Gå til innhold

Er rasekatter egentlig ikke katter?


la Flaca

Anbefalte innlegg

Gjest tabbydama
Ser flere her trekker frem en rasekatt de kjenner som er god til å jakte, men dette er likevel snakk om unntak. Og alle katter som ligger i verdensklasse når det gjelder å fange mus er av en eller annen grunn tabby-mønstrete huskatter, så de har tydeligvis bedre forutsetninger for å jakte enn andre katter.

:ler: Det stemmer på en prikk på min katt, huskatt og tabbymønstret og beste musefangeren i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøken Titt
Naturligvis vil en innekatter gjennomsnittelig leve lenger enn katter som går ute. Jeg vil tro at vi mennesker også har større sjanse for å leve lenge om vi kun går ut under oppsyn (da i bånd eller i bur), kun spiser mat som er ernæringsmessig riktig og blir aktivisert av apparater daglig. Jeg synes likevel ikke det rettferdiggjør en slik kunstig livsstil i det hele tatt, hverken for mennesker eller dyr. Et gullbur er og blir et bur.

Ja, og alle skjønner hvorfor. Nettopp pga det du/dere gjentatte ganger skriver. Mye av det dere sier er en selvfølge.

Jeg skjønner hvorfor mange rettferdiggjør det. Fordi de lider ikke under å være innekatter, men mange er uenig i den saken.

Hver gang du setter deg i en bil så øker du faren for å dø den dagen. Eksos, bakterier fra andre mennesker - alt øker også sjansen for at du kan bli syk. Har du barn i barnehagen er det en god sjanse for at omgangssyken og forkjølelsen tar et par runder i heimen. Skal du da mure deg inne? Nekte barnet og deg selv og gå ut? Barnet ditt kan skade seg om det faller ned fra et tre - skal det dermed aldri få lov til å klatre? Hva med sykling, leking, løping osv.

Hehe, ja i enkelte tilfeller hender det seg at man murer seg inne.

I tider med hjernehinnebetennelse og den slags. Er ungene i barnehagen da? Ikke nødvendigvis.

Å sammenligne det med at de kan skade seg fra et fall fra et tre blir litt platt. Sånt kan fint skje inne også.

Det er vel heller det som påkjørseler, stjeling, dyreplageri o.l. som gjør at folk holder kattene sine inne.

da mener du med flere at vi ikke burde skaffe oss katter. Okey, men da er det vel like egoistisk av dere å skaffe dere katter. Dere mener jo at dette dyret er så vilt og har behov for å leve ut sine instinker, etc etc. Hvorfor kan dere ikke la vær å skaffe dere katter? Hva med og heller begynne å omplassere dem tilbake til naturen? Slik at det får det slik dere syns dem burde ha det. Hvorfor gjør dere ikke det? Det burde ikke være en urealistisk tanke.

Burde dere ikke heller være i mot kattehold, og også slutte å argumentere med at; de får leve nær nok naturen som mulig. Kan godt hende, men tydeligvis ikke helt fritt vilt ... Dere har jo en katt.

Men det bør være en grense for hvor kunstig vi lager livet til katten, og hvor mye vil tilpasser katten til våre ønsker fremfor at vi tilpasser oss etter kattens behov. For meg er innekatter langt over den grensen og langt over i menneskets egoisme.

Ja, det burde de fleste være enig om. Det er veldig mye man kan gjøre for å tilpasse seg katten og. Å gjøre det slik at katten skal tilpasse seg oss er totalt feil, men er ikke det også en selvfølge?

Jeg vil mye heller ha en katt som blir påkjørt når den er fem år gammel og har levd hele livet sitt med å gå ut og inn som den vil, enn en ti år gammel innekatt. Livskvalitet fremfor kvantitet. Ett gullbur er og blir et bur.

Deg om det. Selv skal jeg ha min inne hele tiden, og slik velger jeg å ha det. Jeg ser ikke på meg selv som en dyreplager i det hele tatt.

Måtte andre gjøre det, får de værsågo kaste bort tankene sine på det og.

Har nå sittet her og irritert meg grønn over katte-eiere som ikke klarer å innrømme for seg seg at det ikke er naturlig for en katt å leve livet innendørs.

Ikke klarer å innrømme? Hva hvis man er uenig da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest su querida
Les de andre linkene som har blitt gitt ut om innekatter her da. Da burde du få en bedre forståelse for det.

Jeg kunne lest tusen forskjellige linker om hvor mye bedre noen tror innekatter har det, men det kommer forsatt aldri til å bli noen naturlig måte for katter å leve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest su querida

Ikke klarer å innrømme? Hva hvis man er uenig da? :klø:

Innekatter er en menneskeskapt ting, hvordan kan noen mene at det er naturlig for katter?

