Gå til innhold

Økonomien har gått til helvete, nå tvangsselges leiligheten. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg forstår at det er en fortvilende situasjon, samtidig er denne tråden et eksempel og en advarsel til andre som tror det alltid er billigere å kjøpe selv fremfor å leie.

Når dere bevisst har latt være å betale fellesutgifter, så sier det seg selv at borettslaget må ta rettslige skritt for å inndrive gjelden. Det går utover borettslagets økonomi at dere ikke gjør opp for dere. Før dette har gått så langt som tvangssalg har dere fått både purring og begjæring om tvangstrekk av inntekt, først når det er ignorert kommer tvangssalg inn i bildet. (sannsynligvis fremskyndet pga lav inntekt). Den eneste måten dere kan forhindre tvangssalg på er å betale gjelden til borettslaget, og det kan du ikke forevente at nav eller andre offentlige etater skal dekke inn. Dere bør sjekke mulighetene for å øke gjelden på leiligheten med 60 000 og bruke disse pengene til å betale borettslaget. Ellers må dere belage dere på at leiligheten blir solgt. Utrolig kjipt, men sånn går det når man ignorerer sine økonomiske forpliktelser. Tvangssalg er styrete for den som kjøper og kan derfor ta litt tid, samtidig kan folk gjøre ett kupp fordi leiligheten deres kan går for mye mindre enn den er verdt, og dere kan dermed bli sittende med et lån som må betales på noe dere ikke har. Ser andre sier dette skal gå så greit så, men det eneste som kan redde dere er å fikse 60 000 til borettslaget før leiligheten blir solgt.

Jeg tviler ikke på at dere lever stramt, men å ha tre katter og bruke 1000 kr mnd på dem når man nesten bor på gaten er ikke forsvarlig. Selv om du blir irritert når det er nevnt tidligere så må du kutte kostnadene til husdyrhold, enten med å gi vekk/omplassere alle kattene, eller i alle fall to av dem. Som du selv sier så er det vanskelig å finne noen som vil leie ut til folk med husdyr, når du også har betalingsanmerkninger er det nesten umulig. Du sier også at dere har andre inkassoregninger og ubetalte regninger (som kommer til å bli inkasso før eller siden), så selv om det smerter så må du sette betalingsevne før katter om økonomien skal bli bedre.



Anonymous poster hash: d82e5...278
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor store disse utgiftspostene er da. Er forskjell på 200 kr i måneden i kattemat og hest på stall til 2500 kr.

Det er ikke hovedsakelig de månedlige utgiftene mht mat og utstyr jeg tenker på, men også indirekte kostnader. Bolig er koster mer dersom man skal ha dyr, det må man også ta med i betraktningen.

Å leie er helt håpløst; det er ingenting vi har råd til som tillater dyrehold.

Anonymous poster hash: 01d73...686

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hovedsakelig de månedlige utgiftene mht mat og utstyr jeg tenker på, men også indirekte kostnader. Bolig er koster mer dersom man skal ha dyr, det må man også ta med i betraktningen.

Anonymous poster hash: 01d73...686

Jo, men i dette tilfellet er det viktig å slukke brann. Syns det blir feil å ha fokus på å kvitte seg med kattene akkurat nå, og det er småpenger i det store bildet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har gått så langt at de har begjært boligen tvangssolgt så betyr det at dere har ignorert denne situasjonen lenge og jeg tror ikke borettslaget vil trekke begjæringen tilbake med mindre dere kan betale det dere skylder inne fristen.

Når deler av dette kravet er så mye som to år gammelt så har dere fått mange brev, purringer og henvendelser av forskjellige slag og sikkert hatt utallige muligheter både for dialog og nedbetaling.

Det viser liten vilje til å ordne opp hvis dere har oversett alle disse henvendelsene frem til nå og da tror jeg løpet er kjørt for dere.

Anonymous poster hash: b76c0...c20

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg forstår at det er en fortvilende situasjon, samtidig er denne tråden et eksempel og en advarsel til andre som tror det alltid er billigere å kjøpe selv fremfor å leie.

