Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Etter at vi snudde om til sommertid har leggingen vært en aldri så liten utfordring. Det er slutt på å sovne kl. 19 uten noe makking. Nå er hun ikke i seng før nærmere 19:30-20 og bruker en times tid på å falle til ro. Litt slitsomt å måtte gå inn og be henne legge seg/plukke opp smokk (så hun ikke spretter ut på gulvet selv) x antall ganger. Vi står jo opp til vanlig tid, så jeg hadde trodd det skulle stabilisere seg etter en overgangsfase, men det gir seg ikke. Så nå har vi gitt bhg beskjed om at hun ikke skal sove lenger enn 1 time. Er kanskje en kombinasjon av lysere kvelder og litt for lang blund på dagtid som gjør det, så vi prøver oss på dette.

I natt våknet hun og skrek flere ganger. Hostet litt gjorde hun også, så hun er nok litt smått forkjølet. Hjelper ikke på nattesøvnen det heller. Men hun roet seg etter en liten halvtime (?? har sluttet å se på klokka midt på natta). Kl 05 derimot bråvåknet jeg av ei frøken som kom tuslende bort til senga vår og var klar for å stå opp. Men det fikk hun ikke lov til, så jeg la henne inntil meg i senga og etter et kvarters uro så sovnet hun. Og DET er godt det! Kjenne den lille varme kroppen tett inntil. Og Lillesøster i magen våknet naturligvis når jeg våknet, så det ble litt turning. Tenk når vi snart har to skjønne jenter oppi sengen! :rodmer: Alarmen til Mannen gikk i 06:30-tiden, men heldigvis var han rask til å skru den av, så Frøken Fryd og jeg sovnet igjen. Kl 07 våknet jeg og fikk ikke sove mer, men med den lille skatten som lå på armen tett inntil, så kunne jeg ikke annet enn å ligge å nyte litt nærhet frem til hun våknet tre kvarter senere.

Nå er hun i bhg og jeg har vasket litt klær og ryddet. Den lille høneblunden jeg hadde tenkt å ta tror jeg at jeg kan se langt etter derimot, for naboen under oss hamrer, dunker, driller og jeg-vet-ikke-hva. Tror det er større platting/veranda som står på agendaen. Så da blir det heller et stort glass smoothie og litt lesing, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt fri i dag jeg også, og planlagt blund ble omgjort til hastekjøp av bursdagsgave. Vi ble plutselig invitert i en bursdag i ettermiddag.

Godt dere fikk en god natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig påskeferie/langhelg!

Både i går og i dag har jeg kjent litt smerter i symfysen, så lurer på om det kan være fordi babyen fester seg/er på vei ned eller om det er en begynnende bekkenløsning (leser litt av hvert på nettet). Kan ikke huske det var slik forrige gang, men det kan jo hende jeg bare har glemt det :vetikke: Det er ikke fryktelig vondt eller plagsomt, og jeg fungerer som normalt. Men ethvert tegn på noe som skjer i kroppen nå når det nærmer seg (vel, 2mnd igjen..) er jo litt spennende da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes meg... Nå har vi hatt tre ekstremt trassige kvelder med Frøken Fryd. Hun nekter å legge seg og bare makker rundt i senga, står opp, hyler og kaster kosedyr, koseklut og smokker på gulvet. Hun holder det gående i ihvertfall 2 timer før hun sovner. Og når hun så har sovnet så våkner hun x antall ganger de neste timene. Min tålmodighet er elendig for tida og det hjelper ikke akkurat på med sutringen hennes, at hun er forkjølet (snufser, snørrer og hoster), at hun ikke har matlyst, at hun ikke vil at vi skal gå fra henne i bhg osv. Føler meg som en elendig mamma som ikke har energi, tålmodighet eller klarer å skjønne hvorfor Frøken Fryd er sånn og hva vi kan gjøre for å løse det :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å ha et mantra på at "this too shall pass". Vi har hatt sånne perioder med jentene, og selv om det er kjipt og kjedelig mens det står på, så går det over, før eller senere. Kanskje hun av en eller annen grunn har behov for ekstra mamma-/pappakos om dagen? Hun merker kanskje at noe er i gjære ifbm familieforøkelse og sånt?

