Gå til innhold

Hvor mye støtter dere deres voksne barn(student) med i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det er vel normalt att studenter jobber ved siden av studier og lever litt trangt?

ellers kan jeg si jeg fikk 4000kr i mnd mens jeg gikk på vgs. (2 og 3) men det var spesiell grunn til det da.

Det er et relativt hardt studium ja, men uansett syntes jeg det er urimelig å skulle jobbe MER enn 100% ( som jo et fulltidsstudium er). Hvis man i lengere perioder jobber mer enn 100% tror jeg noe blir skadelidende...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg levde på lån og stipend, fikk støtte hjemmefra dersom det var noe ekstra. For eksempel spanderte de flybilletter i blant. Ellers jobbet jeg i sommerferien. De andre ferien kunne jeg gjerne jobba, men det var ikke oppdrag å få på min jobb da. Jeg måtte selvfølgelig være varsom med pengebruken, men det greide seg. Det hendte de la ut for junimåned ettersom jeg ofte hadde lang eksamensperiode, og selv om jeg gjerne ville betale tilbake med sommerpenger, var det ikke alltid jeg fikk lov. Ellers var jeg hjemme i feriene, og betalte ikke noe for det, men hjalp så klart til med oppgaver i huset, slik de fleste voksne barn gjør når de er på famileferie, :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 6000 i måneden av mine forelde, de har mulighet til det og jeg studerer molekylær medicin som krever veldig mye tid. Bruker gjennomsnittelig 50+ timer i uka på skolearbeid og jobber hele sommeren men ikke resten av året.

veldig glad for at de har mulighet til det slik at jeg ikke blir totalt utbrent... har også utfordringer psykisk så jeg hadde ikke taklet å ha enda mere å gjøre. mens jeg gikk på vgs jobber jeg 18 timer i uka vedsidnav og det gikk helt fint - men på studiet nå har jeg veldig lite fritid selv om jeg ikke jobber....

Anonymous poster hash: ad41c...efd

Du er veldig heldig. Bra foreldrene dine har mulighet til å støtte deg.

Hvordan er det med de andre studentene på kullet ditt? Hvordan klarer de seg?

Anonymous poster hash: b5a81...37e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student og i en annen by, fikk jeg ingen fast sum (eller hjelp hver måned).

De betalte togbilletter de gangene jeg skulle hjem, og om jeg gikk tom for penger ringte jeg å spurte om jeg fikk låne noe for å fylle opp kjøleskapet.

Med stipendet hadde jeg 1000 kroner i måneden etter leia på hybelen var betalt. Om jeg fikk noe ekstra av pappa, fikk jeg 500 kroner.

5000 kroner er sinnsykt mye. Det er det jeg har nå etter at alle regningene er betalt - og jeg jobber.

Det var kjipt og vanskelig å leve på så lite penger, men jeg lærte veldig mye av det! Ved å la henne leve på slik luksus, blir hun kanskje frarøvet viktig erfaring og lærdom.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting av mine foreldre. Svigers betalte telefonregningen til mannen, billetter hjem i ferier osv, og ga oss litt ekstra innimellom. Vi jobbet begge to til og begynne med, men så ble jeg så psykisk syk etterhvert at jeg greide ikke å jobbe, eller være mye alene. Så da ble det trangere kår.

Forøvrig synes jeg det høres flott ut av deg, TS. Kjenner alt for mange som har jobbet utenom studiene, og likevel levd på nudler og loff fordi de bor dyrt og har ikke tid til å jobbe så veldig mye ved siden av studiet. Og dét går utover studiene det... Nesten all fritid bort i jobb og utrolig dårlig næring i kroppen. De fleste jeg kjenner som har levd sånn har ikke greid å fullføre studiene sine, de treffer veggen og dropper ut.



Anonymous poster hash: e3062...8d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er veldig heldig. Bra foreldrene dine har mulighet til å støtte deg.

Hvordan er det med de andre studentene på kullet ditt? Hvordan klarer de seg?

Anonymous poster hash: b5a81...37e

de fleste jobber ikke noe særlig. Det var mange (meg inkludert) som hadde jobb til å starte med men som fant ut etter første år at det ikke fungerer. I min gruppe er vi 15 stykker, hvorav 5 har valgt et forlenget stuieforløp (nominert til 5 år men man kan forlenge det ved behov) for å kunne jobbe. De aller fleste jobber ikke eller kun 2-3 timer i uka. Vi fikk også beskjed ved studiestart fra fakultetet at de ikke anbefaler å belage seg på å jobbe noe særlig og at man skulle beregne å bruke fulltid+ på å studere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg syns du heller skal se på hvor mye hun sitter igjen med av studielånet når alle regninger er betalt.

