Gå til innhold

Snakke riktig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører ikke forskjell. Og klarer iallfall ikke si forskjell. Læreren dro meg i øret da jeg var liten fordi jeg sier feil.

Ble ikke så veldig overrasket over å høre at du har talefeil. :)

Anonymous poster hash: fb641...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rossin

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan kalle deg språklærer.

Anonymous poster hash: 6e572...9f2

Det kan jeg jo forsåvidt forklare ganske enkelt. Jeg har formell kompetanse gjennom en årrekke med høyere utdanning, og jeg har fast ansettelse som gir meg tittelen.

Men du sikter åpenbart til hvordan jeg kan være språklærer og samtidig mene at det ikke er feil, og det kan jeg jo for så vidt også forklare ganske enkelt. Det er sånn at vi i norsk ikke har en fasit på uttale, og således kan vi få en normendring lik den vi ser nå. Dette støttes også av språkforskere.

Aksjonen vart laga etter inspirasjon av «Bilder i kampen mot særskrivingsfeil» , som får ros av språkrådsdirektør Arnfinn Muruvik Vonen, men han er meir skeptisk til latterleggjering av uttale. «Når man engasjerer seg i uttalefeil opphever man seg selv til å være dommer uten at det finnes en standard norm eller fasit», meiner han.

http://www.nrk.no/ytring/derfor-har-sjino-blitt-sjedelig-1.11104057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske provosert når de over skriver at de som sier sjole og sjøtt istedenfor kjole og kjøtt er late, at det bare er å ta seg sammen og at de bare sier at de ikke hører forskjell.

Jeg er en av de som faktisk IKKE HØRER forskjell. Hvis noen overdriver forskjellen samtidig som jeg konsentrerer meg kan jeg ane en liten forskjell, men ikke ellers.

Jeg klarte heller ikke å si kj. Foreldre, lærere, venner og kjæreste rettet på meg og ertet meg, men det hjalp ikke. Jeg prøvde å få til lyden når jeg var alene, men det gikk ikke. Etter hvert prøvde jeg å ungå å bruke ord med kj, og jeg lot noen gang være å si noe i det hele tatt.

For noen år siden, da kjæresten var i militæret, snakket vi sammen en kveld han var på perm. Han fortalte at han hadde tenkt over talefeilen min en sen nattevakt, og hadde funnet ut HVORDAN han laget kj-lyden. En time senere klarte jeg å si kj for første gang i mitt liv. Det var også aller første gang jeg hørte kj-lyden, for siden lyden reiser anderledes når en selv snakker enn når andre snakker klarte jeg å høre den.

Etter et par måneder med øving for meg selv begynte jeg å bruke den sammen med andre. Først veldig forsiktig, så mer selvsikkert etterhvert som jeg så at ingen reagerte på den rare lyden. Etter et halvår var det helt slutt på sjole og sjøttkaker.

Med et unntak. Det tok halvannet år før kjæresten min opplyste meg om at tj også er en kj lyd.

Dere som kjenner noen som sliter med kj-lyden bør slutte å irettesette, men heller prøve å hjelpe. Forklar hvordan en skal plassere tunga, og ta dere tid til å høre på dem forsøke og ros dem når de klarer seg. Det er det som hjelper, ikke mas.

Jeg er enig i at man bør prøve å hjelpe, for det er faktisk såre enkelt ettersom sj-lyden uttales med tungespissen nærmest ganen mens kj-lyden har tungeryggen nærmest ganen og er dermed i slekt med j-lyden.

Derimot synes jeg unnskyldningen din om at du ikke hører forskjell er meget tynn. Du vet jo at det skrives kjole og sjokolade, kjøtt og skyte, og du vet at det er forskjell på en kjede og en skjede. Så lenge du vet hvilket ord der er snakk om, er det ingen unnskyldning at du ikke hører forskjell. Og at du ikke visste at tj-lyden er en kj-lyd, har du gått rundt og sagt t-j-ue da?

Anonymous poster hash: f1269...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart at jeg allerede som åtteåring faket at jeg ikke klarte forskjellen på disse. Det var tydeligvis bare øvelse til jeg en dag skulle være på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo, siden jeg er språklærer, nevne at én måte hvordan lyden lages er at man med bred munn (smilemunn) sier hihihi, og så setter lyd til. Da er det en lyd som er nærmere kj enn skj du lager. Vi som behersker kj-lyden trenger jo ikke bred munn, da.

