Gå til innhold

Mangler kvinner grunnskam?


Gjest Hofmann

Anbefalte innlegg

Dette handler ikke om "høflighet" eller "folkeskikk", det handler utelukkende om "grunnskam". 

 

Men har du noen som helst andre eksempler enn fotgjengerfelt? Hvis dette handler om "grunnskam" som konsept så krever det jo litt mer oppbacking.

 

I totalen kan jeg ikke se meg enig. Jeg opplever mer av en "unnskyld at jeg er til"-holdning hos kvinner jeg kjenner enn hos menn. Du nevner en viss skam over "golddigger"-genet, men jeg ser sjelden en slags skam hos menn for hvor mye de går etter overfladiske ting som utseende hos kvinner. 

Anonymous poster hash: bd08f...c0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet hva og vi kvinner skal skamme oss så mye for?   Eller har jeg gått glipp av noe?

Skamleppene?

Anonymous poster hash: e4eca...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kg-kvinner snakker til menn. Med null respekt og helt uten ydmykhet og dannelse så kan vi fastslå kun ved å observere denne tråden, - at kvinner ikke eier skam, og langt mindre grunnskam eller alminnelige blueferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du noen som helst andre eksempler enn fotgjengerfelt? Hvis dette handler om "grunnskam" som konsept så krever det jo litt mer oppbacking. I totalen kan jeg ikke se meg enig. Jeg opplever mer av en "unnskyld at jeg er til"-holdning hos kvinner jeg kjenner enn hos menn. Du nevner en viss skam over "golddigger"-genet, men jeg ser sjelden en slags skam hos menn for hvor mye de går etter overfladiske ting som utseende hos kvinner.  Anonymous poster hash: bd08f...c0a

Vi går etter underdanighet og lydighet. Dess mer sminke og mer usikker, desto lettere å styre og lede. Mennesker er på jorda for å være underkastet for å senere underkaste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hvor alle disse bilistene er som stopper ved fotgjengerfelt, jeg. Opplever at man nesten må hive seg uti før noen vurderer å stoppe i det hele tatt. Noen få bremser ned såpass at man rekker å smette over. Det virker som de fleste tenker "jeg bare skynder meg å passere, så kan nestemann stoppe". Men det de ikke får med seg i bakspeilet er at hvis førstemann kjører, så er det ikke snakk om at resten skal stoppe heller. En annen "morsomhet" er jo når det kommer trafikk i begge retninger, og en bil på motsatt side av veien stopper. Men jeg kommer meg jo ikke dit så lenge bilistene på min side ikke gidder å stoppe. 

 

Og sikkert til TS' fortvilelse, kan jeg love at de få som stopper sjelden er menn. Og nå vet jeg jo til neste gang at hvis en sjelden mann stopper så er det fordi han vil føre statistikk over hvem som løper mens de bukker og skraper mot sjåføren som har fulgt trafikkreglene. 



Anonymous poster hash: 4b82b...7ce
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at menn er litt oblivious til egne feil, og det er helt greit. Vi kvinner har våre greier, og så lenge det ligger en viss forståelse begge veier kan det gå veldig fint.

Angående "grunnskam" må du legge litt mer ut om, hva legger du i det? Finnes det et annet ord som kan erstatte som de fleste kjenner seg igjen i?

Ære er jo tett forbundet med skam, så mener du at det er æreløst, Kind of? At man ikke har "vett"?

I så fall må jeg si at det er litt irriterende med folk som tar vanlig høflighet som kreves for at samfunnet skal gå rundt, og så pisser de på samfunnsavtalen. Som om at det er en selvfølge at jeg skal være en flott samfunnsborger, uten at jeg får noe igjen for det gjennom en slags gest eller noe annet. Selvfølgelig skal man ta høflighet som en selvfølge, men det er en 2veisgreie uansett hvordan man vrir eller vender på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å opplyse deg litt, TS. Kjørende har vikeplikt ved gangfelt. Det er altså fører som bør nikke og nærmest unnskylde at en er til,

Resten av innlegget ditt er en grøt av generalisering og forsøk på kvinnehat. Dårlig forsøk.

Anonymous poster hash: af6c4...ec0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo jeg være mann siden jeg både nikker og smiler til den personen som stopper, slik at jeg kan komme meg over veien...
Må vel slutte med dette tror jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivesenet har bestemt at myke trafinter skal få lov til å gå over der det er tegnet hvite striper over veien. Jeg har problemer med å skjønne hvorfor man skal bli skamfull og underdanig bare fordi man er ute og går istedet for å kjøre bil?  

Endret av DreamOn
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Jeg løper kanskje ikke over veien når bilene stopper, men jeg lukker iallefall dolokket etter meg.

