Gå til innhold

Aksjonen #jegharopplevd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det nok en gang er en stor aksjon på gang i sosiale medier, denne gangen #jegharopplevd der kvinner forteller om overgrep, seksuell trakassering, ukvemsord etc.

Det er selvsagt ikke bra at kvinner blir utsatt for slikt, men jeg føler dette blir en voldsom stigmatisering av mannen, og man får et inntrykk av at flertallet av menn holder på slik.

Det er flere punkter her jeg stusser på. Når man drar i gang slike aksjoner, synes jeg man bør fortelle HELE sannheten. Det blir utelatt i denne debatten er at en særdeles stor andel av menn som driver på med dette, trolig flertallet, er utenlandske menn av ikke-vestlig opprinnelse. Det er ikke politisk korrekt å si dette, da man blir sett på som rasister og stigmatiserende (Oh the irony!)....

Videre kan man spørre seg hvorfor ikke andre grupper slipper til i den offentlige debatten? Hvor mange blir ikke trakassert pga sin tro? I dag er det f.eks. ikke spesielt populært for et barn å være kristen. Utrolig mange barn blir mobbet for sin tro. Det synes å være ganske så stuerent å ha i mot disse (Bare å ta en titt på trådene her på KG, hvor troende stort sett blir sett på som en pest og en plage).

Konklusjonen min er at slike aksjoner som dette kan slå veldig feil ut, der menn er overgripere inntil de beviser det motsatte. Der man unnlater bevisst å fortelle om at dette er et problem som er størst hos innvandrere fra ikke-vestlige land som har vokst opp med et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Nei, har skjæres alle over en kam.



Anonymous poster hash: 7c007...742
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mange av oss kvinner har erfart og lært er at menn er overgripere til det motsatte er bevist. Hvorfor ellers får vi hele tiden beskjed (paradoksalt nok av menn) om at vi ikke må gå alene etter at det er mørkt, at vi selv har skyld i voldtekt fordi vi har på oss skjørt, at vi ikke bør ta taxi alene osv osv.

Aksjonen har fremmet mange tusen kommentarer fra kvinner som har opplevd overgrep av forskjellig art. Menn bør applaudere dette og begynne å jobbe i egne rekker for å jobbe mot holdningene som tilsier at dette er en OK måte å oppføre seg på. Hvis de ikke vil bli sett på som en potensiell overgriper.

Endret av Petra75
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har poengtert at dette gjelder alle menn, dette gjelder en svært liten prosent (heldigvis). Det er i tillegg viktig å poengtere at menn også blir utsatt for seksuell trakassering og overgrep, at menn bla. har større sjanse for å bli utsatt for blind vold ol.

Og tror du at noen tørr å skrive på twitter at de ble utsatt for seksuell trakassering av en utlending? Folk drar rasismekortet med en gang noen nevner farge eller opprinnelse!

Selv har jeg bare blitt trakassert av hvite, norske menn!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Jeg ble forskrettet da en person skrev på vg at "kvinner blir systematisk undertrykket i Norge"og mener vi har det like ille som kvinner i andre land, det er som å sammenligne en mild hodepine med ebola..det er ingen kvinner som blir voldtatt på åpen gate,nektet skolegang eller kastet syre på.

Ja,det er disgusting med fulle idiot menn(som regel norske)som holder deg fast,klyper deg o rumpa etc og like ille med idiot menn(som regel utenlandske)som forfølger deg på gata,kaller deg hore og sier du fortjener å bli voldtatt, men dette skal absolutt ikke stå på alle menns regning, det er generaliserende,stigmatiserende og diskriminerende mot menn.

Også er det en god del overdrivelse her i bildet og da, der folk mener det er trakassering når menn ser(!)på dem,tar kontakt(høflig)eller plystrer. Virkelig, er dere så skjøre at dere ikke tåler å bli sett på? Er det rettferdig å kle seg halvnaken men bli forbanna hvis noen titter?skjerp dere littegranne på det der.

