Gå til innhold

Urimelig å kreve dette av partner under graviditet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 11. uke og sliter med kvalme. Luktesansen min har blitt veldig skjerpet og det er mange lukter jeg blir utrolig dårlig av. Det har ført til at samboeren min må ta en del hensyn, og han begynner å synes jeg er litt urimelig. For å ta noen eksempler:

Jeg brekker meg av sterk påleggslukt, så salami og annet kjøttpålegg er forbudt. (han blir snurt for dette, men er det rettferdig at jeg skal kaste opp fordi han vil ha seg ei brødskive med salami??)

Han har en deodorant som lukter litt sterkt, og den lukter ekstremt sterkt for meg nå. Så han må ta den på i et annet rom (helst på trappa ute) og stå der litt til lukten har gitt seg litt.

Han synes det er kjedelig at vi nå har begrensede middager som jeg tåler (men han er velkommen til å spise hva han vil når jeg ikke er hjemme).

Han må ta over jobben med å vaske kjøleskapet og stort sett vaske opp, noe han synes er skikkelig kjedelig og alltid har vært min jobb.

Han må alltid fylle bensin for jeg orker ikke lukta.

Dette er vel hovedproblemene, og jeg er lei av å ha diskusjoner pga dette. Han mener jeg overdriver og at han må ta alt for mye hensyn. Er jeg virkelig så fæl?



Anonymous poster hash: 4749f...9c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes han høres barnslig ut. BuFuckingHu, det er kjedelig å vaske opp? :dry:

Akkurat det der med pålegg var kanskje litt i overkant, er det mulig at du kan gå i andre rom/ikke oppholde deg på kjøkkenet hvis han vil ha en skive med salami eller makrell i tomat?

Dette er jo ting som går over, han burde klare å holde ut i noen uker, synes jeg ;)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke fæl. Jeg tror derimot det er vanskelig for han å forestille seg hvor ille det faktisk er.

Jeg hadde det slik selv og det var virkelig ille til tider. Hjemme er tross alt eneste stedet der man kan prøve å begrense luktene, og kvalmen som gjerne følger med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke du er særlig urimelig. Det er "lett" å si at du kan virke urimelig pga det med pålegget, men jeg slet med skikkelig svangerskapskvalme selv, og BANNLYSTE sprøstekt løk fra leiligheten. (Samboeren er glad i det på alt...). Jeg ble så DÅRLIG av den lukten..

Salami liker jeg heller ikke å ha i leiligheten, men det er rett og slett fordi jeg elsker det, og det skal man jo ikke spise når man er gravid så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er urimelig i det heletatt. Forstår veldig godt hvordan du har det.

Viss det hadde vert omvendt, at det var du som måtte ta hensyn til han - hadde han krevd at du tok hensyn? Ville du ha tatt hensyn?

Dersom svaret er ja, bør du si det til han. At viss situasjonen var omvendt ville du ha tatt hensyn :) Og at det ikke er mye å kreve at han gjør enkelte småting annerledes eller et annet sted i noen uker/mnd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min måtte bytte deodorant, vaske kjøleskapet hver gang jeg fant ut at det luktet rart, handle mat, lage middag hver dag, og gå ut med søpla hver gang i de ukene kvalmen var verst - og han sa aldri et ord om at det var kjedelig eller at jeg overdrev.

Nå er jeg ikke i form pga høyt blodtrykk og hodepine, og jeg hører aldri et ord om at han må ta over huslige sysler de dagene jeg ligger rett ut på sofaen. Han er mye mer tålmodig enn jeg vet jeg hadde vært.

Endret av Essie_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på er at du sier han er velkommen til å spise det han vil til middag når du ikke er hjemme. Kan han ikke lage sin egen middag selv om du er hjemme og spiser noe annet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ganske lat når det gjelder husarbeid og oppvask holder han nesten ikke ut. Men jeg blir kvalm av lukt og syn av matrester som blir oppløst i vann, samt sterk Zalolukt. Han gjør jobben, men sutrer hver bidige gang :dry:

Vi bor i en liten leilighet og har åpen kjøkkenløsning. Så når han sitter ved kjøkkenbordet og spiser salami, så sitter jeg i sofaen 3 meter unna. Og jeg synes det blir stress om jeg må sitte på soverommet/gå tur ute, bare fordi han vil ha salami. Han liker jo annet pålegg også, så jeg tror han egenlig bruker salami som et slags "prinsipp" på at han ikke gidder å ta SÅ mye hensyn.

Jeg prøver så godt jeg kan å forklare hvordan det er å være kvalm hver j*vla dag, men det er nok vanskelig å forstå. Føler han tror jeg overdriver litt, men det gjør jeg virkelig ikke.

