Gå til innhold

Wolfie trener, kanskje ...


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Jeg lurer nesten på om jeg må endre overskrift på dagboka mi nå :laugh: Eller kanskje ikke, da endte jeg vel opp med å jinxe det :P

Ny økt i går. 40 min på mølla, 5 min oppvarming, intervaller på 8, 10 og 8 min med 2 min gange mellom. Endte på 5,17 km, viktig å være nøye :opplyse: Tenkte det var greit å senke farten litt, for jeg følte meg ikke helt i toppslag og jeg skulle jo løpe lenger enn jeg har gjort. Gikk helt greit, gjennomsnittspuls på 162, makspuls på 180.

Etterpå kjørte jeg knebøy og markløft, siden det nå en gang var ledig stativ og jeg hadde tid til det. Det er omtrent det jeg orker etter en løpeøkt, men jeg tenker at det er bedre enn ingenting. Ikke akkurat spesiell tung løfting på meg for tida da, spesielt ryggen er vesentlig svakere enn den var sist jeg hadde en lang og god styrketreningsrunde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som regel ganske tøft å kjøre styrketrening etter en løpeøkt ja, særlig etter intervaller, men all styrketrening er mye bedre enn ingen styrketrening. :) Håper jeg ikke jinxer deg nå, men du har jo kommet ordentlig i siget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ganske tøft å kjøre styrketrening etter en løpeøkt ja, særlig etter intervaller, men all styrketrening er mye bedre enn ingen styrketrening. :) Håper jeg ikke jinxer deg nå, men du har jo kommet ordentlig i siget! :)

Ja, vi får satse på at det går bra. Jeg må jo innrømme at jeg nå sitter og tenker, hvor lenge kan dette vare!? For jeg synes jo det har gått overraskende lett å komme igang nå. Vi får se.

Det morsomme er jo, at vekta raser av. Det er helt sikkert mye vann, men fra 15. november til nå veier jeg faktisk 2,2 kg mindre. Det kan jo godt fortsette sånn i en 5-6 kg til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny løpeøkt i dag, og muligens den siste for uka siden jeg kjenner det ganske godt i beina.

Løp 30 min sammenhengende for første gang på veldig, veldig lenge, rett og slett fordi det gikk helt greit lenge. Jeg angret en smule de siste 10 minuttene, men da kunne jeg jo ikke gi meg :P

5,2 km på 40 min i dag. Pulstopp 186, tror det ligger ganske nærme makspulsen min, for jeg tror ikke jeg hadde klart å presse meg så veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en løpeøkt til i dag. Veldig fornøyd, selv om det var TUNGT! :P

Langkjøring, med kun 1 min gåing mellom øktene. 9 min - 9 min - 10 min. Mesteparten på 9, bare litt på andre del på 8,5. Total tid på mølla med opp- og nedtrapping var 40 min, distanse 5,4 km.

Neste uke blir mer travel, tror jeg, men skal prøve å få til et par økter. Begynner å kjenne bittelitt på et kne og en hofte også, så greit å ta det litt roligere til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer forresten litt på det her med makspuls og pulssoner. For nå påstår Endomondo at jeg har ligget 27 min i sone 4 og 5 under dagens økt, og jeg får det over hodet ikke til å stemme. Da skulle jeg jo ikke ha mulighet til å fortsette å løpe, siden begge sonene innebærer anaerob jobbing :klo:

Når jeg sammenligner hvordan jeg føler meg, med pulsen som blir målt, så tenker jeg at alt opp til 170 i puls går helt greit. Jeg kan ikke skjønne at dette skal ligge innenfor den anaerobe terskelen min ... Jeg kan jo endre i innstillingene, men til hva?

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hø, hvor finner du pulssoner i Endomondo? :klo: Jeg har forgjeves prøvd å finne ut pulssoner på pulsklokka mi, men det nærmeste jeg er kommet er at jeg har vært nødt til å regne dem ut i et regneark separat - basert på formel.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem spørsmålet - du ble nettopp min aller besteste Endomondovenn :ler: . Jeg fant det i settings.