Folk vil mene at det er bedre for kattene å være inne uansett, det tviler jeg ikke på, men ingen kan komme å si at det er naturlig for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lest tusen forskjellige linker om hvor mye bedre noen tror innekatter har det, men det kommer forsatt aldri til å bli noen naturlig måte for katter å leve på.

Det er jeg enig i. Argumentene er alltid de samme, veldig fokusert på eierens behov og usannsynlige scenarioer som at katten kan bli stjålet.... Joda, mange innekatter har det helt ok, mange har det ille og vantrives uten at eierne gjør noe med det, og 99% ville vært lykkeligere som utekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener jo at dette dyret er så vilt og har behov for å leve ut sine instinker, etc etc. Hvorfor kan dere ikke la vær å skaffe dere katter? Hva med og heller begynne å omplassere dem tilbake til naturen? Slik at det får det slik dere syns dem burde ha det. Hvorfor gjør dere ikke det? Det burde ikke være en urealistisk tanke.

Nei, jeg går ut i fra at ingen av oss mener at katten er vill. Katten, slik vi kjenner den i dag, er et tamdyr som kom til Norge for mange, mange år siden. Foruten gaupe, har det aldri levd villkatter i Norge. Etter at menneskene begynte å holde katten som husdyr, har den for det første fått 30% mindre hjerne og fargene har også utviklet seg for eksempel. Selv om kattene som lever i Norge i dag, ikke er ville, betyr ikke det at de ikke egner seg, eller har behov for å utfolde seg ute. (Hvis vi ser tilbake på hvorfor nordmenn fraktet tamkatter til Norge, så var det jo faktisk for at de i stor grad skulle fange gnagere og holde muse- og/eller rottebestanden nede.)

De linkene du kom med var, for det første laget av noen hvem-som-helst-er og de var ikke spesielt troverdige da de allikevel bare kom med påstander, ikke med kilder og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av det dere sier er en selvfølge.

Helt enig. Dette er for meg så selvfølgelig at jeg har problemer med å faktiske finne argumenter.

Okey, men da er det vel like egoistisk av dere å skaffe dere katter. Dere mener jo at dette dyret er så vilt og har behov for å leve ut sine instinker, etc etc. Hvorfor kan dere ikke la vær å skaffe dere katter? Hva med og heller begynne å omplassere dem tilbake til naturen? Slik at det får det slik dere syns dem burde ha det. Hvorfor gjør dere ikke det? Det burde ikke være en urealistisk tanke.

Burde dere ikke heller være i mot kattehold, og også slutte å argumentere med at; de får leve nær nok naturen som mulig.

Det er egoistisk å skaffe seg katt, selvfølgelig er det det (men katter er ikke ville). Og helt ideelt sett så burde ingen hatt noen kjæledyr, sånn sett. Jeg er enig med deg i det. Og det er derfor jeg mener at når man da likevel skaffer seg en katt (eller hvilket som helst annet dyr) så bør man gjøre det man kan for at katten skal få leve så tilnærmet sin natur som praktisk mulig. At man først har gjort noe så egoistisk som å skaffe seg en katt, betyr ikke at det er fritt frem for å la katten leve så kunstig som bare mulig for å tilfredsstille vår videre egoisme.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir litt søkt å sammenligne en hund og en katt, da.

Det synes jeg også, siden katter er mye mer selvstendige og har ett større frihetsbehov enn de fleste hunderaser. Dermed er det også verre for en katt å bli holdt inne enn en hund.

Les de andre linkene som har blitt gitt ut om innekatter her da. Da burde du få en bedre forståelse for det.

Bare fordi noen skriver på en nettside at "innekatter har det like bra som andre katter" blir det ikke automtisk sant. Jeg stoler mer på min egen erfaring med å ha innekatt, og ha sett hvor mye lykkeligere hun har blitt som utekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere her trekker frem en rasekatt de kjenner som er god til å jakte, men dette er likevel snakk om unntak. Og alle katter som ligger i verdensklasse når det gjelder å fange mus er av en eller annen grunn tabby-mønstrete huskatter, så de har tydeligvis bedre forutsetninger for å jakte enn andre katter.

Off-topic, men hvor og når har noe sånt blitt registrert? Det må da være nærmest umulig? ;) Høres søkt ut for meg, særlig siden det kan være omtrent umulig å se forskjell på tabby-mønster i forhold til tigret og spottet etc. Men det var kanskje katter med generelt opprinnelig farge du tenkte på.

