Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?


Wonders

Anbefalte innlegg

Har kjøpt drømmehuset, men ikke overtatt ennå. Gleder meg til å Stelle med de nye bringebær buskene, og ordne hagen som vi vil ha det.: ):

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på Harryhandel og fant 3 flotte roser og to klatre blomster.

Har en stenvegg som jeg håper etter noen år kan bli dekket av disse blomstene som klatrer. Prøvde på det i fjor men de klatret for lite. Jeg har ikke sol etter klokken 12.00 så det er så kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i rute (tror jeg) med alle plantene jeg har dyrket fra frø. Mener til og med å se knopper på noen av chiliplantene mine. :sjokkert: Men det får de pent vente med til de blir større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor planerte vi hagen, la plen, plantet to agnbøk-hekker og ryddet opp i det eneste av de gamle bedene vi kunne beholde (der var det flere rhododendron, bl.a. en ganske stor). Ettersom det meste av tomta ble gravd opp, måtte vi dessverre kvitte oss med alle frukttrærne, bortsett fra et kirsebærtre. Vi rakk å beplante to ganske store skråninger med krypmispel og litt rosespirea langs en gangvei på den ene siden. Vi plantet også et plommetre og noe bringebær, rips, solbær og stikkelsbær. Samt diverse avleggere av bl.a. lavendel, iris og syrin i en tredje skråning. Og en rad med barlind langs veien.

Jøss, ble litt overrasket over alt vi rakk i fjor, når jeg ser det listet opp nå. Det er nemlig en del igjen, bl.a. mer frukt og bær. Og fiksing av flere bed.

Ja, så jeg ser fram til å se igjen det vi plantet i fjor. Ser at noe har fått nye skudd. Men man må vel bare ha tålmodighet når man skal anlegge hage så å si fra bunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådyra har spist alle tulipanskuddene som var kommet opp. :( De fortsetter å vokse, men det er vel neppe noe blomst i dem lenger?

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en kjempefin plen og et nydelig blomsterbed, dessverre ble dette meid ned i fjor..

Så, i sommer skal de få komme tilbake og ordne plenen tilbake til slik den var(eller tilnærmet lik). samt grave opp den gjørma de hev over bedet og komme med masse sekker med jord.

Så skal jeg igang med å ordne blomsterbedet på nytt, med masse fine roser, rhododendron(eller hvordan det nå skrives), og småblomster.

Ellers er det bare det vanlige; Ta fram blomsterkrukker å plante ut blomster jeg har sådd selv, vaske og beise verandaen(90kvadrat), ta ut paviljong, stoler og bord.. Og sist men ikke minst; kose seg masse ute gjennom hele sommeren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mitt kirsebærtre fra i fjor har hint av spiring. Men kommer nok veldig sent til blomstring. Hadde egentlig ikke noe trua på at det skulle vise tegn til liv...

Tulipanene er uten knopper ennå. For mye skygge tenker jeg.

Det jeg kjøpte i Sverige står på verandaen ennå. Ikke planet det i bakken ennå.

Plenen er blitt grønn og fin.

; D

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen begynner jeg plenklippingen - kan ikke si det er noe jeg gleder meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått plantet gulrøtter i en pallekarm, og det blir vel også plukksalat og sukkererter etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg leste at de skal klippes når bjørka får museører, så jeg venter litt til med å klippe ned rosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt å fjerne granbar fra en del av bedene, plenklipping kommer neppe til å skje på noen uker.

Ellers avdekket jeg at noen frekke mus har levd lystelig på jordbærplantene jeg plantet i pallekarmer i fjor, så neste høst skal jeg finne einer å legge sammen med plantene, slik at museene holder seg unna. Om noen av plantene er totalskadd har jeg rikelig med utløpere jeg kan plante. - Hadde uansett tenkt å lage ordentlig jordbæråker av utløperne, for pallekarmjordbæra er egentlig bare lett tilgjengelig dessertjorbær, fordi det ligger nært der vi lager mat på bålpanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akeleiene trives og kommer med blomster straks.Samme for klematisene,de har strukket seg masse og satt knopper.

Veldig tidlig,men akk så herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg leste at de skal klippes når bjørka får museører, så jeg venter litt til med å klippe ned rosene.

Dette^ har jeg hørt også, og har fulgt det rådet i noen år med godt hell.

Her er gjerdet delvis på plass, og syrinhekken er underveis. Oppdaget da vi kom halvveis at det fremdeles er tele i bakken noen steder, så må drøye en liten stund med resten :( Men hagesentrene rundt her har iallefall begynt å få inn litt annet enn påskeliljer og vintergrønt, så da er det snart så man kan handle litt til balkongkassene og krukkene, som skal på platteng og veranda iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hagemessa, men eneste jeg fikk ut av det var en haug med frø. Var jo nesten bare utemøbler og sånne ting, og ikke minst var det helt sinnsykt mye folk. Men skal begynne å så litt i morgen da, så skal jeg bygge kjøkkenhagen når snøen går helt. Gleder meg veeeeeeldig! :)

Urte- og grønnsakshagen

:spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@#+%£$@&@ !!!

De j..... musene har spist opp tulipanløken min!! Ahhrgh!

Til høsten gleder jeg meg til å strø einer over alt der de kunne tenkt seg til å spise noe som helst annet enn ugress - tror jaggu jeg skal plante kattemynte over halve eiendommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har de tre klematisene jeg plantet i fjor vokst mye. Den ene er nå like grønn og stor som i fjor og blomstrer snart. De andre er tregere, men jeg ser forskjell på dem for hver dag som går. Håper virkelig det tar av denne sommeren - jeg vil ha grønne terrassevegger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fram til solsikker i ulike fargar og fasongar, erteblomar, lavendel og salat - planta i rekved-kassar på terassen. Fantastisk å sjå at det spirar <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fram til solsikker i ulike fargar og fasongar, erteblomar, lavendel og salat - planta i rekved-kassar på terassen. Fantastisk å sjå at det spirar <3

Har du snekret kasser av rekved selv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snekret kasser av rekved selv?

Ja, bur rett ved ei strand, og henta masse rekved der etter vinterstormane i fjor. :) Har kledd dei på innsida med plast og sånn svart planteduk så ikkje saltet frå sjøen skal siva gjennom. Veldig praktiske og greie kassar - ikkje vanskeleg å laga i det heile. Anbefalast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...