Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Man skal IKKE under noen som helst omstendighet ta tilskudd av A-vitamin på Iso.

Iso inneholder utrolig høye doser avitamin fra før, noe som er FARLIG for kroppen. Det er derfor du må ta blodprøver for å sjekke leververdiene jevnlig.

For the love of god. Konsekvensene av å gå på iso er faktiks ikke bare barnemat om det går galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste tabletter idag!håper mitt røde ansikt blir normalt igjen og at de rare klumpene under huden ikke eksploderer i kviser. Kan huden min være litt irritert, at de vil roe seg? Spent på om denne kuren har hjulpet. Krysser alt jeg har :-)!

Legen min satte kortisonsprøyte i to store klumper som var under huden min , og de forsvant etter 1 dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudlegen din omtaler seg som verdens beste? Bare det er jo god nok grunn til å bytte ham u... Hvordan du kan gå på Obagi samtidig er også et mysterium, de fleste av oss er så sensitive og tørre at det hadde ødelagt huden. Men det var kanskje bare i starten av kuren din? Du må ha sterk hud! Mulig jeg husker feil nå, men mener deg var deg. Hudlegen din er sikkert veldig dyktig,men Google a-vitamin og isotretinoin, gjerne etter utenlandske resultater.

A-vitamin påvirker leveren. Det er jo en form for a-vitamin i medisinen vi tar. Derfor skal man styre klar av ytterligere belastning på leveren. Og hva riktig dosering på spirulina er kommer vel alt an på merke, om du har kjøpt i Norge eller utland osv? Det kan godt tenkes det går fint å ta spirulina,men man frarådes til å ta sjansen. De aller fleste opplever at det går fint å drikke litt alkohol på kuren,men i pakningsvedlegget står det man skal holde seg unna-på grunn av den ekstra belastningen på leveren. Det er også derfor de sjekker leververdier hvert fall 2 ganger på kur, om ikke hver gang vi tar blodprøver (forstått det er litt ulik praksis).

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Altså, jeg går bare på 1 pille om dagen. Det er en svært liten dose i forhold til hva alle dere andre her inne går på. Jeg har nesten ikke hatt noen bivirkninger utenom å være ekstremt tørr i ansiktet, men det har gått seg til nå. Og jeg går på obagi zo medical serien morgen og kveld, og ja, det er en veldig sterk hudserie.

I tillegg er det altfor dyrt, så jeg må snart vurdere å gå over til noe annet, hvertfall når kuren er ferdig.

Hva slags hudkremer har du å anbefalle da?

Jeg må gjøre litt mer reasearch på spirulina og iso. Det er jo ikke et rent a-vitamin tilskudd jeg tar. Men spirulina inneholder a-vitamin, og det er forskjellige doser fra merke til merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal IKKE under noen som helst omstendighet ta tilskudd av A-vitamin på Iso.

Iso inneholder utrolig høye doser avitamin fra før, noe som er FARLIG for kroppen. Det er derfor du må ta blodprøver for å sjekke leververdiene jevnlig.

For the love of god. Konsekvensene av å gå på iso er faktiks ikke bare barnemat om det går galt.

Gjelder det om man går på Tetracylin kur også??

Anonymous poster hash: 72c9b...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg går bare på 1 pille om dagen. Det er en svært liten dose i forhold til hva alle dere andre her inne går på. Jeg har nesten ikke hatt noen bivirkninger utenom å være ekstremt tørr i ansiktet, men det har gått seg til nå. Og jeg går på obagi zo medical serien morgen og kveld, og ja, det er en veldig sterk hudserie.

I tillegg er det altfor dyrt, så jeg må snart vurdere å gå over til noe annet, hvertfall når kuren er ferdig.

Hva slags hudkremer har du å anbefalle da?

Jeg må gjøre litt mer reasearch på spirulina og iso. Det er jo ikke et rent a-vitamin tilskudd jeg tar. Men spirulina inneholder a-vitamin, og det er forskjellige doser fra merke til merke.

Hvor lenge skal du gå på kuren?:) hudlegen min satte meg på lavere dose men over lengre tid for å unngå så mye bivirkninger:) merker likevel en del, men er vant til å ha god hudpleierutine og bruke lipsyl så går fint her! Det verste er egentlig smerter i ryggen, har også fått vondt i hoftebein og hælene.

Fant nylig ut at The Body Shop sin Hemp Face Protector er den beste kremen jeg har prøvd, og den var mye billigere enn dermalogica og Ole Henriksen som jeg har brukt til nå! 169kr for 50g boks, anbefales :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det om man går på Tetracylin kur også??

