Gå til innhold

Svart 12-åring skutt i USA.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært mye i media, en sak om en svart 12-åring som blir skutt av hvitt politi i USA.

For meg handler det ikke om hudfarge, hvorfor gjør det det for amerikanerne? Ja, det er mye rasistisk politivold i USA, men, det er da ikke greit å vifte med våpen på åpen gate? Er man så dum å stå å vifte slik med et leketøy som ligner en pistol, så synes jeg politiet handlet rett. Hva skulle de gjort da? Tatt seg god tid og risikert uskyldige ofre? Dette handler jo ikke om rasistisk politivold, men om en gutt som gjorde noe uakseptabelt som ble misoppfattet som en stor trussel. Men jeg mener politiet handlet rett ut i fra situasjonen. Eller?

Anonymous poster hash: d48a4...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som ringte inn til 911 sa TO ganger at han trodde det var et lekevåpen, men at det så ekte ut. Og operatøren spurte også TO ganger om gutten var hvit eller svart, som om det skulle ha en betydning.. Dessuten skjøt politiet gutten to sekunder etter at de fant ham. Jeg syns ikke at politiet handlet rett her. Det finnes mange hvite som går rundt med ekte våpen, til og med på Walmart, uten å bli skutt av den grunn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad ikke hvem som helst kan eie pistol i Norge.

Hvorfor brukte de ikke taser? Det skytes fra avstand og paralyserer kroppen med støt slik at de faller.

12 år gammel, de tenker jo ikke som en voksen og så store konsekvenser. De trodde han var 20 og visste han var svart, da er han plutslig farligere.

Det at de hadde bedt han droppe pistolen flere ganger - da må de ha sagt det på under 2 sekund, ikke sikkert han så alvoret og rakk å reagere.

Går for at de burde taset han først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likner vanvittig på denne saken her hjemme i Norge, hvor politiet er langt mindre skyteglade:

https://www.politi.no/troms/aktuelt/nyhetsarkiv/2014_06/nyhet_13898.xml

Han ble sikkert skutt fordi han var hvit.....

Der står det for det første at denne mannen hadde våpen, ikke et leketøy. Dette var dessuten en voksen mann, ikke en gutt, og han fikk moderate skader. M.a.o. ble han nok ikke skutt rett i magen med en gang politiet kom til åstedet. Enig med innlegget over her. De burde taset han om de var redde for at det var et ekte våpen. Med den avstanden de hadde til gutten da de ankom, ville en taser gun truffet og hindret døden til gutten. Sier ikke at dette nødvendigvis har noe med hudfarge å gjøre, men politiet var altfor trigger happy i dette tilfellet.

Endret av rockejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ringte inn til 911 sa TO ganger at han trodde det var et lekevåpen, men at det så ekte ut. Og operatøren spurte også TO ganger om gutten var hvit eller svart, som om det skulle ha en betydning.. Dessuten skjøt politiet gutten to sekunder etter at de fant ham. Jeg syns ikke at politiet handlet rett her. Det finnes mange hvite som går rundt med ekte våpen, til og med på Walmart, uten å bli skutt av den grunn.

Måtte smile litt av denne. Ja hvorfor i alle dager skulle det ha noen betydning for politimennene å vite hvordan den de leter etter ser ut?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er EKSTREMT mye politivold i USA, de skyter først og spør etterpå. Mest sannsynlig skøt de fordi han var svart. Sånn er det der borte, dessverre.

De er helt bak mål! Fullstendig sprø.. Utallige historier om ekstrem oppførsel og drap fra politiets side...

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte smile litt av denne. Ja hvorfor i alle dager skulle det ha noen betydning for politimennene å vite hvordan den de leter etter ser ut?

Greit, jeg ser den. Men informasjonen som den som ringte inn ga om at pistolen mest sannsynlig var et leketøy ble ikke videreført til politimennene.. Og gutten ble beskrevet som 20 år gammel av politimennene.. Ser de ikke forskjell på en 12-åring og en 20-åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Det har vært mye i media, en sak om en svart 12-åring som blir skutt av hvitt politi i USA.

For meg handler det ikke om hudfarge, hvorfor gjør det det for amerikanerne? Ja, det er mye rasistisk politivold i USA, men, det er da ikke greit å vifte med våpen på åpen gate? Er man så dum å stå å vifte slik med et leketøy som ligner en pistol, så synes jeg politiet handlet rett. Hva skulle de gjort da? Tatt seg god tid og risikert uskyldige ofre? Dette handler jo ikke om rasistisk politivold, men om en gutt som gjorde noe uakseptabelt som ble misoppfattet som en stor trussel. Men jeg mener politiet handlet rett ut i fra situasjonen. Eller?

