Gå til innhold

Huseier har slanger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det ikke lov å søke om å få ha reptiler hvis man er allergisk mot pelsdyr? Eller gjelder det bare skilpadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern hale og hode, Kutt opp i fine filer og stek på middels høy varme til kjøttet er gjennomstekt, server med ris og en eksotisk saus.


Nå kan du invitere huseier på en bedre "kylling" middag.



fortell han om planen din og jeg skal love at du slipper og møte på den igjenn. har selv hatt venner som har drevet og sluppet den ut når dem har gjester og dem forsto at jeg faktisk var dønn ærlig om at neste gang så ender den opp som middag. så den ikke ute av buret siden.




"For en stund siden hørte jeg en historie om en jente som hadde en slange som kjæledyr/husdyr. Denne slangen hadde hun i senga ilag med seg om natta. Etter en stund så våkner jenta på natta, og ser at slangen ligger utstrekt langs henne. Dette gjentar seg med jevne mellomrom i årene som kommer.
Jenta går på en dyrepleierskole i danmark, og bestemmer seg for å spørre lærerene om oppførselen til slangen, og finner ut at det slangen faktisk gjorde når den lå langs henne, var å måle om den va blitt stor nok til at den kunne spise henne.Hun kvittet seg med slangen etter å fått vite dette."

vet ikke om dette er en vandrehistorie men den har et godt poeng i seg..



Anonymous poster hash: bd6c4...324
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å ha slanger i Norge? Jeg skvatt noe sinnsykt da jeg skulle vaske klær på vaskerommet, der lå det en diger pytonslange (viste det seg å være) rett bak vaskemaskinen. Så den da jeg skulle slå på vannet.. Sa ifra til huseier og det viste seg at det er hans, som har kommet seg løs!! Er det lov? Visste ikke at han hadde slanger, samboeren min er livredd slanger og jeg har ikke sagt noe om det.. Tror det er best jeg ikke sier noe. Men har vi noen rettigheter??

Anonymous poster hash: 236ad...5ba

Hold av reptiler er i utgangspunktet forbudt, noen få tilfeller har dispansjon - spesielt de som hadde dyr før forbudet ble innført. Pytonslanger som den du nevnte er ikke farlig for mennesker og et bitt kan sammenlignes med å bli bitt av en voksen katt.

Om du skulle varsle myndighetene vil alle dyrene bli konfiskert og drept. Vanlige slanger som dette er ikke interessante for dyreparker da det kryr av dem og publikum ikke finner dem interessante. Det anslås at det finnes mellom 150 000 og 250 000 reptiler i norske hjem idag. Dette da NOrge er det eneste landet i tillegg til Island som har noe som helst forbud og regulering på denne måten av reptilhold.

Det har i lang tid vært snakk om å fjerne dette forbudet. Vetrinærforeningen og norsk herptilforening har i samarbeid med landbruksdepartementet utarbeidet retningslinjer for dette. Problemet har kun vært at endel politikere synes slanger og reptiler er "ekle" og derfor ikke sett at de kan vinne stemmer ved å fjerne forbudet. Problemet er da først og fremst at eiere ikke tør å bruke veterinærer om dyrene blir syke - samt at tusenvis av friske flotte dyr blir avlivet (noe stadig flere veterinærer nekter å gjøre).

Hvis du varsler og dyrene blir drept vil det være en viss sannsynilighet for at husværten vet dere sa ifra og kan bli svært sint. Alternativet til å ikke si noe ellers er kanskje å ta det opp og si ifra at om de slipper løs slik igjen vil det bli varslet ifra. De fleste reptil-eiere vet hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer fordi slanger ikke har noe i norsk fauna

Ingen norske kjæledyr har noe å gjøre i norsk fauna. Eller trodde du dverghamster, gullfisk, undulat, pappegøye, hund og katt ville overlevd og trivdes utendørs året gjennom uten menneskelig hjelp med mat og lignende?

Anonymous poster hash: 02298...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel ... det tror jeg ikke noe på. I det fri spiser jo slangene levende dyr, og jeg tviler på at en katt er noe større problem enn en kanin. Ta en titt på denne:

http://www.dyrevern.no/andre_dyr/familiedyr/dyr_blir_slangemat

Det du sprer her er anti-vitenskapelig vrøvl og idioti. En slange ville blitt kraftig skadet og i verste fall blitt drept av et slikt måltid. Dette er basert på urbane myter hvor drittsekker som misshandler katter og naboer som er lei av at kattene i nabolaget pisser i hagen deres, har drept dem og kvittet seg med dem. Da har slike historier gjerne dukket opp i nabolaget. Så slipper folk å forholde seg til at det finnes dyremisshandlere blant deres nærmeste.

