Gå til innhold

17.mai-med to hjem...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har to barn,7 og 9 år, som er hos sin pappa annenhver helg fra fre til man. Selvfølgelig er det pappahelg 17.maihelgen, og det byr på en liten utfordring. De har ikke lyst til å være hos han, de vil være hos meg og feire dagen. Hva gjør jeg? Går mot deres vilje, eller tar kampen med far? Han bor et stykke unna skolen deres, vi bor i nær avstand til den.

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med ham, foreslå å holde 17. mai og at han da selvsagt er invitert?

Ellers må du vel følge samværsavtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes samværet skal gå som normalt, så lenge far kjører barna til skolen så de får gått i 17 mai tog og lekt med vennene etterpå.

Skjønner jo at det er kjipt for deg, å ikke ha barna på en slik dag, men det valgte du helt selv da du gikk fra faren deres....



Anonymous poster hash: a8425...e45
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snakke med far, i stedet for å "ta opp kampen"?

Eventuelt kan de bo hos ham, men dere møtes på skolen til ungene (om det ikke er for langt).

Eller dere kan bytte uke, og møte ham på skolen om han vil være med?

Det forutsetter selvsagt at dere har en god tone dere i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere avtalt? Skal dere ha annenhver 17.mai? Det er ikke ungene som bestemmer hvor de skal være, dette er en avtale mellom deg og far og hvis dere har en avtale om annenhver 17.mai, så skal du støtte far i dette. Er det første 17.mai dere er fra hverandre? Hvorfor vil ikke ungene være hos far? Mange spørsmål her... :-)



Anonymous poster hash: 3c3fb...dd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør vi det sånn (far har også samværshelg 17-mai helga):

Hun drar til far som vanlig fredag etter skolen, og far kjører henne hjem hit lørdagskveld siden barnetoget starter allerede med oppmøte kl 0900 her. Da er hun her fra morgenen av, får pyntet seg i bunaden sin, gått i barnetog og deltatt på arrangementet på skolen sin (far har ikke interesse av det, dessuten har han to nye barn som også har planer for dagen). Her er det også vanlig med russetog, veldig stas til barna når de samler russekort. Så etter russetoget kjører jeg henne hjem til faren, så får hun deltatt på familiemiddag der på ettermiddagen sammen med far og hans familie, samt besteforeldre og tanter&onkler.

En grei ordning som er til det beste for barnet :)



Anonymous poster hash: 28cdc...b67
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er andre 17.mai etter samlivsbrudd. Det er selvfølgelig kjedelig for meg, men jeg tenker litt mer på hva barna vil denne dagen. I fjor var de hos meg, da var det en periode på 10 uker pappaen ikke så barna sine. Han er ikke spesielt opptatt av 17.mai, men det var helt uaktuelt for han at vi ikke (plutselig..) skulle følge avtalen om samvær. Mammahjertet får vondt siden jeg vet de vil være her, men jeg kan nok ikke gjøre så mye.

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste er hvis far synes det er greit at ungene er hos deg 17.mai, så du kan jo spørre han. Men hvis ikke så er det hans rett å ha ungene 17.mai og dette må du få ungene til å forstå. Prøv å oppmuntre han til at han må ta de med på feiring fordi ungene ønsker det. La han få lage sine tradisjoner. Det er lett å manipulere ungene til å tro at alt er perfekt hos deg og at de ikke skal ønske å være hos far. Dette ødelegger ditt forhold til far, og det ødelegger mest for ungene. Så vær forsiktig med å vise ungene hva du føler om saken. Vær positiv og fremsnakk far!



Anonymous poster hash: 3c3fb...dd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, jeg har aldri snakket negativt om far til dem. Problemet er vel at de vet at far ikke har vært med på feiring tidligere år, han har derimot gått på fjellet, vært hjemme Etc. Jeg prøver å få de til å tro at han kommer til å være med på skolen, i tog Etc, for det tror jeg han gjør. Men likevel vil de være her.

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha enerett på 17. mai? Det kan jo hende at far faktisk vil være med på å lage en fin feiring for ungene, på sin måte. Her burde du rett og slett legge skuffelsen til side og være positiv, uansett hvordan feiring barna får sammen med pappan sin. Det viktigste burde være at de får en fin dag, ikke hvordan dagen feires. Det er jo hans barn også, ikke så rart at han vil ha dem når det er hans samværshelg. Det at han ikke så dem i en periode på 10 uker burde du legge bak deg, for heller å fokusere på at han vil per nå (med mindre det ikke er en gjenganger, at det går lang tid mellom hver gang han vil se barna sine). Det finnes mange måter å feire 17. mai på, men det viktigste er at barna synes det er stas, ikke hvordan de voksne mener er "den riktige" måten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig ikke enerett på 17.mai. Det er hans helg, så sånn sett var jeg fullstendig belaget på at de skulle være der. Men tvilte på hva jeg skulle gjøre når jeg så barna var lei seg for ikke å være hjemme. Men vi får satse på at det blir en fin dag.:-)

Ts

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig ikke enerett på 17.mai. Det er hans helg, så sånn sett var jeg fullstendig belaget på at de skulle være der. Men tvilte på hva jeg skulle gjøre når jeg så barna var lei seg for ikke å være hjemme. Men vi får satse på at det blir en fin dag.:-)