Jeg vet det er knalltøft når man ikke er på topp selv. Men jeg ville prøvd å møte henne der hun er, ligg sammen med henne til hun sovner, f.eks? Jeg merker at på sånne dager løsner det idet jeg aksepterer at jeg bare må være der, og slutter å tenke på alt det andre jeg skulle ha gjort, slipper irritasjonen min. Når jeg bare er der, graves som regel en liten nese godt inn i halsgropen min, og plutselig hører jeg jevn sovepust ved siden av meg (når jeg ikke slukner selv, da ;)).

Og du er ingen elendig mamma! Du er straks høygravid, jobber, er mamma og har i det hele tatt mye å sjonglere om dagen. Cut yourself some slack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med *Joyce*!!! Lille har vært sånn i det siste, men etter jeg/vi begynte å legge oss sammen medd han har det gått mye bedre. Vært redd for at han skal bøi bortskjemt, men tror nå at jeg snart kan sitte på sengekanten til han sovner i stedet for å ligge i senga. Bedring i sikte! Og du har jo unnskyldninger i massevis for å ha kort lunte og lite tålmodighet, du som egentlig er to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med joyce og mayami.

Og enhver blir tullete av slike økter med legging, gravid eller ikke. Lita er ikke noe mye bedre med legging selv, men jeg øyner håp i horisonten når jeg de to siste dagen jeg har lagt henne faktisk har kunnet gått fra et par ganger uten at det er hysteri og vi ikke har brukt 1t og 40 min men i underkant av en time.

Det blir bedre, det må det!

Har hun fått alle tennene hun skal til nå? Lita styrer voldsomt med hjørnetennene og sutrer stort sett hele dagen om det er hun og jeg som er alene, i bhg er det ikke mye sutring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord, snille dere! :klemmer:

Jeg vet jo innerst inne at jeg ikke er en dårlig mamma, men strevsomme dager og ubalanse i hormonene kan klusse til de beste tankene. At vanskelige perioder går over har vi erfart mange ganger, men midt oppi de tøffeste kampene er det ikke så lett å skimte enden, desverre.

På fredag hadde jeg en relativt rolig dag på jobb, så da hadde jeg mer energi til å leke og kose med frøkna på ettermiddagen og i kombinasjon med at hun er på bedringens vei med forkjølelsen (matlysten kom tilbake, mindre hosting og snørring, bedre humør) så ble det en veldig koselig ettermiddag/kveld, og leggingen gikk som en drøm! Er det ikke da typisk at man får litt ekstra dårlig samvitighet for at man har blitt irritert og lei de foregående kveldene?! Vel, vel, ferdig med det!

I går var vi i bursdag hos svigerfar og Frøken Fryd ble igjen der på kvelden, mens jeg og Mannen dro hjem og fikk en natt for oss selv. (Mannen hadde vel håpet på litt action, men jeg er ikke helt der om dagen, desverre :sjenert: ) Mannen har fått tid til en av sine hobbyer i dag, mens jeg har vasket 3 maskiner med klær, ryddet kjøkken, bad og soverom (inkl legge sammen klær og plassere i skuffer og skap), pakket bort frøknas vinterklær + det meste i str. 86 og samtidig fått tid til en liten pause i sola. Så sånn gikk den fridagen :ler: Men det er veldig godt å vite at man har fått unna ting som har ligget på vent i flere dager/uker, og jeg får faktisk litt energi av det. Psykisk ihvertfall ;)

Magen vokser, og etter påske er det mange på jobb som har kommentert at den har blitt stor! Bare koselig det, og helt naturlig at den vokser nå som det nærmer seg slutten! Bare 3 uker igjen til permisjon, og jeg kjenner meg veldig klar for å begynne å pakke sykehusbagen snart! Har jo drømt at Lillesøster kommer den dagen jeg går ut i permisjon, så det er på tide å få ting i orden :fnise: Formen er grei. Litt ekstra sliten etter en arbeidsdag, jeg kjenner det mer i bekkenet enn før (men stort sett bare når jeg er på jobb), hvis jeg legger meg ned for tidlig etter et måltid så kjennes det ut som om maten ligger rett under brystet (men ingen halsbrann eller gulping) og jeg sover ikke så veldig godt når det nærmer seg morgenen. Men på tirsdag er jeg 34 uker på vei, så man kan jo ikke forvente at det ikke kjennes på kroppen ;)

Gleder meg til å kunne sove på magen igjen, lakke tåneglene uten mage i veien og til å ha på meg litt andre klær. Selv om jeg vet at jeg neppe kommer til å føle meg så innmari fresh denne sommeren. Håper bare ammingen har like god effekt som sist og at vekten går den veien den skal innen grei tid (forventer ikke at det går like fort som sist; alle gravidkilo borte innen 8 uker, og noen ekstra kilo borte mens ammingen pågikk) ;)