Når dere bevisst har latt være å betale fellesutgifter, så sier det seg selv at borettslaget må ta rettslige skritt for å inndrive gjelden. Det går utover borettslagets økonomi at dere ikke gjør opp for dere. Før dette har gått så langt som tvangssalg har dere fått både purring og begjæring om tvangstrekk av inntekt, først når det er ignorert kommer tvangssalg inn i bildet. (sannsynligvis fremskyndet pga lav inntekt). Den eneste måten dere kan forhindre tvangssalg på er å betale gjelden til borettslaget, og det kan du ikke forevente at nav eller andre offentlige etater skal dekke inn. Dere bør sjekke mulighetene for å øke gjelden på leiligheten med 60 000 og bruke disse pengene til å betale borettslaget. Ellers må dere belage dere på at leiligheten blir solgt. Utrolig kjipt, men sånn går det når man ignorerer sine økonomiske forpliktelser. Tvangssalg er styrete for den som kjøper og kan derfor ta litt tid, samtidig kan folk gjøre ett kupp fordi leiligheten deres kan går for mye mindre enn den er verdt, og dere kan dermed bli sittende med et lån som må betales på noe dere ikke har. Ser andre sier dette skal gå så greit så, men det eneste som kan redde dere er å fikse 60 000 til borettslaget før leiligheten blir solgt.

Jeg tviler ikke på at dere lever stramt, men å ha tre katter og bruke 1000 kr mnd på dem når man nesten bor på gaten er ikke forsvarlig. Selv om du blir irritert når det er nevnt tidligere så må du kutte kostnadene til husdyrhold, enten med å gi vekk/omplassere alle kattene, eller i alle fall to av dem. Som du selv sier så er det vanskelig å finne noen som vil leie ut til folk med husdyr, når du også har betalingsanmerkninger er det nesten umulig. Du sier også at dere har andre inkassoregninger og ubetalte regninger (som kommer til å bli inkasso før eller siden), så selv om det smerter så må du sette betalingsevne før katter om økonomien skal bli bedre.

Anonymous poster hash: d82e5...278

Tviler på at de begjærer trekk i lønn (eller inntekt) i borettslag. De har 1. prioritet ved et eventuelt tvangssalg så hvorfor ta omveier når de kan gå rett på? Tipper de har gjort det her også.

Å kvitte seg med 3 katter for å holde utgiftene nede er bare noe de som aldri har hatt nært forhold til dyr kan finne på å si. Disse utgiftene er ikke større enn at en kan bruke av livsoppholdspotten, og jeg er enig med TS i at det ikke bare er å slenge dem ut heller.

Å komme med moralpreken hjelper ikke her. Kom heller med konkrete forslag til løsning.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har gått så langt at de har begjært boligen tvangssolgt så betyr det at dere har ignorert denne situasjonen lenge og jeg tror ikke borettslaget vil trekke begjæringen tilbake med mindre dere kan betale det dere skylder inne fristen.

Når deler av dette kravet er så mye som to år gammelt så har dere fått mange brev, purringer og henvendelser av forskjellige slag og sikkert hatt utallige muligheter både for dialog og nedbetaling.

Det viser liten vilje til å ordne opp hvis dere har oversett alle disse henvendelsene frem til nå og da tror jeg løpet er kjørt for dere.

Anonymous poster hash: b76c0...c20

Så... hva skal to kronisk syke gjøre da? Gå på NAV? Eller vet du om noen andre som kan ordne opp i problemet med at de fremdeles kommer til å trenge bolig?

Kanskje NAV selv har interesse av at de kan bo der de bor, uten å skyve problemet forran seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er borettslaget åpne for at dere kan cashe ut fellesgjelda og flytte lånet til en annen bank? Da får dere betalt det dere skylder, og vil ikke komme i samme situasjon da fellesutgiftene minker betraktelig. Da har dere mulighet til å styre lånet litt mer, kanskje til en lavere rente, med avdragsfrihet. Det kan hjelpe på å få leiligheten solgt ved en senere anledning og, da folk skyr høye fellesutgifter.



Anonymous poster hash: c2f40...397
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att undersöka om ni kan ta upp mer lån på lägenheten för att lösa skulden med borättslaget är en bra idé men ni måste då se till att ekonomin går ihop efter en sån transaktion för ni kan antagligen inte göra så igen.