Anonymous poster hash: d48a4...46f

Problemet er at svarte blir skutt med en gang, mens hvite kan gå tungt bevempna. Om vi bare tar med svarte med "våpen" er dette et eksempel, et annet er en svart man i våpen avdeliga i et kjøpesenter, han holdt et våpen i våpen avdelinga, fult lovlig, politiet kom og skøyt han mens han var i ferd med å legge fra seg våpenet.

Mens hvite kan gå inn i resturanter med automat våpen på ryggen og blir sure om noen ser stygt på dem fordi "de har rettigheter"

Så hvite har rettigheter til å gå med våpen i butikker osv, svarte blir skutt bare de holder i noe som kan se ut som et våpen, og dette er bare 2 tilfeller av svarte som har "våpen" legger man til alle de gangene svarte blir skutt når de ikke en gang har våpen, ser man dette er en epidemi, den har vart i usa i over 150 år, men først med sosial media, masse overvåking med kameraer over alt, og kamra telefoner, vet vi når hvor massivt dette problemet egentlig er.

Før hørte vi dette bare fra svarte, hvordan de kan bli stoppet på landeveien og bli truet av en hvit politimann for ingen annen grunn en at politiet har makt og er rasistiske. Man hørte hvordan fetteren til en ble skutt i en bygd i texas, Dette er historier som svarte har vært klar over gjennom stor familien sin.

Nå vet vi de er sanne fordi man ser de nå på nyheter og overvåkings kameraer

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tro at det faktisk finnes folk som syns det er greit at en 12-åring blir skutt til DØDE av politi fordi han bar et lekevåpen!? Denne verden er helt på trynet.



Anonymous poster hash: d1b69...2b0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tro at det faktisk finnes folk som syns det er greit at en 12-åring blir skutt til DØDE av politi fordi han bar et lekevåpen!? Denne verden er helt på trynet.

Anonymous poster hash: d1b69...2b0

Enig med den over som sa at de kunne tazet han først ja. Dét er jeg helt enig i.

Derimot er det synd at deg jeg har sitert ikke skjønte meningen min. Selvfølgelig er det ikke greit at politiet skyter en ubevæpnet 12-åring!! Men det kunne de ikke vite. Dét er saken her. De visste ikke. Skulle de tatt sjansen? Det skal ikke være greit å stå på gata og skremme livet av folk rundt! Hadde selv fått traumer av det. Selvfølgelig hadde ikke gutten trengt å DØ, men når man står slik å vifter med det som ligner et skytevåpen i et land der politiet bærer våpen er jo dum i huet. 12 år eller ikke. Sånt gjør man bare ikke. Darwin...

Anonymous poster hash: d48a4...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Selvfølgelig.

Anonymous poster hash: d48a4...46f

Rettet ikke den til deg, altså. :) Det var min frustrasjon rettet mot det amerikanske samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med den over som sa at de kunne tazet han først ja. Dét er jeg helt enig i.

Derimot er det synd at deg jeg har sitert ikke skjønte meningen min. Selvfølgelig er det ikke greit at politiet skyter en ubevæpnet 12-åring!! Men det kunne de ikke vite. Dét er saken her. De visste ikke. Skulle de tatt sjansen? Det skal ikke være greit å stå på gata og skremme livet av folk rundt! Hadde selv fått traumer av det. Selvfølgelig hadde ikke gutten trengt å DØ, men når man står slik å vifter med det som ligner et skytevåpen i et land der politiet bærer våpen er jo dum i huet. 12 år eller ikke. Sånt gjør man bare ikke. Darwin...Anonymous poster hash: d48a4...46f

Du mener det er tolvåringens feil? Han hadde softgun.

De så det var en tolvåring, de dro aktivt inn for å drepe, og hadde bestemt seg for det før de dro dit

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at svarte blir skutt med en gang, mens hvite kan gå tungt bevempna. Om vi bare tar med svarte med "våpen" er dette et eksempel, et annet er en svart man i våpen avdeliga i et kjøpesenter, han holdt et våpen i våpen avdelinga, fult lovlig, politiet kom og skøyt han mens han var i ferd med å legge fra seg våpenet.

Mens hvite kan gå inn i resturanter med automat våpen på ryggen og blir sure om noen ser stygt på dem fordi "de har rettigheter"

Så hvite har rettigheter til å gå med våpen i butikker osv, svarte blir skutt bare de holder i noe som kan se ut som et våpen, og dette er bare 2 tilfeller av svarte som har "våpen" legger man til alle de gangene svarte blir skutt når de ikke en gang har våpen, ser man dette er en epidemi, den har vart i usa i over 150 år, men først med sosial media, masse overvåking med kameraer over alt, og kamra telefoner, vet vi når hvor massivt dette problemet egentlig er.

