Gå til innhold

Hvorfor er narkotika galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i mot narkotika da det er kjemikalier og stoffer som forgifter hjernen og sinn, ødelegger mennesker og verden rundt dem. Det er ingenting godt som kommer ut av å bruke narkotika og det skremmer meg hvor mange som forsøker fordi det ser "morsomt ut".

Enig. Er jo en grunn til at folk dør av det. Boren min døde av en overdosering for 3 år siden. Jeg hater narkotika og det ødelegger liv.

Anonymous poster hash: de723...dd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på linje med Global Commission on Drug Policy:

– Instead of punitive and harmful prohibition, policies should prioritize the safeguarding of people’s health and safety. This means investing in community protection, prevention, harm reduction, and treatment as cornerstones of drug policy.

– The regulation of drugs should be pursued because they are risky, not because they are safe. Different models of regulation can be applied for different drugs according to the risks they pose. In this way, regulation can reduce social and health harms and disempower organized crime.

– Criminalizing people for the possession and use of drugs is wasteful and counterproductive. It increases health harms and stigmatizes vulnerable populations, and contributes to an exploding prison population. Ending criminalization is a prerequisite of any genuinely health-centered drug policy.



Anonymous poster hash: 75829...8f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE i mot fordi mye "narkotika" rett og slett er ufarlig.
Hasj er blandt annet mye mindre skadelig enn alkohol, røyk, kaffe og sukker.
MDMA, LSD, Sopp og lignende er meget vellykkede terapimidler som kan hjelpe traumeofre og suicidale etter én gangs bruk, i motsetning til medisiner man får av legen og psykologen som i flertallet av tilfellene har med seg bivirkninger som kan være fatale.

Er ikke like positiv til kjemikalier man putter i nesen, men ikke noe mere positiv til for eksempel Red Bull på butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er temmelig ignorant om du mener at løsningen på narkotikaproblemet er så enkelt som å ikke starte med det. Selvfølgelig hadde det løst alt, men vi lever ikke i en så ideell verden.

Anonymous poster hash: a5cbe...b85

Den beste løsningen er å jobbe med å prøve å unngå at folk starter med det/gi de god hjelp, ikke gjøre det mer tilgjengelig.

Anonymous poster hash: 1746e...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE i mot fordi mye "narkotika" rett og slett er ufarlig.

Hasj er blandt annet mye mindre skadelig enn alkohol, røyk, kaffe og sukker.

MDMA, LSD, Sopp og lignende er meget vellykkede terapimidler som kan hjelpe traumeofre og suicidale etter én gangs bruk, i motsetning til medisiner man får av legen og psykologen som i flertallet av tilfellene har med seg bivirkninger som kan være fatale.

Er ikke like positiv til kjemikalier man putter i nesen, men ikke noe mere positiv til for eksempel Red Bull på butikken.

Siden du vet så mye, da kan du vel forklare alle overdosene folk har død av, da? Ikke farlig du liksom

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Jeg er imot det for det er skadelig, har ødelagt mye av livet mitt, har mistet en venn pga overdose, og har holdt på å ta en overdose selv en gang. Jeg hater det så sterkt! Jeg vil aldri røre noe sånt igjen. Skulle ønske folk rundt meg kunne tro meg at jeg aldri vil røre det igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot det for det er skadelig, har ødelagt mye av livet mitt, har mistet en venn pga overdose, og har holdt på å ta en overdose selv en gang. Jeg hater det så sterkt! Jeg vil aldri røre noe sånt igjen. Skulle ønske folk rundt meg kunne tro meg at jeg aldri vil røre det igjen.

