Gå til innhold

Snakke riktig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Så igjen, det eneste problemet slik jeg ser det, er mobbinga av en gruppe språkbrukere, som jo bare blir større og større i og med at slaget for lengst er tapt. Og med det mener jeg ikke at det er umulig for én person å lære seg å bruke kj-lyden (selv om enkelte vil slite mer enn andre). Mange begrunner nemlig argumenter som "latskap" med at deres barn lærte seg det fordi de som foreldre terpa på det og at barna var motiverte. Men man må jo altså se at dette er en såpass stor utvikling at det er lite man kan gjøre i det store bildet

De som etterhvert kommer til å bli mobbet, blir de av oss som holder på forskjellen mellom disse lydene og bruker dem korrekt. Hvis jeg sier at jeg har rubinskjede, hva tenker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som flere er inne på, mener jeg også det er et like mye sosiologisk som fonologisk fenomen. Det har lite med latskap eller manglende kunnskap å gjøre. En del av barna klarer verken å høre forskjellen eller gjengi lydene korrekt, men de fleste vet godt hva som er korrekt, men velger å gjøre feil, fordi de andre i gruppa også gjør det, og fordi dette lager et skille mellom "dem" og "oss". Å prøve å rette på dem vil derfor ha liten hensikt, kanskje bare tilskynde utviklingen. En annen ting er at det er relativt få ordpar dette dreier seg om, og det vil vanligvis lett framgå av sammenhengen om det er tale om skjørt/kjørt, skjede/kjede, Schiøtt/kjøtt, Kjell/skjell, skylling/kylling, skje/kje, skjære/kjære, skjele/kjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Nå kommer vel dette veldig an på miljo. Jeg kjenner ingen som feilbruker dette, heller ikke barna i nabolaget til foreldrene mine. Noen vil fortsatt irettesette barna sine (jeg vil også det) og gi dem et korrekt språk.

Det som da skjer er at du får en enda mer markant forskjell mellom klassebakgrunn, utdannelse og etnisk norsk vs. innvandrere. En dag kommer man kanskje som voksen til et intervju ved en prestisjetung bedrift, og når man ved siden av mange andre fra akademiske hjem sitter der og sier "sjempefin mulighet da", så stiller man nok bak i rekken. Slik er det bare.

Anonymous poster hash: 90c87...858

Enig i alt du skriver. Dessverre er det nok sånn at de blir diskrimenert.

Ja, de må kanskje stille bak i rekka på jobbintervju (enn så lenge), selv om de kanskje er gode kandidater. Og da må man jo selvfølgelig spørre, hvor ligger problemet? Hos den som ikke uttaler kj-, eller hos den som diskriminerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du skriver. Dessverre er det nok sånn at de blir diskrimenert.

Ja, de må kanskje stille bak i rekka på jobbintervju (enn så lenge), selv om de kanskje er gode kandidater. Og da må man jo selvfølgelig spørre, hvor ligger problemet? Hos den som ikke uttaler kj-, eller hos den som diskriminerer?

Delvis begge. Mulig man kan gå glipp av ellers gode kandidater, men det kommer an på firma. Skal du representere en bedrift utad eller forholde deg til kunder, gir du et veldig dårlig bilde av bedriften med slikt språk. Så jeg vil forstå en HR-ansatt som diskriminerer på slik bakgrunn. Jeg hadde antakelig gjort det samme selv. Dårlig språk handler ikke om snobberi, men veldig mye mer. Det er ofte en sammenheng mellom feil uttale og generelt dårlig språk. Det vitner om at vedkommende ikke bryr seg med hvordan h*n artikulerer seg.

Anonymous poster hash: 90c87...858

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Delvis begge. Mulig man kan gå glipp av ellers gode kandidater, men det kommer an på firma. Skal du representere en bedrift utad eller forholde deg til kunder, gir du et veldig dårlig bilde av bedriften med slikt språk. Så jeg vil forstå en HR-ansatt som diskriminerer på slik bakgrunn. Jeg hadde antakelig gjort det samme selv. Dårlig språk handler ikke om snobberi, men veldig mye mer. Det er ofte en sammenheng mellom feil uttale og generelt dårlig språk. Det vitner om at vedkommende ikke bryr seg med hvordan h*n artikulerer seg.

