4-6 tisper og en hannhund. Tispene har kull ved hver løpetid og har hatt det i mange år nå. Samme far til alle kull.

Miksing og triksing med eierdokumentasjon. Tispene blir registrert på barn, barns kjærester, svigerbarn, kone, venner mm for å unngå å bli oppdaget.

Ingen av hundene har noengang vært på utstilling.

Kullene blir annonsert på tekst-tv og på Finn. Reklamerer med at de er oppvokst i harmonisk hjemmemiljø og avbildet sammen med søte småbarn foran peisen.

Sannheten er at valpene aldri er inne. De lever i låven og har ikke blitt stimulert på noen måte.

Vi er flere som har meldt i fra til både NKK, skattemyndigheter og lensmann, men helt uten reaksjon.

Han selger et meget stort antall valper pr år, svart. Sender hit og dit med fly uten å ha hilst på kjøperne personlig.

Jeg får vondt inni meg, men man får jo ikke gjort noe.

Anonymous poster hash: 3fee2...027

I hvilket fylke er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg merker også her inne at det er mange som er veldig "på hugget" når det gjelder burbruk, alene hjemme, oppdragelsesmetoder (positiv forsterkning vs. straff) etc., men når man nevner avl, blir de unnvikende og veldig overfladiske, trolig fordi de selv er eiere av disse rasene.

onymous poster hash: d8894...9ad

Jeg har motsatt erfaring. De som er mest på hugget ang bur, mosjon osv er de som selv velger sunne raser og er skeptisk til kosmetisk avl.

Anonymous poster hash: 7e90d...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - da kan du kanskje fortelle oss hvilke raser det er snakk om og hvordan de gjør dette?

Dersom du skal ha det minste snev av troverdighet så kommer man med vel begrunnede fakta og ikke bare ondskapsfullt sladder.

Hvordan kan du ikke ha vært borti dette? For alle raser som ikke krever DNA-test er det ganske lett å få registrert valper med feil foreldre, så lenge man selv eller gode venner eier de oppgitte foreldrene. Da kan man la en tispe få for mange kull, og registrere de med andre mødre/foreldre. Mest vanlig på små raser, hvor hver oppdretter har mange dyr, og det hele er litt uoversiktlig.

Anonymous poster hash: 7e90d...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en nabo som driver en såkalt valpefabrikk med Golden Retrivere.

Han har 4-6 tisper og en hannhund. Tispene har kull ved hver løpetid og har hatt det i mange år nå. Samme far til alle kull.

Miksing og triksing med eierdokumentasjon. Tispene blir registrert på barn, barns kjærester, svigerbarn, kone, venner mm for å unngå å bli oppdaget.

Ingen av hundene har noengang vært på utstilling.

Kullene blir annonsert på tekst-tv og på Finn. Reklamerer med at de er oppvokst i harmonisk hjemmemiljø og avbildet sammen med søte småbarn foran peisen.

Sannheten er at valpene aldri er inne. De lever i låven og har ikke blitt stimulert på noen måte.

Vi er flere som har meldt i fra til både NKK, skattemyndigheter og lensmann, men helt uten reaksjon.

Han selger et meget stort antall valper pr år, svart. Sender hit og dit med fly uten å ha hilst på kjøperne personlig.

Jeg får vondt inni meg, men man får jo ikke gjort noe.

Anonymous poster hash: 3fee2...027

meld dem inn enda en gang. den eneste måten å bli hørt er å klage!

Viss du vet en gang at dem skal reise bort, så kan du skyndte deg bort til dem å ta bilder av hvordan hundene har det, og legge det sammen med anmeldelsen din :)

Anonymous poster hash: 27cbb...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...