Gå til innhold

Hvor mye støtter dere deres voksne barn(student) med i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett bare på hvordan du har tid til å ha behov for alle de ekstra pengene? :klo:

Anonymous poster hash: 01af8...3ca

Jeg bor i danmark, og den norske krona er svak, så når pengene er vekslet sitter jeg i realiteten igjen med ca 7000 i måneden i de ti månedene man får utbetalt. betaler 4000 i måneden for å bo + lån på leiligheten + strøm + vannregning + internet + telefon + mat + rejseutgifter med bussen + at jeg har to hunder som egentlig er min mors, men hun har ikke helse til å ha dem selv. så går det jo også noe smått til alle andre ting

lever på ingen måte fett, men er også vært nødt til å kjøpe et sted å bo for å kunne ha hennes to hunder - de er også relativt store så å bo i et lite kollektiv er liksom ikke et alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12000 i mnd når hun ikke jobber er ganske mye!! Og selv om studenter ikke får allverdens i støtte så har de jo rabatter på enkelte ting som transport feks.

Vi har ingen fast sum men hjelper litt av og til (hun jobber deltid i klesbutikk) med feks togbilletter hjem, eller bidrar litt dersom de trenger ny vaskemaskin.

Men dette gjelder ikke bare hun som studerer. Lillesøstra jobber fullt som hjelpepleier, og selv om hun har mer penger enn storesøster så prøver vi gjøre det sånn ca likt.

De velger selv hva de vil drive med og hvordan de vil planlegge økonomien. Har de så dårlig råd at de ikke kan leve av støtte og deltidsjobb så får de ta en pause i studeringen og jobbe og spare litt.

Vi lever tross alt i Norge, og har muligheten til å studere når vi vil i livet med støtte av lånekassen og kan ha et godt liv fordi om studiene tar litt lengre tid pga jobb.

Anonymous poster hash: 80139...c3e

Kan legge til at vi ikke har spesielt dårlig råd. Vi jobber fullt begge to. Og grunnen til at vi har god råd nå er fordi vi har jobbet og spart over mange år. I min verden er det unaturlig å starte sitt selvstendige liv med halvparten av levekostnadene sponset av foreldrene når de har mulighet til å jobbe.

Anonymous poster hash: 80139...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen penger fra mamma og pappa da jeg gikk på videregående. Ikke da jeg ikke fikk noe fra lånekassen de to første årene heller (bodde hjemme). Har aldri fått noe ukepenger hjemme heller. Det tredje året fikk jeg 3800 i måneden av lånekassen og hadde 600 kroner etter at bo og strøm var betalt.

Jeg hadde 200.000 i gjeld i lånekassen etter ennå 4 år med skolegang og så og si bare et par 100-lapper til mat og diverse etter at leie var betalt. Har aldri jobbet ved siden av studiene heller, så jeg vet at jeg ikke har hatt god råd i studietiden og har levd derettter.

Mamma og pappa er heller ikke akkurat fattige, men de har aldri gitt meg penger.



Anonymous poster hash: 902f8...ff2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke pengestøtte fra foreldrene mine da jeg studerte, og hadde heller ikke behov for det. De pleide som regel sponse flybilletten hjem, samt at jeg bodde hjemme i alle feriene (hadde fast feriejobb på hjemstedet).

Som arbeidsledig i en periode etter studiene bodde jeg også gratis hjemme (og bidro selvfølgelig med litt husarbeid, matlaging og annet forefallende arbeid).



Anonymous poster hash: e1cf9...e02
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe hjelp av mine foreldre mens jeg studerer. Får lån fra lånekassen på 7300,- i mnd. Har faste utgifter på nesten 4000,- i mnd. Dette er ikke inkludert boutgifter, mat, hygge osv. Står dermed igjen med 3300,- som skal holde til å bo, kjøpe mat osv. Ergo, det funker ikke..

Jeg er enig i at man ikke skal leve et "luksusliv" når man er student, og at det er viktig at man skal lære å styre penger. Likevel tror jeg at om man har såppas dårlig økonomi at dette er noe man går rundt å uroer seg for store deler av dagen, virkelig kan gå utover studiene på en negativ måte.





Anonymous poster hash: fa338...4c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 1500 kr i måneden pluss litt ekstra nå og da, til hjemreise og sånne ting.

Om hun får 5000 kr i måneden holder det til at hun ikke trenger å ta opp noe lån, hvis det var det du lurte på. For så mye penger kan hun jo ha en 2-roms helt alene og fortsatt klare seg fint. Du kjenner jo datteren din best selv men hun kan nok lett miste begrepet om hva som er vanlig om hun får så mye. Hun vil også bli sett ganske rart på av vennene, det gjør hvertfall jeg. Det er en del av studietiden å kjenne på hvordan det er å være sparsommelig syns jeg, så lærer man seg hva penger betyr.

