Gå til innhold

Hva er det med folk som absolutt må skrive på dialekt, f.eks. på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som sagt så skriver jeg bokmål i grupper med medlemmer fra hele landet for å ikke virke uforståelig (selv om jeg har en veldig forståelig dialekt), så de eneste jeg prøver å være "spesiell" for er de som skriver på akkurat samme måte som meg. Det du skriver gir ikke mening.

For meg gir det perfekt mening. At du ikke ser det er fordi du ikke vil se det, ettersom du er opptatt av å beskytte degselv og din interne dialektskriving.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, en trønder er en person fra Trøndelag. Språket heter trøndersk eller trøndsk.

Nei, dere har ikke noe eget språk i trøndelag. Dere snakker trønderdialekt. Altså trønder.

Norsk språk slutter på sk.

Muligens forsøker du deg med"trøndersk." Men dialekten er trønderdialekt.

"Trøndsk" har jeg aldri hørt eller sett i noen norskbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke for alle andre. Jeg skriver for meg.

Og jeg synes ikke du blir mere interessant. Men jeg tror du og dine likesinnede opplever dere som å være det.

Noe jeg helt ærlig synes er tåpelig av dere.

Edit. Jeg snakker ikke for alle andre. Jeg snakker bare for meg selv i mine innlegg.

I tillegg har jeg ingen problemer med å være noens Facebookvenn. Men forvent ikke at jeg leser vedkommendes oppdateringer. Jeg bruker ikke tiden min på å tyde andres selvkonstruerte vissvass.

Og ja, jeg ville svart på nynosk, hvis jeg jobbet i et yrke der jeg kunne mottatt et brev på nynorsk. For det ville stått i min jobbinstruks, ettersom nynorsk er et av de to hovedmålene i Norge.

Dialekt skriftlig derimot er selvsentrert, privat, oppkonstruert mølespråk.

Kjære deg, at du ikke liker dialekter skriftlig får være ditt problem. Men at du tilegner oss med dialekt en "egenskap" vi ikke har (at vi tror andre synes vi er mer interessant) er så latterlig at jeg har ikke ord.

INGEN med dialekt tror at det er spesielt, interessant, annerledes eller noe annet i den duren. Men alle jeg kjenner skriver på sin egen dialekt på sin Facebook, og det er ikke rart eller nytt for den saks skyld.

Og selvsentrert? Gå å si det til deg selv i speilet, du. Tror heller det er dere østlendinger som er selvsentrerte som ikke tolererer at mennesker med ulike dialekter skriver på sin egen dialekt. Spesielt når det er snakk om noe så useriøst som Facebook, Instagram eller Twitter feks.

Derimot, skriver du til meg på bokmål så skal du så klart få et svar tilbake på bokmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en sjelden gang skriver noe i grupper, så skriver jeg bokmål med mindre det er en gruppe med kun andre nordlendinger (klassekamerater osv.). Ellers er Facebook såpass personlig og useriøst for meg at jeg alltid oppdaterer status og skriver kommentarer på dialekt, med mindre jeg skriver på et annet språk.

Endret av Fnisu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gir det perfekt mening. At du ikke ser det er fordi du ikke vil se det, ettersom du er opptatt av å beskytte degselv og din interne dialektskriving.

Det er vel mer at det ikke er noe å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Jeg skriver alltid på bokmål i diskusjonsgrupper jeg er medlem i. I mine statuser og oppdateringer bruker jeg min egen nordnorske dialekt.

Det har aldri vært problemer eller misforståelser når jeg har skrevet med mine svenske og danske venner.

Om jeg virker uintelligent og/eller spesiell pga dialektskriving?

Det skit æ langstrakt i! :fise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, at du ikke liker dialekter skriftlig får være ditt problem. Men at du tilegner oss med dialekt en "egenskap" vi ikke har (at vi tror andre synes vi er mer interessant) er så latterlig at jeg har ikke ord.

INGEN med dialekt tror at det er spesielt, interessant, annerledes eller noe annet i den duren. Men alle jeg kjenner skriver på sin egen dialekt på sin Facebook, og det er ikke rart eller nytt for den saks skyld.