Om ni inte kan spara in på omplassering av katterna kanske ni har möjliget att hyra ut ett rum till en inneboende? Personligen skulle jag dock inte hyra av någon med katter men folk är olika.

Undersök också frysning av studielånet som också nämns ovan.

För övrigt bör ni hålla koll på alla småinköp. En kaffelatte om dagen för 30 kr blir 900 i månaden, tänk på avis tobak (det har ni verkgen inte råd med), brus, gotteri, pölse. Ta bara med kortet om när ni ska hmdla mat och tänk bort dyra och nödiga alternativ. "Många bäckar små..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få mer lån er nok ikke en mulighet. Har det gått så langt at det er snakk om tvangssalg så har man fått en betalingsannmerknining, som igjen betyr at ingen normale banker er villig til å gi noen lån.

Anonymous poster hash: 1fd87...2af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner ikke at dere prioriterer katter foran et sted å bo og legeregninger. Det er forskrudd. Jeg ville tenkt at prioriteringsrekkefølgen burde være sted å bo, strøm, mat, helse og så katter. Dere får ikke tatt dere av kattene uten et sted å bo, mat og helsa på stell. Er dere sikre på at dere i det hele tatt får månedsbudsjettet til å gå rundt hvis dere ble ajour og ble værende i leiligheten?

Anonymous poster hash: 53ff1...010

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... hva skal to kronisk syke gjøre da? Gå på NAV? Eller vet du om noen andre som kan ordne opp i problemet med at de fremdeles kommer til å trenge bolig?

Kanskje NAV selv har interesse av at de kan bo der de bor, uten å skyve problemet forran seg?

Det at man er kronisk syk er dessverre ingen unnskyldning for å stikke hodet i sanden i to (!) år.

De burde ha tatt tak i situasjonen for lenge siden og hvis de ikke har vært i stand til det selv så burde de ha gitt noen en fullmakt til å hjelpe de i økonomiske saker.

Og selv om kattene er en kostnad på kr 1000,- pr mnd så blir det faktisk 12000,- pr år og er en ganske betydelig sum hvis man sitter så trangt i det at leiligheten blir tvangssolgt.

Anonymous poster hash: b76c0...c20

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man er kronisk syk er dessverre ingen unnskyldning for å stikke hodet i sanden i to (!) år.

De burde ha tatt tak i situasjonen for lenge siden og hvis de ikke har vært i stand til det selv så burde de ha gitt noen en fullmakt til å hjelpe de i økonomiske saker.

Og selv om kattene er en kostnad på kr 1000,- pr mnd så blir det faktisk 12000,- pr år og er en ganske betydelig sum hvis man sitter så trangt i det at leiligheten blir tvangssolgt.

Anonymous poster hash: b76c0...c20

Hvordan skal det hjelpe å fortelle dem hva de burte ha gjort... for lengst?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39

Paragraf 5 omhandler fellesutgifter.

Sannsynligvis klarer dere ikke å redde hjemmet deres når det har kommet så langt som til Tingretten. Da skal det mye til, svært mye til, for å få reversert prosessen.

Dette er fordi en andelseiers manglende betaling ikke skal gå utover alle de andre andelseiernes økonomi. Skal dere redde hjemmet fra tvangssalg må dere hoste opp alt dere skylder på mandag og betale det inn, da kan det være håp, men detvhjelper jo ikke mye når dere ikke har økonomi til å bli boende?

De som maser om bostøtte i tråden kan bare glemme dette, bostøtte får man ikke ved så høye boutgifter. Har vært der prøvd og fått satt meg inn i reglene.

Det som skurrer i mine ører, er at boligavdelingen har gitt dere startlån, til denne leiligheten, når dere ikke har økonomi til å betale for å bo der? Har dere ikke gitt boligkontoret riktige opplysninger? Har ikke boligkontoret satt opp budsjett før de gav dere startlån?

