Gå til innhold

Huseier har slanger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest sophia21

What? Sick! Jeg synes også slanger er fascinerende dyr, og det er veldig synd om den blir avlivet. Men altså, han har ikke advart deg, og du støtte tilfeldigvis på slangen bak vaskemaskinen...kan tenke meg du skvatt litt.

Dette er utrolig egoistisk og lite gjennomtenkt av huseieren. Han bryr seg tydeligvis ikke om slangen, syns vel bare det er tøft å ha. Det der er ikke akkurat normale levekår for en slange, og han vet tydeligvis ikke hvordan han skal ta vare på den. Det er en grunn til at det ikke er lovlig, vi kan ikke risikere at folk hamstrer med seg en haug slanger når de er utenlands. Det kan ha mange konsekvenser. Han skulle jammen meg ha brukt hodet sitt før han skaffet den slangen. En annen grunn til at jeg generelt har lite til overs for slangeeiere er at flere av de adopterer kattunger eller stjeler andres katter i nærområdet for å ha levende mat til slangen! :sjokkert: Jævla snørrunger! :kjefte: (Dette var bla. tilfelle et sted i Trøndelag for noen år siden)

Dette skjer fordi slanger ikke har noe i norsk fauna, eller norske hus for den saks skyld, å gjøre. Jeg mener du skal melde fra. Det kan jo være akvariet vil ta den inn, de har forskjellige typer slanger.

Jeg skjønner det kan være kjipt å bo hos noen du har meldt fra om...men det skal jo heller ikke være sånn at folk kan true eller skremme seg til å bli hevet over loven. Du får evt. flytte. Tenk på alle søvnløse netter samboeren din vil ha!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om Akvariet i Bergen har tatt over slanger, er de ikke noen myndighet på ulovlig dyrehold i Norge, og det er derfor Mattilsynet eller Politiet som må kontakte dem (eller reptilparken?) for vurdering av om de kan overta slangene. Det er Mattilsynet som er myndighet for dyrehold, og som i så fall må kontaktes.

Selv må jeg innrømme at jeg heller ville flyttet enn å ringe dit. Trolig fordi jeg har fordommer mot folk som på død og liv vil ha dyr som er ulovlige i Norge, og som attpåtil viser tegn til å ikke ha et helt forsvarlig dyrehold.



Anonymous poster hash: 1a1ba...945
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Selv om Akvariet i Bergen har tatt over slanger, er de ikke noen myndighet på ulovlig dyrehold i Norge, og det er derfor Mattilsynet eller Politiet som må kontakte dem (eller reptilparken?) for vurdering av om de kan overta slangene. Det er Mattilsynet som er myndighet for dyrehold, og som i så fall må kontaktes.

Selv må jeg innrømme at jeg heller ville flyttet enn å ringe dit. Trolig fordi jeg har fordommer mot folk som på død og liv vil ha dyr som er ulovlige i Norge, og som attpåtil viser tegn til å ikke ha et helt forsvarlig dyrehold.

Anonymous poster hash: 1a1ba...945

Vet ikke om det var mitt innlegg du svarte til, men å melde i fra, og at kanskje akvariet kan ta den inn, var to uavhengige setninger. TS vet sikkert at det er mattilsynet som skal meldes fra til, evt politi som om ikke annet alltid vil peke en i riktig retning. I slike tilfeller vet jeg de ofte må samarbeide uansett. Problemet er vel at TS ikke vet hva hun skal.

Men nettopp pga. det jeg skrev og det du skriver over her så synes jeg det mest ansvarsfulle av TS er å melde fra om dette, enten før eller etter eventuell flytting, bare det meldes fra om. Er jo litt kjipt om neste leietaker blir drept av slangen.

Men TS, du vet bedre enn oss hvilken type dette er. Er det en stabil fyr kunne du evt. gitt han en tidsfrist på å ordne opp i dette selv, altså selv ta kontakt med rett institusjon ang. slangen. Det burde være det beste for han og. Men skjønner at det kanskje er et drømmescenarie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det var mitt innlegg du svarte til, men å melde i fra, og at kanskje akvariet kan ta den inn, var to uavhengige setninger.

Det var egentlig AB #2 og AB #8 jeg siktet til, for deres råd var mer eksplisitte på at Akvariet var rette adressat.

Egentlig tror jeg at du og jeg er ganske enige. Selv om jeg sier at jeg heller ville flyttet enn å melde fra, så tenker jeg at jeg gjerne kunne meldt fra etter flytting, slik at jeg var trygg for både huseier og slanger.

Anonymous poster hash: 1a1ba...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvelerslange er som regel over to meter før den greier å klemme livet av et voksent menneske.