Og selvsentrert? Gå å si det til deg selv i speilet, du. Tror heller det er dere østlendinger som er selvsentrerte som ikke tolererer at mennesker med ulike dialekter skriver på sin egen dialekt. Spesielt når det er snakk om noe så useriøst som Facebook, Instagram eller Twitter feks.

Derimot, skriver du til meg på bokmål så skal du så klart få et svar tilbake på bokmål.

Det er flere andre som tilegner dere egenskaper du glatt hopper over. Nemlig at dere er fryktelig lite glupe.

At jeg syns du har en egenskap er akkurat det samme som at dere mener jeg har en, basert på hva dere leser her. Så kom ikke med den "holier than thou"-holdningen, der.

Om du ikke liker at jeg ser det som innbilsk at du mener dere har et eget skriftspråk der dere bor, så må du nesten tåle det, all den tid du insisterer på a lage din egen grammatikk, som ingen andre har. Selv ikke de som snakker dialekten din. For dere har ingen felles kjøreregler...

Hvordan vet du forresten at jeg er østlending?

Jeg skriver på bokmål. Ikke på min egen dialekt, -som det forøvrig finnes en mengde av på østlandemt, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere har ikke noe eget språk i trøndelag. Dere snakker trønderdialekt. Altså trønder.

Norsk språk slutter på sk.

Muligens forsøker du deg med"trøndersk." Men dialekten er trønderdialekt.

"Trøndsk" har jeg aldri hørt eller sett i noen norskbok.

"Dere"? Hvor har du det fra at jeg er trønder?

Nå aner ikke jeg hvilke ordbøker det er du har sett i, men Bokmålsordboka regnes som en ganske pålitelig kilde:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=TR%C3%98NDERSK

Og hvis du reagerer på ordet "språk", kan vi godt bruke "målføre" isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer at det ikke er noe å se.

Det er mere at du ikke forstår det jeg sier.

Kanskje jeg skal gjøre det enda mere inviklet med å dra til på dialekt... Med egenprodusert "grammatikk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dere"? Hvor har du det fra at jeg er trønder?

Nå aner ikke jeg hvilke ordbøker det er du har sett i, men Bokmålsordboka regnes som en ganske pålitelig kilde:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=TR%C3%98NDERSK

Og hvis du reagerer på ordet "språk", kan vi godt bruke "målføre" isteden.

Ja, dersom resten av innlegget stod på nynorsk, så.

Enten det er for å virke spesielt viktig eller fordi det rett og slett dreier seg om latskap, så ser det unektelig såpass selvopptatt ut å skrive på dialekt at jeg hopper over folks forsøk på å lage egne skriveregler.

Det er min politikk og det hjelper ikke hva dere synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere andre som tilegner dere egenskaper du glatt hopper over. Nemlig at dere er fryktelig lite glupe.

At jeg syns du har en egenskap er akkurat det samme som at dere mener jeg har en, basert på hva dere leser her. Så kom ikke med den "holier than thou"-holdningen, der.

Om du ikke liker at jeg ser det som innbilsk at du mener dere har et eget skriftspråk der dere bor, så må du nesten tåle det, all den tid du insisterer på a lage din egen grammatikk, som ingen andre har. Selv ikke de som snakker dialekten din. For dere har ingen felles kjøreregler...

Hvordan vet du forresten at jeg er østlending?

Jeg skriver på bokmål. Ikke på min egen dialekt, -som det forøvrig finnes en mengde av på østlandemt, også...

Nei, vi har ikke et offisielt "eget" skriftspråk. Det har jeg aldri påstått heller.

Men hvis du mener at nordlendinger som skriver på sin dialekt, på sin Facebook(!), er mindre glupe eller er uintelligente, så er du bra uintelligent selv. Og for ikke å glemme trangsynt.

Som sagt, skriver du en melding til meg på bokmål så skal du få svar på bokmål. Men å dømme andre basert på deres dialekt? På Facebook? DET er problemet her, ikke dialekter eller statuser på dialekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg gruelig over bergensere og andre vestlendinger som skriver "isje".. Dialekt skriftlig i seg selv synes jeg er teit, men folk får nå holde på, men akkurat denne her irriterer meg. Om du uttaler det "isje" uttaler du det feil. Det uttales "ikkje". Har sett det skrevet som "iche" også... grøss.



Anonymous poster hash: fc98d...241
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom resten av innlegget stod på nynorsk, så.