Jeg hadde selvsagt tatt hensyn om det var han. Når han har omgangssyka gjør jeg mitt beste for å ikke gjøre ting som er ekkelt når man er kvalm.



Anonymous poster hash: 4749f...9c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på er at du sier han er velkommen til å spise det han vil til middag når du ikke er hjemme. Kan han ikke lage sin egen middag selv om du er hjemme og spiser noe annet?

Problemet er at leiligheten vår er liten så lukta sprer seg overalt og sitter igjen lenge for meg selvom vi lufter pga luktesansen min.

Jeg har dårlig matlyst og lever noen dager på kjeks, druer, te og varmt buljongvann (og vitaminer). Så ta orker jeg ikke at han steker seg en pepperonipizza...

Anonymous poster hash: 4749f...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han må fylle bensin og vaske opp synes jeg er helt innafor, men når det kommer til maten synes jeg du er litt urimelig. Greit at du ikke takler lukten av salami, men om du har "bannlyst" alt annet kjøttpålegg i tillegg så har han jo ingen alternativer.

Og hva skal han da spise når du ikke har matlyst da? Selvfølgelig skal man ta hensyn, men jeg synes mannen må få lage seg middag om han er sulten.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at leiligheten vår er liten så lukta sprer seg overalt og sitter igjen lenge for meg selvom vi lufter pga luktesansen min.

Jeg har dårlig matlyst og lever noen dager på kjeks, druer, te og varmt buljongvann (og vitaminer). Så ta orker jeg ikke at han steker seg en pepperonipizza...

Anonymous poster hash: 4749f...9c6

Jeg synes du er urimelig.

Dersom det var bare salami og liknende kjøttpålegg du bannlyste, så ok. Men at du skal kreve at han spiser kvalmkosten din sammen med deg så lenge du er hjemme,det er urimelig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv ekstrem svangerskapskvalme med siste barnet, og det siste

jeg hadde orket da var en mann som syns jeg var urimelig pga lukter jeg ikke

klarte i den perioden. Og det var MYE jeg ikke orket lukten av. Det var ille nok

når jeg var på jobb, og ute andre steder og ikke kunne slippe unna, men hadde

han ikke tatt hensyn å latt meg slippe de luktene jeg ikke klarte når jeg var hjemme

tror jeg at jeg hadde klikka, så jeg syns han er urimelig som ikke kan ta de hensyn

du trenger i den perioden du er gravid. Det er ikke snakk om mye å gjøre for en

gravid partner en liten periode av livet. Og det er tross alt hans barn du bærer på.



Anonymous poster hash: 9cae5...66a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke du er særlig urimelig. Det er "lett" å si at du kan virke urimelig pga det med pålegget, men jeg slet med skikkelig svangerskapskvalme selv, og BANNLYSTE sprøstekt løk fra leiligheten. (Samboeren er glad i det på alt...). Jeg ble så DÅRLIG av den lukten..

Salami liker jeg heller ikke å ha i leiligheten, men det er rett og slett fordi jeg elsker det, og det skal man jo ikke spise når man er gravid så.....

Beklager avsporingen, men man kan spise salami når en er gravid. http://altformamma.no/artikler/141/article/item#/

Til ts: Nei, du er ikke urimelig. Kanskje du kan be ham om å spise salami når du ikke er i rommet/ hjemme og ha pakken i en egen boks. Du får bare trøste ham med at det kommer til å gå over, så snart barnet er ute.

Det er bare slik det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 3.gangsgravid

Min første tanke: for en dust. Her hjemme da jeg ikke var gravid pleide vi å spise egg til frokost ganske ofte. Og da jeg fant ut at jeg var gravid, etter å ha spist egg til frokost (egg var enn av de tingene jeg ikke tålte i de andre svangerskapene jeg hadde) så var egg bannlyst fra å lages på alle måter hjemme. Da vet far at nå er det vanskelig å spise egg til frokost og jeg syns han tar fint hensyn til meg siden jeg hater å kaste opp. Så jeg syns ikke du er urimelig, og han mannen din burde sette seg inn i hvorfor vi blir kvalme av noe lukter....

Endret av 3.gangsgravid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Er du urimelig er vel mer spørsmålet? Både ja og nei. Du har en oppgave og informere mannen seriøst. Ikke bare stille krav om at da kan vi ikke ha det slik pga.slik du føler det. Det er ikke lett og vite for mannen din hvordan du har det. Dette er mye på det mentale planet hos deg hvor godt du takler lukter o.l. Det er ingen sykdom og være gravid skal du huske på. Videre får du ikke gjort noe med lukter utenfor hjemmet. Regner med du er på jobb ovs. Hvordan takler du lukter der? Det handler vel litt om at både du og han viser hensyn. Et av problemene i dagens samfunn er at både kvinner og menn er lite robuste i forhold til tidligere. Lykke til.

