Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha glattkjøring i morgen. Er det noen som kan si meg hvordan det foregår? Er det teori først? Og får man matpause et sted? :klo: Og er det flere i bilen?

Ja, det er teori før og etter. :) Vi fikk 30 min matpause på en cafe rett bortenfor. Vi var 2 elever i bilen samtidig.

Anonymous poster hash: f6d05...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glattkjøring var kjempegøy! Kunne ønske jeg kunne gjøre det flere ganger :D Men det hadde fort blitt dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

I dag er det 1 år siden jeg postet gladmeldingen her om at jeg hadde bestått. Så nå vil jeg dele noe med dere som poster her og tenker at det er håpløst.At dere aldri vil greie det osv. Jeg brukte laaaang tid. Vi snakker år.Jeg begynte,også måtte jeg ta pause pga sykdom,så begynte jeg igjen,så pause, and so on and so on.Pluss at jeg har veldig lite tro på meg selv,noe som ødela mye for meg. Jeg tvilte for mye på meg selv. Var alt for redd for å gjøre feil,så jeg brukte mye unødvendig tid på det. Så jeg mistet også alt håp og motivasjon,og ville bare gi opp,men jeg hadde noen som pusha meg. Så jeg sto i det.Jeg ga ikke opp,og nå sitter jeg her og har hatt lappen i et år. Så alt er mulig. Aldri gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jaja... Nå tenker jeg å starte på igjen. Jeg er så nervøs! Jeg har 30 000 på sparekonto. De har ventet der ganske lenge nå, øremerket til én ting. Jeg er på nivå tre. Skulle til å ta glattkjøring for noen år siden, men likte ikke kjørelæreren, prøvde å bytte skole, men det gikk ikke greit der heller. Nå skal jeg prøve igjen. Har kjørt en del med mamma og jeg er jo flink til å kjøre, men det er så mye styr man må gjennom, og jeg synes det er så skummelt :(

Jeg har øvd til teorien veldig mange ganger, på teoritentamen, og der fikk jeg null feil flere ganger og skulle til å ta teorien, men så ble det masse styr angående å søke om førerkort osv. og så ble det heller ikke noe av.

Jeg liker jo å ta bussen... Kan jo bare fortsette med det resten av livet!

Nei uff. Jeg ringer kjøreskolen på mandag. Opp med selvtillitten! Hvor lenge varer teorien hvis man består den igjen? Kanskje jeg bare skal øve litt på teoritentamen og ta den snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linaria, on 12 Apr 2014 - 21:02, said:

Jaja... Nå tenker jeg å starte på igjen. Jeg er så nervøs! Jeg har 30 000 på sparekonto. De har ventet der ganske lenge nå, øremerket til én ting. Jeg er på nivå tre. Skulle til å ta glattkjøring for noen år siden, men likte ikke kjørelæreren, prøvde å bytte skole, men det gikk ikke greit der heller. Nå skal jeg prøve igjen. Har kjørt en del med mamma og jeg er jo flink til å kjøre, men det er så mye styr man må gjennom, og jeg synes det er så skummelt :(

Jeg har øvd til teorien veldig mange ganger, på teoritentamen, og der fikk jeg null feil flere ganger og skulle til å ta teorien, men så ble det masse styr angående å søke om førerkort osv. og så ble det heller ikke noe av.

Jeg liker jo å ta bussen... Kan jo bare fortsette med det resten av livet!

Nei uff. Jeg ringer kjøreskolen på mandag. Opp med selvtillitten! Hvor lenge varer teorien hvis man består den igjen? Kanskje jeg bare skal øve litt på teoritentamen og ta den snart.

Følte det omtrent som deg, og tenkte vel at jeg aldri kom til å ta lappen. Ganske idiotisk i grunnen, når du ser hvor mange rett ut dumme folk som tar lappen og kjører bil hver dag.

