Gå til innhold

"Vi får se hva fastlegen har tid til" ...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det bare er småting, så går det vel fint? Man rekker jo greit over det der på 10-20 minutter med mindre det er MYE informasjon og greier.



Anonymous poster hash: a96db...9d7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fastlege med et par tusen pasienter på lista tjener i året over en god gjennomsnittslønn bare på å ha folk på lista, uten at de engang setter sin fot inne på legekontoret.

Anonymous poster hash: 9408f...ac8

Bullshit. De driver enkeltmannsforetak eller AS omtrent alt går til drifting.driftstilskudd de får fra staten dekker ikke alt.

Anonymous poster hash: e4eb8...276

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fastlege får mellom 400 og 500 kr. Tror ejg det nå er, i alle fall enfast sum pr. Pasient han har på sin fastlegeliste.

I tillegg får han egenandel fra pasienten og sender regning til Helfo med takster på hva han har hjulpet/behandlet pasienten for.

Driftstilskuddet, det han får pr. Pasient, går til å dekke hjelpepersonell, husleie, strøm, telefon og andre daste utgifter. Honorartaksten pluss egenandelen fra pasienten er legens "lønn".

Hvordan legen vil ha timeboken organisert bestemmer legen. Noen har 3 og andre 4 pasienter i timen. Noen vil ikke ha dobbelttime andre kan ha trippel timer. Hjelpepersonellet gjør så godt de kan etter legens instruks. Vil ikke legen ha dobbelttimer kan helle rikke hjelpep. Sette opp dobbelttimer.

Noen takster passer ikke sammen på samme pasient på samme dag/time. Dette er det helfo og legeforeningen som bestemmer. Da kan ikke legen gjøre disse to ulike tingene f.eks. fjerme føflekk og gjøre gu samme dag. ( brukt som et eksempel jeg har ikke oversikten i hodet over takster som ikke kan brukes samtidig.) Dermed blir det nokså logisk at legen sier til pasienten at gu kan vi gjøre i dag, føflekken kommer du tilbake på ny time og får fjernet.

Men resepten kan vi ta i dag. Vi kan og se på eksemet i ørene og ta en blodprøve. F.eks.

det er ikke hjelpepersonellet som er vanskelig, heller ikke legen som tjener en formue fordi at...... Men et system som er laget slikav myndighetene og legene selv. Hjelpepersonellet gjør bare en jobb, uansett hva dere på KG måtte mene om måten de ggjør jobben sin på.

Husk og på at legene har familie og ofte barn de skal ta seg av etter arbeidstid og de vil som folk flest hjem ved arbeidsdagens slutt. Det går ikke om alle skal ha dobbeltime og få gjort hele smørbrølista på en legetime.

Anonymous poster hash: 6cbf2...b32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det bare er småting, så går det vel fint? Man rekker jo greit over det der på 10-20 minutter med mindre det er MYE informasjon og greier.

Anonymous poster hash: a96db...9d7

Ikke F om jeg vil at en fastlege skal rushe på og fjerne føflekk + gynekologisk undersøkelse + henvisning + resept på krem som kanskje har bivirkninger på 10-20 minutter på meg...

Og folk klager over at leger gjør tabber, og vil likevel ha det der gjort på 10-20 minutter? Good luck have fun... :fnise:

Anonymous poster hash: acf32...faf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke F om jeg vil at en fastlege skal rushe på og fjerne føflekk + gynekologisk undersøkelse + henvisning + resept på krem som kanskje har bivirkninger på 10-20 minutter på meg...

Og folk klager over at leger gjør tabber, og vil likevel ha det der gjort på 10-20 minutter? Good luck have fun... :fnise:

Anonymous poster hash: acf32...faf

Jeg trodde hun mente at hun skulle henvises videre.

Men da jeg fjernet føflekk tok det jo en stund før bedøvelsen virket, så da går det an å:

Sette bedøvelsen - ta gynekologisk undersøkelse og sende henvisning - fjerne føflekk - skrive ut resept.

