Gå til innhold

Får barna se på rakettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får barna dine være opp til midnatt å se på rakettene på nyttårsaften? Og hvor gamle er de?

Vi har en datter på 3,5 år, og har i alle årene hittil sovet gjennom nyttårsaften. I fjor dro vi ut å skjøt opp noen raketter i 20-tiden (kanskje ikke lov?) for så å la henne sove resten av natten.

I år bor vi i nytt hus hvor det kommer til å være fantastisk utsikt over byen på nyttårsaften og vil gjerne prøve å holde henne våken/vekke henne så hun også får se.. Men vet ikke om hun fortsatt er "for liten"..

Anonymous poster hash: 23202...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da mi var 3,5 sov hun gjennom. Klarte ikke å vekke, så da ble det slik.

Skal prøve å ikke legge henne i år også se om hun klarer å holde seg våken til midnatt. Prøve å se om hun får seg en kvil midt på dagen (kjøre biltur da hun er en bilsover), det pleier å forskyve tidspunktet hun sovner på.



Anonymous poster hash: 03943...685
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags "sover" er ungen din da? Er hun avhengig av rutiner og sover mye og blir grinete om hun ikke får sove nok og til fast tid?

Eller sover til litt forskjellige tider og er som regel opplagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på ungen vil jeg tro. Min 4-åring har vært våken rundt rakett-tider hvert år, til og med som nyfødt :O når jeg tenker meg om. Jeg husker ikke helt hvordan det var, men jeg tror nok ikke at vi har holdt ham våken hele kvelden. Mener å huske at han har sovnet omtrent i vanlig tid og deretter våknet omtrent rundt midnatt. I år tenkte vi å bare dra å se på fellesfyrverkeriet som er før 18 om kvelden, og så får han legge seg eller være våken alt etter hvordan kvelden går.

Uansett så tror jeg ikke det er god ide å la et så lite barn være våken hele kvelden, barnet må jo bli forferdelig utslitt.



Anonymous poster hash: 3ab3f...796
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette året skal lillegutt på 3 få se rakettene, hvis han holder seg våken, men det gjør han nok :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og begge søstrene mine har fått lov til det i oppveksten ja :) Når vi var så små at vi ikke klarte å holde oss våkne skjøt pappa opp en rakett eller to etter middagen når det var blitt mørkt før vi skulle sove. Men fra vi ble ca. 4/5-6 fikk lov å være våkne helt til midnatt for å se alle. Det hendte vi tok oss en blund på sofaen i løpet av kvelden da mens vi ventet.

Husker nyttårsaften nesten var bedre enn julaften en stund, for da hadde jeg HELE den uendelig lange kvelden til å leke med alle de nye lekene, vi spiste pinnekjøtt på nyttårsaften også, og rakettene kl. 24 var selvsagt høydepunktet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lov til å se rakettene som liten. Foreldrene mine sørget for at jeg tok en høneblund på ettermiddagen og var veldig nøye på at etter rakettene så var det rett i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår blitt fem, så jeg tror nok vi kommer til å vekke ham rundt midnatt for å se på fyrverkeriet. Må jo få med seg moroa. :)



Anonymous poster hash: 5c7cc...5f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Det er så utrolig irriterende med folk som skyter opp raketter før midnatt! :sur:

Du kjenner ungen din best, og får selv avgjøre om det beste er å legge inn en høneblund på dagtid og holde henne våken, eller om det beste er å la henne sove og deretter vekke henne.

Men vær så snill - ingen raketter før midnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke glad i raketter før midnatt, men akkurat det er jo en tapt kamp. Her smeller det fra utpå dagen den 31. og langt utpå første nyttårsdag (antagelig de som sovnet fra nyttårsfesten kvelden før, hehe). Dessverre, for det hadde vært langt mer stas dersom det var mørkt og stille og så braket løs klokka tolv.

Jeg har vekket ungene fra de ble store nok til å ha glede av det og fram til de ble gamle nok til å holde seg våkne. Da har de lagt seg til omtrent vanlig tid, blitt vekket litt før midnatt, og lagt seg til å sove igjen etterpå. Et par av dem maste i flere år om å få være oppe helt til rakettene kom, men vedkommende hadde blitt så overtrøtt at det ikke ville blitt koselig. Det gjelder å se an barna, noen tåler tidlig å være våken en hel kveld mens andre trenger å sove, eller i alle fall en høneblund. Men rent generelt mener jeg at det er lov å ta seg noen friheter på slike spesielle dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rope: SLUTT MED Å SENDE OPP RAKETTER FØR MIDNATT, BARE FORDI UNGENE SKAL FÅ DEM MED SEG!!!

Vær så snill, greier de ikke å holde seg våkne til midnatt, så er de for små til å få med seg rakettene! Er du klar over hva fyrverkeri forårsaker for mange av oss med dyr?