Anonymous poster hash: 90c87...858

Ja, men problemet er i mine øyne fortsatt at de blir diskriminert. For på et punkt er vi tydeligvis uenige, og det er at sammenfallet er ensbetydende med dårlig språk. Slik er det virkelig ikke. Dette er faktisk ikke "feil uttale".

Om de ikke får jobben fordi sjefen er redd for at andre skal diskriminere dem, så er jo problemet fortsatt diskrimineringa, og ikke årsaken.

Hadija Tajik er for øvrig et godt eksempel på at gode språkferdigheter og sammenfall av lydene fint lar seg kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke fordra å høre sj-lyden i ord som skal ha kj-, og selv om det kanskje er veien det går med det muntlige språket vårt, er det absolutt verdt å prøve å bekjempe! Som lærer ser jeg at de som ikke skiller på lydene muntlig, sliter veldig med å skrive dem riktig også. Det er stort sett "latskap" som ligger bak, for de fleste klarer fint å skille og si kj-lyden. Dessverre har det blitt slik at mange ungdommer ikke blir flaue av å snakke feil (som det jo tross alt fortsatt er..), og de gidder derfor ikke å stresse med å snakke riktig.

Det samme ser vi også veldig mye av med setningsleddene subjekt og objekt. Veldig mange barn og unge lærer seg ikke forskjellen, og sier "henne skal i butikken" og "dem skal dra hjem". Det skjærer i mine ører i hvert fall, og dette retter jeg på. Dessverre er det slik at skolen ikke skal ha ansvaret for å lære å skille sj- og kj-lyden, og det er ingen som har tatt over denne oppgaven.. Klarer rett og slett ikke å ta voksne menn som sier "sjino", "sjedelig" og "sjirke" altså..... Barnespråk! :glare:



Anonymous poster hash: f48f3...5fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ærlig innrømme at hvis det hadde kommet ei voksen dame for å hjelpe meg i en butikk og kom med "Skal se om vi har den sjolen på lager" eller "Hvis du sjøper den kan du få med denne" så hadde jeg stusset litt..

Ser i jobben min at de fleste som bruker bruker dette fenomenet er fra 5.-6. klassen og opp til ca midt i 20årene.. Blir vel bare oss "oldinger"(som ungene så fint kalte meg) igjen som sier "idag fikk jeg kjøpt denne kyllingen for enogtjue kroner. Billig det ja!" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan klage og klage, og jeg er enig med dere, men språket er og har alltid vært i utvikling. Uttalen i dag er ikke lik som for 100 år siden, og vi kan ikke forvente at den versjonen vi har av det norske språket i dag er den endelige, ferdige versjonen som skal bestå til evig tid.

https://www.sprakradet.no/Tema/Fakta/Talemaal/

Men, ja, jeg gremmes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om utvikling av språk, så trenger vi ikke se lengre enn til våre besteforeldre. Bare på de årene har språket endret seg mye! Ihvertfall mine brukte mange ord og uttrykk som jeg aldri har hørt ellers.. Så når vi igjen blir besteforeldre er det nok barnebarna som synes vi snakker merkelig.. Sånn er det nok bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske provosert når de over skriver at de som sier sjole og sjøtt istedenfor kjole og kjøtt er late, at det bare er å ta seg sammen og at de bare sier at de ikke hører forskjell.

Jeg er en av de som faktisk IKKE HØRER forskjell. Hvis noen overdriver forskjellen samtidig som jeg konsentrerer meg kan jeg ane en liten forskjell, men ikke ellers.

Jeg klarte heller ikke å si kj. Foreldre, lærere, venner og kjæreste rettet på meg og ertet meg, men det hjalp ikke. Jeg prøvde å få til lyden når jeg var alene, men det gikk ikke. Etter hvert prøvde jeg å ungå å bruke ord med kj, og jeg lot noen gang være å si noe i det hele tatt.

