Gå til innhold

Deres beste tips - Del deres beste investeringer til baby!


LiveLaughLove

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hel pysj med glidelås! Herregud så mye fortere det går å skifte bleier. Og jeg liker best pysj med fot, for hun her sparker bare av sokkene, også sklir pysjen opp etter leggen. Med hel pysj holder alt seg på plass, med mindre det er en knappepysj da, for da sniker brått hele foten seg ut gjennom knappene :ler:

Huff, det fungerte ikke her :vetikke:. Glidelåsen gnagde på brystet/halsen, så den ga vi fort opp. Den flippen man liksom skal brette over pysjen for å unngå gnagsår, den holdt seg aldri der den skulle.

Det tar riktignok lengre tid å skifte bleie med en knappepysj, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a.:

- Babynest: Han sover så godt i det, og det kan tas med over alt

- Pysj uten fot: Varer lengre, for han vokser ikke ut av den så fort

- Gymmatte (vanlig treningsmatte): Kan brukes i mange år framover. Som underlag for babygym, som krypeteppe, som lekematte og matte for å stupe hodekråke på ;)

- Vogge

- Vogn (vi har Silvercross Sleepover Elegance, veldig fornøyd!)

- Babygym

- Tripptrappstol med Stokke newborn set: Ungen får sitte i høyden og følge med

- Flasketut fra MAM som er flat istedenfor rund: Gjorde tilvenning til flaske enkelt

- Smokk fra nuk med flat tupp, ungen vil ikke ha annet

- Smokker på navnesmokken.no: Flerpakk med navn, gull verdt!

- Massevis (ca 50 stykk) av gaskluter: Både for gulp og kos. Gutten min er både en gulper og veldig avhengig av å ha koseklut. Passer alltid på at han har en ren klut, så han ikke venner seg til å "måtte" ha en som ikke lukter nyvasket.

- "Dongeri"bukser i mykt stoff med bred strikk i livet: Ser tøft ut og er veldig praktiske og behagelige klær ;)

- Klær på Lindex og Name it: God kvalitet og ganske rimelig

- Det er masse gratis babypakker, f.eks. fra libero, vitus, kiwi og ditt apotek, med babyoljer, bleieprøver og sånt oppi. Vi har ikke behøvd å kjøpe verken salver eller olje takket være disse

- Masse babytepper, både for å ha i bilen, vogna, vogga og i babynestet i tilfelle det blir kaldt

- Bæresele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk tråd! Har laget meg en foreløpig liste basert på det jeg har funnet her! Keep em coming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å kjøpe ting etterhvert som du får behovet. Det har vi stort sett gjort.

Ellers:

- Litt klær i det små størrelsene - ikke kjøp for mye, da du får uante mengder gaver og ikke vet hvor stor han er og hvor fort han vokser. Men litt å bytte på må man jo ha. Vi hadde for lite av det minste (50 og 56) men det gjør jo ikke noe at klærne er litt store heller.

- Ull til høst/vinterbarn. Visst jeg får et vinterbarn neste gang også, tror jeg faktisk at jeg bare vil kjøpe inn ullklær i de minste str. Brukte nesten bare det.

- Vil også anbefale bæretøy, har brukt manduca. Veldig praktisk når man bor i leilighet og ikke gidder å dra fram vogna bare for en liten tur på butikken i alle fall. Syns ikke riktig det har fungert å ha han på magen når jeg lager mat og gjør huslige ting, men hører andre har suksess med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt bruk for det meste jeg har kjøpt. Det største bomkjøpet vi har hatt er babynest, babyen vil helst ligge og strekke ut armer og bein når han først ligger alene. Da ble babynestet fort for trangt og babyen våknet fort. Kjøp litt, men ikke mye klær i 50 de vokser fort de første ukene. 56 hadde vi litt av heldigvis, gavene vi fikk var stort sett 62-68. Jeg er glad vi hadde det aller meste i hus før fødsel, var ikke særlig mobil de første 3 ukene etter fødsel.

Anonymous poster hash: a78ec...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babybjørn er sikkert ok hvis man bare skal bære i ti minutter om gangen og sånn. Men den har ekstremt dårlig rykte pga dårlig ergonomi for både barn og bærer.

Det ryktet har jeg aldri hørt. Lenke?

Anonymous poster hash: 6fe2f...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryktet har jeg aldri hørt. Lenke?

Anonymous poster hash: 6fe2f...9bb

307630_290017177678089_100000094288034_1

Anonymous poster hash: b876f...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryktet har jeg aldri hørt. Lenke?

Anonymous poster hash: 6fe2f...9bb

Les på et hvilket som helst småbarnsforum. I tillegg regner jeg med du klarer å bruke google?;) (Sil ut alt som er skrevet for å selge en babybjørn) Søk på ergonomisk bæresele, se på bilder, sammenlign babybjørn med f.eks manduca, ergobaby osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sil ut alt som er skrevet for å selge en babybjørn)

Men et bilde laget for å selge en Ergobaby er topp som troverdig kilde?

Har selv både Ergobaby og en gammel Babybjørm, og er enig i påstanden din, bare så det er sagt. Det er "kildebruken" din jeg reagerer på.