Anonymous poster hash: a96db...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne som deg som gjør ventetiden på legekontoret 20-45 min lengere.

Sånne som deg som syter og klager over ventetid bør skamme seg. Bedre at legen tar seg tid til pasienten enn å ha samlebånd. Å vente tar du ikke skade av.

Anonymous poster hash: d0b51...d81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som deg som syter og klager over ventetid bør skamme seg. Bedre at legen tar seg tid til pasienten enn å ha samlebånd. Å vente tar du ikke skade av.

Anonymous poster hash: d0b51...d81

Å vente på at EN person skal ha en gynekologundersøkelse, fjerne føflekk OG få en resept på EN time mener jeg at jeg har en grunn til å "syte" over, slik du påstår jeg gjør, jo. Ta hensyn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente på at EN person skal ha en gynekologundersøkelse, fjerne føflekk OG få en resept på EN time mener jeg at jeg har en grunn til å "syte" over, slik du påstår jeg gjør, jo. Ta hensyn.

Så ingen andre enn deg har rett på å få legehjelp?? Du synes alle burde heller gå til legen 1 gang pr mnd i stede for å ta det en gang i året? Og hvor ofte går du til legen hvis du ikke klarer å vente litt? Sist gang jeg var hos legen måtte jeg vente i 1 time pga noen som var veldig syke, skulle jeg blitt sur da?? NEI forde jeg klarer å se at andre har like stor rett til å snakke med legen som meg!

Anonymous poster hash: d0b51...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hets og avsporing og for å titulere seg selv som fagperson, noe som ikke er lov i dete forumet, jamfør reglene.

Mvh

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen andre enn deg har rett på å få legehjelp?? Du synes alle burde heller gå til legen 1 gang pr mnd i stede for å ta det en gang i året? Og hvor ofte går du til legen hvis du ikke klarer å vente litt? Sist gang jeg var hos legen måtte jeg vente i 1 time pga noen som var veldig syke, skulle jeg blitt sur da?? NEI forde jeg klarer å se at andre har like stor rett til å snakke med legen som meg! Anonymous poster hash: d0b51...d81

Hos min lege må man minst vente 2 timer hver gang. Har man mye å ta opp, så må man bestille mer enn en legetime. Hvis ikke så må man dessverre bare komme tilbake! Det handler ikke om å ikke om å se at andre mennesker har like stor rett til helsehjelp eller ikke, men å ha respekt for de andre på venterommet også. Er man skikkelig syk så går man foran såklart. Men er det bare småting og man tar opp tiden til de andre så er det ganske respektløst. Hurra for de legekonotorene som har grense for hvor mye man kan ta opp per time.

Anonymous poster hash: 5bffa...11d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanmeldt GU og føflekkfjerning kan en ikke få nei. Det krever større ressurser enn bare legens innsats i tillegg til at det tar for lang tid.

TS må som alle andre gå oftere til legen, og skal du ha utført noe av det som er nevnt sier du det når du bestiller timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fortalt til legesekretæren hva jeg skal inne hos legen, ikke spør de heller, det er en sak mellom meg og legen. Legen bruker den tiden hun trenger uavhengig av hva det er. Jeg gjør som ts og samler opp en del ting, så når jeg kommer så gjelder det som regel 3 - fire ting. Å gi ut en resept eller en henvisning tar ikke så mye mer enn 5 min til sammen. En GU tar ikke mer enn 7 min, hvis det ikke er noe veldig spesielt hun ser etter. Å lytte på brystet etter lungebetennelse tar heller ikke mer enn 2 min. Se på et eksem, og finne ut hva som trengs mot det tar heller ikke mer enn 5 min.

Tenker det at dere andre her må ha noen veldig lite effektive leger rundt dere.