Nå skal vi straks avgårde å hente frøkna og spise middag hos svigers. Skal bli herlig å se igjen den store lille skatten vår :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt alenetid, så får man gjort så mye mer enn om amn skal passe barn samtidig! Skjønner godt at du ikke er helt på topp om dagen, 34 uker allerede!!! Gleder meg til jeg er 34 uker....! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ting blir litt lettere når man ikke har en aktiv toåring rundt beina ;) Men hun synes det er veldig gøy å være med å skifte på sengene da (har sikkert noe å gjøre med at hun får lov til å hoppe og sprette litt i sengs vår da), så det gjorde vi etter at vi hadde hentet henne :)

34 uker og til helgen er jeg offisielt høygravid. Som om jeg ikke har følt meg høygravid de siste 2 månedene :fnise: Alt går mye fortere med nr. to i magen, så du er nok der før du aner det, Mayami! :)

Til helgen har jeg min aller siste arbeidshelg (på et år ihvertfall), og så jobber jeg fire dager nå på hverdagene, så det er en laaang uke med 6 dager. Heldigvis den siste på laaaaang tid, og de to siste ukene på jobb har jeg bare 4 dager per uke. Fordeler og ulemper med turnus. Må bruke de siste fridagene mine mens jeg er i jobb til å samle energi til de siste arbeidsdagene, kjenner jeg. Fikk meg en liten blund på 20-30 min i går kveld mens Mannen lekte med frøkna, og det hjalp en liten stund, men det var allikevel godt å legge seg når klokka ble 23 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler at alt av mat og drikke blir sittende fast like under brystbenet og skaper konstant ubehag (med mindre jeg er oppe og går/står, men orker jo ikke det hele dagen). Gleder meg veldig til magen synker!

Tror deler av slimproppen gikk i dag, og det stemmer ganske godt overens med tidspunktet for når det samme skjedde i forrige svangerskap. Det betyr jo egentlig ingen verdens ting m.t.p. fødetidspunkt, annet enn at det går mot slutten - enten det er et par eller flere uker til. Litt artig å lese seg tilbake i dagboka fra forrige gang og sammenligne ihvertfall ;)

I dag har jeg fri før arbeidshelg (eneste fridagen denne uka, puh), og jeg har gjort minimalt. Akkurat som det passer en litt sliten gravid. Fikk meg en times tid på puta, leverte frøkna sent i bhg og skal straks dra og hente henne, handlet inn til helga, satt på en oppvaskmaskin og ryddet så smått.

I kveld får vi besøk av brødrene mine + samboere, og det skal bli kos! De studerer utenbys alle sammen, og selv om vi så dem i påsken, så ble det ikke så mye som vi hadde ønsket for jeg jobbet jo en del. Men i kveld skal vi få tatt igjen litt kvalitetstid. Blir nok stor stas for Frøken Fryd også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde det veldig koselig, og frøkna var jo i storslag! Ble seint i seng (kl 21), men hun sovnet ihvertfall tvert og sov natta gjennom. O'lykke! ;)

Nå har jeg bikket 35 uker og har gått opp 1,5kg mer hittil enn jeg gjorde totalt med Frøken Fryd (men det var bare 11-12kg, så kan ikke klage på det) og må nok skylde på litt vel mye søtsug de siste par-tre-fire månedene :sjenert: Men nå er det liksom ikke så mye plass i magen, så matinntaket regulerer seg litt av seg selv, og tror nok jeg kommer til å havne godt innen normalområdet allikevel :)

Ellers venter jeg på at magen skal synke litt.. Mye sparking oppunder ribbeina på høyre side og jammen ikke lett å finne en god sittestilling verken i sofa eller på stol. Dessuten kjenner jeg det mye fortere i bekkenet/symfysen nå enn tidligere (og det gjør vondere - Takk og lov at jeg ikke hat hatt bekkenløsning i noen av svangerskapene), så det er bra jeg snart skal ut i permisjon.

Deler av slimproppen har som nevnt tidligere begynt å gå, og det kom enda litt mer i dag.. Så modninge er ihvertfall godt i gang :tommel:

I dag har jeg vasket sengetøy til Lillesøsters vugge, og byttet ut sportsdelen med bagdelen. Skal finne frem madrassen til vugga i morgen tenker jeg, så den kan stå og lufte seg godt noen uker.