Anonymous poster hash: c2067...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergonomiske faktorer er en uavhengig kilde, bærende foreldres tilbakemeldinger ligeså, jeg har aldri henvist noe mer til ergobaby sine påstander enn noe annet...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter veldig mye synsing og veldig lite solid dokumentasjon når det gjelder disse Babybjørnene. At den kan være ubehagelig å bruke for noen voksne og at noen unger bare ikke liker den er jo påstander som ikke trenger å underbygges så veldig, men når det gjelder skader og denslags er grunnlaget for endel av påstandene rimelig tynt.https://skeptoid.com/blog/2013/01/25/will-the-babybjorn-endanger-your-infants-health/

Anonymous poster hash: 2b647...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det stor forskjell på den nye Babybjörn One og de gamle. Men det er da vitterlig en avsporing i denne tråden...



Anonymous poster hash: b43ad...e0f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-To pk pysj fra kaphAhl, uten fot, med glidelås!

-Tørre engangskluter (vidi, mesoft El. Lignende) masse!

-Coop anglamark sin sinksalve, ikke vært sår siden vi begynte med denne :)

- adapter til vogn for å feste bilstol, veldig greit å slippe å bære stolen når man skal inn på butikk ol å baby sover...

-Babygym når baby blir litt større, hun kan ligge der å leke ei god stund for seg selv, så får mor gjort litt husarbeid ;)

- Sånne trekanta sikklesmekker, så slipper jeg å bytte body hele tiden...

-Lammeskinn til vogna, baby ble svett å klam før vi kjøpte dette..

-Babycall når baby blir litt større og legger seg før vi gjør eller sover ute i vogna.

-Babybjørn vippestol.

Om du gir flaske:

-Dr browns flasker, ingen luft i magen, minimalt med gulp!

-Mikrosterilisator til flaskene

Mye av dette hadde vi ikke klart når hun ble født, greit å kjøpe inn det man ser man har behov for etterhvert :)

Seng, bilstol, vogn, litt klær, babytepper og stellesaker er vell det viktigste i starten..

Vi trengte endel klær i 50 og 56, fikk ikke kjempestor baby og hun brukte 50 bodyene til hun var to mnd, men dette varierer vell veldig..omslagsbodyer var gull i starten!

Ellers har vi kjøpt nesten alt til babyen brukt, tingene ser helt fine ut, og kostet nesten ingenting!

Endret av -T-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på den klassiske babybjörnen og babybjörn one også. Enig i at den klassiske er ganske fæl, men one er både testvinner og veldig behagelig.

edit: noen kom meg i forkjøpet :P

Endret av Leopanter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her står det litt om bæring ifht hoftedysplasi, ihvertfall. Vi fikk sterkt frarådet Babybjörn på sykehuset til vårt HD-barn, mens sjal og andre typer bæretøy med "bred" bærestilling ble omfavnet og anbefalt som del av behandlingen. Korrekt bæring gir tilnærmet lik stilling på hoftene som behandling med f.eks. Frejkas pute. Dette var på Rikshospitalet. Jeg har også sett en undersøkelse som hadde sett på forekomsten av hoftedysplasi i områder der det bæres mye vs områder der det bæres lite (hhv Asia/Afrik og Europa/USA, så vidt jeg husker), men den finner jeg ikke igjen i farta. Konklusjonen var ihvertfall at HD er nesten ikke-eksisterende i områder der det bæres mye.

Her er det også en del referanser til vitenskapelige undersøkelser og uttalelser om bæring, riktignok hos en sjalprodusent, men forskerne og legene som de refererer til har ikke gjort undersøkelsene sine på oppdrag fra Didymos, så vidt jeg kan skjønne. Tyskerne er generelt langt fremme på dette området.

Sånn. Ferdigavsporet.

Endret av *Joyce*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Babygym

- Vippestol

- Ergobaby

- Omslagsbodyer (herlig å slippe å ta bodyer over hodet til småen ved "uhell")

- Et tynt og godt ullteppe (liker bl.a Lillelam sine)

- Et tykt og godt ullteppe (hjemmestrikket)

- Pysjer med glidelås

- Sovepose

- Vognposer (vår/høst og vinter)

Anonymous poster hash: 7cc2e...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Huff, det fungerte ikke her :vetikke:. Glidelåsen gnagde på brystet/halsen, så den ga vi fort opp. Den flippen man liksom skal brette over pysjen for å unngå gnagsår, den holdt seg aldri der den skulle.

Det tar riktignok lengre tid å skifte bleie med en knappepysj, men..

Jeg elsker glidelås, men kjøpte en romslig størrelse da:)

Beste investeringer for oss(tror allerede jeg har nevnt babynest før):

- Ergobaby swaddler, reddet nattesøvnen vår(og hans, aller viktigst). Vi forsøkte vanlig svøping, men han likte mye bedre ergobabyen fordi han kunne bevege armene nok til at han ikke ble frustrert(han fektet og klasket seg våken hele tiden)

- Nøstebarns ullfleecedress(har kjøpt ny til høst/vinter, og kommer til å kjøpe ny uten hette til bhgstart)

- Bæresele - ungen liker ikke bli bært lenge, men det har etter 4 mnd alder vært gull verdt for å få ham til å sovne de verste kveldene med hyling, være med ut med søppel/kort tur på butikk/avveksling fra vogn/generell nærhet. Mer enn 20 min blir det aldri før han kjeder seg, men han hviner av glede når han ser vi skal ta den på ;)

- Mamflasker, de selvsteriliserende(han drikker mer vann av de enn alle andre - var viktig spes i sommer)

- Vippestolen - han smalt alltid hodet hardt i gulv ved rulling(pluss endel nærliggende skarpe kanter), så han sitter der fremfor å ligge på gulvet når faren lager middag. Ikke minst under dusjing(jeg var ikke komfortabelt med å la ham ligge alene i stuen i vognbag e.l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...