Og menn har en del skyld de og, de forteller oss støtt og stadig,som Petra75 skriver, at vi MÅ gjemme oss selv hvis ikke så risikerer vi voldtekt. Sier en feminist at menn kan være slemme, så svarer menn med at det er demonisering av menn, deretter snur de kappen etter vinden og forteller de samme kvinnene at de har skyld hvis noe skjer dem....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har poengtert at dette gjelder alle menn, dette gjelder en svært liten prosent (heldigvis). Det er i tillegg viktig å poengtere at menn også blir utsatt for seksuell trakassering og overgrep, at menn bla. har større sjanse for å bli utsatt for blind vold ol.

Og tror du at noen tørr å skrive på twitter at de ble utsatt for seksuell trakassering av en utlending? Folk drar rasismekortet med en gang noen nevner farge eller opprinnelse!

Selv har jeg bare blitt trakassert av hvite, norske menn!

Etter egen erfaring er det flere enn man skulle tro som trakasserer. Selv opplevde jeg - før jeg i det hele tatt var over den seksuelle lavalderen å bli klådd på brystene av to nabomenn i sekstiårene, fått seksuelle hentydninger, en eldre mann som runket, en annen som blottet seg på stranden, og blitt spurt om jeg hadde lyst på kuk. Av disse var kun sistnevnte utlending. Har opplevd mye etter at heg ble eldre også, men da har jeg klart å stå opp for meg selv og gi svar på tiltale.

Jeg vet ikke hvorfor så mange menn syns dette er oppførsel som er ok. Om det er makt, om de tror de har sjans, eller hva. Men det er skremmende når man som ung jente opplever en voksen mann trår over intimgrensene så til de grader.

Anonymous poster hash: 2f2f7...a88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det en god del overdrivelse her i bildet og da, der folk mener det er trakassering når menn ser(!)på dem,tar kontakt(høflig)eller plystrer. Virkelig, er dere så skjøre at dere ikke tåler å bli sett på? Er det rettferdig å kle seg halvnaken men bli forbanna hvis noen titter?skjerp dere littegranne på det der.

Har ikke sett dette bli nevnt av noen av dem som deler historien sin.

Anonymous poster hash: f1d0e...e3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ingen som har poengtert at dette gjelder alle menn, dette gjelder en svært liten prosent (heldigvis). Det er i tillegg viktig å poengtere at menn også blir utsatt for seksuell trakassering og overgrep, at menn bla. har større sjanse for å bli utsatt for blind vold ol.

Og tror du at noen tørr å skrive på twitter at de ble utsatt for seksuell trakassering av en utlending? Folk drar rasismekortet med en gang noen nevner farge eller opprinnelse!

Selv har jeg bare blitt trakassert av hvite, norske menn!

Enig med deg. Ikke minst i at menn også trakasseres. Og det er nesten mer skam forbundet med det enn hva kvinner har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det skal bli mer fokus på seksuell trakassering, at det skjer både kvinner og menn! Det virker som om det er mer "akseptert" at kvinner tafser på menn, men det er like lite akseptabelt som at en mann tafser på en kvinne. Uansett virker det som om kvinner oftere blir utsatt for "hverdags"tafsing, som på offentlig transport, på gaten ol. Virker som om menn oftere blir utsatt for tafsing på fest, på utesteder ol. hvor alkohol er inkludert. Noen som tenker det samme?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det skal bli mer fokus på seksuell trakassering, at det skjer både kvinner og menn! Det virker som om det er mer "akseptert" at kvinner tafser på menn, men det er like lite akseptabelt som at en mann tafser på en kvinne. Uansett virker det som om kvinner oftere blir utsatt for "hverdags"tafsing, som på offentlig transport, på gaten ol. Virker som om menn oftere blir utsatt for tafsing på fest, på utesteder ol. hvor alkohol er inkludert. Noen som tenker det samme?

