Gå til innhold

Aksjonen #jegharopplevd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det har ikke jeg heller - dårlig eksempel. Men det har hendt at jeg har blitt bekymret etter å ha blitt presset inn i et hjørne av en svær kar med kåthet i blikket. Man har gjerne ikke mye å stille opp med hvis han bestemmer seg for at han vil voldta deg.

Nei, akkurat ved overfallsvoldtekt er nok kvinner mest utsatt. Men jeg tror at vold og seksuell trakassering i hjemmet er noe vi vet altfor lite om når det gjelder hvor mange menn som utsettes for dette. Alt fokus er alltid på kvinner. Landomfattende insamlingsaksjoner, facebookaksjoner og hva har du. Menn blir overgriperen, kvinner er offeret. Det er på tide med likestilling her og. Offer er offer, overgriper er overgriper, ferdig arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, akkurat ved overfallsvoldtekt er nok kvinner mest utsatt. Men jeg tror at vold og seksuell trakassering i hjemmet er noe vi vet altfor lite om når det gjelder hvor mange menn som utsettes for dette. Alt fokus er alltid på kvinner. Landomfattende insamlingsaksjoner, facebookaksjoner og hva har du. Menn blir overgriperen, kvinner er offeret. Det er på tide med likestilling her og. Offer er offer, overgriper er overgriper, ferdig arbeid.

Det er ingen som nekter menn å starte en lignende aksjon hvis de føler det er et like stort problem.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som nekter menn å starte en lignende aksjon hvis de føler det er et like stort problem.

Fatter ikke hvorfor skillet må være der i det hele tatt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd overgrep

Men siden jeg er mann så gjelder det ikke.



Anonymous poster hash: 8cb6c...64d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Dixi.no er de aller fleste som voldtar i Norge nordmenn. Så nei, de fleste som gjør det er ikke innvandrere.

Har selv blitt voldtatt av etnisk norsk nordmann og seksuelt trakassert av så mange etnisk norske menn at jeg har ikke engang telling. Det er grusomt og jeg går aldri ut alene når det er mørkt og går aldri på fest uten samboer ved min side.

Jeg får sikkert svar nå "men du bruker sikkert korte skjørt" eller "det er sikkert ikke seksuell trakassering du opplever" av folk som bare eeeelsker victim blaiming. Jeg går alltid i bukse og topp på byen og om det å bli klådd på eller holdt fast ikke er seksuell trakkasering, så vet ikke jeg.

Har forøvrig aldri opplevd noe slikt fra innvandrere.

Anonymous poster hash: 45b25...e02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor skillet må være der i det hele tatt.

Det stod på twitter om menn som hadde opplevd ting de også, og så var det nummer til mannstelefonen eller hva de kalte det :) Så menn som blir voldtatt og seksuelt trakassert er selvsagt like viktig og alle menn står fritt til å fortelle verden om det de har opplevd også!

Anonymous poster hash: 45b25...e02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i mye av det du sier, TS, men jeg er uenig i en ting. Det er ingen som sier at alle menn trakkaserer. Det vi sier er at nesten alle kvinner har blitt trakkasert minst en gang. Og det er fakta.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at noen er ute etter å stigmatisere alle menn? Vi er kun ute etter å sette en pekefinger på en bestemt type uakseptabel oppførsel. Ingen som ikke gjør sånt selv trenger å føle seg støtt.

Vi trenger hjelp fra alle til å slå ned på slik oppførsel når det skjer, og det er det denne kampanjen vil oppnå. Hvis ikke får vi et samfunn som i f.eks Egypt, der du ikke kan handle på butikken (helt tildekket) uten å bli klådd/tafset på og få ekle kommentarer. Man blir jævlig redd og tør til slutt ikke å handle en gang. I hvertfall ikke jobbe! Man blir rett og slett en fange i hjemmet i et sånn samfunn. Dette skjer på offentlige plasser med fullt av tilskuere som ikke bryr seg. Selv om tilskuerne ikke tafser selv, så bidrar de til å akseptere at enkelte får holde på. I slike land kan ikke kvinner gå ut av huset uten et mannlig følge. Er det ett slikt samfunn vil ønsker oss? Der eklingene får holde på uten at omverdenen støtter offeret hvis de ser at ting skjer på høylys dag? Jeg roper ut hvis jeg ser at en annen jente blir utsatt for trakkasering, men jeg har aldri opplevd at noen har gjort det samme for meg.