Ikke legg merke til klønete formulering, språklærere jobber ikke på lørdager, :-)

Flere enn meg som måtte prøve dette nå? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ord som er homonymer, altså at de er like, men betyr ulike ting (f.eks. lyst), så det tror jeg ikke blir noe problem om/når kj-lyden forsvinner. Vi skjønner om det er snakk om skylling eller kylling. Det eneste tilfellet jeg kommer på (det er sikkert flere) som kan gi virkelige problemer, er forskjellen mellom sjuende og tjuende. Vi må eventuelt gå tilbake til syvende og tyvende, da.

De er ikke helt like, fordi vi på norsk bruker trykk og tone, dermed høres "lyst" forskjellig ut i "det er lyst ute" og "det har jeg lyst til", og "sjuende" uttales forskjellig fra "tjuende" selv med samme lyd først. (Det kan være vanskelig å høre og etterligne for utlendinger som ikke bruker trykk og/eller tone i sitt språk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rossin

De er ikke helt like, fordi vi på norsk bruker trykk og tone, dermed høres "lyst" forskjellig ut i "det er lyst ute" og "det har jeg lyst til", og "sjuende" uttales forskjellig fra "tjuende" selv med samme lyd først. (Det kan være vanskelig å høre og etterligne for utlendinger som ikke bruker trykk og/eller tone i sitt språk.)

Ja, sjuende og tjuende uttales i flere dialekter med forskjellig tonem. (Men ikke alle). Dessuten har jo mange slike ord ofte forskjellig kjønn. Jeg har hørt folk være bekymra for å høre "skjeden min røyk", enda det jo selvfølgelig ikke vil skje, i og med at skjede og kjede har forskjellig genus. Jeg utelukker ikke at ordpar vil kunne være like, men uansett vil konteksten i de aller fleste tilfeller være avgjørende.

Jeg pleier å nevne at rev og ræv på nordnorsk uttales likt. Verden har ikke gått under av den grunn. Vi hadde lignende sammenfall mellom þ og t på 1400-tallet, og flere ordpar ble slått sammen. Arne Torp viser i en video hvordan en språkdebatt lik den vi har i dag, kunne utspilt seg på den tida - der þak og tak plutselig fikk lik uttale. Det er i grunn ganske festlig.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det kan jeg jo forsåvidt forklare ganske enkelt. Jeg har formell kompetanse gjennom en årrekke med høyere utdanning, og jeg har fast ansettelse som gir meg tittelen.

Men du sikter åpenbart til hvordan jeg kan være språklærer og samtidig mene at det ikke er feil, og det kan jeg jo for så vidt også forklare ganske enkelt. Det er sånn at vi i norsk ikke har en fasit på uttale, og således kan vi få en normendring lik den vi ser nå. Dette støttes også av språkforskere.

http://www.nrk.no/ytring/derfor-har-sjino-blitt-sjedelig-1.11104057

Quote

Aksjonen vart laga etter inspirasjon av «Bilder i kampen mot særskrivingsfeil» , som får ros av språkrådsdirektør Arnfinn Muruvik Vonen, men han er meir skeptisk til latterleggjering av uttale. «Når man engasjerer seg i uttalefeil opphever man seg selv til å være dommer uten at det finnes en standard norm eller fasit», meiner han.

Sier han virkelig "oppheve"? Han mener trolig "opphøye" seg selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør prøve å hjelpe, for det er faktisk såre enkelt ettersom sj-lyden uttales med tungespissen nærmest ganen mens kj-lyden har tungeryggen nærmest ganen og er dermed i slekt med j-lyden.

Derimot synes jeg unnskyldningen din om at du ikke hører forskjell er meget tynn. Du vet jo at det skrives kjole og sjokolade, kjøtt og skyte, og du vet at det er forskjell på en kjede og en skjede. Så lenge du vet hvilket ord der er snakk om, er det ingen unnskyldning at du ikke hører forskjell. Og at du ikke visste at tj-lyden er en kj-lyd, har du gått rundt og sagt t-j-ue da?

