Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Noen ganger kommer ideer ramlende ned i hodet på oss.- Og jeg fikk nettopp en ide om hva jeg skal gjøre med et halvtak som stikker ut på den siden det er kun morgensol. Der er plass til to trekantvinduer i fronten, og hems! - Under skal jeg lage nytt wcrom og dusjrom, og så ser jeg for meg en stilig vindeltrapp opp til hemsen. Nå er jeg ingen snekker og greier ikke se hvordan dette blir i praksis, men syns ideen var så god at jeg skal lufte den for snekkeren "min". Tror det er plass nok.

Håper også å få plass til noen boder, i det minste langs skråveggene på hemsen. Dette kan bli flott! At det koster orker jeg ikke tenke over akkurat nå.

Ellers regner og blåser det, så man må underholde seg innendørs. :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

post-8346-0-74018300-1421418895_thumb.jp

Idag fikk jeg masse frø i posten! Gleder meg sjuk til å starte med dette, men om resultatet blir som på bildet, ja det vil tiden vise. Dette er toårige stokkroser, som blomstrer først andre året. Men etter det, så frør de seg selv. Og man kan få nye spennende fargekomboer.

Så jeg klør i fingrene etter å komme igang utendørs, men aller først må jeg male, dvs det aller aller første er jo å vaske terrasser og rekkverk. Har såvidt begynt, men må ha flere omganger.

Akkurat nå er jeg glad så lenge strømmen ikke går og jeg har nok ved i hus! Og at tv og internett fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har strømmen vært borte noen timer to dager på rad. Riktignok varslet grunnet arbeid på linja, men likevel så smått irriterende. Er glad vi har bare en kuldegrad her jeg bor nå. Og sola skinner, så jeg klager ikke. Og sjølsagt har jeg nok ved!

Så lærer man seg hvertfall å sette pris på det når strømmen plutselig kommer tilbake, selv om det aldri er på det tidspunktet de har forespeilet. Noen gg før, noen gg etter.

Dette betyr at jeg har ligget relativt lavt i terrenget de siste par dagene. Bare puslet litt rundt og planlagt ting. Men har iallefall skurt uteterrassen, benyttet anledningen mens det lå et tynt snølag på. Og nå når det har tørket opp litt, så ser jeg at jeg har gjort en kjempejobb!! Den er så og si klar til å males. :danse:

Må ha meg en ny utesofa. Har allerede et hvitt, passe høyt og passe stort utebord som jeg kan bruke, men mangler en sofa til å slange seg i. Får følge med på finn og diverse salgssider på Fb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og nyter flotte soloppganger nesten hver morgen, og tenker at absolutt ALT er verdt dette! Føles som jeg har tatt et godt valg. Selv om det er ting jeg skulle ønske annerledes, blant annet skulle jeg gjerne hatt garasje, men her er så milde vintrer at det går greit. Så uansett hva en velger, så kan man ikke få absolutt alt i pose og sekk. Her er det mest praktiske ting som skulle vært litt annerledes, men det kan jo fikses på. Likevel lever jeg godt med det som er.

Er spent på om jeg får til å sette opp et hageseil over uteplassen til våren. Har hatt kontakt med et firma som lager slike, men det blir nok litt dyrt kanskje. Spørs hva man vil prioritere. Kan jo kjøpe et billig "telt" eller en svær parasoll, men jeg har lyst på noe som skiller seg litt ut.

Har også planlagt diverse sosialt framover; konsert med ei ny venninne, og tur med ei venninne jeg har hatt ei stund. Gleder meg til begge deler, og jeg vet at vi passer sammen og har glede av det samme. Ellers har jeg omgang med slekt og familie, så jeg lever slett ikke i noen eremitttilværelse, selv om jeg trenger mye alenetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært kjempeflink! Har lempa ved i over en time. Den lå under en presenning midt i veien, så jeg har flytta den under tak og nær inngangen. Den var blitt våt også, selv om den lå under presenningen.

Så har jeg ordna med en del andre ting også og har dermed fått mye frisk luft og god trim, føles godt!