Jeg er forøvrig enig i at det er utenlandske menn som står for det vesentlige problemet. Så klart finnes det norske menn som er ekle også, men utenlandske (ikke-vestlige) er sterkt overrepresentert, og har i tillegg svært lite diskret metoder, og begår som oftest de groveste overtrampene (overfallsvoldtekt og gjengvoldtekt).

Selv har jeg flere ganger fått ekle kommentarer av norske kunder på jobben (både på restaurant og matbutikk). Grove tilfeller der jeg har fått helt hårreisende kommentarer eller blitt tafset på/forfulgt og virkelig følt meg truet har vært menn fra midt-østen alle gangene. Man føler seg redd og engstelig i flere dager etter en sånn hendelse.

Dette skjedde senest i dag da jeg skulle handle på butikken (Hadde på meg lang regnjakke og viste ikke noe hud utenom hendene og ansiktet så du vet det). Han kom med helt jævlig upassende kommentarer. "Leave me alone!", ropte jeg. "Fucking hore" sa han da. Slikt må man tydeligvis tåle som kvinne i "dagens" Norge. Etterpå ventet han utenfor butikken og fulgte etter meg et stykke! Så ut som en afghaner og snakket gebrokkent englesk. Jeg skjelver forstatt og har lyst til å gråte av skrekk! Om dette får deg til å føle deg stigmatisert så har du et problem.



Anonymous poster hash: 91021...faf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Dixi.no er de aller fleste som voldtar i Norge nordmenn. Så nei, de fleste som gjør det er ikke innvandrere.

Har selv blitt voldtatt av etnisk norsk nordmann og seksuelt trakassert av så mange etnisk norske menn at jeg har ikke engang telling. Det er grusomt og jeg går aldri ut alene når det er mørkt og går aldri på fest uten samboer ved min side.

Jeg får sikkert svar nå "men du bruker sikkert korte skjørt" eller "det er sikkert ikke seksuell trakassering du opplever" av folk som bare eeeelsker victim blaiming. Jeg går alltid i bukse og topp på byen og om det å bli klådd på eller holdt fast ikke er seksuell trakkasering, så vet ikke jeg.

Har forøvrig aldri opplevd noe slikt fra innvandrere.

Anonymous poster hash: 45b25...e02

Norske voldtektsmenn kan man som regel unngå ved ikke å bli sammen med dem eller dra på nach med dem. Utenlandske voldtektsmenn er det nok å sette foten ut døra for å bli utsatt for. Det er en ganske stor forskjell i hvordan dette påvirker vår autonomi og bevegelsesfrihet spør du meg.

Anonymous poster hash: 91021...faf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske voldtektsmenn kan man som regel unngå ved ikke å bli sammen med dem eller dra på nach med dem. Utenlandske voldtektsmenn er det nok å sette foten ut døra for å bli utsatt for. Det er en ganske stor forskjell i hvordan dette påvirker vår autonomi og bevegelsesfrihet spør du meg.

Anonymous poster hash: 91021...faf

Det der er reinspikka løgn. Jeg har blitt trakassert av flere hvite, norske nordmenn på gaten enn av ikke-vestlige innvandrere. Og grisete familiemedlemmer, naboer, kunder er det ikke akkurat så veldig lett å beskytte seg mot.

Anonymous poster hash: 851ee...409

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd overgrep

Men siden jeg er mann så gjelder det ikke.

Anonymous poster hash: 8cb6c...64d

Hvis de mannfolka som opplever uønsket seksuell oppmerksomhet faktisk tør å snakke om det, vil tabuet etterhvert brytes ned.

Selvfølgelig er ikke overgrepet du har opplevd greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange av oss kvinner har erfart og lært er at menn er overgripere til det motsatte er bevist. Hvorfor ellers får vi hele tiden beskjed (paradoksalt nok av menn) om at vi ikke må gå alene etter at det er mørkt, at vi selv har skyld i voldtekt fordi vi har på oss skjørt, at vi ikke bør ta taxi alene osv osv.

Aksjonen har fremmet mange tusen kommentarer fra kvinner som har opplevd overgrep av forskjellig art. Menn bør applaudere dette og begynne å jobbe i egne rekker for å jobbe mot holdningene som tilsier at dette er en OK måte å oppføre seg på. Hvis de ikke vil bli sett på som en potensiell overgriper.