Ts

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Dersom barna er lei seg, så kan du jo prøve å få dem til å tenke positivt om at de får feire med pappan sin på 17.mai. Dersom du er negativ, så vil jo det smitte over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig ikke enerett på 17.mai. Det er hans helg, så sånn sett var jeg fullstendig belaget på at de skulle være der. Men tvilte på hva jeg skulle gjøre når jeg så barna var lei seg for ikke å være hjemme. Men vi får satse på at det blir en fin dag.:-)

Ts

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Hjemme? De er jo hjemme! De er hjemme hos far! Det er ofte dette som er problemet, for hjemme er alltid hos mor, ungene er bare på besøk hos far. Sånn var det her også. Alle tradisjoner skulle mor få beholde og far hadde ingenting han skulle sagt. Heldigvis er dette blitt bedre nå. La far få feire 17.mai med ungene. Om han velger å ta de med på fjelltur er det faktisk hans valg og du må støtte det!

Anonymous poster hash: 3c3fb...dd1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme? De er jo hjemme! De er hjemme hos far! Det er ofte dette som er problemet, for hjemme er alltid hos mor, ungene er bare på besøk hos far. Sånn var det her også. Alle tradisjoner skulle mor få beholde og far hadde ingenting han skulle sagt. Heldigvis er dette blitt bedre nå. La far få feire 17.mai med ungene. Om han velger å ta de med på fjelltur er det faktisk hans valg og du må støtte det!

Anonymous poster hash: 3c3fb...dd1

Antar hun mener hjemme som i nærheten til skolen og kompisene som de ser hver dag? kanskje de er redd for å gå glipp av alt opplegget, gå i tog, leker og aktiviteter på skolen osv.

Anonymous poster hash: ce52e...3c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har vært innstilt på at barna skal til far. Men jeg er helt uenig i-og kommer aldri til å støtte en fjelltur fremfor 17.mai feiring. For det er barnas dag, og i bunn og grunn er det ikke vi foreldre som er viktig. Når det gjelder hjemme og ikke, så bor de hos meg, de er hos far Max seks dager i Mnd. Dette er etter hans eget ønske. Er kanskje ikke så rart de ikke føler seg hjemme da, med overnatting på sofa for de ikke har egen seng der. Slutt å vær så påståelig uten å vite noe hva det dreier seg om.

Ts

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar hun mener hjemme som i nærheten til skolen og kompisene som de ser hver dag? kanskje de er redd for å gå glipp av alt opplegget, gå i tog, leker og aktiviteter på skolen osv.

Anonymous poster hash: ce52e...3c3

Ja, det er selvsagt det det bunner i. 17.mai for dem er å være på skolen, gå i tog og være med venner.:-)

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes at på en dag som 17mai så er det barna hensynet skal ligge hos, ikke om det er mor eller far sin samværshelg.

Barn til ts er så gamle at de er skolebarn, og på en sånn dag så er det nok viktig for barna å kunne få være sammen med klassekamerater, gå i tog og være med på leker og moro på skolens arrangement etterpå. Jeg skjønner godt at barna vil være hjemme hos mor hvis det er hun som kan være med de på skolen og feire dagen kontra en fjelltur med far. Det kommer tidsnok den dagen at barna synes 17mai er dørgende kjedelig og heller vil stikke til fjells, men så lenge de er så små at de har glede av denne dagen og alt som skjer i forbindelse med den så er det nettopp det som bør prioriteres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med fjelltur var bare satt litt på spissen fra min side, ettersom dette var noe far likte å gjøre. Det som er poenget her er at dette er fars 17.mai og det er han som bestemmer hva de skal gjøre. Selvfølgelig bør han priortere feiring sammen med ungens skolekamerater, men det er ingen som kan bestemme at det er dette han skal gjøre, han bestemmer dette selv.



Anonymous poster hash: 3c3fb...dd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med fjelltur var bare satt litt på spissen fra min side, ettersom dette var noe far likte å gjøre. Det som er poenget her er at dette er fars 17.mai og det er han som bestemmer hva de skal gjøre. Selvfølgelig bør han priortere feiring sammen med ungens skolekamerater, men det er ingen som kan bestemme at det er dette han skal gjøre, han bestemmer dette selv.

Anonymous poster hash: 3c3fb...dd1

Da er vi vel egentlig enige.:-) jeg har aldri trenert samværet til far, men jeg synes det er trist at man ikke kan gjøre det barna faktisk har mest lyst til på 17.mai. Det blir nok til at de er hos han da, og så håper jeg han forstår hvor viktig det er for dem å være på skolen og blant venner akkurat den dagen.

Ts

Anonymous poster hash: 3faef...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes samværet skal gå som normalt, så lenge far kjører barna til skolen så de får gått i 17 mai tog og lekt med vennene etterpå.

Skjønner jo at det er kjipt for deg, å ikke ha barna på en slik dag, men det valgte du helt selv da du gikk fra faren deres....

Anonymous poster hash: a8425...e45

For en dustete ting å si: "men det valgte du selv"...

Sannsynligvis var det noe hun/de MÅTTE - av hensyn til barna!

TS: vi feirer 17.mai og alle andre høytider sammen uansett hvem sim uke det er. Vi har ingen andre i våre liv enn oss selv og barna 😄

Anonymous poster hash: 0a061...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...