Dere får ta kontakt med en advokat mandag morgen og en som er spesialist på utkastelser og vet hva han skal gjøre. Denne type saker er prioriterte saker mht fri retts hjelp. Unnskyld, men det er temmelig sløvt å la være å betale husleige i så lang tid og ikke sette seg inn i at konsekvensene er at det etter 3 mnd. Er vanlig å sette i gang utkastelse i borettslag.

Og en ting til, blir leiligheten tvangssolgt og der ikke er dekning for utgifter ved tvangssalget og utestående husleige og i tillegg ikke er dekning for startlånet så har dere da dere fikk startlånet skrevet under på at kommunen kan forta tvangstrekk i ltrygd og stønader inntil alt av lån og renter og utgifter er nedbetalt. Mao vil dere sannsynligvis stå uten bolig og med en gjeld dere må betjene på et boliglån dere har missligholdt dvs. Dere har missligholdt betaling av felleskostnader som forplanter seg til boliglånet.

Anonymous poster hash: 06c53...994

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er borettslaget åpne for at dere kan cashe ut fellesgjelda og flytte lånet til en annen bank? Da får dere betalt det dere skylder, og vil ikke komme i samme situasjon da fellesutgiftene minker betraktelig. Da har dere mulighet til å styre lånet litt mer, kanskje til en lavere rente, med avdragsfrihet. Det kan hjelpe på å få leiligheten solgt ved en senere anledning og, da folk skyr høye fellesutgifter. Anonymous poster hash: c2f40...397

Lavere rente enn det brl. Klarer å forhandle seg frem til er omtrent umulig å få.

Anonymous poster hash: 06c53...994

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.politilederen.no/fagligforpolitiledere/tvang-forlik-gjeld/760-tvangssalg-fast-eiendom-en-oversikt-over-prosessen-medhjelpersalg

Hvor lenge er det siden brevet fra Tingretten kom? Det er datoen på brevet eller poststempelet jeg spør etter?

Som dere ser det er viktig åmsvare og å sette frem krav om erstatningsbolig til retten. Jer trenger dere en advokat som jpbber etter fri rettshjelp og som søker. Ikke en som er ute etter å få max salær og vil inngå andre avtaler.

Anonymous poster hash: 06c53...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg orker ikke å svare alle, så jeg gir et generelt fellessvar.

A, kattene: Til deg som mener helse må prioriteres over kattene. Vel, de henger tett sammen med min helse, så det argumentet faller bort. Jeg spurte forøvrig mannen min om hva månedsutgiftene på kattene er, og jeg hadde overberegnet; går ca 500kr i måneden, og jeg lever ærlig talt heller på nudler enn å gi bort kattene. Kall meg urimelig, dum, naiv, det rikker jeg meg ikke på.

B, om hvordan det har blitt så ille: Når vi kjøpte leiligheten for seks år siden, var felleskostnadene betydelig lavere enn idag. Vi ble forespeiltet at de kom til å øke med en tusenlapp; istedet økte det med nesten 3000. Samtidig med det ble mannen min såpass mye sykere at han ikke kunne jobbe 100% lenger. For 6 år siden så også mine utsikter til å bli frisk og kunne jobbe 100% veldig bra ut. Vi regnet da med at på denne tiden kom vi begge til å være i utdannede 100% arbeid. Istedet måtte mannen min finne seg en annen jobb, som er ufaglært, fordi kroppen hans tålte ikke den jobben han hadde, og jeg endte opp 100% arbeidsufør. Jeg har kranglet med Nav i over to år om å søke ufør; de finner på unnskyldninger hele tiden for å utsette det. Derfor har det hanglet så lenge som det har. Når ting først begynte å gå til helvete, hadde vi endel etterslep på at vi hadde levd over evne før. Så samtidig som inntekten sank betraktelig og kostnadene på leiligheten økte, så måtte vi prioritere å første kvitte oss med det vi hadde over oss da. Og etter det har vi alltid hengt etter. Det et evig prioriteringsspill; hvilken regning skal vi prioritere den måneden her, de truer med å stenge strømmen, da må vi ta den, da har vi ikke råd til felleskostnadene, men snart kommer skattepengene så da kan vi betale den felleskostnaden vi misser den måneden her, osv. Det står ikke mangel på vilje, men evne. Vi prøvde å få til en nedbetalingsordning med borettslaget, men siden mannen min sitter i styret, så ble den ikke godtatt av advokatfirma, vi har holdt på med det de siste seks månedene og prøvd å finne en løsning.