Hva faen er dette for noe SV svada? Menn er "overgripere" til det motsatte er bevist? Makan til generalisering skal man lete lenge etter!

For det første så vil eg tør påstå at du bør roe deg kraftig ned, å ikke minst utvide horisonten litt. For det andre er det ingen tvil om at noen har meget god grunn til å bruke trakasseringskortet, mens flertallet gjerne er under "uønsket" oppmerksomhet. Men først og fremst går de aller fleste norske menn gjennom livet uten å trakassere etter lovens forstand. At noen kommer med uheldige kommentarer i fylla skjer selvsagt, også andre veien. Alt kommer ann på hva individet mener er over grensen.

Da kan jeg spør deg, er det greit at mødre nesten alltid får hovedomsorgen ved samlivsbrudd? Er det greit at kvinnlige politi/befals studenter får reduserte krav pga kjønn? Osv osv... Er masse urettferdig som skjer mot menn i dette landet og, viss du kan komme deg ut av SV bobla di og faktisk innse at på mange områder er det omvendt likestilling her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du egentlig innlegget du svarte på, eller gikk du i svart allerede i første setning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke greit å skjære alle menn over en kam...men det er greit å skjære alle menn fra ikke- vestlige land over en kam? Eller?

Spiller du dum, eller makter du ikke å lese en tekst?

Jeg sier at det trolig er et flertall av mennene som er fra ikke-vestlige land. Det er mange undersøkelser som bygger på dette. Bl.a. den videoen hvor en kvinne filmet med skjult kamera i Oslo for å dokumentere denne typen adferd. Omtrent 100% av de som ropte ukvemsord og kom med seksuelle hentydninger var mørkhudede.

Dette handler om at en slik aksjon som dette, som stigmatiserer mannen så til de grader, som et minstekrav bør legge frem all fakta, der man faktisk synliggjør hvilken kultur vedkommende kommer fra.

Anonymous poster hash: 7c007...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jalapeno

Det mange av oss kvinner har erfart og lært er at menn er overgripere til det motsatte er bevist. Hvorfor ellers får vi hele tiden beskjed (paradoksalt nok av menn) om at vi ikke må gå alene etter at det er mørkt, at vi selv har skyld i voldtekt fordi vi har på oss skjørt, at vi ikke bør ta taxi alene osv osv.

Aksjonen har fremmet mange tusen kommentarer fra kvinner som har opplevd overgrep av forskjellig art. Menn bør applaudere dette og begynne å jobbe i egne rekker for å jobbe mot holdningene som tilsier at dette er en OK måte å oppføre seg på. Hvis de ikke vil bli sett på som en potensiell overgriper.

Vel, vi låser også huset og bilen, gjør vi ikke? Faktisk får vi avkortning fra forsikringen om vi blir rundstjålet og det viser seg at vi ikke gjorde dette. Dette argumentet faller totalt sammen, etter min mening. Når du går alene i Oslos gate en mørk kveld, så vil et enormt flertall av mennene (og kvinnene) være snille og ordentlige folk, mens all statistikk viser at det finnes personer som vil andre vondt. SJANSEN er altså til stede for at man kan treffe på slike svin. Derfor sine forholdsregler. Den dagen dette avskummet står klar til å angripe deg, så er det ganske lurt å være flere sammen. På samme måte som at huset sannsynligvis kan stå ulåst i 200 dager på rad, før det på dag 201 er noen som tar seg inn. Da er det greit å ha det låst, ikke sant?

Det er ingen som nekter menn å starte en lignende aksjon hvis de føler det er et like stort problem.

Du vet like godt som jeg og alle andre, at en slik aksjon ville blitt latterliggjort. Vi ser det allerede når noen forsøker å sette fokus på menn som er overgrepsofre, det forsvinner raskt fra dagsordenen. Et par "ekspertuttalelser" om at dette faktisk er et alvorlig problem, før det renner ut i sanden.

Dessverre er overgrep mot menn et svært alvorlig problem, men noe som ikke blir tatt seriøst, fordi overgrep mot kvinner er så mye, mye mer omfattende. På mange måter tror jeg samfunnet "aksepterer" at noen menn bare må tåle dette, fordi man må fokusere på kvinnene.

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nok en gang er en stor aksjon på gang i sosiale medier, denne gangen #jegharopplevd der kvinner forteller om overgrep, seksuell trakassering, ukvemsord etc.