Om hun sitter igjen med 0kr, så kan du gi henne 3000 til mat og sosialt. Det burde holde.
Ellers får hun prøve å jobbe litt i ferier, eller jobbe hver 3.helg.

5000 syns jeg var forferdelig mye om det kun skal gå til mat og sosialt.



Anonymous poster hash: b5a81...37e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste jobber ikke noe særlig. Det var mange (meg inkludert) som hadde jobb til å starte med men som fant ut etter første år at det ikke fungerer. I min gruppe er vi 15 stykker, hvorav 5 har valgt et forlenget stuieforløp (nominert til 5 år men man kan forlenge det ved behov) for å kunne jobbe. De aller fleste jobber ikke eller kun 2-3 timer i uka. Vi fikk også beskjed ved studiestart fra fakultetet at de ikke anbefaler å belage seg på å jobbe noe særlig og at man skulle beregne å bruke fulltid+ på å studere

Det er dumt for de som ikke får hjelp hjemmefra, da. Jeg syns man burde få såpass at man kunne klare seg greit når man er student... Er jo ikke meningen at man skal jobbe så mye at det går utover studie.

Da jeg studerte fra 2000-2005, fikk vi 6000 i mnd i fult studielån, men til gjengjeld kostet det 2-3000 å leie i mnd. Maten var billigere enn idag også.

Idag virker det som om man får utebetalt 8000 i mnd, og å leie koster fort 5-6000 i mnd.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg syns du heller skal se på hvor mye hun sitter igjen med av studielånet når alle regninger er betalt.

Om hun sitter igjen med 0kr, så kan du gi henne 3000 til mat og sosialt. Det burde holde.

Ellers får hun prøve å jobbe litt i ferier, eller jobbe hver 3.helg.

5000 syns jeg var forferdelig mye om det kun skal gå til mat og sosialt.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

Hun sitter igjen med ca. 0 etter bo, telefon og strøm ja. Så 3000 til alt annet er jo veldig lite, det er jo mer enn bare mat som er igjen av utgifter da, reise, klær, møbler, litt sosialt etc...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert hvor mye jeg har fått av mine foreldre, alt etter hvor jeg har bodd og hvorvidt jeg har hatt deltidsjobb. De har alltid betalt telefonregningen min + reiser hjem. Når jeg har vært hjemme har jeg som regel fått et par lapper i hånda når jeg går på flybussen. Er de på besøk hos meg fyller de opp kjøleskap og fryser og kjøper slike ting jeg aldri prioriterer selv (som f.eks. en egen søppelbøtte til å ha på badet). I en periode betalte de også månedskort. De få gangene det har vært krise har jeg ringt og spurt om hjelp, og da har jeg fått.

Jeg tror dere som foreldre må diskutere hvor mye som føles riktig for dere å hjelpe studenten, samt gjerne prate med studenten selv om hvor selvstendig han/hun ønsker å være. Ta en liten prat om bomuligheter, jobbmuligheter osv., og kom frem til noe som fungerer for dere :) At man ikke får støtte fra sine foreldre betyr ikke at man må leve som en uteligger. Å få mye støtte fra foreldre betyr heller ikke at man blir en bortskjemt drittunge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sitter igjen med ca. 0 etter bo, telefon og strøm ja. Så 3000 til alt annet er jo veldig lite, det er jo mer enn bare mat som er igjen av utgifter da, reise, klær, møbler, litt sosialt etc...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Du bestemmer selv hva du vil gi datteren din, men om du velger å gi henne 5000 så er det mer enn nok, og da håper jeg hun ikke ringer hjem for å be om mer penger ... for det er meningen å leve som en student, ikke å leve som man faktisk tjener penger.

De fleste studenter må klare seg med 3000 i mnd til mat og klær og sosialt og mnd.kort. og stundent-trening.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt for de som ikke får hjelp hjemmefra, da. Jeg syns man burde få såpass at man kunne klare seg greit når man er student... Er jo ikke meningen at man skal jobbe så mye at det går utover studie.

Da jeg studerte fra 2000-2005, fikk vi 6000 i mnd i fult studielån, men til gjengjeld kostet det 2-3000 å leie i mnd. Maten var billigere enn idag også.

Idag virker det som om man får utebetalt 8000 i mnd, og å leie koster fort 5-6000 i mnd.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

Ja, det er veldig sant. Det er også tøfft når man går på et slikt krevende studie så har man behov for å få være sosial noen ganger i helgene osv, men så har man ikke råa. Men det er typisk endel som faller av fra sånne intense studier fordi de hadde planlagt å jobbe mere, men etter en stund merker at det ikke fungerer og føler de ikke har økonomi til kun å studere.

