Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Jeg har et innlegg litt lenger opp på siden her fra 5. mars, der linker jeg til noen supre videoer der man lærer hunden å slippe og å la være å ta ting. (Jeg linker strengt tatt til en annen tråd der jeg posta videoene, men da finner du dem i alle fall!) Det funka kjempebra med vår hund, nå detter nesten ting ut av munnen hans når vi sier slipp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valpen vår har aldri hatt noe problem med at vi tar ting fra han som han holder på med, enten det er leker eller tyggebein. Noen ganger tar vi ting fra ham, holder det i et par sekunder, og roser før vi gir det tilbake, eller bytter det ut med noe annet. Vi jobber med at han skal slippe ting på kommando, men nå slipper han det aller mest så lenge vi ber om oppmerksomhet eller lokker med noe annet.

Jeg bare lurer på om det er en lur måte å gjøre det på for å unngå at han skal utvikle besettelsesaggresjon. Vi tar aldri ting fra ham uten å gi noe tilbake, og vi tvinger aldri ting fra ham (det har aldri vært nødvendig). Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på det :)

Bytteleken er super, slik dere har gjort nå. Gi ham f.eks en leke eller et bein som han synes er ok. Vis ham deretter en leke/bein som dere vet han liker enda bedre - når han slipper det han har, ta det fra ham og gi ham det som er enda bedre.

Ellers er det generelt viktig at hunder får ha i fred det de har. La ham spise i fred, f.eks, og ikke være oppe i ham mer enn nødvendig når han ligger og gnage. Poenget er å lære ham at han aldri trenger å forsvare noe fordi han får han det han liker i fred - samt at de gangene han må slippe noe, så får han noe enda bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere :)

Enkelte ting får han ha helt i fred, som mat, godbiter og de aller beste tyggebeina (de tar vi vekk når han mister interessen, som regel når han blir trøtt). Vi skal jobbe litt mer bevvist på det fremover, også skal vi se de videoene som ble nevnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han begynner jo å kreve mer etter som han blir eldre. :) Ordentlige spor og søksarbeid er kjempeflott aktiviteter som de fleste hunder elsker og som kan varieres i det uendelige hvordan man gjør dem. Spør gjerne om du vil ha noen tips om innlæring. :)

Jeg ville i hvert fall ignorert ham når han holder på sånn. Ingen oppmerksomhet når han sutrer. Hvis han av seg selv legger seg ned igjen, så ville jeg ventet til han har ligget i ro og vært stille i minst fem sekunder - og SÅ ville jeg funnet på noe gøy med ham. Hensikten er å lære ham over tid at sutring fører ikke til noe, og det som er gøy skjer når han er i ro.

Ja, det hadde egentlig vært kjempekjekt om du hadde noen tips angående det :) Han syns det er utrolig gøy å jobbe med nesen, så om vi kunne videreutvikle det mer hadde det vært supert.

Haha, vi prøver å ignorere han, men han gjør det veldig vanskelig :P Kommer og legger bamsen sin oppå oss om vi prøver å ignorere, eller så begynner han å leke med føttene våre. Og vi går egentlig fem på, for vi syns han er litt morsom når han gjør det. Så ja. Han er god til å manipulere oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, hunder lærer fort hva som funker. Det er jo nettopp den egenskapen som gjør at vi kan lære dem så mye. :) Så hvis dere er inkonsekvente med å gi ham oppmerksomhet på dette, så vil det bare gjøre problemet mye vanskeligere å bli kvitt. Men det er du nok klar over. ;)

Søksøvelser. Jeg har trent min til å finne en mynt med min lukt på. Finn f.eks et kronestykke og klem og hold mynten i hånda en god stund slik at du får preget den med din lukt. Start med å legge mynten på gulvet foran hunden. Antagelig vil hunden av ren nysgjerrighet snuse på den - si med en gang et kort "bra!" (eller klikk om du bruker klikker) og belønn med godbit. Gjenta dette så ofte som du må til hunden forstår at det handler om å være borti mynten med snuten.