Det er selvsagt ikke bra at kvinner blir utsatt for slikt, men jeg føler dette blir en voldsom stigmatisering av mannen, og man får et inntrykk av at flertallet av menn holder på slik.

Det er flere punkter her jeg stusser på. Når man drar i gang slike aksjoner, synes jeg man bør fortelle HELE sannheten. Det blir utelatt i denne debatten er at en særdeles stor andel av menn som driver på med dette, trolig flertallet, er utenlandske menn av ikke-vestlig opprinnelse. Det er ikke politisk korrekt å si dette, da man blir sett på som rasister og stigmatiserende (Oh the irony!)....

Videre kan man spørre seg hvorfor ikke andre grupper slipper til i den offentlige debatten? Hvor mange blir ikke trakassert pga sin tro? I dag er det f.eks. ikke spesielt populært for et barn å være kristen. Utrolig mange barn blir mobbet for sin tro. Det synes å være ganske så stuerent å ha i mot disse (Bare å ta en titt på trådene her på KG, hvor troende stort sett blir sett på som en pest og en plage).

Konklusjonen min er at slike aksjoner som dette kan slå veldig feil ut, der menn er overgripere inntil de beviser det motsatte. Der man unnlater bevisst å fortelle om at dette er et problem som er størst hos innvandrere fra ikke-vestlige land som har vokst opp med et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Nei, har skjæres alle over en kam.

Anonymous poster hash: 7c007...742

Så kvinner har ikke lov til å rette fokus på vold og undertrykking fordi noen menn er så hårsåre at de føler seg truffet?

Slike kampanjer blir hele tiden forsøkt stoppet av menn som mener at kvinner blir for generaliserende/stigmatiserende, at de tror vi mener det gjelder alle menn.

Og, du er like generaliserende/stigmatiserende selv, fordi du vil at vi skal si at dette gjelder alle innvandrere.

Det dere kan gjøre, er å motbevise, å vise at menn er støttende, snille og omtenksomme - istedet for å sette igang et sutreopprør.

Anonymous poster hash: 22fc4...034

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi låser også huset og bilen, gjør vi ikke? Faktisk får vi avkortning fra forsikringen om vi blir rundstjålet og det viser seg at vi ikke gjorde dette. Dette argumentet faller totalt sammen, etter min mening. Når du går alene i Oslos gate en mørk kveld, så vil et enormt flertall av mennene (og kvinnene) være snille og ordentlige folk, mens all statistikk viser at det finnes personer som vil andre vondt. SJANSEN er altså til stede for at man kan treffe på slike svin. Derfor sine forholdsregler. Den dagen dette avskummet står klar til å angripe deg, så er det ganske lurt å være flere sammen. På samme måte som at huset sannsynligvis kan stå ulåst i 200 dager på rad, før det på dag 201 er noen som tar seg inn. Da er det greit å ha det låst, ikke sant?

Du vet like godt som jeg og alle andre, at en slik aksjon ville blitt latterliggjort. Vi ser det allerede når noen forsøker å sette fokus på menn som er overgrepsofre, det forsvinner raskt fra dagsordenen. Et par "ekspertuttalelser" om at dette faktisk er et alvorlig problem, før det renner ut i sanden.

Dessverre er overgrep mot menn et svært alvorlig problem, men noe som ikke blir tatt seriøst, fordi overgrep mot kvinner er så mye, mye mer omfattende. På mange måter tror jeg samfunnet "aksepterer" at noen menn bare må tåle dette, fordi man må fokusere på kvinnene.

Og hele tiden dette her.

Ja da vi VET at dere også opplever sånne ting. Men må dere hele tiden ta det opp i slike sammenhenger?

Dere blir som småunger, "ja, men vi har det mye verre, altså".

Anonymous poster hash: 22fc4...034

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, vi låser også huset og bilen, gjør vi ikke? Faktisk får vi avkortning fra forsikringen om vi blir rundstjålet og det viser seg at vi ikke gjorde dette. Dette argumentet faller totalt sammen, etter min mening. Når du går alene i Oslos gate en mørk kveld, så vil et enormt flertall av mennene (og kvinnene) være snille og ordentlige folk, mens all statistikk viser at det finnes personer som vil andre vondt. SJANSEN er altså til stede for at man kan treffe på slike svin. Derfor sine forholdsregler. Den dagen dette avskummet står klar til å angripe deg, så er det ganske lurt å være flere sammen. På samme måte som at huset sannsynligvis kan stå ulåst i 200 dager på rad, før det på dag 201 er noen som tar seg inn. Da er det greit å ha det låst, ikke sant?