Ser folk sier at det går fint å jobbe ved siden av. På noen studier gjør det det, andre ikke. Personlig syns jeg det er slitsomt nok å jobbe fulltid med studiene, som er 8 timer om dagen. Da vil jeg ha helg når det er helg, som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får sponset lege, tannlege og slike ting av foreldrene mine. Ellers jobber jeg litt ved siden av studiet og i ferier. Får også litt penger av besteforeldre når jeg er på besøk der. Vet om venninner som får ganske mye av foreldrene sine, men jeg synes det er godt å klarer meg selv så mye som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Det er et relativt hardt studium ja, men uansett syntes jeg det er urimelig å skulle jobbe MER enn 100% ( som jo et fulltidsstudium er). Hvis man i lengere perioder jobber mer enn 100% tror jeg noe blir skadelidende...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Jeg hadde en kronisk sykdom som gjorde at jeg ble fort utslitt, og jeg studerte fulltid, jobbet ved siden av og var i tillegg frivillig.

Var slitsomt, men så ble jeg og en av de få på studiet som var sikret relevant jobb før jeg hadde levert masteren.

Det er fint å hjelpe litt til, men dere risikerer at hun stiller fryktelig dårlig på arbeidsmarkedet ved siden av medstudenter som har deltidsjobb og frivillige verv på cv`en i tillegg til gode karakterer.

Jeg kunne godt hjulpet til økonomisk til mine barn, absolutt, men jeg hadde krevd at de fikk deltidsjobb som kunne gi referanser.

Det er utrolig viktig at an lærer å styre privatøkonomi, ellers risikerer hun å gå på et skikkelig smell når hun skal håndtere alle utgifter selv i voksen alder.

Jeg ville heller gitt et mellomlegg basert på faktisk budsjett, med en deltidsjobb tatt i betraktning.

Det er ikke synd på en student som jobber annenhver helg og ei gang i uka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en romslig roms leilighet i Oslo for en del år siden, vi bor sørpå. Vi har leid den ut til studenter så og si hele tiden. Det er 3 soverom der, stor stue, kjøkken, bad, liten balkong, vaskerom og gang. Leiligheten er nedbetalt for lenge siden, og når min datter nå skal begynne å studere til høsten skal hun og noen venninner flytte inn i leiligheten. Min datter blir da å betale utgifter som strøm, internett/tv og andre huslige ting. De to venninnene skal betale en symbolsk sum, vi har avtalt3000 i mnd + strøm per stk. Tidligere har vi tatt 5500 + strøm per soverom da leiligheten er sentral og har god standard. Min datter har søkt seg inn på medisin studiet, og da blir det ikke kjempe mye tid til jobbing ved siden av. Dette blir vår måte å hjelpe til på, og vi hjelper også venninnene med at de får billigere leie.

Ellers er det sunt at studenter jobber litt ved siden av. Men synes enkelte her inne er raskt ute med pekefingeren til de som får litt hjelp og mener de aldri kommer til å lære seg verdien av både det ene og det andre. Ting er ikke svart/hvitt, viktig å huske på det.



Anonymous poster hash: ad2b3...50b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe hjelp av mine foreldre mens jeg studerer. Får lån fra lånekassen på 7300,- i mnd. Har faste utgifter på nesten 4000,- i mnd. Dette er ikke inkludert boutgifter, mat, hygge osv. Står dermed igjen med 3300,- som skal holde til å bo, kjøpe mat osv. Ergo, det funker ikke..

Jeg er enig i at man ikke skal leve et "luksusliv" når man er student, og at det er viktig at man skal lære å styre penger. Likevel tror jeg at om man har såppas dårlig økonomi at dette er noe man går rundt å uroer seg for store deler av dagen, virkelig kan gå utover studiene på en negativ måte.

Anonymous poster hash: fa338...4c1

hva har du faste utgifter på som tilsvarer 4000 i måneden om dette IKKE inkluderer bo mat og slikt? Høres veldig spesielt ut spørr du meg!

Anonymous poster hash: ad2b3...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som fikk ekstra penger av de jeg studerte med, brukte det på øl og dyre klær. Jeg mener bestemt at studietiden er en periode i livet hvor man lærer om sparsommelighet. Lusekofte, bukser som ikke er dyreste merke, gidde å pante flasker etter vorspiel, vorspiel for å spare penger, billig middag. Du kan heller sponse når det er noe ekstra, ny datamaskin. Hjemreiser. Dyre regninger som dukker opp. Innkjøp av ting til hybel om nødvendig. Og... uføreforsikring :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere som foreldre må diskutere hvor mye som føles riktig for dere å hjelpe studenten, samt gjerne prate med studenten selv om hvor selvstendig han/hun ønsker å være. Ta en liten prat om bomuligheter, jobbmuligheter osv., og kom frem til noe som fungerer for dere :) At man ikke får støtte fra sine foreldre betyr ikke at man må leve som en uteligger. Å få mye støtte fra foreldre betyr heller ikke at man blir en bortskjemt drittunge :)

Veldig godt sagt :tommelsmil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hockeyfrue