Forskjellen er at det er ytterst sjelden at en mann føler seg truet hvis en kvinne klyper ham i rumpa. Det er lavmåls, ja, men sjelden skremmende.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det er ytterst sjelden at en mann føler seg truet hvis en kvinne klyper ham i rumpa. Det er lavmåls, ja, men sjelden skremmende.

Det er ikke alltid en kvinne føler seg truet av det heller. :)

Anonymous poster hash: e3cba...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det er ytterst sjelden at en mann føler seg truet hvis en kvinne klyper ham i rumpa. Det er lavmåls, ja, men sjelden skremmende.

Det er sant! En mann er ofte mye sterkere enn en kvinne og kan ikke føle seg spesielt truet av en kvinne som klyper litt i baken! Det jeg prøver å sette fokus på er at begge kjønn blir utsatt for det. Uansett har jeg lest mye under #jegharopplevd i dag, og jeg blir så provosert av menn som mener at kvinner burde ta det som et kompliment å bli kløpet og grafset på. Samme som at jeg blir provosert når jenter ler av gutter som har blitt seksuelt misbrukt mens de har vært veldig fulle/sovet etter fest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid en kvinne føler seg truet av det heller. :)

Anonymous poster hash: e3cba...159

Nei, men da føles det vel heller ikke som et overgrep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da føles det vel heller ikke som et overgrep.

Jeg har aldri følte meg truet av å bli kløpet i rumpen. Men det sier ikke noe om at jeg skal promotere det som greit av verken kvinner eller menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant! En mann er ofte mye sterkere enn en kvinne og kan ikke føle seg spesielt truet av en kvinne som klyper litt i baken! Det jeg prøver å sette fokus på er at begge kjønn blir utsatt for det. Uansett har jeg lest mye under #jegharopplevd i dag, og jeg blir så provosert av menn som mener at kvinner burde ta det som et kompliment å bli kløpet og grafset på. Samme som at jeg blir provosert når jenter ler av gutter som har blitt seksuelt misbrukt mens de har vært veldig fulle/sovet etter fest.

Jeg har inntrykk av at jenter i større grad viser forståelse for en mann som har blitt utsatt for seksuelt misbruk i fylla enn menn. Menn sier gjerne "kult - du fikk pult!" Som om det er poenget.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følte meg truet av å bli kløpet i rumpen. Men det sier ikke noe om at jeg skal promotere det som greit av verken kvinner eller menn.

Nei, det har ikke jeg heller - dårlig eksempel. Men det har hendt at jeg har blitt bekymret etter å ha blitt presset inn i et hjørne av en svær kar med kåthet i blikket. Man har gjerne ikke mye å stille opp med hvis han bestemmer seg for at han vil voldta deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere punkter her jeg stusser på. Når man drar i gang slike aksjoner, synes jeg man bør fortelle HELE sannheten. Det blir utelatt i denne debatten er at en særdeles stor andel av menn som driver på med dette, trolig flertallet, er utenlandske menn av ikke-vestlig opprinnelse. Det er ikke politisk korrekt å si dette, da man blir sett på som rasister og stigmatiserende (Oh the irony!)....

Anonymous poster hash: 7c007...742

Jeg har skrevet et par erfaringer på twitter under #jegharopplevd. Og har enda flere erfaringer å ta av. Alle mannfolka fra mine erfaringer er etnisk norske. Bortsett fra en svenske.

Uønsket seksuell oppmerksomhet er uønsket, uansett hvor den kommer fra.

Heldigvis er det langt fra alle menn som er idioter på dette området. Samtidig finnes det kvinner som tar for seg med mannfolk og. Idioter finnes blandt alle kjønn.

Endret av fruBeist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det nok en gang er en stor aksjon på gang i sosiale medier, denne gangen #jegharopplevd der kvinner forteller om overgrep, seksuell trakassering, ukvemsord etc.

Det er selvsagt ikke bra at kvinner blir utsatt for slikt, men jeg føler dette blir en voldsom stigmatisering av mannen, og man får et inntrykk av at flertallet av menn holder på slik.