Så, en dag bestemte jeg meg at jo, dette skal og kan jeg klare. Fikk råd om å kjøpe en slik "pakke," og ta teoriprøven før jeg startet med den praktiske opplæringen. Tok massevis av prøver på nettet, og leste boken en gang.

Bestod heldigvis teoriprøven, kun en feil - en stor ego boost og fikk opp selvtilliten min.

Så fikk jeg uheldigvis en litt ekkel og negativ kjørelærer, men jeg tenkte at han ikke skulle få ødelegge for meg.

Fra jeg bestod teoriprøven til jeg bestod oppkjøring og fikk førerkort, tok det ca. 2 og en halv måned! Og det fra meg som var redd av tanken på å skulle kjøre bil alene, redd for å kjøre på og skade/drepe noen, redd for at jeg ikke kom til å kunne følge skilting (og masse andre irrasjonelle tanker) - så det er FULLT MULIG å ta lappen når du først bestemmer deg!

Jeg har nå hatt førerkortet i snart to år, og det har gått veldig bra. Ikke vært involvert i noen ulykker, kjører godt i trafikken og føler meg tryggere og tryggere bak rattet for hver gang.

Det som alle må huske på, er at det er MYE BEDRE å kjøre UTEN kjørelærere. Mange av disse er ekle, unødvendig strenge og hektet på den latterlige "makten" de mener de har. Tro på egne ferdigheter, øvelseskjør masse privat, så slipper du å ta mer enn nødvendig timer med en "profesjonell" maktkåt kjørelærer.

Anonymous poster hash: befa9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Følte det omtrent som deg, og tenkte vel at jeg aldri kom til å ta lappen. Ganske idiotisk i grunnen, når du ser hvor mange rett ut dumme folk som tar lappen og kjører bil hver dag.

Så, en dag bestemte jeg meg at jo, dette skal og kan jeg klare. Fikk råd om å kjøpe en slik "pakke," og ta teoriprøven før jeg startet med den praktiske opplæringen. Tok massevis av prøver på nettet, og leste boken en gang.

Bestod heldigvis teoriprøven, kun en feil - en stor ego boost og fikk opp selvtilliten min.

Så fikk jeg uheldigvis en litt ekkel og negativ kjørelærer, men jeg tenkte at han ikke skulle få ødelegge for meg.

Fra jeg bestod teoriprøven til jeg bestod oppkjøring og fikk førerkort, tok det ca. 2 og en halv måned! Og det fra meg som var redd av tanken på å skulle kjøre bil alene, redd for å kjøre på og skade/drepe noen, redd for at jeg ikke kom til å kunne følge skilting (og masse andre irrasjonelle tanker) - så det er FULLT MULIG å ta lappen når du først bestemmer deg!

Jeg har nå hatt førerkortet i snart to år, og det har gått veldig bra. Ikke vært involvert i noen ulykker, kjører godt i trafikken og føler meg tryggere og tryggere bak rattet for hver gang.

Det som alle må huske på, er at det er MYE BEDRE å kjøre UTEN kjørelærere. Mange av disse er ekle, unødvendig strenge og hektet på den latterlige "makten" de mener de har. Tro på egne ferdigheter, øvelseskjør masse privat, så slipper du å ta mer enn nødvendig timer med en "profesjonell" maktkåt kjørelærer.

Anonymous poster hash: befa9...a01

Tusen takk for støtte. Det kan være vanskelig, men det høres ut som om det gikk veldig fint for deg, og det hjelper :)

Jeg har søkt om førerkort nå. Det står at jeg er klar for teorien, så kanskje jeg har søkt tidligere og ikke husket det. Tenker å prøve meg på teorien til uka. Hvis jeg leser intenst et par dager, skal det gå greit. Jeg er av typen som må gjøre ting fort og effektivt, ellers blir det aldri gjort.