Det er kattens aner som avgjør om den blir en god jeger, ikke om det er oppdrett eller avl. Farge er heller ikke viktigere enn gemytt, intelligens og koordinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller snakk om at oppdrettere avler på individer som er rolige, sosiale og kjælne. Dermed blir ikke egenskaper som har med jakt å gjøre så lagt vekt på som andre egenskaper, og de blir dermed - i beste fall - ikke styrket. I verste fall blir de katter med andre egenskaper enn de som hadde overlevd i naturen blir avlet på.

Dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer fra mange år med katteoppdrett ihvertfall.

Jeg har ihvertfall aldri hørt om en oppdretter som velger ut en katt som avlsdyr fordi den er rolig?

Endel raser er jo roligere av seg enn andre, men det betyr ikke at de har dårlige jaktinstinkt. Det finnes da mange sedate og rolige huskatter også ...

Sunn, frisk, aktiv, leken, våken er heller stikkord jeg vil bruke, når det gjelder hvordan man velger ut avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic, men hvor og når har noe sånt blitt registrert? Det må da være nærmest umulig? ;) Høres søkt ut for meg, særlig siden det kan være omtrent umulig å se forskjell på tabby-mønster i forhold til tigret og spottet etc. Men det var kanskje katter med generelt opprinnelig farge du tenkte på.

Det finnes vel ingen offisiell statistikk på det, det er bare noe jeg har merket meg, og nært beslektede varianter som spotter og striper kommer jo inn under dette. Hver gang det er snakk om eksepsjonelle musejegere, som har blitt registrert, så er det snakk om tabbymønstrete huskatter, og som regel hunnkatter. (Snakker her om katter som har fanget 20-50 mus om dagen over en periode på flere år.)

Selv tror jeg dette henger sammen med at dette er den moderne fargen som ligger nærmest villkattens opprinnelige farge, og at katter med denne fargen også har bevart mest av jaktinstinktet fra villkatten. (Dvs at noen av de medfødte egenskapene som gir en god jeger kan være linket til de samme genene som gir disse fargene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer fra mange år med katteoppdrett ihvertfall.

Jeg har ihvertfall aldri hørt om en oppdretter som velger ut en katt som avlsdyr fordi den er rolig?

Endel raser er jo roligere av seg enn andre, men det betyr ikke at de har dårlige jaktinstinkt. Det finnes da mange sedate og rolige huskatter også ...

Sunn, frisk, aktiv, leken, våken er heller stikkord jeg vil bruke, når det gjelder hvordan man velger ut avlsdyr.

Ingenting er jo bedre enn om dette er feil. Jeg ville trodd at oppdrettere som kun oppdretter og selger innekatter ville fokusere på de egenskaper som gjorde at katten passet som innekatt, og at de ikke fokuserte på de egenskapene som ville gjøre den til en dyktig jeger og fungerende katt i kattens sosiale liv ute. Derfor min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min logikk følger Darwin den også. Poenget er at for katter som går ute vil det være en overvekt av gener som styrker overlevelse og jakt som går videre. Ganske enkelt ved at klumsete eller dumme katter som regel vil dø før de rekker å formere seg.

Klumsete og dumme katter, som du kaller det, vil heller ikke bli brukt i avl av en oppdretter som har litt omløp i hodet ...

Og utekatter som har en eier har jo i de aller fleste tilfeller matstasjon og masse pleie i hjemmet sitt, og de rå reglene for overlevelse i naturen vil derfor bare i mindre grad gjelde.

Den dyktigste jegeren og den menst robuste katten her i huset feks er en sky hunnkatt som er så redd av seg at en skulle tro hun var blitt mishandlet av mennesker, og jeg tror neppe hun hadde skåret så høyt som avlsmateriale for noen som ser etter bedagelige sofakatter.

Nå er det jo ikke bare jegeregenskaper som gjør en katt bra, skye katter har jo ikke så mange lyst på som rene husdyr samme om det er rase eller huskatt.

Ser flere her trekker frem en rasekatt de kjenner som er god til å jakte, men dette er likevel snakk om unntak. Og alle katter som ligger i verdensklasse når det gjelder å fange mus er av en eller annen grunn tabby-mønstrete huskatter, så de har tydeligvis bedre forutsetninger for å jakte enn andre katter.

Unntak du liksom ... Hvilke bevis har du for det? :D

Jeg har god kjennskap til omlag 50 rasekatter som får gå fritt som de vil (Devon Rex, Siameser, Abyssiner, Orientaler, Perser, Norsk Skogkatt, Ocicat, Maine Coon og Bengal) og det er et fåtall av disse som ikke er gode jegere.