Anonymous poster hash: 72c9b...df5

Nei.

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg går bare på 1 pille om dagen. Det er en svært liten dose i forhold til hva alle dere andre her inne går på. Jeg har nesten ikke hatt noen bivirkninger utenom å være ekstremt tørr i ansiktet, men det har gått seg til nå. Og jeg går på obagi zo medical serien morgen og kveld, og ja, det er en veldig sterk hudserie.

I tillegg er det altfor dyrt, så jeg må snart vurdere å gå over til noe annet, hvertfall når kuren er ferdig.

Hva slags hudkremer har du å anbefalle da?

Jeg må gjøre litt mer reasearch på spirulina og iso. Det er jo ikke et rent a-vitamin tilskudd jeg tar. Men spirulina inneholder a-vitamin, og det er forskjellige doser fra merke til merke.

For all del, ta Spirulina du. Håper bare du har i bakhodet at det er svært, svært skadelig for leveren. Om ikke Iso var kraftig nok liksom.

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ta Spirulina du. Håper bare du har i bakhodet at det er svært, svært skadelig for leveren. Om ikke Iso var kraftig nok liksom.

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Jeg er jo helt enig med deg, burde virkelig unngå spirulina utifra det jeg nå har lest på nettet. Men hvor ofte skal man ta blodprøver/leverprøver? Jeg gjorde det etter å ha gått på iso i 2 uker. Hudlegen har ikke nevnt noe mer om dette på kontrolltimene i ettertid.. synes jeg har fått litt dårlig oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal du gå på kuren? :) hudlegen min satte meg på lavere dose men over lengre tid for å unngå så mye bivirkninger:) merker likevel en del, men er vant til å ha god hudpleierutine og bruke lipsyl så går fint her! Det verste er egentlig smerter i ryggen, har også fått vondt i hoftebein og hælene.

Fant nylig ut at The Body Shop sin Hemp Face Protector er den beste kremen jeg har prøvd, og den var mye billigere enn dermalogica og Ole Henriksen som jeg har brukt til nå! 169kr for 50g boks, anbefales :D

1 pille (20 mg) om dagen, i 6 mnd :) Begynte i midten av januar, er ferdig i starten av juli. Har generelt lite bivirkninger. Kjipt med smerter i ryggen og kroppen, det har ikke jeg merket noe til selv!

Hvilken dose går du på og hvor lenge?

Takk for tips. Den kremen må jeg teste ut. Hva slags krem er det? fuktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo helt enig med deg, burde virkelig unngå spirulina utifra det jeg nå har lest på nettet. Men hvor ofte skal man ta blodprøver/leverprøver? Jeg gjorde det etter å ha gått på iso i 2 uker. Hudlegen har ikke nevnt noe mer om dette på kontrolltimene i ettertid.. synes jeg har fått litt dårlig oppfølging.

Loven har en del krav til iso-bruk hos jenter. Vi får kun utlevert tabletter nok til bruk i 1 mnd om gangen, og graviditetstest må tas før hver ny resept skrives ut. Deretter er en resept kun gyldig i 7 dager. Jeg har tatt 3 tabletter hver dag, og har faktisk måttet diskutere meg frem til å få utlevert 100 tabletter på apoteket, fordi det da er akkurat i overkant for 30 dager.... .

Leververdiene mine har bar blitt sjekket før start, etter 1 mnd og da jeg fikk utskrevet siste resept, mens graviditetstest altså egentlig skal tas hver måned... . I følge min lege var dette ganske strikt i forhold til dokumentasjon hun måtte sende inn, men jeg kjenner ikke selv detaljene her :)

Har sinnsykt lyst til å teste obagi-produkter i etterkant av kuren jeg da (hvis jeg har råd), men hadde veldig sensitiv hud før jeg startet på kuren, og nå er jo huden preget av kuren og jeg er rød i to dager hvis jeg napper bryn... . Hvilke produkter bruker du fra Obagi?

Så over her at du spurte noen om tips til krem. Og fikk et ra Body shop blant annet. Men et lite tips er at det faktisk er utviklet en egen krem til oss på denne kuren, fra La Roche Posay. Stikk innom apoteket og spør, eller sjekk ut feelunique: http://no.feelunique.com/p/La-Roche-Posay-Effaclar-H-Soothing-Moisturiser-40ml

For meg ble det i minste laget med fukt, men jeg var ekstremt fuktfattig og sensitiv før kuren... . Flere her inne har kunnet bruke denne hele tiden, så verdt et forsøk :) Vet mange har fått med prøver fra hudlegen sin.