De tre første årene jeg studerte dekket foreldrene mine husleie (6000,-) og alle regninger. Nå har jeg en deltidsjobb og betaler husleie selv. De betaler fortsatt mobilabbonement og medlemskap på Elixia, i tillegg til at de overfører 2000-3000,- måneden slik at jeg kan kose meg litt ekstra. I min vennegjeng er dette helt normalt, og har du råd til det så ser jeg ingenting galt i å overføre noen tusenlapper i måneden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

De som fikk ekstra penger av de jeg studerte med, brukte det på øl og dyre klær. Jeg mener bestemt at studietiden er en periode i livet hvor man lærer om sparsommelighet. Lusekofte, bukser som ikke er dyreste merke, gidde å pante flasker etter vorspiel, vorspiel for å spare penger, billig middag. Du kan heller sponse når det er noe ekstra, ny datamaskin. Hjemreiser. Dyre regninger som dukker opp. Innkjøp av ting til hybel om nødvendig. Og... uføreforsikring :)

Signerer denne!

Vi har veldig god økonomi, men vil jo lære barna våre at penger ikke vokser på trær.

Vi kommer til å hjelpe til med uforutsette utgifter, forsikringer og andre ting som de kanskje ønsker seg og trenger, men ikke søren om de skal få en fast sum inn på konto hver mnd.

De får lære seg at så lenge man ikke tjener egne penger, så kan man ikke spise indrefilet til middag hver dag, og bo på byens utesteder hver helg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe fast sum i måneden men hjelp når jeg trengte det :) Som student har man godt av å lære å leve litt sparsomt.

Edit : Nå vet ikke jeg hva hun skal studere men er det et tungt studium som medisin eller jus bør hun ikke jobbe vedsidenav, er det en lettere bachlor kan man godt ah en helge og kveldsjobb :)

Jeg tror også man har godt av å lære og være selvstendig.

Selv går jeg faktisk jus, og det går helt fint å ha en deltidsjobb ved siden av.

Men jeg vet ikke om det er noe som er lurt for alle. Jeg flyttet hjemmefra som 18-åring i 3.klasse, og har klart meg uten noe mer hjelp fra mamma enn det hun var lovpålagt (barnebidraget).

Selvfølgelig er det slitsomt, men jeg tror bare det er bra jeg lærer meg å ha stor arbeidskapasitet når jeg tross alt har tenkt å bli advokat :) Og det tror jeg TS sitt barn også bør lære seg, å kunne jobbe mye altså.

Det viktigste med en deltidsjobb er nok å ikke jobbe for mye. 1-2 dager i uka for eksempel.

Men om du skal gi penger til barnet ditt TS, så er iallefall 5000 bra.

Da burde man klare seg bra, og fått spart litt ved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor datteren din skal studere men tar bare et eks i oslo.

Hybel 6000

Innboforsikring 100

Mobil 200

Mndskort 400

Internett 400 om hun deler med andre mindre.

Mat 1500

Klær 500

Diverse 1000?

Totalt 10100 kr.

Synes 5000 er alt for mye. Gi henne maks et par tusen lapper så får hun finne seg en deltidsjobb. Strøm kommer i tillegg ser jeg over men si maks 500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk ikke penger hver måned, men jeg fikk noen ganger 1000kr ved semesterstart, til å kjøpe bøker.. Jeg fikk også hjelp med store utgifter som tannlege, frisør, vintersko og klær, sportsutstyr.. ikke alltid men noen ganger. En periode betalte mamma også mobiltelefonregningen min. Et av årene jeg studerte fikk jeg 1000kr i måneden til mat, fordi jeg hadde mange utgifter og ikke hadde rett på studielån av diverse grunner.

Er veldig takknemlig for at foreldrene mine hjalp meg nå og da! Jeg jobbet likevel ved siden av studiene og var veldig fornuftig med pengene mine :)



Anonymous poster hash: 2234e...29d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor datteren din skal studere men tar bare et eks i oslo.

Hybel 6000

Innboforsikring 100

Mobil 200

Mndskort 400

Internett 400 om hun deler med andre mindre.

Mat 1500

Klær 500

Diverse 1000?

Totalt 10100 kr.

Synes 5000 er alt for mye. Gi henne maks et par tusen lapper så får hun finne seg en deltidsjobb. Strøm kommer i tillegg ser jeg over men si maks 500 kr.

Mat til 1500 er ganske absurd, klær og diverse er også lave. Dette budsjettet hadde kanskje godt for en kort periode, men å leve 6 år på dette, hørtes helt forferdelig ut..

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre første årene jeg studerte dekket foreldrene mine husleie (6000,-) og alle regninger. Nå har jeg en deltidsjobb og betaler husleie selv. De betaler fortsatt mobilabbonement og medlemskap på Elixia, i tillegg til at de overfører 2000-3000,- måneden slik at jeg kan kose meg litt ekstra. I min vennegjeng er dette helt normalt, og har du råd til det så ser jeg ingenting galt i å overføre noen tusenlapper i måneden :-)

Wtf? Nå ble jeg sinnsykt sjalu. Som student med deltidsjobb uten ei krone fra foreldrene, forstår jeg hvorfor forskjellene mellom oss studenter er så store økonomisk sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...