Gå til innhold

Hvor mye støtter dere deres voksne barn(student) med i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår datter studerer i en annen by og vi skal selvfølgelig hjelpe henne det vi kan. Det er vel rundt 7000 hun får i mnd. Av Lånekassen, men de går jo nesten rett i bolig. Vi tenker å hjelpe henne med 5000 i mnd. Det er jo ikke så lurt at hun fokuserer på andre ting enn skole nå, men da er jeg usikker på om 5 000 holder?

Hva pleier dere å hjelpe med?

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke noe fast sum i måneden men hjelp når jeg trengte det :) Som student har man godt av å lære å leve litt sparsomt.

Edit : Nå vet ikke jeg hva hun skal studere men er det et tungt studium som medisin eller jus bør hun ikke jobbe vedsidenav, er det en lettere bachlor kan man godt ah en helge og kveldsjobb :)

Endret av goldenchanel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel normalt att studenter jobber ved siden av studier og lever litt trangt?

ellers kan jeg si jeg fikk 4000kr i mnd mens jeg gikk på vgs. (2 og 3) men det var spesiell grunn til det da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting av mine foreldre, jobbet i juleferie, sommerferie og påskeferie.



Anonymous poster hash: 74dbe...345
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter studerer i en annen by og vi skal selvfølgelig hjelpe henne det vi kan. Det er vel rundt 7000 hun får i mnd. Av Lånekassen, men de går jo nesten rett i bolig. Vi tenker å hjelpe henne med 5000 i mnd. Det er jo ikke så lurt at hun fokuserer på andre ting enn skole nå, men da er jeg usikker på om 5 000 holder?

Hva pleier dere å hjelpe med?

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Oi, det var mye. Datteren deres er heldig. Jeg har ingen mulighet til å hjelpe studenten min så mye. Jeg er trygdet og har minste sats.

Men jeg sponser med reisepenger for å komme hjem. Og jeg hjelper med bompenger, og overfører noen få hundrelapper når jeg klarer det.

Anonymous poster hash: 49aca...def

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke faste beløp av mamma og pappa, men de hjelper meg av og til når det er store utgifter. En periode betalte de også telefonregningen min. Føler meg mer selvstendig og voksen når jeg må klare meg på det lille jeg har. Vil jeg ha mer, så jobber jeg bare. Vil ikke leve på mamma og pappa når jeg er 24.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte å bo billig og litt usentralt for å spare penger, og hadde jobb vedsiden av studiene i alle år. Hindret meg ikke i å ta mastergrad. Fikk penger når jeg trengte det, men har stort sett klart meg selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ingen fast sum, men vi hjelper han når vi har muligheten og han trenger det.

Endret av maria74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er masterstudent og får litt over 7000 kr i mnd fra lånekassa. Får ingenting fra mine foreldre. I løpet av de fire årene jeg har studert har det heller ikke vært nødvendig med hjelp. Går fint med en deltidsjobb og/eller jobbing i ferier.

Betaler 5500,- i husleie.



Anonymous poster hash: 88259...73c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting av mine foreldre det året jeg studerte, men til jul og bursdagen min så fylte de opp kjøleskapet og fryseren min med mat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2000 i måneden, og synes jeg var heldig da. Hun kan jo jobbe litt? Det ser bra ut på CV`en å ha jobbet ved siden av studier, noen vakter i måneden tåler alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler månedskort og mobilregning for vår student og så får han litt ekstra hvis det er noe spesielt. Vi har tenkt å hjelpe til litt når han skal etablere seg, vi synes det er viktig at han lærer seg å bli økonomisk og kunne styre pengene sine selv nå mens han studerer.



Anonymous poster hash: 98d04...d44
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa er så snill at han betaler forsikring på den ene bilen, 700 kr i mnd, ellers klarer jeg meg selv :) men jeg jobber mye og har en samboer å dele utgifter med da. Men det går helt fint å eie leilighet og to biler og betale halvparten av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste studenter har godt av å jobbe deltid ved siden av studiene. Det er vel tross alt rundt den tiden at man skal begynne å bli voksen :vetikke: Og som noen sier, veldig fint å kunne sette på CVen at man har klart studier og deltidsjobb samtidig.

