Gå til innhold

Barn og røyking inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med mindre ungen din faktisk har astma eller er ekstremallergisk, er det ingen fare å oppholde seg i en leilighet hvor noen røyker, en uke eller to i året. Hvis noen faktisk hadde giddet å sette seg inn i forskning på passiv røyking, ville dere visst det. Hvis barna har astma eller allergi, er det noe annet

Synes oppkast er ganske voldsomt for jenta å måtte gå igjennom, bare "fordi hun ikke tar skade av det noen uker i året"...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter her litt frustrert etter en opprivende diskusjon med mamma.

Vi er hos foreldra mine på påskeferie nå, med barna på 1 og 4. eldste ligger nå å hoster til hun spyr, og vekker lillebror, og jeg er helt sikker på at dette kommer av all røykinga inne. Hun blir slik hver eneste gang hun er her, og jeg blir også fryktelig tett og sliter med røyken.

Prøvde på en pen måte å ta dette opp med mamma i dag, da jeg synes det er grusomt at vi skal bli syke de få gangene vi drar på besøk til dem.

De vil heller ikke sitte barnevakt lenger, nettop fordi hun blir syk og hoster til hun spyr hver gang hun er her...

Men mamma nekter plent å gå ut å røyke når vi er her, og sier hun vil ha seg frabedt å bli kastet ut av eget hjem...

Det er jo på en måte riktig, men på den annen side er vi her 2 hver jul/påske og 2-3 helger i året, så det er liksom ikke sååå ofte.

De er verdens beste besteforeldre, og ungene forguder dem! Ikke har vi noen annen familie heller, så har liksom ikke lyst til å slutte å dra hit heller, men føler snart at jeg må...

Det er en liten leilighet, og mesteparten av røyken siger inn på soverommet... Og gubben min, som til vanlig røyker ute, gidder ikke det, når han får lov av mamma å røyke inne, så da blir det enda verre...

Hvet ikke helt hva jeg vill med dette inlegget, men lurer litt på andres erfaringen på området. Går besteforeldre ut å røyker når barnebarna er på besøk?

Anonymous poster hash: dddb8...8c9

At pappaen røyker inne der er faktisk det verste. Hvis dette var hos mine foreldre, hadde jeg sagt, på en fin måte, at dessverre kan vi ikke komme på besøk hvis det blir røkt inne. Enkelt og greit. Ja, det er deres hjem, de bestemmer, men det er barnebarna det gjelder, så hvis de ikke vil respektere ditt ønske, hadde jeg latt være å besøke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt; "Ser dere ikke problemet?? Jenta kaster opp. Hun KASTER OPP!! For at dere skal ha det behagelig mens dere røyker!! Håper f@#n dere sitter godt, og at dere synes det er verdt det!"

(men vi hadde ikke overnattet der uansett)

Endret av Jade
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at moren din ikke forstår at røyking inne er skadelig for barn. De fleste burde være såpass opplyst mener jeg om røyking i 2014. Hadde sagt noe annet om det var på 70 tallet. Men kanskje du skal sjekke ungen din for astma og? At barn reagerer på røyk er normalt men ikke så mye at det hoster og kaster opp? Kan jo være noen allergier eller astma som ligger der?

Du kan uansett ikke fortsette med å ta med deg ungene hjem til mor selv om det også er fordeler som du sier. Ulempen helsemessig er ikke verdt alt det gode i dette tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oppkast er ganske voldsomt for jenta å måtte gå igjennom, bare "fordi hun ikke tar skade av det noen uker i året"...

TS skrev hun var bedre i dag. Antar ungen var forkjølet, og mulig luftveiene ble irritert? Jeg tviler på om det er på grunn av passiv røyking. Med mindre hun har astma/allergier etc.

Jeg synes jo ikke man skal røyke inne når det kommer unger på besøk. Men den lynsjestemningen som dukker opp når man snakker om røyking og besteforeldre inne på et småbarnsforum, er fullstendig ute av alle proporsjoner. Man ringer ikke barnevernet fordi en mormor er såpass avhengig av røyk at hun røyker på kjøkkenet mens ungene er på besøk. Det lukter, og det kan irritere luftveiene litt hvis man er følsom. Nei, man får ikke kreft av den passive røykingen som er beskrevet her. Biltrafikken nede på veien er farligere.

Det er helt ok at man får et beskytterinstinkt når man får barn, men litt får man ta seg sammen. Det finnes andre mennesker i verden, og det finnes ting som er viktigere.

Anonymous poster hash: 8e497...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok at man får et beskytterinstinkt når man får barn, men litt får man ta seg sammen. Det finnes andre mennesker i verden, og det finnes ting som er viktigere.

Anonymous poster hash: 8e497...a12

NB: Det var ikke rettet til TS, hun virker ikke hysterisk.