Enten det er for å virke spesielt viktig eller fordi det rett og slett dreier seg om latskap, så ser det unektelig såpass selvopptatt ut å skrive på dialekt at jeg hopper over folks forsøk på å lage egne skriveregler.

Det er min politikk og det hjelper ikke hva dere synes.

Det er forresten ikke akkurat slik at vi lenger nord i landet sitter og gnir oss i hodet, i kulda, for å lage egne gramatikkregler heller. Hvordan vi skriver avhenger av hvordan vi snakker, og dermed skriver vi slik vi snakker. Ikke vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg en sjelden gang skriver noe i grupper, så skriver jeg bokmål med mindre det er en gruppe med kun andre nordlendinger (klassekamerater osv.). Ellers er Facebook såpass personlig og useriøst for meg at jeg alltid oppdaterer status og skriver kommentarer på dialekt, med mindre jeg skriver på et annet språk.

Mulge det er deror dere gjør det?

For å virke useriøse?

Er dere redde for at folk skal synes dere er seriøse nerder, da?

Ja, men da får dere jo bare skrible ivei. Man må jo passe inn, må vite. Så da gjør man alt som kreves.

Tilogmed å late som man ikke kan norsk skriftlig og la være å bruke det skolen har lært dere.

Snakker om å kaste bort utdanningen sin...

Det finnes til deres opplysning folk i verden som ville gitt en arm for å få gå på skole, mens dere tydeligvis ikke verdsetter den utdannelsen dere får gratis via skoleplikt. Latskap og dumskap i skjønn forening.

Men for all del. Intern ivei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har ikke et offisielt "eget" skriftspråk. Det har jeg aldri påstått heller.

Men hvis du mener at nordlendinger som skriver på sin dialekt, på sin Facebook(!), er mindre glupe eller er uintelligente, så er du bra uintelligent selv. Og for ikke å glemme trangsynt.

Som sagt, skriver du en melding til meg på bokmål så skal du få svar på bokmål. Men å dømme andre basert på deres dialekt? På Facebook? DET er problemet her, ikke dialekter eller statuser på dialekt.

Har du ikke lest det jeg har skrevet, så er det ikke noe poeng i så svare deg. Jeg gidder ikke gjenta meg selv. Det står nemlig svart på hvitt. Hvis du husker nok bokmål til at du fortsatt kan lese annet enn dialekt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg gruelig over bergensere og andre vestlendinger som skriver "isje".. Dialekt skriftlig i seg selv synes jeg er teit, men folk får nå holde på, men akkurat denne her irriterer meg. Om du uttaler det "isje" uttaler du det feil. Det uttales "ikkje". Har sett det skrevet som "iche" også... grøss.

Anonymous poster hash: fc98d...241

Det er jo en måte å prate på? To forskjellige måter å si "ikke" på.

Noen sier "isje" slik det skrives, med tunga langt frem mot fortennene, mens andre sier det "ikkje" med tunga langt bak.

Som sagt, dialekt skriftlig avhenger av hvordan man sier ting, ikke hva som er grammatisk rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dialekt er jo lydspråk. Man skriver slik man snakker.

Husker at bakerst i engelskboka på skolen ble ordene forklart med lydspråk.

"Tøytigern" er ikke korrekt stavemåte. Du som er i mot dialekt burde hete "Tøytigeren"



Anonymous poster hash: 20efe...a1b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lest det jeg har skrevet, så er det ikke noe poeng i så svare deg. Jeg gidder ikke gjenta meg selv. Det står nemlig svart på hvitt. Hvis du husker nok bokmål til at du fortsatt kan lese annet enn dialekt, da...

Neida, for jeg har jo ikke svart deg på bokmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulge det er deror dere gjør det?

Jag lagde mein egen stavemåte.

Jai syns det er så kilt. Så da må jek jøre datte till enregl-.

Regnur md at dere skjonnet fe suortø.

Hvis ike erd f derret paobbml-.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Jag lagde mein egen stavemåte.

Jai syns det er så kilt. Så da må jek jøre datte till enregl-.

Regnur md at dere skjonnet fe suortø.

Hvis ike erd f derret paobbml-.

:)

Vi er ikke på Facebook nå. :opplyser:

..og nei, ingen problem å forstå hva som står der.

Endret av Kaffekrus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...