Endret av Cata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen endomondo og de fleste pulsklokker etc. bruker for å beregne maxpulsen din passer langt fra på alle. De bruker standardformelen 230 - alderen din, jeg ligger langt, langt over det i makspuls. Det beste er så klart å ta en maxpulstest, men ellers kan du jo følge med på hva pulsen din ligger på under ntervaller, spesielt hvis du løper kortere intervaller og pusher deg så langt du klarer så finner du mest sannsynlig noen slag under din faktiske makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennneh....hvor i Endomondo ser du hvor lenge du har ligget i hver sone? *spammer*

Hvis du går inn på den aktuelle økten din, så finner du en fane til venstre som heter HR Zones. Der ser du fordelingen på hvordan pulsen din har vært under den aktuelle økten :)

Formelen endomondo og de fleste pulsklokker etc. bruker for å beregne maxpulsen din passer langt fra på alle. De bruker standardformelen 230 - alderen din, jeg ligger langt, langt over det i makspuls. Det beste er så klart å ta en maxpulstest, men ellers kan du jo følge med på hva pulsen din ligger på under ntervaller, spesielt hvis du løper kortere intervaller og pusher deg så langt du klarer så finner du mest sannsynlig noen slag under din faktiske makspuls.

Ja, jeg kjenner jo den formelen. Jeg må nok bare innse at makspulsen min er langt over 190, for det kan ikke stemme at jeg ligger omtrent hele økta over anaerob terskel :P Får se hva jeg får til, det høyeste jeg har kommet er vel 186, men det er mulig jeg må kjøre en økt med kortere intervaller og høyere fart en dag, se om det gjør noe utslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på den aktuelle økten din, så finner du en fane til venstre som heter HR Zones. Der ser du fordelingen på hvordan pulsen din har vært under den aktuelle økten :)

Ja, jeg kjenner jo den formelen. Jeg må nok bare innse at makspulsen min er langt over 190, for det kan ikke stemme at jeg ligger omtrent hele økta over anaerob terskel :P Får se hva jeg får til, det høyeste jeg har kommet er vel 186, men det er mulig jeg må kjøre en økt med kortere intervaller og høyere fart en dag, se om det gjør noe utslag :)

Hehe, nei. Mest sannsynlig ligger du nok mellom 80 og 90% et sted tenker jeg. :) Mener å ha lest at formelen kanskje funker på omtrent 60% elns, så den må tas med en klype salt og heller justeres når man ser hvor høyt man kommer under tøff trening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på den aktuelle økten din, så finner du en fane til venstre som heter HR Zones. Der ser du fordelingen på hvordan pulsen din har vært under den aktuelle økten :)

Nei? Jeg kan rett og slett ikke se noen slik fane hos meg. Jeg har average heart rate og max heart rate ved siden av det der kartet som viser løypa,men noen HR zone ser jeg ikke :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du premiumversjonen?

Når jeg har kalender oppe, med valgt økt under, så har jeg summary, social, HR zones og Best Distances som valg til venstre for informasjon om økten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har jo pulsklokke så jeg registrerer puls, men hvor den kommer fra må "fåglarna vite" siden det ikke er noen HR fnutt der. :ler:

Du milde, er jeg et spøkelse? *rister forundret på lakenet*

Sånn ser det ut hos meg:

post-6407-0-46652000-1417383276_thumb.pn

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tar mobilen din opp pulsen? Jeg har jo mulighet til å se puls i Endomondo underveis i økta, fordi pulsbeltet sender signal direkte til mobilen.

Eneste andre muligheten jeg kom på :P

Ser likt ut hos meg, bortsett fra at jeg altså har en HR zones i tillegg :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke pulsbeltet mitt kan sende til mobilen. Har billig pulsklokke.... Hmmmm. Men er jo rart ikke den der HRzones kommer opp hos meg likevel. Ville jo bare vært ubrukt så lenge det ikke kommer signaler. Skjønt...beltet sender åpenbart til tredemølla på treningssenteret, så det kan jo sende til andre enheter også.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke pulsbeltet mitt kan sende til mobilen. Har billig pulsklokke.... Hmmmm. Men er jo rart ikke den der HRzones kommer opp hos meg likevel. Ville jo bare vært ubrukt så lenge det ikke kommer signaler. Skjønt...beltet sender åpenbart til tredemølla på treningssenteret, så det kan jo sende til andre enheter også.

Jeg sjekket nå, på økter hvor jeg ikke har brukt pulsbelte, så har jeg ikke den knappen. Så da er det mysteriet oppklart ;)

Jeg har et billig pulsbelte fra Garmin som sender direkte til mobilen min, og til Vivofiten min, så det trenger jo ikke være så fancy saker. Veldig greit å få alt inn i Endomondo, ellers mister jeg totalt oversikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...