Skjønner meg ikke på folk som uskyldig gjør det, når du og mange andre har vært i samme situasjon selv og virkelig ser hvor mye det har ødelagt. Dere vet jo det selv mer enn alle andre. Kjempe bra at du har kommet deg ut av det, det skal du ha stor respekt for, er ikke alle som klarer det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Skjønner meg ikke på folk som uskyldig gjør det, når du og mange andre har vært i samme situasjon selv og virkelig ser hvor mye det har ødelagt. Dere vet jo det selv mer enn alle andre. Kjempe bra at du har kommet deg ut av det, det skal du ha stor respekt for, er ikke alle som klarer det

Jeg skjønner meg heller ikke på de som gjør det uten grunn, som har et godt liv og som tar det på gøy. Hvorfor ødelegge livet sitt når de egentlig har det godt. Jeg begynte for jeg hadde en tøff oppvekst, hadde et helvete den tiden jeg begynte. Likevel er det ingen unskyldning til å ødelegge livet enda mer. Det å bruke rus gjør oss ikke bedre. Det er et helvete. Et helvete jeg ikke ønsker at noen skal leve. Jeg visste det ikke den gangen jeg begynte, men nå vet jeg det godt. Livet ble bare mye mye tyngre og vondere. Jeg prøvde å stoppe flere ganger men sprakk. Det skal jeg ikke denne gangen. Jeg har skjerpet meg, tenkt mer om jeg virkelig vil leve et helvete, og innsett at jeg har jo verdens største motivasjon til å være rusfri. Min egen sønn. Jeg vil gi han en god barndom med bare gode minner. La han få en mye bedre barndom enn meg selv. Rus bare ødelegger familier, og hele livet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for statlig regulering av narkotika. Gi et tilbud om å kjøpe det i trygge og kontrollerte omgivelser, og skattlegg det, og bruk de ekstra pengene på å gi bedre tilbud om rehabilitering i stedet for straff. En av grunnene til at hasj regnes som et "gateway"-drug er fordi man allerede må inn i det ulovlige miljøet for å kjøpe det, og da er det lett å ta steget videre til tyngre stoffer. Man har heller ingen garanti for at det man kjøper er rent og ikke inneholder andre, sketchy stoffer.

Jeg hadde hatt flere familiemedlemmer og nære venner som fortsatt hadde vært i live om dette var tilfelle.

Anonymous poster hash: a5cbe...b85

Enig der.

Er alt for msnge kriminelle jævler som nyter for godt av å selge ulovlig

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vet så mye, da kan du vel forklare alle overdosene folk har død av, da? Ikke farlig du liksom

Ikke en eneste person har dødd pga. overdose av cannabis LOL

Anonymous poster hash: 75306...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pågrunn av velferdsstaten som spytter ut tusener til narkomane, og vi må betale så mye skatt siden så mange regner med at velferdsstaten tar de imot med åpne armer uansett.

Det koster samfunnet mye når personen tar narkotika ''og det bare går ut over dem selv''. Eh, not! Det går utover så veldig mange, ikke bare pengene men familier blir ødelagt.

Men hasj og meth er to totalt forskjellige ting selvom begge defineres som narkotika. Hasj kan gjøre folk deprimert eller andre psykiske plager som gjør en person arbeidsufør, jippi :smoke: , uoppmerksom, likegyldig. Effektene av hasj kan vare i opp til en uke, og mange kjører jo bil. Der kan det gå ut over et uksyldig barn at man er fortsatt er sløv selvom det har gått flere dager. Hasj er ikke totalt ufarlig, men de psykiske plagene som mange opplever blir ikke tatt så alvorlig siden det ikke er like synlig og lett å forstå.

Så lenge man skal betale syke summer skatt, moms, toll og whatnot, skal ikke samfunnet legge opp til at alle blir narkiser på nav, for å si det rett ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en eneste person har dødd pga. overdose av cannabis LOL

Anonymous poster hash: 75306...cd8

Var ikke det jeg sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot fordi det er skadelig.

Anonymous poster hash: c4db4...fe1

Da er du vel også i mot alkohol? Nå er det mer en 200 ulike rusmidler på narkolista. Tror du alle er svært skadelige? Vet du forresten hvilket rusmiddel som er mest skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot narkotika og andre rusmidler fordi om personen som bruker dette mister kontrollen og blir helt avhengig, går det utover økonomi og helsen.

Vedkommende blir veldig egoistisk da alt som står i hodet på han/hun er å få rusen sin.

Om vedkommende har egen familie går det utover familien, og om rusen er viktigere enn å ta seg av familien blir jo det helt feil.

Man kan ødelegge vannskap og relasjon til familie og slekt..