Det er flere punkter her jeg stusser på. Når man drar i gang slike aksjoner, synes jeg man bør fortelle HELE sannheten. Det blir utelatt i denne debatten er at en særdeles stor andel av menn som driver på med dette, trolig flertallet, er utenlandske menn av ikke-vestlig opprinnelse. Det er ikke politisk korrekt å si dette, da man blir sett på som rasister og stigmatiserende (Oh the irony!)....

Videre kan man spørre seg hvorfor ikke andre grupper slipper til i den offentlige debatten? Hvor mange blir ikke trakassert pga sin tro? I dag er det f.eks. ikke spesielt populært for et barn å være kristen. Utrolig mange barn blir mobbet for sin tro. Det synes å være ganske så stuerent å ha i mot disse (Bare å ta en titt på trådene her på KG, hvor troende stort sett blir sett på som en pest og en plage).

Konklusjonen min er at slike aksjoner som dette kan slå veldig feil ut, der menn er overgripere inntil de beviser det motsatte. Der man unnlater bevisst å fortelle om at dette er et problem som er størst hos innvandrere fra ikke-vestlige land som har vokst opp med et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Nei, har skjæres alle over en kam.

Anonymous poster hash: 7c007...742

Så det er ikke greit å skjære alle menn over en kam...men det er greit å skjære alle menn fra ikke- vestlige land over en kam? Eller?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke greit å skjære alle menn over en kam...men det er greit å skjære alle menn fra ikke- vestlige land over en kam? Eller?

Touché! :)

Anonymous poster hash: 29480...458

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn blir mer respektert enn kvinner, derfor er kvinner mest utsatt for seksuell trakassering. Det er så ugreit som det kan få blitt og det er på høy tid at det settes stort fokus på dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nok en gang er en stor aksjon på gang i sosiale medier, denne gangen #jegharopplevd der kvinner forteller om overgrep, seksuell trakassering, ukvemsord etc.

Det er selvsagt ikke bra at kvinner blir utsatt for slikt, men jeg føler dette blir en voldsom stigmatisering av mannen, og man får et inntrykk av at flertallet av menn holder på slik.

Det er flere punkter her jeg stusser på. Når man drar i gang slike aksjoner, synes jeg man bør fortelle HELE sannheten. Det blir utelatt i denne debatten er at en særdeles stor andel av menn som driver på med dette, trolig flertallet, er utenlandske menn av ikke-vestlig opprinnelse. Det er ikke politisk korrekt å si dette, da man blir sett på som rasister og stigmatiserende (Oh the irony!)....

Videre kan man spørre seg hvorfor ikke andre grupper slipper til i den offentlige debatten?

Konklusjonen min er at slike aksjoner som dette kan slå veldig feil ut, der menn er overgripere inntil de beviser det motsatte. Der man unnlater bevisst å fortelle om at dette er et problem som er størst hos innvandrere fra ikke-vestlige land som har vokst opp med et kvinnesyn som ikke ligner grisen. Nei, har skjæres alle over en kam.

Anonymous poster hash: 7c007...742

Ang andre grupper, så er Twitter åpen for alle. Twitter redigeres ikke og hvem som helst står fritt til å lage en hashtag.

Ang ikke-vestlige: Dette er ikke min erfaring. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått slibrige meldinger, ekle blikk (og nei, det er ikke greit) og plystring, blitt klådd på, blitt utsatt for blotting osv. Med unntak av én som kommenterte puppene mine, har samtlige vært hvite nordmenn. I tillegg kommer overgrep i nære relasjoner (som hashtagen ikke tar for seg) og voldtektsforsøk fra andre - også hvite nordmenn.

Det beste med aksjonen er menn som står opp og sier at dette ikke er greit, at de ikke vil akseptere slik oppførsel av deres medbrødre. En homse sa at han kjente seg igjen i kvinners situasjon, pga sin egen legning.

Anonymous poster hash: 851ee...409

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...