Anonymous poster hash: f1269...ea3

At jeg ikke hører forskjell er ingen unnskyldning for å si feil nå som jeg har lært å si kj, så lenge jeg vet hvordan ordet skrives. Men det ble ikke lettere å lære å si kj av at jeg ikke visste hvor stor forskjell det var på sj og kj, og jeg ønsket også å vise de som ikke tror det er mulig å ikke høre forskjell at det er mulig.

Tjue utalte jeg sjue eller tsjue. Før jeg lærte at det het kjue syntes jeg det var rart at sjuende og tjuende var så like, når de også brukes likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer ved en skole i et tidligere belasta område ved Oslo-øst. Her er det ingen elever som skiller de to lydene. Her hører ingen forskjell, og de klarer ikke å se grunner til å lære seg forskjellen (som for dem ikke eksisterer). Altså, vi har så mange utfordringer at det bare er å glemme å jobbe med kj- og skj.

Det eneste problemet her, er at folk irriterer seg over det. Dessverre begrunner de samme folka kritikken sin med at språket blir fattigere, til tross for at språkforskere enstemmig avkrefter dette. Dette er ikke en språkfeil, men en naturlig språkutvikling, som faktisk er siste ledd i en utvikling som har tatt flere hundre år.

Så igjen, det eneste problemet slik jeg ser det, er mobbinga av en gruppe språkbrukere, som jo bare blir større og større i og med at slaget for lengst er tapt. Og med det mener jeg ikke at det er umulig for én person å lære seg å bruke kj-lyden (selv om enkelte vil slite mer enn andre). Mange begrunner nemlig argumenter som "latskap" med at deres barn lærte seg det fordi de som foreldre terpa på det og at barna var motiverte. Men man må jo altså se at dette er en såpass brei utvikling at det er lite man kan gjøre i det store bildet

Enig, naturlig språkutvikling som vi kan gjøre lite med.

Eneste problemet jeg som lærer ser med det, er at det smitter over på rettskrivingen av ord med disse lydene.

Anonymous poster hash: 9cd89...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo, siden jeg er språklærer, nevne at én måte hvordan lyden lages er at man med bred munn (smilemunn) sier hihihi, og så setter lyd til. Da er det en lyd som er nærmere kj enn skj du lager. Vi som behersker kj-lyden trenger jo ikke bred munn, da.

Ikke legg merke til klønete formulering, språklærere jobber ikke på lørdager, :-)

Akkurat den måten har jeg lært også! Kanskje vi har hatt samme foreleser... ;)

Anonymous poster hash: f48f3...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier skyllinglår, skiosk osv. Har med dialekt å gjøre............"syllinlår" "shåsk"

Endret av Madelene B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er at det er en naturlig språkforandring. Ergo at alt språk forfaller over tid. Helt naturlig. Dansk er langt forran oss i utvikling/forfall. En annen ting er at vi gremmer oss over det og ser ned på de som forenkler (folk som forenkler antas å være enklere enn gjennomsnittet, det er en helt instinktivt antagelse). Det blir en ikke kvitt ved å si det er "synd" at folk antar slikt. Ei heller at språket rent estetisk blir styggere.

Å gremme seg gjør vi jo ennå over den falske r-en (bergensersk skare-r), og når vi evner krympe oss over noe innført en gang på 1800-tallet i et forsøk på å snakke "fint" så kan en tenke seg hvor lenge de som ikke går over til sj- lyden vil gremme seg over de som gjør det. I flere hundre år, antagelig.

Samme situasjon befinner enkelte dialekter seg i. En kan skrive opp og ned side på side om at det er synd og skam å diskriminere folk på bakgrunn av hvor de er vokst opp, men det er nå likevel slik at det første resten av landet (utenfor østlandet) tenker når de hører feks Fredrikstad-dialekten er "narkoman". Ikke et førsteinntrykk noen setter pris på.

Derfor legger folk av seg slikt, akkurat slik jeg tror en advokat eller foredragsholder som i tenårene sier sjøtt i voksen yreksaktiv alder vil oppsøke hjelp til å for fremtiden si kjøtt. Fordi h*n har interesse av å bli tatt seriøst av flest mulig. Og folk uten uttalefeil tar ikke folk med talefeil seriøst. For dem vitner det om latskap og slendrian. Uavhengig av hva forskere og synsere måtte mene - og om noen tviler så sees den selsomme skarrete r-en jo fremdeles, over 100 år etter den oppstod, på som latskap.

Anonymous poster hash: 76a6e...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...