Anonymous poster hash: 0acdb...8c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri fortalt til legesekretæren hva jeg skal inne hos legen, ikke spør de heller, det er en sak mellom meg og legen. Legen bruker den tiden hun trenger uavhengig av hva det er. Jeg gjør som ts og samler opp en del ting, så når jeg kommer så gjelder det som regel 3 - fire ting. Å gi ut en resept eller en henvisning tar ikke så mye mer enn 5 min til sammen. En GU tar ikke mer enn 7 min, hvis det ikke er noe veldig spesielt hun ser etter. Å lytte på brystet etter lungebetennelse tar heller ikke mer enn 2 min. Se på et eksem, og finne ut hva som trengs mot det tar heller ikke mer enn 5 min.

Tenker det at dere andre her må ha noen veldig lite effektive leger rundt dere.

Anonymous poster hash: 0acdb...8c6

Jobber du på ett legekontor siden du kan uttale deg om hvor mange minutter hver enkel legeundersøkelse tar? Jeg jobber faktisk på et legekontor og en gu kan ta langt mer enn 7 min. En henvisning kan også ta mer enn 5 min, kommer helt an på hvor henvisningen skal til og hva som skal skrives. For å si det sånn så håper jeg at min lege heller tar seg god tid til å skrive henvisningen enn å bare skrive en linje, for ellers blir henvisningen avvist hos dem som mottar den, for det skal være detaljert henvisning, med god begrunnelse og forhistorie slik at en spesialist kan dømme om pasienten skal komme eller ikke til dem. Tenk dere om før dere svarer.

Helt enig at å lytte på, se på utslett og skrive en resept går fint an på en legetime. Men en gu, føflekkfjerning og henvisning krever langt mer tid hver for seg.

Anonymous poster hash: b26f4...3ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hun mente at hun skulle henvises videre.

Men da jeg fjernet føflekk tok det jo en stund før bedøvelsen virket, så da går det an å:

Sette bedøvelsen - ta gynekologisk undersøkelse og sende henvisning - fjerne føflekk - skrive ut resept.

Anonymous poster hash: a96db...9d7

Det er ikke så lett som du får det til å høres ut. Som regel mens bedøvelsen virker Å ordner legen resten av utstyret feks. Det tat tid det også.

Samt gu og føflekkfjerning eller annen sykng/mini kirugri gjøres som regel på to forskjellige rom. Er lite hensiktmessig å fly mellom ulike rom midt under prosedyrene. En gjør seg ferdig med en og en prosedyre. Det er både mest hygienisk og slik det bør være.

Anonymous poster hash: 7218e...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksempelet du kom med var jo bare sykt, tror du virkelig legen har tid til det på sånn 20 minutter? Så mye er det jo rett og slett ikke tid til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vel en grunn til at fastlegen min alltid er 30-60 min forsinket og stresset når jeg har time. Er sikkert noe akutt i blant men neppe hver gang. Er mange som krever mer tid enn det de er satt opp på og det går ut over oss andre. Og 2-3 legetimer i året får du til, det får alle til.

Anonymous poster hash: a8c15...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet forresten en føflek i november, måtte ha dobbeltime og det tok den tiden. For legen hadde ikke rukket å forberede seg da hun var en time forsinket og nettopp ferdig med forrige pasient.

Anonymous poster hash: a8c15...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen andre enn deg har rett på å få legehjelp?? Du synes alle burde heller gå til legen 1 gang pr mnd i stede for å ta det en gang i året? Og hvor ofte går du til legen hvis du ikke klarer å vente litt? Sist gang jeg var hos legen måtte jeg vente i 1 time pga noen som var veldig syke, skulle jeg blitt sur da?? NEI forde jeg klarer å se at andre har like stor rett til å snakke med legen som meg!

Anonymous poster hash: d0b51...d81

Ser moderator slettet mitt svar bare. Rart.

og her svarte jeg JO, alle har like mye rett på legehjelp som meg. Aldri sagt noe annet.

Forskjell på å være veldig syk og å drøye alt til en legetime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du jobber så spurte du vel om å få komme en spesifikk dag til et spesifikt tidspunkt? Det kan jo forklare hvorfor du ble fortalt det.



Anonymous poster hash: ce864...eab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...