Ja, kanskje man har venner som også ruser seg så de ruser seg sammen, men en dag våkner man opp fra rusen og ser at alt er ødelagt og all tillit er brutt til venner og familie.

Eller kanskje man aldri våkner opp fra rusen ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot narkotika og andre rusmidler fordi om personen som bruker dette mister kontrollen og blir helt avhengig, går det utover økonomi og helsen.

Husk nå på. Narkotika er ikke et og samme stoff. Det er over 200 ulike stoffer som betegnes som narkotika, altså forbudte stoffer. De er ikke ulovlige pga. farlighet. Se på FN narkotikakonvensjon fra 1961 og du vil lære om hvorfor. Få stoffer er mer avhengighetsskapende en alkohol. Få rusmidler ødelegger i så stor grad som alkohol. Folk mister kontrollen, barn gruer seg til høytider, vold henger sammen med alkohol. Dette må man forstå i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen er å jobbe med å prøve å unngå at folk starter med det/gi de god hjelp, ikke gjøre det mer tilgjengelig.Anonymous poster hash: 1746e...c0f

Oj så konkret du var! Kan du ikke være litt mindre presis?

Bare det at du TROR du kan regulere andre mennesker enn deg selv, ja da blir jeg litt nysjerrig. Eeh, like enkelt som du skal forhindre mennesker i å selv velge om en skal teste cannabis ønsker jeg at du skal forhindre mennesker i å bli tjukke!

Klarer du det tror du?

Jeg blir så glad når jeg møter mennesker som ønsker å endre på andre enn seg selv.

- da er det mye håp for jorda tenker jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj så konkret du var! Kan du ikke være litt mindre presis?

Bare det at du TROR du kan regulere andre mennesker enn deg selv, ja da blir jeg litt nysjerrig. Eeh, like enkelt som du skal forhindre mennesker i å selv velge om en skal teste cannabis ønsker jeg at du skal forhindre mennesker i å bli tjukke!

Klarer du det tror du?

Jeg blir så glad når jeg møter mennesker som ønsker å endre på andre enn seg selv.

- da er det mye håp for jorda tenker jeg da.

Ufattelig mange moralister i dette land. Man ser også her folk som utgir seg som fagfolk og ikke en gang forstår at forbudet skader mer en stoffene. Dette har vi vist i mer en 25 år. Disse tror sikkert ennå på trappetrinnsteorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot det for det er skadelig, har ødelagt mye av livet mitt, har mistet en venn pga overdose, og har holdt på å ta en overdose selv en gang. Jeg hater det så sterkt! Jeg vil aldri røre noe sånt igjen. Skulle ønske folk rundt meg kunne tro meg at jeg aldri vil røre det igjen.

Jeg respekterer ditt valg om å aldri prøve narkotika igjen. Ikke alle klarer å begrense seg og de er lett å overdrive.

Men vil du, - som ikke selv tåler å ta egne valg, - la andre mennesker selv få bestemme over egne kropper,- eller ønsker du som ikke klarer å ta egne valg, - å også bestemme over andre mennesker?

For eksempel straff for bruk, - bør det være forbudt eller bør det være tillatt?

Jeg er mer imot straff enn jeg er imot å selv velge om en skal bruke narkotika, - det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig mange moralister i dette land. Man ser også her folk som utgir seg som fagfolk og ikke en gang forstår at forbudet skader mer en stoffene. Dette har vi vist i mer en 25 år. Disse tror sikkert ennå på trappetrinnsteorien.

Det er nok en personlighetsforstyrrelse å innbille seg at en kan regulere andre mennesker enn seg selv med straff og forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en personlighetsforstyrrelse å innbille seg at en kan regulere andre mennesker enn seg selv med straff og forbud.

Straff er den dårligste løsningen for misbrukere. Men dessverre eksisterer det ennå gamle fordommer og myter som styrer mange behandlingssteder. Selv om mye har skjedd de siste 10-15 årene i forhold til holdninger. Jeg har i mange år deltatt i møter med politiet og ser også der at holdninger er i ferd med og snu. Men vi har ennå en lang vei og gå her på berget og dessverre må mange lide pga. forbudet som ødelegger mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...