For noen år siden, da kjæresten var i militæret, snakket vi sammen en kveld han var på perm. Han fortalte at han hadde tenkt over talefeilen min en sen nattevakt, og hadde funnet ut HVORDAN han laget kj-lyden. En time senere klarte jeg å si kj for første gang i mitt liv. Det var også aller første gang jeg hørte kj-lyden, for siden lyden reiser anderledes når en selv snakker enn når andre snakker klarte jeg å høre den.

Etter et par måneder med øving for meg selv begynte jeg å bruke den sammen med andre. Først veldig forsiktig, så mer selvsikkert etterhvert som jeg så at ingen reagerte på den rare lyden. Etter et halvår var det helt slutt på sjole og sjøttkaker.

Med et unntak. Det tok halvannet år før kjæresten min opplyste meg om at tj også er en kj lyd.

Dere som kjenner noen som sliter med kj-lyden bør slutte å irettesette, men heller prøve å hjelpe. Forklar hvordan en skal plassere tunga, og ta dere tid til å høre på dem forsøke og ros dem når de klarer seg. Det er det som hjelper, ikke mas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo, siden jeg er språklærer, nevne at én måte hvordan lyden lages er at man med bred munn (smilemunn) sier hihihi, og så setter lyd til. Da er det en lyd som er nærmere kj enn skj du lager. Vi som behersker kj-lyden trenger jo ikke bred munn, da.

Ikke legg merke til klønete formulering, språklærere jobber ikke på lørdager, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke "feil uttale".

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan kalle deg språklærer.

Anonymous poster hash: 6e572...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg fikk logoped fordi jeg ikke klarte å uttale G og K. Gikk så greit atte. :P

Synes at det er direkte synd på dem som ikke kan si (ikke vil lære seg å si) KJ. Hva hvis man har vært i en KJedekollisjon?

SKJEdekollisjon- er man da lesbisk?

Jeg vil tro at man kan bli svært mobbet.

Dessuten er det noe som allerede heter SKYLLING. Så å si skylling for kylling er, unnskyld meg, teit.

Jeg har møtt mange unge som ikke snakker sånn, så det at det er vanlig tror jeg ikke noe på. :P

Anonymous poster hash: b8ece...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ord som er homonymer, altså at de er like, men betyr ulike ting (f.eks. lyst), så det tror jeg ikke blir noe problem om/når kj-lyden forsvinner. Vi skjønner om det er snakk om skylling eller kylling. Det eneste tilfellet jeg kommer på (det er sikkert flere) som kan gi virkelige problemer, er forskjellen mellom sjuende og tjuende. Vi må eventuelt gå tilbake til syvende og tyvende, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke forskjell. Og klarer iallfall ikke si forskjell. Læreren dro meg i øret da jeg var liten fordi jeg sier feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et selskap og hilste på en mann ved navn Kjell Schiøt. En ung herre som også hilste på ham gjentok navnet hans som "Skjell Kjøtt"........

Anonymous poster hash: 6e572...9f2

Tviler veldig sterkt på at noen som heter Schiøt til etternavn kaller sønnen sin Kjell.

Anonymous poster hash: 4e662...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange folk ikke klarer å uttale "jeg" riktig. Folk sier "æ", "i", "eg", og mye rart. Hva feiler folk egentlig?



Anonymous poster hash: 119b3...a78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som sier tallet tre på engelsk som "tri".

Det verste jeg vet er når nordmenn prøver å snakke engelsk med f.eks. amerikansk aksent. Man blir pinlig berørt. Da er det mye bedre å snakke med tydelig norsk aksent, f.eks. også om man sier "tri" for "three".

Anonymous poster hash: 119b3...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler veldig sterkt på at noen som heter Schiøt til etternavn kaller sønnen sin Kjell.

Anonymous poster hash: 4e662...dde

Vel, jeg fant ham i skattelisten, med etternavn Schjødt.

Anonymous poster hash: d422d...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...