Endret av Peter007
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Er du urimelig er vel mer spørsmålet? Både ja og nei. Du har en oppgave og informere mannen seriøst. Ikke bare stille krav om at da kan vi ikke ha det slik pga.slik du føler det. Det er ikke lett og vite for mannen din hvordan du har det. Dette er mye på det mentale planet hos deg hvor godt du takler lukter o.l. Det er ingen sykdom og være gravid skal du huske på. Videre får du ikke gjort noe med lukter utenfor hjemmet. Regner med du er på jobb ovs. Hvordan takler du lukter der? Det handler vel litt om at både du og han viser hensyn. Et av problemene i dagens samfunn er at både kvinner og menn er lite robuste i forhold til tidligere. Lykke til.

Har du noensinne forsøkt å bli direkte dårlig og eventuelt kaste opp hver gang du kjenner spesielle lukter? Dette er verre i enkelte svangerskap enn i andre og kan dreie seg om forskjellige ting fra gang til gang.

Sist jeg var gravid, tålte jeg ikke lukt og smak av enkelte krydder som er vanlig i mexicansk, indisk og tyrkisk mat. Dette er noe jeg elsker til vanlig.

Svangerskapet før der, så fikk egg og baconlukt meg til å vrenge meg såpass at jeg måtte legge meg nedpå.

De to svangerskapene før der igjen så ble jeg dårlig av ethvert snev av kjemikalieaktige lukter, men jeg har glemt hvilken mat jeg ikke tålte.

Det er ikke alt man kan forholde seg rasjonelt til eller skjerpe seg på og det er jo bare for en periode.

Folk har heller ikke blitt mer ømfindtlige, min bestemor klarte nesten bare å spise bollemelk eller grøt, brød med ost, fisk og potet under ett av sine svangerskap.

Graviditet er ingen sykdom, men det kan være temmelig hemmende likevel. Mange av disse plagene en får under graviditeten er også symptomer på at ting faktisk står bra til med selve graviditeten, selv om ikke mor har det så bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noensinne forsøkt å bli direkte dårlig og eventuelt kaste opp hver gang du kjenner spesielle lukter? Dette er verre i enkelte svangerskap enn i andre og kan dreie seg om forskjellige ting fra gang til gang.

Sist jeg var gravid, tålte jeg ikke lukt og smak av enkelte krydder som er vanlig i mexicansk, indisk og tyrkisk mat. Dette er noe jeg elsker til vanlig.

Svangerskapet før der, så fikk egg og baconlukt meg til å vrenge meg såpass at jeg måtte legge meg nedpå.

De to svangerskapene før der igjen så ble jeg dårlig av ethvert snev av kjemikalieaktige lukter, men jeg har glemt hvilken mat jeg ikke tålte.

Det er ikke alt man kan forholde seg rasjonelt til eller skjerpe seg på og det er jo bare for en periode.

Folk har heller ikke blitt mer ømfindtlige, min bestemor klarte nesten bare å spise bollemelk eller grøt, brød med ost, fisk og potet under ett av sine svangerskap.

Graviditet er ingen sykdom, men det kan være temmelig hemmende likevel. Mange av disse plagene en får under graviditeten er også symptomer på at ting faktisk står bra til med selve graviditeten, selv om ikke mor har det så bra.

Ja det er ting og lukter jeg blir dårlig av både hjemme og på jobb. Verden rundt med endres ikke for det. Hjemme kan en tilpasse seg noe slik det blir bedre. Men ikke forvent at alle skal stå på pinne for en. Jeg tror nok din bestemor måtte leve med sine plager som gravid inntil en hvis grad. I dag forventer en del kvinner at alle rundt en skal tilpasse seg de når de er gravide. Jeg ser ikke helt hvorfor. Det er ingen sykdom. Mennesker som er syke må tilpasse seg samfunnet og familien inntil en hvis grad. Så hvorfor skal ikke gravide dette. Graviditet er en frivillig tilstand. Når en har satt seg i en slik frivillig tilstand er det ikke for mye for langt at en får stå fir dette. Slik er det ellers i samfunnet. Men med landets kvinnepolitikk så kan det gå fir langt i kvinners ekstra privilegier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er urimelig. Greit nok at han må ta litt hensyn til deg og ta de oppgavene som er vanskeligst for deg, men jeg synes det er langt over streken å diktere hva han skal spise.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bærer fram barnet hans. Da kan du faktisk kreve at han tar hensyn i de månedene.



Anonymous poster hash: 67b76...96a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...