Anonymous poster hash: 8e497...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

TS skrev hun var bedre i dag. Antar ungen var forkjølet, og mulig luftveiene ble irritert? Jeg tviler på om det er på grunn av passiv røyking. Med mindre hun har astma/allergier etc.

Jeg synes jo ikke man skal røyke inne når det kommer unger på besøk. Men den lynsjestemningen som dukker opp når man snakker om røyking og besteforeldre inne på et småbarnsforum, er fullstendig ute av alle proporsjoner. Man ringer ikke barnevernet fordi en mormor er såpass avhengig av røyk at hun røyker på kjøkkenet mens ungene er på besøk. Det lukter, og det kan irritere luftveiene litt hvis man er følsom. Nei, man får ikke kreft av den passive røykingen som er beskrevet her. Biltrafikken nede på veien er farligere.

Det er helt ok at man får et beskytterinstinkt når man får barn, men litt får man ta seg sammen. Det finnes andre mennesker i verden, og det finnes ting som er viktigere.

Anonymous poster hash: 8e497...a12

Jeg tror hun skrev at ungen hoster til den kaster opp hver gang. Da burde man kunne ta hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skrev hun var bedre i dag. Antar ungen var forkjølet, og mulig luftveiene ble irritert? Jeg tviler på om det er på grunn av passiv røyking. Med mindre hun har astma/allergier etc.

TS skriver at hun kaster opp hver gang de er der. Besteforeldrene har til og med sluttet å være barnevakt for de, fordi hun kaster opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver at hun kaster opp hver gang de er der. Besteforeldrene har til og med sluttet å være barnevakt for de, fordi hun kaster opp.

Da har vi disse alternativene:

1. Barnet til TS bør umiddelbart sjekkes hos legen. Det er IKKE normalt å kaste opp til man kaster opp, fordi man er i et lett røykfylt hjem.

2. TS overdriver beskrivelsen noe. Hvis man først irriterer seg over røyk og at man ikke blir tatt hensyn til, hender det nok fort at man får litt placebo-resultater med hvor tett i nesen man blir etc. Det vet jeg, for jeg har det sånn selv. Jeg tror ikke det er sånn at ungen til TS kommer inn i morens leilighet, og begynner å kaste opp. For da ville de fleste mødre ikke kommet tilbake :-)

Igjen: Jeg er enig i at mormoren bør droppe innerøyking. Men hvis hun ikke gjør det, får man roe ned konfrontasjonsnivået noe. At noen i denne tråden ville kuttet kontakt med besteforeldre på grunn av litt røyking, er helt forkastelig. Da bør man rett og slett gå litt i seg selv, og gjennomgå hvilke verdier man har, og hvordan man vil oppdra barnet sitt. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 8e497...a12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sitter dere så mye inne hjemme?? Ut og lek, hver dag.

Akkurat som om DET er relevant.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her litt frustrert etter en opprivende diskusjon med mamma.

Vi er hos foreldra mine på påskeferie nå, med barna på 1 og 4. eldste ligger nå å hoster til hun spyr, og vekker lillebror, og jeg er helt sikker på at dette kommer av all røykinga inne. Hun blir slik hver eneste gang hun er her, og jeg blir også fryktelig tett og sliter med røyken.

Prøvde på en pen måte å ta dette opp med mamma i dag, da jeg synes det er grusomt at vi skal bli syke de få gangene vi drar på besøk til dem.

De vil heller ikke sitte barnevakt lenger, nettop fordi hun blir syk og hoster til hun spyr hver gang hun er her...

Men mamma nekter plent å gå ut å røyke når vi er her, og sier hun vil ha seg frabedt å bli kastet ut av eget hjem...

Det er jo på en måte riktig, men på den annen side er vi her 2 hver jul/påske og 2-3 helger i året, så det er liksom ikke sååå ofte.

De er verdens beste besteforeldre, og ungene forguder dem! Ikke har vi noen annen familie heller, så har liksom ikke lyst til å slutte å dra hit heller, men føler snart at jeg må...

Det er en liten leilighet, og mesteparten av røyken siger inn på soverommet... Og gubben min, som til vanlig røyker ute, gidder ikke det, når han får lov av mamma å røyke inne, så da blir det enda verre...

Hvet ikke helt hva jeg vill med dette inlegget, men lurer litt på andres erfaringen på området. Går besteforeldre ut å røyker når barnebarna er på besøk?

Anonymous poster hash: dddb8...8c9

Visste dere at det er faktisk ikke lov å røyke inne med barn?

http://www.kreftforeningens-blogg.no/2013/10/det-du-ikke-ser-barn-og-passiv-royking/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Det var ikke rettet til TS, hun virker ikke hysterisk.