Slanger fores med frossne musunger og rotteunger først og fremst. Kanskje et egg i ny og ne.

Ta deg en tur i reptilparken neste gang du er i Oslo og få litt voksenopplæring. Det ser ut til at du trenger det. Jeg ville også blitt litt mer kildekritisk om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Fjern hale og hode, Kutt opp i fine filer og stek på middels høy varme til kjøttet er gjennomstekt, server med ris og en eksotisk saus.

Nå kan du invitere huseier på en bedre "kylling" middag.

fortell han om planen din og jeg skal love at du slipper og møte på den igjenn. har selv hatt venner som har drevet og sluppet den ut når dem har gjester og dem forsto at jeg faktisk var dønn ærlig om at neste gang så ender den opp som middag. så den ikke ute av buret siden.

"For en stund siden hørte jeg en historie om en jente som hadde en slange som kjæledyr/husdyr. Denne slangen hadde hun i senga ilag med seg om natta. Etter en stund så våkner jenta på natta, og ser at slangen ligger utstrekt langs henne. Dette gjentar seg med jevne mellomrom i årene som kommer.

Jenta går på en dyrepleierskole i danmark, og bestemmer seg for å spørre lærerene om oppførselen til slangen, og finner ut at det slangen faktisk gjorde når den lå langs henne, var å måle om den va blitt stor nok til at den kunne spise henne.Hun kvittet seg med slangen etter å fått vite dette."

vet ikke om dette er en vandrehistorie men den har et godt poeng i seg..

Anonymous poster hash: bd6c4...324

Det er en vandrehistorie, og den poengterer vel best at folk flest ikke har peiling på reptiloppførsel (http://snopes.com/critters/snakes/measured.asp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Ingen norske kjæledyr har noe å gjøre i norsk fauna. Eller trodde du dverghamster, gullfisk, undulat, pappegøye, hund og katt ville overlevd og trivdes utendørs året gjennom uten menneskelig hjelp med mat og lignende?

Anonymous poster hash: 02298...e9f

Poenget her, kjære deg, er at det er normalt å gå til dyrlege med dyr som hund og katt, og det fins egne butikker med alskens utstyr og mat for de. Slanger er ikke lov å ha med inn i Norge, følgelig gjøres alt i skjul, og ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Det har vært mye snakk om å legalisere slanger og reptiler, men legalisering partnervold og oppbevaring av narkotika har vel neppe vært tatt opp på stortinget og i departementene...

Jeg håper virkelig dette kun er snakk, og ikke gjennomføring og fastslåing av noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt i fra med en gang, også flyttet fort som faen!

Om slangen hadde blitt avlivet så hadde det vært et pluss. De er ulovlige her i Norge og når eieren ikke klarer å passe på den så kan de heller ikke ha den! Om en hund stikker av så kan den skytes, det samme med slangen.



Anonymous poster hash: f32d0...12c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg er så redd for reptiler at jeg nå sitter med bena på bordet etter å ha lest gjennom denne tråden. Jeg hadde flyttet så fort som praktisk mulig, og sannsynligvis funnet et annet sted å sove frem til jeg fant ny leilighet. Så hadde jeg ringt Mattilsynet og fortalt hva jeg hadde opplevd.

Edit: Så hadde jeg sannsynligvis oppsøkt psykolog for å få bukt med traumene :fnise:

Endret av Carali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så redd for reptiler at jeg nå sitter med bena på bordet etter å ha lest gjennom denne tråden. Jeg hadde flyttet så fort som praktisk mulig, og sannsynligvis funnet et annet sted å sove frem til jeg fant ny leilighet. Så hadde jeg ringt Mattilsynet og fortalt hva jeg hadde opplevd.

Edit: Så hadde jeg sannsynligvis oppsøkt psykolog for å få bukt med traumene :fnise:

Haha, denne tråden har gjort at jeg sliter litt med å sove i min høyblokk.. Ser for meg slange som kommer ut toalettet, fordi tydeligvis er ulovlige slanger vanlig.... irh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haaploes

Haha, denne tråden har gjort at jeg sliter litt med å sove i min høyblokk.. Ser for meg slange som kommer ut toalettet, fordi tydeligvis er ulovlige slanger vanlig.... irh

Jeg kom til å tenke på at det har raslet spesielt rart i rørene på blokken vi bor i i det siste. Æh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på at det har raslet spesielt rart i rørene på blokken vi bor i i det siste. Æh...