Jeg er litt roligere nå, har snakket endel med pappa og svigerfar på telefonen. Det er kanskje en mulighet for at en av de tar opp et lån for oss, som dekker alt vi skylder på leiligheten og inkasse; altså øker på huslånet deres, og at vi da betaler ned til dem. Mannen min må ofre helsa si og jobbe 100% så vi kan greie å holde hodet over vannet frem til jeg en eller annen gang kanskje får en uføretrygd (om Nav noengang blir tom for unnskyldninger til å holde meg på AAP).

Ellers vil jeg si tusen takk for alle råd; jeg kommer til å lese meg gjennom alle linker og setter virkelig pris på det. Jeg setter mindre pris på de som føler de skal sette meg på plass og fortelle meg hvor dum jeg er og dømme med; det er kun en brøkdel av livet vårt som har kommet gjennom her, dere kjenner ikke hele historien og det er ikke alt jeg er komfortabel med å dele, anonym eller ei.



Anonymous poster hash: 8ca7a...bb8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner virkelig ikke åssen folk ikke kan sette opp et budsjett når man skal kjøpe noe så viktig som en leilighet. ufattelig spør du meg. Du er kronisk syk sier du.. angst og depresjon, men jeg syns du skal prøve og finne deg en 50% stilling elns. Om du ikke vil at leiligheten skal bli solgt så må du øke inntekten din uansett hva.. Samme om jeg hadde hatt 0 bein 0 armer og var iferd med og miste alt jeg hadde så hadde jeg jaggu jobbet. Telefonselger, eller hva det måtte være for og redde økonomien min.

Eneste dere vil sitte igjen med når den blir tvangssolgt er massevis av gjeld dere ikke har fått noe for. Så du kan virkelig ikke bare gå til Nav for og få ting der. Du må øke inntekten deres.

Dere må vise at dere kan betale hva dere skylder. Det nytter ikke komme til kreditorer og si at dere har fått mer i bostøtte så nå skal vi sakte med sikkert få betalt ned gjelden. Dere må som sagt jobbe.

Jeg har kronisk tarmsykdom. Operert 6ganger sliter som faen, men prøver alt jeg kan for og få inn penger. Her virker det ut som begge er tafatte.

Er du i denne situasjoen så er 1 ting som skal være klart. Du skal ikke røyke og ikke ha bil. Er det noe som suger penger så er det disse 2.



Anonymous poster hash: 1815d...e85
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil det at du evt får uføretrygd endre noe ? Uføretrygd har vanligvis ikke noe særlig høyere utbetaling enn AAP

Anonymous poster hash: 1fd87...2af

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke åssen folk ikke kan sette opp et budsjett når man skal kjøpe noe så viktig som en leilighet. ufattelig spør du meg. Du er kronisk syk sier du.. angst og depresjon, men jeg syns du skal prøve og finne deg en 50% stilling elns. Om du ikke vil at leiligheten skal bli solgt så må du øke inntekten din uansett hva.. Samme om jeg hadde hatt 0 bein 0 armer og var iferd med og miste alt jeg hadde så hadde jeg jaggu jobbet. Telefonselger, eller hva det måtte være for og redde økonomien min.

Eneste dere vil sitte igjen med når den blir tvangssolgt er massevis av gjeld dere ikke har fått noe for. Så du kan virkelig ikke bare gå til Nav for og få ting der. Du må øke inntekten deres.

Dere må vise at dere kan betale hva dere skylder. Det nytter ikke komme til kreditorer og si at dere har fått mer i bostøtte så nå skal vi sakte med sikkert få betalt ned gjelden. Dere må som sagt jobbe.

Jeg har kronisk tarmsykdom. Operert 6ganger sliter som faen, men prøver alt jeg kan for og få inn penger. Her virker det ut som begge er tafatte.

Er du i denne situasjoen så er 1 ting som skal være klart. Du skal ikke røyke og ikke ha bil. Er det noe som suger penger så er det disse 2.