Anonymous poster hash: 8e497...a12

Håper ikke du har barn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her litt frustrert etter en opprivende diskusjon med mamma.

Vi er hos foreldra mine på påskeferie nå, med barna på 1 og 4. eldste ligger nå å hoster til hun spyr, og vekker lillebror, og jeg er helt sikker på at dette kommer av all røykinga inne. Hun blir slik hver eneste gang hun er her, og jeg blir også fryktelig tett og sliter med røyken.

Prøvde på en pen måte å ta dette opp med mamma i dag, da jeg synes det er grusomt at vi skal bli syke de få gangene vi drar på besøk til dem.

De vil heller ikke sitte barnevakt lenger, nettop fordi hun blir syk og hoster til hun spyr hver gang hun er her...

Men mamma nekter plent å gå ut å røyke når vi er her, og sier hun vil ha seg frabedt å bli kastet ut av eget hjem...

Det er jo på en måte riktig, men på den annen side er vi her 2 hver jul/påske og 2-3 helger i året, så det er liksom ikke sååå ofte.

De er verdens beste besteforeldre, og ungene forguder dem! Ikke har vi noen annen familie heller, så har liksom ikke lyst til å slutte å dra hit heller, men føler snart at jeg må...

Det er en liten leilighet, og mesteparten av røyken siger inn på soverommet... Og gubben min, som til vanlig røyker ute, gidder ikke det, når han får lov av mamma å røyke inne, så da blir det enda verre...

Hvet ikke helt hva jeg vill med dette inlegget, men lurer litt på andres erfaringen på området. Går besteforeldre ut å røyker når barnebarna er på besøk?

Anonymous poster hash: dddb8...8c9

Din mor virker å være White Trash av værste sort.

Hadde aldri besøkt noen som røyker inne (anno 2014) med barn. Høres bare vannvittig slum ut...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Viste du henne tråden? I så fall bra - håper hun tar det til seg.

Det verste er nesten at far ikke står frem som et godt eksempel og går ut med røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å røyke inne sammen med barn, dyr eller andre uskyldige skapninger er helt uakseptabelt...

jeg har ikke barn enda, men vil ikke la hundene mine være i samme rom som noen som røyker, de er uskyldige og jeg det er mitt ansvar som deres matmor å verne deres helse.

Hadde jeg vært deg ts hadde jeg sluttet å dra til moren din, for meg er det helt uforståelig at hun har samvittighet til å oppføre seg sånn rundt sine barnebarn...det er virkelig ikke normal oppførsel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Å røyke inne sammen med barn, dyr eller andre uskyldige skapninger er helt uakseptabelt...

jeg har ikke barn enda, men vil ikke la hundene mine være i samme rom som noen som røyker, de er uskyldige og jeg det er mitt ansvar som deres matmor å verne deres helse.

Hadde jeg vært deg ts hadde jeg sluttet å dra til moren din, for meg er det helt uforståelig at hun har samvittighet til å oppføre seg sånn rundt sine barnebarn...det er virkelig ikke normal oppførsel

Da jeg var ung røkte jeg MYE (sluttet for 11 år siden). Det var på den tiden "alle" røkte inne, og det hendte at jeg til og med tok meg en blås på senga(!!!). Min trofaste følgesvenn gjennom flere år (en hund) fikk på sine eldre dager fæl hoste og noe som liknet åndenød. Røntgenbilde viste uhumskheter i lungene og hun måtte avlives. Tenkte ikke på det da, men i etterkant har tanken slått meg flere ganger at det var på grunn av min røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var ung røkte jeg MYE (sluttet for 11 år siden). Det var på den tiden "alle" røkte inne, og det hendte at jeg til og med tok meg en blås på senga(!!!). Min trofaste følgesvenn gjennom flere år (en hund) fikk på sine eldre dager fæl hoste og noe som liknet åndenød. Røntgenbilde viste uhumskheter i lungene og hun måtte avlives. Tenkte ikke på det da, men i etterkant har tanken slått meg flere ganger at det var på grunn av min røyking.

ja, dyr sine lunger takler ikke røyk bedre enn menneskers.

Derfor synes jeg det er uakseptabelt å røyke rundt barn og dyr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du har barn.

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: 8e497...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som om DET er relevant.

Det er jo derfor hun føler hun må dra til røykestova, der får barna vært ute mens hjemme sitter de mye inne. Løsningen er da å ta med ungene ut, hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er en styggedom! Jeg ville kuttet kontakten om jeg var deg. Eller kun ha kontakt via e-post, sms, facebook, ev. instagram, twitter, kanskje lage en blogg, hva med google+, tror du det er noe? MySpace er vel ute for tiden.

Anonymous poster hash: b94fb...a17

for en styggedom

Anonymous poster hash: 666b7...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...