Før hørte vi dette bare fra svarte, hvordan de kan bli stoppet på landeveien og bli truet av en hvit politimann for ingen annen grunn en at politiet har makt og er rasistiske. Man hørte hvordan fetteren til en ble skutt i en bygd i texas, Dette er historier som svarte har vært klar over gjennom stor familien sin.

Nå vet vi de er sanne fordi man ser de nå på nyheter og overvåkings kameraer

Ok. Jeg har hørt om politivolden, men visste ikke det var så ille.

Men da burde man kanskje vente med å reagere til det skjer noe som er helt tydelig rasistisk. For meg virket ikke dette rasistisk.

(Men er fortsatt enig i at politiet skjøt for tidlig, og at en tazer hadde vært en bedre løsning).

Anonymous poster hash: d48a4...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har hørt om politivolden, men visste ikke det var så ille.

Men da burde man kanskje vente med å reagere til det skjer noe som er helt tydelig rasistisk. For meg virket ikke dette rasistisk.

(Men er fortsatt enig i at politiet skjøt for tidlig, og at en tazer hadde vært en bedre løsning).

Anonymous poster hash: d48a4...46f

Det blir jo rasisme når dette skjer så ofte. Da er det rasisme satt i system. Man antar at svarte er mer voldelige og kriminelle enn andre. En statistikk jeg har lest viser at svarte stoppes oftere enn hvite, men det er flest hvite som tas med noe på seg, det være seg dop, ulovlige våpen etc.

EDIT: http://ago.mo.gov/VehicleStops/2013/reports/161.pdf Her er link til statistikken. Den er fra Ferguson.

Endret av rockejenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du mener det er tolvåringens feil? Han hadde softgun.

De så det var en tolvåring, de dro aktivt inn for å drepe, og hadde bestemt seg for det før de dro dit

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Selvfølgelig er det delvis 12-åringens feil! Visse ting gjør man bare ikke.

Visste de at han var 12 år? Visste de at det var softgun? Leste at guttungen hadde fjernet den røde plastproppen som beviser at det ikke er et ekte våpen. Hvor dum er det mulig å bli da? For alt vi vet kan det ha vært et indirekte selvmord. Har sett flere innslag der folk i USA truer politiet for å dø på en måte uten for mye smerte.

Anonymous poster hash: d48a4...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over som sa at de kunne tazet han først ja. Dét er jeg helt enig i.

Derimot er det synd at deg jeg har sitert ikke skjønte meningen min. Selvfølgelig er det ikke greit at politiet skyter en ubevæpnet 12-åring!! Men det kunne de ikke vite. Dét er saken her. De visste ikke. Skulle de tatt sjansen? Det skal ikke være greit å stå på gata og skremme livet av folk rundt! Hadde selv fått traumer av det. Selvfølgelig hadde ikke gutten trengt å DØ, men når man står slik å vifter med det som ligner et skytevåpen i et land der politiet bærer våpen er jo dum i huet. 12 år eller ikke. Sånt gjør man bare ikke. Darwin...

Anonymous poster hash: d48a4...46f

Selvsagt skulle de tatt sjansen. Ja, det er dumt, men 12-åringer er ikke alltid de mest reflekterte. Det er derfor de har voksne til å ta de store beslutningene i livet for seg.

Hvor mye traumer tror du du hadde fått av å bli skutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skulle de tatt sjansen. Ja, det er dumt, men 12-åringer er ikke alltid de mest reflekterte. Det er derfor de har voksne til å ta de store beslutningene i livet for seg.

Hvor mye traumer tror du du hadde fått av å bli skutt?

Kommer vel an på hvor du blir skutt hen... Mener du at det hadde vært bedre om 12-åringen skjøt og drepte forbipasserende? Gutten viftet tilsynlatende med et ekte våpen, da er han en trussel, uansett alder. Og politiet reagerte på trusselen. (Men at de ikke brukte andre alternativer enn å drepe skjønner jeg ikke)

Anonymous poster hash: f9625...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke detaljene i saken, men er litt lett å konkludere for utenforstående. At USA har store problemer med våpen, og et femsifret antall mennesker blir skutt og drept i USA årlig. Amerikanske politifolk har nok en "skyt først, spør senere"-holdning som ikke er sammenliknbart med norske standarden. Men norske politifolk har også løsnet skudd mot folk som har bært skytevåpenliknende gjenstander, og skutt på folk med kniv som våpen.

Det er klart at man tenke seg ekstra nøye om før man skyter mot et barn, men jeg vil tro at det er neppe første gang disse politfolkene har vært borti barn med våpen der borte. Tragisk sak er det uansett, uten å kjenne til detaljene her, og det skulle egentlig ikke være mulig.

Det mest rasistiske i denne saken og Brown-saken er dog det å anta at den hvite mannen er rasist. Logikken er relativt håpløs. Det er liksom greit å anta at en hvit politimann er rasist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...