Haha, nå må du gi deg! :fnise: Får aldri sove i natt hvis jeg skal tenke på det, i tillegg til doskrekken :grine:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica-Oslo

Æsj, jeg hadde fått hjertestans tror jeg... mitt verste mareritt er orm.. aner ikke om jeg hadde overlevd en SLANGE?

Godt det var du og ikke samboeren som fant slangen i utgangspunktet - jeg ville nok flyttet rimelig kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget her, kjære deg, er at det er normalt å gå til dyrlege med dyr som hund og katt, og det fins egne butikker med alskens utstyr og mat for de. Slanger er ikke lov å ha med inn i Norge, følgelig gjøres alt i skjul, og ulovlig.

"kjære deg" ? :) virkelig? Skal du bevege deg ned på hersketeknikker brukt av fjortenåringer?

Nei, poenget til den jeg svarte var å forsøke og stoppe argumenter med usakligheter.

Ditt eget argument er forsåvidt like irrasjonelt.

Til din informasjon er det ca en kvart million reptiler i norske hjem og en trenger overhodet ikke smugle dyr inn i landet. Det er et blomstrende avlsmiljø og massevis av dyr som omsettes via egne fora for de som er interessert. Hvorfor? Fordi Norge har et forbud basert på ugyldig grunnlag (hvis det juridiske grunnlaget skulle være opprettholt ville alt kjæledyrhold vært forbudt) og folk respekterer derfor ikke forbudet. Homofile brøt også forbudene før 1972 av samme årssak. Bare fordi noe er forbudt er det ikke slik at det er moralsk riktig å forby det.

Jeg tror også du bør ta deg en tur i dyrebutikker. De fleste har frysere med mus og rotter, plenty med terrarium, sand, sirisser, melormer, kakkerlakker, zofobas, huler, spiseskåler osv. Det er nettopp dette som er årsaken til at de har beregnet at det finnes et par hundre tusen reptiler i norske hjem.

Anonymous poster hash: 02298...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

"kjære deg" ? :) virkelig? Skal du bevege deg ned på hersketeknikker brukt av fjortenåringer?

Nei, poenget til den jeg svarte var å forsøke og stoppe argumenter med usakligheter.

Ditt eget argument er forsåvidt like irrasjonelt.

Til din informasjon er det ca en kvart million reptiler i norske hjem og en trenger overhodet ikke smugle dyr inn i landet. Det er et blomstrende avlsmiljø og massevis av dyr som omsettes via egne fora for de som er interessert. Hvorfor? Fordi Norge har et forbud basert på ugyldig grunnlag (hvis det juridiske grunnlaget skulle være opprettholt ville alt kjæledyrhold vært forbudt) og folk respekterer derfor ikke forbudet. Homofile brøt også forbudene før 1972 av samme årssak. Bare fordi noe er forbudt er det ikke slik at det er moralsk riktig å forby det.

Jeg tror også du bør ta deg en tur i dyrebutikker. De fleste har frysere med mus og rotter, plenty med terrarium, sand, sirisser, melormer, kakkerlakker, zofobas, huler, spiseskåler osv. Det er nettopp dette som er årsaken til at de har beregnet at det finnes et par hundre tusen reptiler i norske hjem.

Anonymous poster hash: 02298...e9f

Så nå skal du drive med personangrep og hetsing som AB? KG i et nøtteskall. Dette gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så redd for reptiler at jeg nå sitter med bena på bordet etter å ha lest gjennom denne tråden. Jeg hadde flyttet så fort som praktisk mulig, og sannsynligvis funnet et annet sted å sove frem til jeg fant ny leilighet. Så hadde jeg ringt Mattilsynet og fortalt hva jeg hadde opplevd.

Edit: Så hadde jeg sannsynligvis oppsøkt psykolog for å få bukt med traumene :fnise:

Jeg kommer nok til å ha mareritt inatt, hvis jeg i det hele tatt sovner!

Og attpåtil så leser jeg at det finnes en kvart million slike dyr her i norge!!!

Herregud, kommer vel aldri til å gå på besøk til noen jeg ikke kjenner ekstremt godt lengre :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest faktisk den slangen fortjener å bli avlivet. Huseieren burde ha opplyst om slangen da han fikk den/før hun flyttet inn. Folk har seriøse fobier mot slanger, og jeg liker ikke de heller. Hadde jeg møtt på en i det jeg bøyde meg ned bak vaskemaskinen, så tror jeg hadde fått mareritt i flere uker etterpå.

Når den i tillegg klarer å rømme og huseier ikke sier noe, synest jeg det sier mye om huseieren.

Grøss....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...