Jeg tenker mer positivt denne gangen. Samboeren min er ganske flink med biler og har lovet å hjelpe meg masse. Må bli positiv nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Åååh, jeg blir så frustrert av øvinga! Jeg har lest gjennom det meste av teorikurset på teoritentamen og tatt prøvene der flere ganger. Får bestått på både skiltprøve og full prøve, men greier ikke mindre enn tre feil på den store prøven. Vil klare alt rett! Alle jeg kjenner har gjort det bedre på den ordentlige prøven enn på teoritentamen da... Så får se om jeg prøver meg på prøven i morgen. Bare øve øve øve mer i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Åååh, jeg blir så frustrert av øvinga! Jeg har lest gjennom det meste av teorikurset på teoritentamen og tatt prøvene der flere ganger. Får bestått på både skiltprøve og full prøve, men greier ikke mindre enn tre feil på den store prøven. Vil klare alt rett! Alle jeg kjenner har gjort det bedre på den ordentlige prøven enn på teoritentamen da... Så får se om jeg prøver meg på prøven i morgen. Bare øve øve øve mer i dag :)

Et råd til deg og andre som strever sånn med teorien. Forestill deg at du sitter i bilen, du er ute på veien og kjører. Tenk logisk når du ser et skilt; skal inn i en rundkjøring; kommer til et stort lyskryss osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Et råd til deg og andre som strever sånn med teorien. Forestill deg at du sitter i bilen, du er ute på veien og kjører. Tenk logisk når du ser et skilt; skal inn i en rundkjøring; kommer til et stort lyskryss osv.

Ja, det har begynt å gå bedre nå. Jeg har jo bare lest siden i går ettermiddag, og nå har jeg ti beståtte prøver på rad. Jeg blir bare frustrert av noen av spørsmålene på teoritentamen. De er så diffuse og uklare :( Skiltprøve går jo greit. Der er det ganske rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta teorien på Onsdag. :) Bestått de siste 20 gangene med unntak av 2 i dag morges på teoritentamen.no. Så får håpe jeg ikke får helt hjerneteppe, og består. Kjipt å kaste 520 og selvtilliten ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Yay! Jeg greide teorien! 1 feil og 11 minutter :D var litt irriterende feil også. Kan egentlig svaret, men fikk helt jernteppe, men det går fint. 1 feil holder det :D Synes den ordentlige prøven var mye lettere enn teoritentamen.no. Det var utrolig mange skiltspørsmål.

Så har jeg øvelseskjørt litt med mamma. Det gikk fint, men det er en del som blir stressa når de ser L-en. En fyr tuta på meg to ganger fordi jeg kjørte i 30 i en 30-sone :( Sånn oppførsel bryr jeg meg ikke om da. Jeg gjorde alt riktig, men man blir jo litt stressa for at det skjer noe farlig når man hører masse tuting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Skal ta teorien på Onsdag. :) Bestått de siste 20 gangene med unntak av 2 i dag morges på teoritentamen.no. Så får håpe jeg ikke får helt hjerneteppe, og består. Kjipt å kaste 520 og selvtilliten ut av vinduet.

Lykke til! Mitt tips er å ta mange skiltprøver på teoritentamen. Skilt er en stor del av prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Jeg greide teorien! 1 feil og 11 minutter :D var litt irriterende feil også. Kan egentlig svaret, men fikk helt jernteppe, men det går fint. 1 feil holder det :D Synes den ordentlige prøven var mye lettere enn teoritentamen.no. Det var utrolig mange skiltspørsmål.

Så har jeg øvelseskjørt litt med mamma. Det gikk fint, men det er en del som blir stressa når de ser L-en. En fyr tuta på meg to ganger fordi jeg kjørte i 30 i en 30-sone :( Sånn oppførsel bryr jeg meg ikke om da. Jeg gjorde alt riktig, men man blir jo litt stressa for at det skjer noe farlig når man hører masse tuting.

Hurra! Superbra, 1 feil er da ingenting! Du bestod jo!