Du vet like godt som jeg og alle andre, at en slik aksjon ville blitt latterliggjort. Vi ser det allerede når noen forsøker å sette fokus på menn som er overgrepsofre, det forsvinner raskt fra dagsordenen. Et par "ekspertuttalelser" om at dette faktisk er et alvorlig problem, før det renner ut i sanden.

Dessverre er overgrep mot menn et svært alvorlig problem, men noe som ikke blir tatt seriøst, fordi overgrep mot kvinner er så mye, mye mer omfattende. På mange måter tror jeg samfunnet "aksepterer" at noen menn bare må tåle dette, fordi man må fokusere på kvinnene.

Ja, man tar forholdsregler. Derfor blir man heller ikke med fremmede menn hjem - og hvorfor gjør man ikke det? Fordi han er en potensiell overgriper. Det står jo ikke akkurat skrevet i panna på folk om de har ærlige hensikter eller ikke.

Denne kampanjen dreier seg heller ikke spesielt mot voldtekter, men seksuell trakassering i forskjellige varianter. Jeg er ganske sikker på at menn ikke opplever i like stor grad at kvinner utviser truende seksuell adferd mot dem, at de blir forfulgt på gata mens det kommer en tre-fire kvinner bak dem og spør om de vil smake fitta deres, å bli holdt fast med makt mens en hånd smyger seg ned i buksa på dem og tar et fast grep om penisen. Og det er maktbegrepet, og forskjellen i størrelse og styrke som er det essensielle her. Vi kvinner er ganske maktesløse hvis en stor, sterk mann bestemmer seg for å ta for seg. Menn kan som regel skyve kvinnen unna hvis han føler det er ubehagelig.

Jeg mener ikke med dette å latterliggjøre overgrep mot menn. Jeg har ikke noe problem med å forstå at det også er et problem. Men hvem er det egentlig som latterliggjør hvis en mann forteller at han har blitt ufrivillig antastet? Er ikke det andre menn? Så hvorfor gjør de det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere kan gjøre, er å motbevise, å vise at menn er støttende, snille og omtenksomme - istedet for å sette igang et sutreopprør.

Anonymous poster hash: 22fc4...034

De fleste menn er støttende omsorgsfulle personer. Det er kun noen få idioter som utfører overgrep. Men dessverre ser det mørkt ut for Norske kvinner fremover i tid. Det vil bli mer overgrep, farligere for kvinner og bevege seg fritt utendørs på kveldstid. Om AP, SV, KrF og Venstre får det som dem vil, vil Norge oversvømmes av ikke vestlige innvandrere fremover. Dette vil koste Norske kvinners frihet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mannfolka som opplever uønsket seksuell oppmerksomhet faktisk tør å snakke om det, vil tabuet etterhvert brytes ned.

Selvfølgelig er ikke overgrepet du har opplevd greit.

Jeg tror de fleste virkelige menn, fint klarer å si tydelig i fra om ei dundre gir oss uønsket seksuell oppmerksomhet. Uønsket seksuell oppmerksomhet er først og fremst et kvinneproblem, ikke menn, selv om det forekommer en sjelden gang. Kvinner må læres opp til og forsvare seg. Jeg har 3 døtre. Den eldste på 16 har lært av sin far hva hun skal gjøre om en mann forsøker seg og hun ikke vil. Vi menn har våre svakheter, bruk det. Ikke stå der og ta i mot noe dere ikke ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste menn er støttende omsorgsfulle personer. Det er kun noen få idioter som utfører overgrep. Men dessverre ser det mørkt ut for Norske kvinner fremover i tid. Det vil bli mer overgrep, farligere for kvinner og bevege seg fritt utendørs på kveldstid. Om AP, SV, KrF og Venstre får det som dem vil, vil Norge oversvømmes av ikke vestlige innvandrere fremover. Dette vil koste Norske kvinners frihet.

Du kan gjerne klatre ned fra hesten din. Som flere har skrevet - meg selv inkludert - er hovedparten av tafsinga utført av norske menn. For min del - eldre, norske menn.

Anonymous poster hash: 2f2f7...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...