Vi har både hester og hunder, og min nyttårsaften består i å bekymre livet av meg for om noen av hestene skal bli så redde at de løper på gjerdet/skader seg. De løper rundt som tullinger her ute, og er fra seg av angst! Hadde det enda vært konsentrert rundt midnatt, men nei, da, de første idiotene starter gjerne ved 16-17-tiden på ettermiddagen! Fra den første raketten smeller er de på vakt, og fortsetter å være i helspenn utover ettermiddagen og kvelden, til det hele tar av ved midnatt. Og det er jo ikke slutt med det heller. Neida, noen har gjerne noen rester liggende til dagen derpå. :sur: Og her vi bor er det ikke mange naboer heller, så det er egentlig ikke enorme mengder fyrverkeri, men det er jo like skremmende uansett! (Nei, vi kan ikke sette dem på boks, dekke til vinduene og sette på høy musikk i stallen, for her er det kun utegang, og ingen plass å lukke alle hestene inne.)

Hundene greier seg heldigvis bra, bare vi setter på litt høy musikk, og ellers oppfører oss som normalt inne sammen med dem, men jeg kjenner hunder som er nervevrak hele den dagen, og i dagene etter.

Tenk også på at det finnes skapninger ute i naturen som blir vanvittig redde for dette, ville dyr som kanskje løper til de sprenger seg! Fyrverkeri skulle vært forbudt å sende opp fra private, og kun til bruk på offentlig samlingssted kl 24 på nyttårsaften, langt unna skog og stall.



Anonymous poster hash: 014fc...d01
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hos oss holdt seg våken i fjor, da var hun nesten 5 år. Vi hadde sagt at hun kunne få være våken hvis hun holdt ut. Frem til det har hun lagt seg til normal tid og så enten sovet gjennom eller våknet når det har tatt av ute, og fått se på da. Yngste la seg til vanlig tid og våknet i fjor, da var hun halvannet. Tviler sterkt på at hun holder seg våken til midnatt i år, selv om hun nok gjerne vil forsøke å gjøre det samme som søsteren. ;)

Edit: Kan jo legge til at vi ikke sender opp fyrverkeri selv, vi klarer oss lenge med stjerneskudd. Men vi bor i Oslo, og det smeller fra det mørkner og til det lysner igjen, sånn mer eller mindre.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sov igjennom første nyttårsaften og så har vi vekket de andre årene frem til skolestart. Da har han fått være våken til tolv og lagt seg når det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på snart 4 som gleder seg til nyttårsrakettene og de skal han også få lov til å se på for første gang, men vi vekker han når det begynner å nærme seg. Jeg ser ingen grunn til å holde han våken helt til klokka 24.00 når den normale leggetiden hans er rundt 19.00 tiden. Det eneste vi oppnår da er en lang nyttårskveld sannsynligvis med mye surving av en overtrøtt unge og en lik påfølgende dag for han sover ikke nødvendigvis lengre morgenen etter. Ikke er jeg så sikker på at det er ønskelig heller for vi snakker om 6 timer med søvn som ungen må ta igjen og skal det skje på morgenen etter har vi det gående påfølgende kveld igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 åring - nei, hun får ikke se rakettene. Det er for mye bråk og smelling. Det er lov å sende opp fra kl 18

Anonymous poster hash: 66966...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, til alle dere som tror at man må holde ungene våkne til kl 00: neeeeeei, det er lov å sende opp fra 18

Anonymous poster hash: 66966...0e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å legge til vanlig tid for han er helt avhengig av faste rutiner. Er usikker på om vi skal vekke han i år fordi det er stor sannsynlighet for at han ikke kommer til å sovne igjen og et slikt rutinebrudd kan ta flere uker å få ordnet opp i så det blir ikke bare den ene natta vi får problemer. Tenker at han kan få stå opp om han våkner av alt bråket

Jeg vet han vil like å se rakettene, men å vekke han for at han skal få se vil bli mest for min egen del fordi jeg tror det vil være koselig for han å se. Kan jo ikke vite hva han egentlig føler om det.

Barnet er 4år gammelt, men har asd så han er ikke på samme utviklingsnivå som andre på samme alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får barna dine være opp til midnatt å se på rakettene på nyttårsaften? Og hvor gamle er de?

Vi har en datter på 3,5 år, og har i alle årene hittil sovet gjennom nyttårsaften. I fjor dro vi ut å skjøt opp noen raketter i 20-tiden (kanskje ikke lov?) for så å la henne sove resten av natten.

I år bor vi i nytt hus hvor det kommer til å være fantastisk utsikt over byen på nyttårsaften og vil gjerne prøve å holde henne våken/vekke henne så hun også får se.. Men vet ikke om hun fortsatt er "for liten"..

Anonymous poster hash: 23202...9af

Så alle redde dyr må holde ut i timesvis fordi skal please egne greier? Hurra, og godt nytt år.

Anonymous poster hash: d1cbb...7f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får komme opp og se hvis han våkner, men i fjor sov han gjennom alt. Kanskje til neste år når han er fire at han får være oppe hele kvelden. Får se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...