Når hunden forstår det, så begynner du å flytte på mynten. Først lett og synlig på gulvet mens hunden ser på, bare slik at han blir vant med ideen om at mynten flytter på seg. Nå kan du legge på en kommando (f.eks "søk" eller "mynt" eller noe annet). Gjenta dette ofte nok til at hunden skjønner den skal av seg selv oppsøke hunden og markere med snuten på mynten. Belønn selvsagt med "bra!" og godbit hver gang.

Nå kan du begynne å gjemme mynten litt uten at hunden ser det. Gjør det enkelt i første omgang - rett ved et bordbein eller i et hjørne bare noen meter fra hunden. Si kommandoordet og belønn med "bra!" og godbit (evt leke).

Herfra kan du nå gjemme den gradvis vanskeligere, og du kan ta mynten med deg ut og gjemme den på en benk, i et steingjerde osv. Jeg har gjort mye gøy med min hund, her er en video hvor jeg har gjemt mynten under grus (slik at han ikke skal finne den ved hjelp av synet).

Kan også skrive om spor, men kan ta det i annet innlegg, dette ble nok litt langt. :)

Endret av Tabris
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-

Veldig hjelpsomt med slike innlegg, og kjempegøy å se hunden din i aksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig hjelpsomt med slike innlegg, og kjempegøy å se hunden din i aksjon!

Takk! Kjekt å høre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår begynner å få mye mer selvtillit, og det er så gøy å se! Før turte han ikke å hilse på andre hunder i det hele tatt, men nå tar han initiativ til det og virker veldig trygg på seg selv. Hunden til kjærestens foreldre har blitt fast lekekamerat et par ganger i uken, og det er tydelig at han lærer mye av at de er sammen. Vurderer å bli mer aktiv i hundemiljøet her i byen, sånn at han kan få flere hunder han kan være med uten bånd og over litt lengre tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, jeg er bare så glad i valpen vår! Han er skikkelig matmotivert, så det er så lett å trene ham. Nå klarer vi nesten å passere andre uten at han reagerer. Han har fortsatt skikkelig lyst til å hilse på absolutt alle han ser, men hvis vi distraherer med en kommando og godbit før de kommer for nærme så er han helt rolig og sitter pent. Blir så stolt av lille tassen min :rodmer:

I dag har vi heller ikke hatt noen uhell inne! Det var like før litt tidligere, men han ga tegn til at han måtte bæsje tidlig nok til at vi fikk tatt ham ut :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, i dag mestret han sitt første triks: gi labb!! Nå kan han det, sitt, ligg, bli (ikke 100% enda, men nærmer seg), og ikke spis ting uten tillatelse (mestrer innendørs med lav og medium verdi godbiter). Vi har ikke trent så mye som jeg så for meg at vi skulle, men jeg er superstolt. Kommer til å trene mer fremover, er jo så gøy når han får det til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, så kjekt! Det er så gøy og motiverende når poletten faller og de forstår hva vi vil. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, så kjekt! Det er så gøy og motiverende når poletten faller og de forstår hva vi vil. :laugh:

Det er kjempegøy, og det ser jeg at han synes også! Han prøver jo så hardt å tilfredstille, lille tassen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye energi han har i dag. To turer på 20 min hver (mange stopp, så vi får ikke gått så lagt) hvor han har møtt flere mennesker og andre hunder, en time med leking og en time med intens tygging på tyggebein... Vanligvis skal det mye mindre til før han sovner. Skulle gjerne øvd litt på kommandoer, men samboer er syk og sover, jeg vil ikke vekke ham. Kom igjen, lille valpen, jeg er sliten og vil slappe av snart....

edit: Han sovnet med en gang jeg postet dette :fnise: Nå ligger han på fanget mitt med hodet hengende ned på gulvet. Kan umulig være spesielt godt...