 

Øyh, vælkåmen tilbake til Kåge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok på generelt grunnlag at bilister mangler mer skam enn fotgjengere gjør. Her hvor jeg bor er det to fotgjengerfelt med kanskje 200 meter mellom. Det nærmest butikken kan man ha et håp om å komme seg helskinnet over. Men hvis man prøver å krysse ved det andre kan man nesten glemme det. Virker som bilistene er aggressive etter at de muligens måtte stoppe i fem sekunder, og når de kommer til felt nummer to bare peiser de på for å ta igjen det tapte. De blir sikkert litt ekstra sinna hvis noen har latt være å bukke skamfullt idet fotgjengeren gikk over da. 



Anonymous poster hash: 4b82b...7ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake hadde jeg en diskusjon med en kompis om dette med "grunnskam". Han mente at kvinner ikke hadde grunnskam, mens jeg mente at kvinner også har litt grunnskam (f.eks. over gold digger - genet sitt), men ikke så mye som menn. Det at kvinner ikke har grunnskam baserte han hovedsaklig på at han hadde observert hvordan kvinner og menn oppfører seg når man som bilist stopper for dem ved gangfeltet. Her hadde han observert at når man stopper for menn ved gangfeltet, pleier de å skynde seg over gata for å være minst mulig i veien, og i tillegg gir de deg gjerne et lite "nikk" for å annerkjenne at de beklager at de er til. Men når man stopper for kvinner, gjør de absolutt nada for ikke å være i veien, men slentrer i stedet over gata i sitt eget tempo, og annerkjenner heller ikke sjåføren som stoppet for dem.

 

Altså, når man stopper for en mann ved et fotgjengerfelt, kan man se helt tydelig hvordan grunnskammen hans kommer til syne. Men når man stopper for en kvinne, ser man det motsatte: entitlement. Etter denne samtalen har jeg bitt meg litt merke i det her, og har forsøkt å observere hvordan fotgjengere forholder seg til meg som bilist når jeg stopper for dem ved fotgjengerfelget. Og vet dere hva? Kompisen min har helt rett! Når jeg stopper for en mann er det som om hele kroppsspråket hans forsøker å sende meg en beklagelse. De går så fort de bare kan, og både nikker og bukker til meg mens de går over gata. Det er som om menn kjenner hardt på grunnskammen med en gang de "får" noe av noen andre. Kvinnene derimot slentrer sakte over gata, har all verdens tid, og de annerkjenner heller ikke din eksistens i det hele tatt. Kvinner har altså null problemer med å "få", og kjenner ikke på grunnskammen.

 

Så da lurer jeg på, hva tenker dere på KG? Har dere lagt merke til det her? Og har kvinner i det hele tatt noen grunnskam? På hvilke områder manifesterer denne grunnskammen seg i så fall hos kvinner? Åpenbart ikke når de går over fotgjengerfeltet ihvertfall.

Hele kroppsholdningen hans beklager for at han var til? Jeg tror problemet ditt er mer det at du som bilist irriterer deg over mennesker som skal over veien jeg.

 

og det er ikke noe som heter golddigger-gen.hele innlegget ditt lyser kvinnehat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snakk om kvinnekamp. Kvinner vet at det er flere menn enn kvinner som kjører bil, derfor har feministene bestemt seg for en gåsakte demonstrasjon for å vise sin misnøye mot menn

 

Lett å kjenne igjen de vikarierende argumentene om at det er fotgjengerne som er i sin fulle rett til å gjøre som de vil. Normal etikette tilsier at bilistene står over fotgjengere i rang. Det springer tilbake til tiden da hest var transportmiddelet og de fattige bare kunne takke seg selv om de ble nedrent. Man kan også trekke analogi fra sjøen hvor regelen er at det største fartøyet har høyest pri. 

 

Trafikklovene som prioriterer fotgjengeren og gir bilisten alt ansvaret ved uhell minner sterkt om forbudet mot prostitusjon. Ved første blikk kan det se ut som om begrunnelsen er beskyttelse av svake grupper, men går man lovene nærmere i sømmene så ser man ekstremfeminismen.

trafikkregler er til for å overholdes. du skal stoppe ved fotgjengeroverfelt, akkurat som du har vikeplikt for trikken. skjønner du ikke dette så bør du slutte å kjøre bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok snakk om kvinnekamp. Kvinner vet at det er flere menn enn kvinner som kjører bil, derfor har feministene bestemt seg for en gåsakte demonstrasjon for å vise sin misnøye mot menn

 

Lett å kjenne igjen de vikarierende argumentene om at det er fotgjengerne som er i sin fulle rett til å gjøre som de vil. Normal etikette tilsier at bilistene står over fotgjengere i rang. Det springer tilbake til tiden da hest var transportmiddelet og de fattige bare kunne takke seg selv om de ble nedrent. Man kan også trekke analogi fra sjøen hvor regelen er at det største fartøyet har høyest pri. 

