Gå til innhold

Snakke riktig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som ikke klarer å si for eksempel Kyllinglår istedetfor skyllinglår, kiosk istedetfor skiosk osv.

Har man en ren talefeil, så greit nok, men alle har da ikke det?!

Lær forskjell på lydene. Er det de som ikke lærer det som har problemet, eller det lærerene som burde fokusere mer på dette?



Anonymous poster hash: 1499e...77c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan jeg snakker selv, hører aldri forskjell på andre heller.... Har aldri blitt fokusert på såvidt jeg kan huske.



Anonymous poster hash: 59cd0...57a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det foreldrene som har hovedansvaret for å lære barna å snakke, da.

Som språklærer skjærer det i hjertet å høre kj-lyden forsvinne, men det er en helt naturlig språkutvikling og ganske sikkert en tapt kamp allerede. Så kan man jo lure på om vi ikke bare gjør barna våre en bjørnetjeneste ved å terpe på forskjellen mellom kj og skj, ettersom de da sikkert vil irritere seg tilsvarende over neste generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser når jeg hører shøtt, shole ol. Det høres bare grusomt ut!

Jeg har barn i småskolen og mine barn snakker ikke sånn, og det har de heller aldri gjort. Kj-lyden kom ganske så tidlig. Heller andre lyder de har slitt med, som R bla.

Det er rett og slett latskap hos 99% av de som ikke bruker kj-lyden.



Anonymous poster hash: 4ea7e...ce6
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir lettere irritert og oppgitt da ungdommer ikke klarer å skille disse lydene. Mer oppgitt blir jeg da voksne gjør samme feilen.



Anonymous poster hash: 1499e...77c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske slitsomt for oss med fornavn som begynner på Kj.. Vi heter jo plutselig ikke det vi heter lenger :(



Anonymous poster hash: 40ab6...ada
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ganske slitsomt for oss med fornavn som begynner på Kj.. Vi heter jo plutselig ikke det vi heter lenger :(

Anonymous poster hash: 40ab6...ada

Shell, det er ekstraservice det, for det sier skjetil ;)

Anonymous poster hash: 1499e...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et selskap og hilste på en mann ved navn Kjell Schiøt. En ung herre som også hilste på ham gjentok navnet hans som "Skjell Kjøtt"........

Anonymous poster hash: 6e572...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et selskap og hilste på en mann ved navn Kjell Schiøt. En ung herre som også hilste på ham gjentok navnet hans som "Skjell Kjøtt"........

Anonymous poster hash: 6e572...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Dette er ganske slitsomt for oss med fornavn som begynner på Kj.. Vi heter jo plutselig ikke det vi heter lenger :(

Anonymous poster hash: 40ab6...ada

Ja, fy så sliten du må bli. Det er virkelig synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk ihvertfall kan prøve å snakke riktig. Det er irriterende når for eksempel noen jenter sier skjøpe og skjøttkaker og tror de er søte. Hvis jeg uten å være klar over det uttaler et ord feil, og noen påpeker det, så prøver jeg selvfølgelig å tenke over det. :)



Anonymous poster hash: 6ebc1...6d6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har råd til mødre med unger som snakker på den måten?

Har to jenter, 12 og 9, som ikke klarer å si fks kino, kjøttkaker og kylling riktig.. Og jeg HATER det. Har prøvd å lære dem å si det på riktig måte, men de bare ler og sier at alle andre snakker sånn. Tatt det opp på skolen, men det er ikke noe fokus på det. De har mange venner, og jeg har ikke hlørt noen av de snakke riktig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har råd til mødre med unger som snakker på den måten?

Har to jenter, 12 og 9, som ikke klarer å si fks kino, kjøttkaker og kylling riktig.. Og jeg HATER det. Har prøvd å lære dem å si det på riktig måte, men de bare ler og sier at alle andre snakker sånn. Tatt det opp på skolen, men det er ikke noe fokus på det. De har mange venner, og jeg har ikke hlørt noen av de snakke riktig heller.

Logoped.

Anonymous poster hash: 90c87...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logoped ja... Men som jentene mine sier, så snakker jo alle sånn. Unger tar etter hverandre. Tror ærlig talt de ville fortsatt å snakka feil, selv om de klarte å snakke riktig. Skal uansett sjekke opp det med logoped.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Jeg er lærer ved en skole i et tidligere belasta område ved Oslo-øst. Her er det ingen elever som skiller de to lydene. Her hører ingen forskjell, og de klarer ikke å se grunner til å lære seg forskjellen (som for dem ikke eksisterer). Altså, vi har så mange utfordringer at det bare er å glemme å jobbe med kj- og skj.