Det er unektelig en fordel å ha mulighet for å få hjelp slik at man kan fokusere 100% på studier, men det burde jo ikke være slikt et skille - men det vil det nok alltid være. Jeg har ingen søsken og begge mine foreldre har det fint økonomisk, så det er såklart en enklere situasjon - og jeg vil nok spandere en fin ferie på dem når jeg er ferdig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått noe fast støtte fra foreldrene mine siden jeg var 15. Får innimellom betalt en billett hjem siden det koster en del, evnt noen kroner dersom det er veldig trangt. Dette skjer kanskje maksimum 3 ganger i året. Ellers har jeg fint klart meg med å jobbe i ferier og noen helger her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sitter igjen med ca. 0 etter bo, telefon og strøm ja. Så 3000 til alt annet er jo veldig lite, det er jo mer enn bare mat som er igjen av utgifter da, reise, klær, møbler, litt sosialt etc...

TS

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Hun får vel reisestipend?

Uansett, er da ingen som kjøper noe møbler og noe særlig med klær. Det viktigste er at hun har til mat, og sosialt kan man gjøre mye billig og gratis.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 6000 i måneden av mine forelde, de har mulighet til det og jeg studerer molekylær medicin som krever veldig mye tid. Bruker gjennomsnittelig 50+ timer i uka på skolearbeid og jobber hele sommeren men ikke resten av året.

veldig glad for at de har mulighet til det slik at jeg ikke blir totalt utbrent... har også utfordringer psykisk så jeg hadde ikke taklet å ha enda mere å gjøre. mens jeg gikk på vgs jobber jeg 18 timer i uka vedsidnav og det gikk helt fint - men på studiet nå har jeg veldig lite fritid selv om jeg ikke jobber....

Anonymous poster hash: ad41c...efd

Jeg lurer rett og slett bare på hvordan du har tid til å ha behov for alle de ekstra pengene? :klo:

Anonymous poster hash: 01af8...3ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun får vel reisestipend?

Uansett, er da ingen som kjøper noe møbler og noe særlig med klær. Det viktigste er at hun har til mat, og sosialt kan man gjøre mye billig og gratis.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

Reisestipend? Det har jeg aldri hørt om.

Anonymous poster hash: e3062...8d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får vel reisestipend?

Uansett, er da ingen som kjøper noe møbler og noe særlig med klær. Det viktigste er at hun har til mat, og sosialt kan man gjøre mye billig og gratis.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

Omtrent ingenting er helt gratis. Jeg er ikke for at studenter ikke skal kunne unne seg noe, sparsomme skal de være, men man er student over flere år og litt hygge bør det være rom for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000?? Ikke rart det blir forskjeller blandt folk. 5000 er mer enn hva jeg sitter igjen med etter at alle regningene er betalt (jobber ikke fullt), og for en ungdom burde dette være i overflod. Er enig i deg over her som lurer på hvordan hun får tid til å bruke disse pengene. Her i huset får de muligheten til å bo hjemme mens de går på vg.skole og vil da ikke få noe penger. Når de går videre og velger å flytte bort må de ta utgiftene selv, jeg har ingen mulighet til å hjelpe de. Kan sikkert stikke i litt når de er hjemom eller ved spesielle ting som oppstår, men ikke noe fast i måneden. Da får de heller velge et studium hvor de kan jobbe ved siden av. Regner med at TS bare har ett barn, tenk om det hadde vært 4-5 barn....



Anonymous poster hash: 66a83...00e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000 i mnd når hun ikke jobber er ganske mye!! Og selv om studenter ikke får allverdens i støtte så har de jo rabatter på enkelte ting som transport feks.

Vi har ingen fast sum men hjelper litt av og til (hun jobber deltid i klesbutikk) med feks togbilletter hjem, eller bidrar litt dersom de trenger ny vaskemaskin.

Men dette gjelder ikke bare hun som studerer. Lillesøstra jobber fullt som hjelpepleier, og selv om hun har mer penger enn storesøster så prøver vi gjøre det sånn ca likt.

De velger selv hva de vil drive med og hvordan de vil planlegge økonomien. Har de så dårlig råd at de ikke kan leve av støtte og deltidsjobb så får de ta en pause i studeringen og jobbe og spare litt.

Vi lever tross alt i Norge, og har muligheten til å studere når vi vil i livet med støtte av lånekassen og kan ha et godt liv fordi om studiene tar litt lengre tid pga jobb.

Anonymous poster hash: 80139...c3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...