Veden lå stabla på en palle som jeg skal bruke til noe artig i hagen, tenkte jeg. Så nemlig noe på ei hageside som jeg har lyst å kopiere: pallen malt i en fin lillafarge og planta blå blomster nedi.

Resten av dagen har jeg kun sett på tv! :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur hos legen idag (ikke noe alvorlig) men har en vane med at jeg alltid tar meg en snopetur i butikker etterpå, trøsteshopper. Og fant masse på salg, sjølsagt. Når det er til 70% avslag så går det jo an. Nye telysholdere på Bolia, duk på Kid, jumpere og skjerf. Herlig! Har egentlig pålagt meg selv kjøpeforbud for småting og dilldall, men gjorde altså et unntak idag.

Imorgen skal jeg ha prosjekt "skatoll inn i stua". Det står ute under tak og jeg vil ha det inn, sånn at jeg kan få rydde unna ting. Det er ikke så tungt, men jeg vet at den ene foten er løs, så jeg kan ikke skubbe det for mye. Så med litt lirking og teknikk så går det kanskje. Orker ikke engasjere slekta i dette, så det får gå som det vil. Hvis jeg greier det, er det en stor seier. :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, skatollet er inne i stua! Og jeg føler meg som verdens sterkeste Pippi :bolledeig:

.- Men det gikk greit, cluet er ikke å bære, men lirke og lure. Var mest redd for at ene foten skulle gå av, men den holdt stand. Og skapdørene slang fra side til side, men mirakuløst nok så fikk jeg det opp trappen også. Gjett om jeg er glad!

Nå blei det mye ryddigere her også, og jeg fikk unna noen esker med julepynt som stod her og ergret meg. Ute er det nå god plass til å holde på med diverse planting, jord og hagegreier. Dette blir bra! Fader, så flink jeg er! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, da har jeg jobbet i hagen med en gjenstridig plante som jeg skal ha bort. Det er av den typen som legger seg overalt og kryper inn alle steder. Har fått bort over halve, men da var jeg så sliten at jeg måtte inn og hvile meg. Og en times jobbing med svetting og hjertebank må da være god trim?

Har også flyttet en staude, siden den er rød av farge og stod midt i glaningen. Skal ha lite rødt i hagen, mest blått, lilla, hvitt og rosa. Satte nedi en blå staude istedetfor, og den blir nydelig til det hvite rosetreet jeg plantet ifjor høst.

Så mens andre kaver med å måke snø og ramler på hålka, så koser jeg meg i hagen og ser virkelig fram mot lysere tider når jeg kan så blomsterfrø rett ut. For ikke å snakke om å sitte ute med kaffen!- Nå driver jeg mer med grunnarbeid, vil jeg si. Legger forholdene til rette. Og har funnet en plass som kanskje egner seg til dam...... :dusje: .....skal ikke ha noe avanserte greier, men kun en vannpytt med steiner og planter rundt i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og den rødfargen! Har spraymalet et emaljesett som var stikkende rødt. Svær mugge og fat. (Og som stod her fra før). Det blei hvitt og såååå lekkert! Gleder meg til å sette blomster i det. Men det svarer seg å stå utendørs mens man spraymaler. ;)

Ellers har enda flere frø kommet i vinduskarmen for spiring. Av alt som jeg har sådd, så må da noe komme seg og bli fint, tenker jeg. I verste fall kan jeg spe på med kjøpte planter, spesielt tomatplanter og grønnsaker. Har funnet en super, solvarm krok der jeg skal ha tomatplanter. Og sjølsagt skal jeg ha både gulrøtter, løk og poteter. For ikke å snakke om rabarbra.

Og så skal jeg ha blomsterkasser over hele rekkverket ute ved terrassen. Der må jeg ha noen enkle som greier seg gjennom hele sommeren, og da falt valget på blå hengelobelia. Kun det. Syns det er fint å samle blomster i grupper og ha samme fargenyanse. Syns forøvrig mange setter sammen hummer og kanari når det gjelder blomster. Ikke for å kritisere, men det gir ofte et rotete inntrykk.