 

Trafikklovene som prioriterer fotgjengeren og gir bilisten alt ansvaret ved uhell minner sterkt om forbudet mot prostitusjon. Ved første blikk kan det se ut som om begrunnelsen er beskyttelse av svake grupper, men går man lovene nærmere i sømmene så ser man ekstremfeminismen.

Av og til er det fullstendig umulig å avgjøre om et innlegg er alvorlig ment eller ikke. Er dette vrøvl eller parodi på vrøvl? Flere kvinner enn menn har lappen i Norge, det er ingen (eller iallfall svært få) som ønsker seg tilbake til middelalderen, og store fartøyer prioriteres på sjøen fordi de vanskeligere kan skifte kurs.

 

Du må gjerne være uenig i prostitusjonsloven, men den har ingenting med trafikkreglene å gjøre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er det fullstendig umulig å avgjøre om et innlegg er alvorlig ment eller ikke. Er dette vrøvl eller parodi på vrøvl? Flere kvinner enn menn har lappen i Norge, det er ingen (eller iallfall svært få) som ønsker seg tilbake til middelalderen, og store fartøyer prioriteres på sjøen fordi de vanskeligere kan skifte kurs.

 

Du må gjerne være uenig i prostitusjonsloven, men den har ingenting med trafikkreglene å gjøre.

Menn kjører bil mer enn kvinner, at flere kvinner enn menn har lappen er like relevant som at like mange kvinner potensielt kan kjøpe prostituerte som menn og at menn potensielt kan prostituere seg like ofte som kvinner. Det er realiteten man må forholde seg til.

 

Fotgjengere kan da lettere manøvrere enn en billist så om store fartøyer prioriteres fordi de vanskeligere kan skifte kurs så burde det samme gjelde for bilister.

 

Man må åpne øynene og se at det ikke er harmoni i rettssystemet  og spørre seg hvorfor det er slik som det er. Det er helt greit å være enig i prostitusjonsloven og veitrafikkloven, men da bør man være ærlig og innrømme hva som egentlig er motivet og ikke komme med vikarierende argumenter.

 

Edit: jeg biter selvsagt ikke på hersketeknikker og debattstilen din strider mot forumreglene så hadde vært greit om du skjerpet deg.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkregler er til for å overholdes. du skal stoppe ved fotgjengeroverfelt, akkurat som du har vikeplikt for trikken. skjønner du ikke dette så bør du slutte å kjøre bil.

Som alle andre bilister respekterer jeg selvsagt trafikkreglene der hvor det er fare for liv.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menn kjører bil mer enn kvinner, at flere kvinner enn menn har lappen er like relevant som at like mange kvinner potensielt kan kjøpe prostituerte som menn og at menn potensielt kan prostituere seg like ofte som kvinner. Det er realiteten man må forholde seg til.

 

Fotgjengere kan da lettere manøvrere enn en billist så om store fartøyer prioriteres fordi de vanskeligere kan skifte kurs så burde det samme gjelde for bilister.

 

Man må åpne øynene og se at det ikke er harmoni i rettssystemet  og spørre seg hvorfor det er slik som det er. Det er helt greit å være enig i prostitusjonsloven og veitrafikkloven, men da bør man være ærlig og innrømme hva som egentlig er motivet og ikke komme med vikarierende argumenter.

Det er betydelig lettere å både stanse og svinge en bil enn et digert skip. Dessuten vil jeg påstå at det er hensiktsmessig at fotgjengere kan krysse gata på angitte steder uten å være fritt vilt for gretne bilister. Ellers ble jeg litt skuffet over at dette ikke var et eksempel på Poes lov.

 

En liten bonus er at det straks ble morsommere å se på denne tråden igjen:

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=932474

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkregler er til for å overholdes. du skal stoppe ved fotgjengeroverfelt, akkurat som du har vikeplikt for trikken. skjønner du ikke dette så bør du slutte å kjøre bil.

Åpenbart båt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Du spør oss hva vi tenker, og jeg tenker: Ja, du har mye Grunn-til-skam. For her tok du nemlig alle under ett. Ikke kun hunnkjønn, men også ditt eget kjønn

For det første: Litt om trafikkregler. Ingen er underordnet deg, har heller ingenting å beklage overfor deg. Du har en plikt til å stoppe. At du applauderer ditt eget kjønn for å underkaste seg deg for at du følger pålagt lov er Grunn-til-skam.

 

For det andre: At du mener at din egen mor, som forøvrig er inkludert i alle kvinner har gold-digger genet er Grunn-til.skam. Gener som du også forøvrig besitter etter din mor

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "grunnskam" må du legge litt mer ut om, hva legger du i det? Finnes det et annet ord som kan erstatte som de fleste kjenner seg igjen i?

 

Man kan sikkert bytte ut grunnskam med skam. Da med en reell skam og ikke skam som bygger på egeninteresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...