Og så har jeg bestilt frisørtime til neste mandag. Blir sikkert den siste på en god stund, så det er godt å få stusset og rettet litt på sveisen. Har litt lyst til å stripe det litt også, men får se om det blir noe av det... Kjenner veldig på lysten til litt forandring nå når det nærmer seg termin, akkurat som sistgang. Lyst på litt egenpleie, til å ha på seg andre klær enn de samme man har brukt i 7-8 måneder, til å få igjen kroppen og energien. Jeg og Mannen har vært litt flinkere til å fokusere på hverandre og på kjærligheten i det siste, og det gjør veldig godt. Får litt ekstra energi av det, og kjenner at det er fint å føle meg litt som meg selv innimellom jobb, barnehagelevering/henting og svangerskap som går mot slutten :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg fått høre fra flere kolleger at det vel snart er på tide å gå ut i permisjon?! Må bare smile og le av det, og si meg enig. Magen føles både stor og ikke fullt så stor, men symfysen min er ihvertfall veldig klar for noen fridager! Bare neste uke igjen, så er det permisjonstid! Kan knapt tro at vi endelig har kommet til det punktet. Men det er koselig å høre at kollegene synes jeg er sprek som har jobbet 100% helt frem til permisjon også denne gangen, og at jeg kommer til å bli savnet :jepp: Og jeg er selvsagt veldig glad for at jeg har såpass enkle svangerskap (selv om første trimester ikke akkurat var noen dans på roser denne gangen, så har kroppen oppført seg fint etter det) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hodet er festet! :tommel: Så da synes jeg Lillesøster i magen kan finne veien ut om 2-3 uker, for nå er energinivået mitt rimelig labert. Kanskje hjelper det om magen synker og at jeg går ut i permisjon til helgen, men jeg er klar. Eller "klar". Så klar man kan bli for omveltningen fra én til to barn og ny spedbarnsperiode ;) Jeg gleder meg veldig, altså, men regner med at det blir en overgang for alle, og kanskje mest for Frøken Fryd. Har merket det på henne den siste uken at hun har blitt mye mer mammajente og generelt kosete med oss begge, så det spørs om hun merker at noe er på gang. Og så får jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har energi til å springe rundt og leke med henne eller la henne være hjemme med meg når jeg har en fridag slik som i dag. Og dårlig samvittighet for at hun nå snart må dele oppmerksomheten med en liten en. Men vi får ikke ta sorgene på forskudd. Millioner av folk har jo gjort dette før oss, så da skal vi vel klare oss ;)

Har en stund kjent på behovet for å pakke fødebagen, men ikke kommet så langt ennå. Spørs om ikke det må gjøres i dag eller i morgen. Ihvertfall det som jeg skal ha med til babyen og det som jeg skal ha med til meg og som ikke er i daglig bruk. Må bare finne et sett som Lillesøster skal ha på seg når vi drar hjem fra sykehuset. Har jo et strikket sett, men må ha en fin body og strømpebukse under. Når vi dro hjem med Frøken Fryd var det jo overskyet og slett ingen sommertemperatur :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at det nærmer seg! Det blir helt sikkert en stor overgang for dere alle sammen, men det går seg vel til over litt tid. Man må jo venne seg til hverandre og bli kjent først! Kjenner allerede nå litt den dårlige samvittigheten du nevner - enda lille forsåvidt er vant til å måtte dele meg litt med tassene. Han er jo også vant til å være minst og bli "dullet med". Regner med litt sjalusi utpå nyåret ja... ;)

Pakk fødebagen jo før jo heller - ikke noe å vente med! TENK hvis du ikke rekker det!! (Ikke for å stresse deg, altså...!) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta det som det kommer og ikke stresse med det, så går det nok fint :)

Uff ja, tenkt om Mannen må pakke fødebagen :ler: Best å få det unnagjort - i morgen. Dagen i dag har gått veldig fort og siden Mannen jobber overtid, så har jeg hatt mer enn nok med å leke og kose med frøkna. I dag hadde vi visst veldig god tålmodighet begge to, så vi har unngått trass og hylekor :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Glad jeg fikk pakken den selv her sist, for hvis mannen skulle pakke hadde jeg endt opp med fire ullgensere og to par sokker (i juni). Og en pakke smarties... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...