Det eneste problemet her, er at folk irriterer seg over det. Dessverre begrunner de samme folka kritikken sin med at språket blir fattigere, til tross for at språkforskere enstemmig avkrefter dette. Dette er ikke en språkfeil, men en naturlig språkutvikling, som faktisk er siste ledd i en utvikling som har tatt flere hundre år.

Så igjen, det eneste problemet slik jeg ser det, er mobbinga av en gruppe språkbrukere, som jo bare blir større og større i og med at slaget for lengst er tapt. Og med det mener jeg ikke at det er umulig for én person å lære seg å bruke kj-lyden (selv om enkelte vil slite mer enn andre). Mange begrunner nemlig argumenter som "latskap" med at deres barn lærte seg det fordi de som foreldre terpa på det og at barna var motiverte. Men man må jo altså se at dette er en såpass brei utvikling at det er lite man kan gjøre i det store bildet

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Logoped ja... Men som jentene mine sier, så snakker jo alle sånn. Unger tar etter hverandre. Tror ærlig talt de ville fortsatt å snakka feil, selv om de klarte å snakke riktig. Skal uansett sjekke opp det med logoped.

Er jo ikke gunstig å la barna bytte skole, men det er jo slikt som spiller inn i valg av omgangskrets... Både språk og holdninger smitter over.

Jeg klarte ikke si "S" presist som barn og gikk til logoped. Foreldrene mine var veldig obs på at det skulle forbedres og irettesatte meg hele tiden. Ble kvitt det ganske greit.

Anonymous poster hash: 90c87...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Rossin over her virker veldig logisk... Ungene ser ikke problemet. Det er absolutt irriterende, men dette er så utbredt. Ikke bare i Oslo. Tror også dette vil ta over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer ved en skole i et tidligere belasta område ved Oslo-øst. Her er det ingen elever som skiller de to lydene. Her hører ingen forskjell, og de klarer ikke å se grunner til å lære seg forskjellen (som for dem ikke eksisterer). Altså, vi har så mange utfordringer at det bare er å glemme å jobbe med kj- og skj.

Det eneste problemet her, er at folk irriterer seg over det. Dessverre begrunner de samme folka kritikken sin med at språket blir fattigere, til tross for at språkforskere enstemmig avkrefter dette. Dette er ikke en språkfeil, men en naturlig språkutvikling, som faktisk er siste ledd i en utvikling som har tatt flere hundre år.

Så igjen, det eneste problemet slik jeg ser det, er mobbinga av en gruppe språkbrukere, som jo bare blir større og større i og med at slaget for lengst er tapt. Og med det mener jeg ikke at det er umulig for én person å lære seg å bruke kj-lyden (selv om enkelte vil slite mer enn andre). Mange begrunner nemlig argumenter som "latskap" med at deres barn lærte seg det fordi de som foreldre terpa på det og at barna var motiverte. Men man må jo altså se at dette er en såpass stor utvikling at det er lite man kan gjøre i det store bildet

Nå kommer vel dette veldig an på miljo. Jeg kjenner ingen som feilbruker dette, heller ikke barna i nabolaget til foreldrene mine. Noen vil fortsatt irettesette barna sine (jeg vil også det) og gi dem et korrekt språk.

Det som da skjer er at du får en enda mer markant forskjell mellom klassebakgrunn, utdannelse og etnisk norsk vs. innvandrere. En dag kommer man kanskje som voksen til et intervju ved en prestisjetung bedrift, og når man ved siden av mange andre fra akademiske hjem sitter der og sier "sjempefin mulighet da", så stiller man nok bak i rekken. Slik er det bare.

Anonymous poster hash: 90c87...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nå mange av dem som sier de ikke hører forskjell bare sier det for å slippe maset:P Har en venninne som sier sjosk, sjino og sjole, og det helt ærlig høres ut som om hun har noen halvlitere innabords :fnise: Hun sier hun ikke hører forskjell, men når jeg sier "sjeto" og "kjeto" (å være kilen og å ha diare), nei daaa hører hun plutselig forskjell :rolleyes: Da er det mer vondt i viljen enn at man ikke hører forskjell.



Anonymous poster hash: b8e8d...a4a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...