Så da kan bare våren komme! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengt opp fuglekasse idag! Spennende å se om noen vil slå seg ned der.

Det er så deilig og mildt her nå og jeg har sjekket værmeldingen for et par uker framover; mildt! Så våren kommer ekstra tidlig på disse kanter og jeg nyter det. Kan ikke si at jeg misunner folk som sklir på glatte fortau, skraper bil hver morgen og hutrer seg avgårde.

Neste uke skal jeg være borte et par dager, og jeg har litt kvaler når det gjelder pusekatten min. Skal jeg la den være inne eller ute imens? Den kan forsåvidt godt være ute, men jeg er redd for at den få besøk av en svær hankatt som lusker rundt her. Heldigvis er min katt sterilisert, det er ikke det, men tenk om de begynner å krangle? Ser for meg min egen katt med blodige sår og som mjauer etter meg.

Tror jeg slapper bedre av hvis den er inne, faktisk. Og hvis den spiser opp all maten med en gang, så gjør det ikke så mye. Den er god og rund. :catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig dag! :hjerter: Sola skinner og det er mange milde grader.

Tenkte jeg skulle spraymale noen korgstoler idag, men først må jeg avgårde og kjøpe spraymaling. At det er Valentinsdag gir jeg beng i, jada, jeg kaller det for "alle jenters dag" uten at jeg er spydig for det. Men det er noe med store forventninger som aldri blir oppfylt slik man ønsker, så jeg kjøper roser til meg selv likegodt. Nå høres jeg sikkert bitter ut, og det var ikke meningen. Er kjempehappy med tingenes tilstand, for å si det sånn.

Ellers må jeg ha kjøpeboller med krem til imorgen! Kjøpeboller fordi de er mer luftige og ikke så kompakte som de man baker selv. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avtalt med ei at jeg skal komme og se på noen dører og vinduer som gis bort. Prøver å legge vekk følelsen av å være "gjerrig pensjonist", hehe, men hvis de passer og ser ålreit ut, hvorfor ikke? Og jeg trenger ikke absolutt ha det siste nye, så om dette er litt eldre utgaver, så går det fint. Syns hun sa at de var omtrent sju år gamle, og det er ikke så gammelt i mine øyne. Hvis de bare er hele og ikke ødelagt av råte etc.- Og heldigvis har jeg en snekker i bakhånd.

Har nemlig et par vinduer her som er enkle, og det er vel nesten ikke lovlig etter dagens regler, men nå bor jeg ikke akkurat på Røros, da. Her er så mildt gjennom hele vinteren at jeg ofte ikke fyrer i ovnen engang.

Pluss at det er like i nærheten og kan bli en fin søndagstur. Det er igrunnen veldig greit med disse kjøp/salg og gis bort-sidene på FB. Ja, og så Finn da. Før jul fant jeg et flott kjøleskap på Finn. Helt perfekt, lekkert i stål, helt lukt- og plettfritt og de kom kjørende med det og bar det inn for meg. Og på toppen var de så hyggelige. Jeg orker ikke handle med sure folk, kjenner jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Da har jeg avtalt å hente vinduer imorgen.- Flott, nesten nye vinduer som gis bort. Og så passer de perfekt i størrelsen. Syns jeg har vært heldig for jeg vet at nye vinduer er svindyrt. Har også avtalt med snekkeren min at han henter for en rimelig penge.

Syns nesten jeg har vunnet i lotto, herregud, så heldig jeg var med den! :bolledeig:

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ligger flere flotte vinduer utenfor her, og snekkeren min har sagt at det er "no problem" å få de på plass. Vi er enige om å vente til det blir litt varmere i været før han begynner å snekre og ta bort de vinduene som er fra før. Fy søren så heldig jeg har vært. Og de som ga dem bort, sa at vi bare måtte komme og hente flere, de hadde en hel terrasse med utskifta vinduer.

Så nå har jeg begynt å kikke på utgangsdører på Finn også. Snekkeren min sa at det var heller ikke noe problem å få på plass. Misunner folk som har snekkertalent!