Melder du fra til Mattilsynet kan du ikke regne med et godt forhold til husverten videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krevd å få flytte sporenstraks, og slippe all oppsigelsestid når jeg fant ny bolig. Enten det eller melde inn til Mattilsynet så de henter slangene. Da får han bestemme hva han vil.

Jeg hadde aldri klart å bo i et hus der eier hadde slanger.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huseier bryter norsk lov, så jeg hadde meldt dette til mattilsynet. Ut over det virker det ikke som om du elsker slanger, så hadde nok funnet meg et nytt bosted. Du kan jo aldri være 100% sikker på at du ikke vil se denne slangen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

En kvelerslange er som regel over to meter før den greier å klemme livet av et voksent menneske.

Melder du fra til Mattilsynet kan du ikke regne med et godt forhold til husverten videre!

Jeg har uthevet det som er mest vesentlig - ganske mange av oss har barn eller små husdyr, og vil helst beholde disse i live.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Jeg hadde krevd å få flytte sporenstraks, og slippe all oppsigelsestid når jeg fant ny bolig. Enten det eller melde inn til Mattilsynet så de henter slangene. Da får han bestemme hva han vil.

Jeg hadde aldri klart å bo i et hus der eier hadde slanger.

Dette ville jeg også gjort. Synes det var veldig dårlig gjort ovenfor deg (ts) og samboeren din at huseier ikke opplyste om dette før dere flyttet inn.

Huseier bryter norsk lov, så jeg hadde meldt dette til mattilsynet. Ut over det virker det ikke som om du elsker slanger, så hadde nok funnet meg et nytt bosted. Du kan jo aldri være 100% sikker på at du ikke vil se denne slangen igjen.

Godt poeng. Jeg hadde aldri klart å bo der med tanken på at slangen kunne rømt igjen. Det finnes jo egentlig ingen garanti for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uthevet det som er mest vesentlig - ganske mange av oss har barn eller små husdyr, og vil helst beholde disse i live.

Slanger er ikke lystmordere som kaster seg over alt med puls og pust bare for gøy. De jakter når de er sultne. Det kan gå uker eller måneder mellom hver gang de spiser.

Og slangeeiere mater ikke dyrene sine med katter etc-det er stor fare for at maten skader slangen. De forer med dyr som er kjøpt frossen hos dyrebutikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Slanger er ikke lystmordere som kaster seg over alt med puls og pust bare for gøy. De jakter når de er sultne. Det kan gå uker eller måneder mellom hver gang de spiser.

Og slangeeiere mater ikke dyrene sine med katter etc-det er stor fare for at maten skader slangen. De forer med dyr som er kjøpt frossen hos dyrebutikken.

Jeg er klar over det. De angriper også når de føler seg truet, som mange dyr gjør på ukjente steder. Jeg hadde ikke vært villig til å ta en slik sjanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slangeeiere mater ikke dyrene sine med katter etc-det er stor fare for at maten skader slangen. De forer med dyr som er kjøpt frossen hos dyrebutikken.

Vel ... det tror jeg ikke noe på. I det fri spiser jo slangene levende dyr, og jeg tviler på at en katt er noe større problem enn en kanin. Ta en titt på denne:

http://www.dyrevern.no/andre_dyr/familiedyr/dyr_blir_slangemat

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du melder ifra så flytt i det minste ut først. Dyret kommer til å bli avliva og eieren kan få bot, du kommer neppe til å bli særlig populær! Men hva har du å vinne på å melde ifra egentlig? Si heller til huseier at han må sørge for å passe på dyra sine og tru med å anmelde hvis det skulle gjenta seg, da skjerper han seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som advarer mot at TS vil få et dårlig forhold til huseier dersom hun anmelder - det burde jo huseier ha tenkt på da han unnlot å si ifra om at det var en slange løs i huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som advarer mot at TS vil få et dårlig forhold til huseier dersom hun anmelder - det burde jo huseier ha tenkt på da han unnlot å si ifra om at det var en slange løs i huset.

He? Det dårlige forholdet blir jo TS sitt problem og det blir henne det går ut over - ikke huseier.

Anonymous poster hash: bdbc3...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He? Det dårlige forholdet blir jo TS sitt problem og det blir henne det går ut over - ikke huseier.

Anonymous poster hash: bdbc3...f48

Et dårlig forhold vil jo påvirke begge parter, leietaker har veldig mange rettigheter.

Det er huseier som har brutt loven ved å ha slangen, ville dere latt være å anmelde andre lovbrudd - f.eks oppbevaring av narkotika eller partnervold for å slippe dårlig stemning?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om å legalisere slanger og reptiler, men legalisering partnervold og oppbevaring av narkotika har vel neppe vært tatt opp på stortinget og i departementene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...