Jeg får ikke noe fra mine foreldre, og klarer meg fint med studielån + 15% stilling. Vil jeg på ferie eller kjøpe noe dyrt, jobber jeg litt ekstra en periode.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og får 1000 kr i mnd av foreldrene mine. Jobber deltid i tillegg.



Anonymous poster hash: 8b3ed...91d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår datter studerer i en annen by og vi skal selvfølgelig hjelpe henne det vi kan. Det er vel rundt 7000 hun får i mnd. Av Lånekassen, men de går jo nesten rett i bolig. Vi tenker å hjelpe henne med 5000 i mnd. Det er jo ikke så lurt at hun fokuserer på andre ting enn skole nå, men da er jeg usikker på om 5 000 holder?

Hva pleier dere å hjelpe med?

Anonymous poster hash: 6ec2f...b17

Hæ? 5000 i mnd? Er du gal?

Jeg har aldri hørt noen få et fast mnd.beløp av foreldrene sine til å klare seg når de flytter hjemmefra.

Det må være ved spesielle grunner når man ikke kan ta jobb, og er så heldig å få hjelp av foreldre.

Dere er snille da, og håper barnet deres forstår hvor takknemlig hun må være.

Alle jeg kjenner tok opp studielån og jobbet ved siden av, og prøvde å klare seg selv. Så når det var krise, så ringte vi hjem til foreldrene for å få hjelp, men kun da. Er jo viktig å mestre ting på egenhånd.

Er mange som ikke har mulighet til å ringe hjem til foreldre i det hele tatt for å få økonomisk hjelp.

Jeg var stolt når jeg tok imot studielån og når lønningen tikket inn på konto hver mnd. Jeg disponerte penger selv, og ingen bestemte over mine penger.

Det var ikke noe gøy å ringe hjem til foreldre å spørre om hjelp i ny og ne, for man prøver jo å feiler, men mine foreldre hadde aldri gitt meg noen sum i mnd. Ikke fordi de ikke vil, men fordi det er viktig å klare seg selv.

Bare se på dyrebarna når de må ut av redet, da er det ingen kjære mor.

Nei, jeg hadde ikke gitt mine barn fast beløp i mnd, da jeg ønsker at de skal lære å klare seg selv. Men jeg er behjelpelig når det trengs, og ellers får de få seg en jobb som alle andre.

Det er dessuten positivt å ha en liten jobb ved siden av studiene, eller om man velger å kun jobbe i ferier.

Men å fortelle at man får penger av mamma og pappa er vel litt flaut, om man ikke har en god grunn da.

Anonymous poster hash: b5a81...37e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt meg uselvstendig om jeg fikk penger av mamma og pappa hver mnd, hadde ikke turt å si det høyt iallfall ...

I min omgangskrets blir det sett ned på, og det eneste som er greit er når det er krise og man trenger hjelp. For sånn er det å være ung og uerfaren økonomisk, og man itillegg har dårlig råd.

Man lærer kjempemye av å ha dårlig råd, noe en som alltid har penger aldri vil forstå, og aldri vil ta lærdom av.



Anonymous poster hash: b5a81...37e
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 6000 i måneden av mine forelde, de har mulighet til det og jeg studerer molekylær medicin som krever veldig mye tid. Bruker gjennomsnittelig 50+ timer i uka på skolearbeid og jobber hele sommeren men ikke resten av året.

veldig glad for at de har mulighet til det slik at jeg ikke blir totalt utbrent... har også utfordringer psykisk så jeg hadde ikke taklet å ha enda mere å gjøre. mens jeg gikk på vgs jobber jeg 18 timer i uka vedsidnav og det gikk helt fint - men på studiet nå har jeg veldig lite fritid selv om jeg ikke jobber....



Anonymous poster hash: ad41c...efd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...