Dette kan bli utrolig bra, og jeg gleder meg til våren når alt er på plass. Må sikkert males litt her og der, men det kan jeg gjøre selv. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom hjem etter å ha vært borte noen dager, så var alt i sin skjønneste orden, bortsett fra at pusen så ut til å ha prøvd å komme seg ut. Så neste gang jeg er borte, skal pusen få være utendørs. Her er fritt og godt, ikke trafikk eller farlige dyr. Og det blir jo stadig varmere i været.

Og så hadde gresskarene mine kommet opp av jorden (i potter innendørs) og tomatplantene mine strutter også. Så idag må jeg potte om, men det er en hyggelig jobb som jeg gleder meg til.

Akkurat nå går det en svær passasjerbåt forbi vinduet mitt og sola står opp i bakgrunnen, det er sååå fantastisk flott!

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blåser og blåser. Koser meg innendørs, likevel så er det så mye jeg skulle ha likt å gjøre ute. Må smøre meg med tålmodighetskrem over hele meg.

Har bestilt fine utelykter på nett og de kan allerede hentes på postkontoret. Det gikk jammen fort. Og nå er jeg spent på om de er så fine som på bildet. Som regel har det meste stemt med forventningene når jeg bestiller på nett, men man kan jo blingse og ta feil av størrelser etc. Disse kan bli perfekte på utebordet mitt.

Jeg har en del jobb foran meg, men går på med krum hals. Men så mye enklere og lettere alt er når det er fint vær! Likevel er jeg sjeleglad for å slippe frost og snø.

Og i hagen spirer det meste. Men jeg venter på malevær og skifte-ut-vinduer-vær!

:ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

post-8346-0-46912500-1424781772_thumb.jp

Jepp! De var minst like fine som jeg håpet på. Akkurat passe størrelse og lekre i utførelsen. Helt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal avgårde og kjøpe meg en rimelig, men grei sofa idag. Har savnet det. Men nå er tiden endelig inne og jeg håper virkelig at de kan kjøre den hjem til meg før helgen. Er liksom innstilt på det nå. Og så hadde det vært fint om det ikke regnet mens de skal ta den fra bilen og inn.

Ellers har jeg noen maleprosjekt på gang. Må benytte anledningen mens energien og pågangsmotet er tilstede! Men lurer på om jeg kommer til å synke ned i sofaen når jeg får den. Syns faktisk at jeg har lov å slappe litt av også.

:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er sofaen på plass, og den passet helt perfekt her i kroken. Det er helt utrolig, men jeg hadde flaks med hjemkjøring også, siden de kun kjører varer hjem om onsdagene. Og siden det er onsdag idag, så kunne de skvise meg inn. Ellers måtte jeg sjølsagt ventet en uke.

Tre mann bar opp bakken og jeg har selv montert den. Men skal innrømme at jeg har juksa litt, haha. Ingen fare, jeg får snekkeren min til å ta siste finish når han kommer.

For en herlig dag! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blåser stikker og strå igjen, og noen gg er jeg nesten redd at hele huset skal fyke avgårde. Det gjør det neppe, men det er den følelsen. Har tenkt å ha innedag idag, kanskje se stafetten. Det er omtrent det eneste jeg ser av sport på tv.

Så får jeg utsette maling og diverse. Leser boka "Pippi power" for tida, og jeg må si at jeg blir litt inspirert. Selv om det meste er en bekreftelse på at man tross alt gjør ting noenlunde riktig, så er det greit å få en repetisjon og en "fot i reva".

Kjøpte turkis maling igår! Skal pusse opp en gammel pippiseng som jeg skal ha i gangen med morsomme puter i. Ser for meg at det kan bli en kjempeslager, iallefall hos barn som kommer på besøk. Ellers går det mest i duse og nøytrale farger her. Lysegrå stue, grå sofa, hvitt kjøkken osv. - jeg er skikkelig vaksinert mot rødt siden vi hadde det overalt da jeg var barn. Og gult og grønt minner mest om 80åra.

Men ser til min forskrekkelse at disse fargene begynner å dukke opp igjen. Ser ut som ting går i sirkel og det meste kommer tilbake, bare i en annen innpakning.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...