Anonymous poster hash: 1815d...e85

Du kan ikke gå ut fra at de kan gjøre det samme som deg. Er en for syk, så er en! Ikke alle som mottar trygd har valgt det fremfor å jobbe!

Å få en uføresøknad igjennom er en laaaaang prosess. Dermed får en nøye seg med "ventepenger" som ofte er langt mindre enn en uførepensjon. Mange har havnet i økonomisk uføre pga. slikt, og jeg ser ingen grunn til å gå løs på TS.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg forstår at det er en fortvilende situasjon, samtidig er denne tråden et eksempel og en advarsel til andre som tror det alltid er billigere å kjøpe selv fremfor å leie.

Når dere bevisst har latt være å betale fellesutgifter, så sier det seg selv at borettslaget må ta rettslige skritt for å inndrive gjelden. Det går utover borettslagets økonomi at dere ikke gjør opp for dere. Før dette har gått så langt som tvangssalg har dere fått både purring og begjæring om tvangstrekk av inntekt, først når det er ignorert kommer tvangssalg inn i bildet. (sannsynligvis fremskyndet pga lav inntekt). Den eneste måten dere kan forhindre tvangssalg på er å betale gjelden til borettslaget, og det kan du ikke forevente at nav eller andre offentlige etater skal dekke inn. Dere bør sjekke mulighetene for å øke gjelden på leiligheten med 60 000 og bruke disse pengene til å betale borettslaget. Ellers må dere belage dere på at leiligheten blir solgt. Utrolig kjipt, men sånn går det når man ignorerer sine økonomiske forpliktelser. Tvangssalg er styrete for den som kjøper og kan derfor ta litt tid, samtidig kan folk gjøre ett kupp fordi leiligheten deres kan går for mye mindre enn den er verdt, og dere kan dermed bli sittende med et lån som må betales på noe dere ikke har. Ser andre sier dette skal gå så greit så, men det eneste som kan redde dere er å fikse 60 000 til borettslaget før leiligheten blir solgt.

Jeg tviler ikke på at dere lever stramt, men å ha tre katter og bruke 1000 kr mnd på dem når man nesten bor på gaten er ikke forsvarlig. Selv om du blir irritert når det er nevnt tidligere så må du kutte kostnadene til husdyrhold, enten med å gi vekk/omplassere alle kattene, eller i alle fall to av dem. Som du selv sier så er det vanskelig å finne noen som vil leie ut til folk med husdyr, når du også har betalingsanmerkninger er det nesten umulig. Du sier også at dere har andre inkassoregninger og ubetalte regninger (som kommer til å bli inkasso før eller siden), så selv om det smerter så må du sette betalingsevne før katter om økonomien skal bli bedre.

Anonymous poster hash: d82e5...278

+1, godt innlegg.

TS, jeg vet du ikke vil lese innlegg om at du/dere har opptrådd uansvarlig, men det får dere faktisk tåle. Jo mer du setter deg på bakbena og ikke vil akseptere sannheten, jo mer blir jo folk oppgitt når de genuint vil gi dere gode råd for å hjelpe dere.

Det er mange mennesker med dårlig helse og problemer, t.o.m. langt verre enn deres, som likevel tar ansvar for egne betalinger og budsjett. Det tar lang tid for en leilighet å tvangsselges, og dere har hatt mange muligheter til å foreta endringer tidligere.

Selv om dere nå får hjelp til å redde dere selv, må dere foreta drastiske endringer - ting som burde blitt satt i verks da dere oppdaget for lenge siden at dere gikk i minus - det er en spiral som bare fortsetter nedover.

Jeg forstår at du vil forklare hvordan dere havnet der dere havnet, men du burde opparbeide en mer "mitt liv, mitt ansvar" holdning overfor dette. Det er ditt ansvar å bli frisk og komme i jobb, og det er nok en grunn til at NAV sitter litt på gjerdet ift. ekstra bidrag her.

Du kan uansett ta nettstudier og kurs for å heve egen kompetanse, samt enkelte småjobber for å legge mot gjelden.

Anonymous poster hash: 6aa32...bb8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...