Endret av Kragebein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok ikke lang tid før det var på'n igjen... :laugh:

Vi har hatt et par uhell inne i dag, mye fordi han har vært våken i litt lengre perioder enn normalt. Han har tidligere nesten kun måttet tisse like etter han våknet fra en lur, så det er da vi har blitt vant til å ta han ut. Nå nettopp sa han derimot ifra at han måtte ut, for første gang (utenom når han har vært oppe i sofaen eller sengen, da sier han alltid ifra)! Vi har en liten krakk ute i gangen som vi setter han opp på mens vi kler på oss, for han tisser aldri på møbler. I stad gikk han og satt seg rett foran den og begynte å pipe, og da vi gikk ut løp han bort til det faste tissehjørnet sitt og tisset mye :) Det hadde vært såå deilig om det å si ifra ble en fast greie... Han fikk et par ekstra godbiter for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren som jeg hater å klippe neglene hans :( Han er ganske rolig når vi gjør det, og han får masse godbiter underveis, men jeg får en stor, nervøs klump i magen hver gang jeg klipper, er så sykt redd for at det skal gjøre vondt og at han skal begynne å hyle. Noen ganger drar han foten til seg akkurat i det jeg klipper, og da gjør det naturligvis litt vondt. Håper det blir lettere etter hvert, er like nervøs nå som første gangen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å si, men prøv å ikke vær nervøs når du gjør det. Virk trygg og sikker for valpen. Og vær sikker på at du har en skarp klotang slik at du ikke klemmer kloen selv om du klipper riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og når du en dag (sannsynligvis, dessverre) klipper feil, vær rask til å gi godbit og skryt masse, sånn at valpen husker godbit og ros, ikke at det var vondt og at du ble superstressa av det. Da forbinder han lett ditt stress med klipping. Virker som du har følelsene under kontroll foreløpig, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blomst:

Prøver å holde meg så rolig som mulig, og ber samboer ta over om det blir vanskelig.

Han har fått en skikkelig god venn i nabolaget her, en ett år gammel Malteser-blanding. De møtes på tur nesten hver dag, og vi ser tydelig forskjell på hvordan de hilser og leker nå fremfor de første 3-4 gangene. Han synes det er kjempegøy, og blir skikkelig trist når vi må gå. Det er så gøy å se at de løper rundt på gresset og koser seg skikkelig :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter å bruke denne tråden som valpedagbok, jeg :laugh:

Han er så utrolig glad i og flink med mennesker! I dag møtte vi 3 barnefamilier på tur, ett av barna var ganske sjenert og ett av de var på grensen til å være litt hardhendt. Hun sjenerte fikk gi han en godbit, noe hun syntes var utrolig stas, og han var kjempesnill med alle sammen. Han har så godt som sluttet helt å bite (kun når det klør ekstra i tennene, vi merker forskjell på klø-biting og bite-biting), og han prøver aldri å bite fremmede. Vi passer godt på likevel, og spesielt når det er snakk om barn, men det er deilig at han er så flink. Han er så liten og søt at nesten alle stopper opp for å hilse og spørre masse, noe han blir overlykkelig for hver gang :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynner å bli mer selvstendig nå, og det er så deilig! I går kveld lekte han med seg selv i en time mens vi satt i et annet rom, vi sjekket bare på ham hvert 5. minutt. Så kom han inn til oss og begynte å pipe for å si ifra at han måtte tisse :)

Vi har et ganske stort vindu i stuen som han elsker å kikke ut fra, men han har så lyst til å hilse på alle som går forbi at han bjeffer på de. Vi jobber en god del med at han skal slutte med det, han får godbiter med tilfeldig mellomrom når han sitter/ligger i ro, og rett før han begynner å bjeffe (ser det tydelig på kroppsspråket) så distraherer vi med en høy lyd eller en kommando, så får han godbit når han roer seg ned. Allerede merker vi stor forskjell, i dag satt han i ro i en halvtime uten å bjeffe, og la seg til og med ned for å sove! Han pleier aldri å sove med mindre en av oss sitter rett ved siden av, nå ligger han og sover på gulvet to meter unna meg, så dette er et stort steg for ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...