Selv er jeg SÅ lei av tørre lepper. Nå i siste innspurt så har de nådd et nytt nivå av tørrhet, og ingenting blir på de mer enn 15 min. Virkelig testet alt. Så her er dte bare å bite tennene sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 pille (20 mg) om dagen, i 6 mnd :) Begynte i midten av januar, er ferdig i starten av juli. Har generelt lite bivirkninger. Kjipt med smerter i ryggen og kroppen, det har ikke jeg merket noe til selv!

Hvilken dose går du på og hvor lenge?

Takk for tips. Den kremen må jeg teste ut. Hva slags krem er det? fuktighet?

Jeg tar annenhver dag 1 og 2 piller, så 3 piller på to dager da. Skal gå på kuren i 8 mnd, men får kanskje kortet ned hvis jeg blir bra før 8 mnd. Jeg trodde jeg hadde lav dose og du har jo enda lavere! Men da slipper du nok mer av bivirkningene da :) ja kremen er ren fuktighet uten å føles feit eller klissete :D er visst den kraftigste kremen de har der også. Jeg har prøvd maaange kremer som er gode, da jeg har tørr hud fra før, men denne hemp fra body shop var noe heeelt annet :D

Når det gjelder kremen fra la roche posay, så syntes jeg ikke den var like bra som de jeg har prøvd tidligere :O men vi alle har jo forskjellig hud :)

Endret av sunshiny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det om man går på Tetracylin kur også??

Anonymous poster hash: 72c9b...df5

Det vet jeg ikke, tetracyclin er antibiotika. Gikk på tetracyclin når jeg var 12-14, så har egentlig ingen formening om dette. Tetracyclin er i allefall ikke A-vitamin, men man skal ikke drikke alkohol når man tar tetracyclin i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever alle som slutter et par kviser første uken? Jeg glemte pillene 1 dag i mnd 4, og det resulterte i en giga-cyste. Ikke hatt utbrudd siden uke 2, så tror ikke det var tilfeldig. Skal i et bryllup i slutten av mai, og er med ett usikker på om jeg i stedet for å spise 3 tabletter de siste to ukene skulle spist 1 tablett hver dag og på den måten vært "trygg" Mtp kviser? Kjenner jeg grugleder meg litt til å slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever alle som slutter et par kviser første uken? Jeg glemte pillene 1 dag i mnd 4, og det resulterte i en giga-cyste. Ikke hatt utbrudd siden uke 2, så tror ikke det var tilfeldig. Skal i et bryllup i slutten av mai, og er med ett usikker på om jeg i stedet for å spise 3 tabletter de siste to ukene skulle spist 1 tablett hver dag og på den måten vært "trygg" Mtp kviser? Kjenner jeg grugleder meg litt til å slutte...

Det skjedde med meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med meg også :)

Håpte jo nesten det var tilfeldig,men tydeligvis ikke... Hva ville du gjort; drøyt tablettene for å være sikker, eller blitt ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, tetracyclin er antibiotika. Gikk på tetracyclin når jeg var 12-14, så har egentlig ingen formening om dette. Tetracyclin er i allefall ikke A-vitamin, men man skal ikke drikke alkohol når man tar tetracyclin i alle fall

Kilder?

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kilder?

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Står det ikke i pakningsvedlegget? Det er jo en generell sak at alkohol ikke skal tas med penicillin eller antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpte jo nesten det var tilfeldig,men tydeligvis ikke... Hva ville du gjort; drøyt tablettene for å være sikker, eller blitt ferdig?

Ta den dosen du har fått fra legen og bare bare with it. Suger å få cyster men det er en del av greia dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder?

Anonymous poster hash: 137a6...e08

Nei, sånn helt utenom den åpenbare "man skal ikke drikke alkohol når man tar antibiotika" så vet jeg ikke helt jeg. står nok i pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått et par uker uten. Er litt tørr enda, men lepper er innafor normalen. Holder med et par strøk med lepomade daglig. Dessverre så har jeg fått to-tre kviser :/ tror dette ikke har funka for meg. Merker at jeg har fått tilbake litt sånne nupper her og der på kroppen også...Har legitime om to uker, skal da fjerne spiralen og begynne på diane P piller. Håper det vil sette en stopper for dette. Er helt fullstendig knust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...