Tuting er kjempeirriterende. Jeg lot meg ofte bli distrahert da noen tutet på meg, og det er jo ikke bra. Ble helt italiener og bare "EYYY!". :fnise: Men så fikk jeg såpass med strenge blikk av ho mor at jeg bet det i meg etterhvert. Det går nok bra skal du se!

Skal ta teorien på Onsdag. :) Bestått de siste 20 gangene med unntak av 2 i dag morges på teoritentamen.no. Så får håpe jeg ikke får helt hjerneteppe, og består. Kjipt å kaste 520 og selvtilliten ut av vinduet.

LYKKE TIL :) Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Hurra! Superbra, 1 feil er da ingenting! Du bestod jo!

Tuting er kjempeirriterende. Jeg lot meg ofte bli distrahert da noen tutet på meg, og det er jo ikke bra. Ble helt italiener og bare "EYYY!". :fnise: Men så fikk jeg såpass med strenge blikk av ho mor at jeg bet det i meg etterhvert. Det går nok bra skal du se!

LYKKE TIL :) Krysser fingrene!

Ja, det er veldig teit når folk negynner å tute. Noen har også helt sinnsyke forbikjøringer. På den annen side var det veldig mange som var greie også :) noen passet på at jeg hadde helt fri vei om jeg ble litt usikker, og holdt god avstand, så de fleste er jo ganske greie, men noen er fryktelig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig teit når folk negynner å tute. Noen har også helt sinnsyke forbikjøringer. På den annen side var det veldig mange som var greie også :) noen passet på at jeg hadde helt fri vei om jeg ble litt usikker, og holdt god avstand, så de fleste er jo ganske greie, men noen er fryktelig irriterende.

Svært mange glemmer jo at de også engang har vært den usikre, uerfarne og ofte unge sjåføren... Det er skikkelig dårlig gjort! Men heldigvis er det et flertall av forståelsesfulle sjåfører. For det er jo både din og min sikkerhet som er førsteprioritet i trafikken, og da må man være aktsom! Som min kjære mor sier - heller være i live, enn å sitte oppe i himmelen og bare "retten var på min side!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆÆÆÆ, har fått oppkjøring 2. juni! Jeg er så nervøs! Tør ikke å si det til noen venner, så da får det bli her :fnise:



Anonymous poster hash: f6d05...170
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble ikke noe teoriprøve på meg i går, innmari surt egentlig. Sto på hjemmesiden at de hadde åpent, og hu på statens vegvesen sa at de hadde åpent men de hadde stengt. :( Så da får jeg ikke tatt den før 28.april pga glattkjøring på onsdag. Så det var nedtur synes jeg, hadde grua meg veldig og lest masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Jeg greide teorien! 1 feil og 11 minutter :D var litt irriterende feil også. Kan egentlig svaret, men fikk helt jernteppe, men det går fint. 1 feil holder det :D Synes den ordentlige prøven var mye lettere enn teoritentamen.no. Det var utrolig mange skiltspørsmål.

Så har jeg øvelseskjørt litt med mamma. Det gikk fint, men det er en del som blir stressa når de ser L-en. En fyr tuta på meg to ganger fordi jeg kjørte i 30 i en 30-sone :( Sånn oppførsel bryr jeg meg ikke om da. Jeg gjorde alt riktig, men man blir jo litt stressa for at det skjer noe farlig når man hører masse tuting.

Grattis. Det var imponerende. Å bruke kun 11 min og ende opp med 1 feil er mer enn godkjent. Du har tydeligvis fått med deg teorien.

Anonymous poster hash: 05b25...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Grattis. Det var imponerende. Å bruke kun 11 min og ende opp med 1 feil er mer enn godkjent. Du har tydeligvis fått med deg teorien.

Anonymous poster hash: 05b25...9df

Tusen takk :D Det var veldig deilig å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...