Sålenge det er et mindretall av rasekattene som får sjansen til å være jegere, blir jo påstanden din helt tatt ut av løse lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært interessant å vite hvor stor andel av norske rasekattoppdrettere som har kattene sine som innekatter, og hvor mange som lar dem gå ute. Ingenting er bedre enn om at mitt inntrykk av at flertallet av oppdrettere har dem som innekatter er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eid av bøllefrø

Det virker som mange av dere som ikke vet så mye om rasekatter, skjærer de veldig over en kam!

Men forskjellen mellom de ulike rasene er jo like milevis i væremåte og egenskaper, som det er i utseende.

Dette med at folk vil ha rolige katter kan kanskje gjelde noen av eierne til langhårsrasene (men langt fra alle!), mens korthårsrasene jo skal være aktive, lekne, gøyale og «ville».

Ja, de fleste korthårsrasene er mye mer aktive enn den jevne huskatt. De er ofte ganske propell, og er med på ALT som skjer, Og skjer det ikke noe, finner de på noe selv ... :P

Når jeg sier dette til huskatteiere uten erfaring med rasekatter, pleier de aldri å tro meg, men etter en kveld her hos oss forstår de hva jeg har snakket om.

Ikke mye slafing i sofaen hjemme hos oss ihvertfall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumsete og dumme katter, som du kaller det, vil heller ikke bli brukt i avl av en oppdretter som har litt omløp i hodet ...

Poenget er at dersom kattene lever ett trygt liv innendørs vil man ikke nødvendigvis oppdage om de er klønete eller dumme i like stor grad som naturen vil luke ut disse. Dermed vil flere av disse genene bli ført videre hos innekatter enn hos utekatter, og på lang sikt vil dette utgjøre en forskjell.

At jakt ikke er like viktig for en katt som får mat hjemme har jeg allerede nevnt, og i forhold til overlevelse har det å ha en eier lite å si. Det hjelper lite å ha en matskål stående hjemme, når man møter en rev i skogen, feks.

Nå er det jo ikke bare jegeregenskaper som gjør en katt bra, skye katter har jo ikke så mange lyst på som rene husdyr samme om det er rase eller huskatt.

Men så er det mange som har utekatt som ikke er ute etter rene husdyr, men som ønsker ett bruksdyr som gjør nytte for seg ved å fange mus. (Spesielt bønder.) Og da er jegeregenskaper prioritert over koseegenskaper.

Sålenge det er et mindretall av rasekattene som får sjansen til å være jegere, blir jo påstanden din helt tatt ut av løse lufta.

Dette har jeg vel egentlig alt svart på. Men det er altså ikke snakk om at innekatter ikke har jaktinstinkter, men at utekatter over tid vil gå forbi dem i genetisk dyktighet, fordi jaktegenskaper både er viktig for utekatters overlevelse og utvelgelse i avl, og hos innekatter blir dette overhode ikke tatt hensyn til på noen av punktene. Spesielt siden de som avler på innekatter tar hensyn til en del egenskaper som står i motsetning til jakt og overlevelse.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frøken Titt
Jeg kunne lest tusen forskjellige linker om hvor mye bedre noen tror innekatter har det, men det kommer forsatt aldri til å bli noen naturlig måte for katter å leve på.

Det naturlige for oss alle er å gå klissnakne å spise bær og bo i skogen, men de fleste av oss gjør ikke det.

Jeg tror heller ikke det er naturlig for en katt fra begynnelsen av katterasens eksistens å være inne, men jeg tror, (som jeg har nevnt før her i tråden) at, så lenge de ikke går ut i det hele tatt, da vet de ikke hva de går glipp av.

Det tror jeg på, du tror noe annet.

Ikke klarer å innrømme? Hva hvis man er uenig da? :klø:

Innekatter er en menneskeskapt ting, hvordan kan noen mene at det er naturlig for katter?

Folk vil mene at det er bedre for kattene å være inne uansett, det tviler jeg ikke på, men ingen kan komme å si at det er naturlig for katten.

Nei, det er det ikke.

Hvordan de kan mene det vet jeg ikke.

Endret av Frøken Titt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er naturlig for en katt fra begynnelsen av katterasens eksistens å være inne, men jeg tror, (som jeg har nevnt før her i tråden) at, så lenge de ikke går ut i det hele tatt, da vet de ikke hva de går glipp av.

Kaniner, gnagere og fugler i bur vet heller ikke om noe annet. Vil det at man ikke vet hva man går glipp av gjøre at man har et veldig bra liv? Du impliserer jo at det faktisk er noe å "gå glipp av",dvs. at det er mer ideelt for katten å gå ute enn å være innekatt.

Jeg synes det etisk sett blir feil uansett om en innekatt ikke lider. Det skal mer til enn fravær av lidelse for at jeg synes et dyr har det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er naturlig for en katt fra begynnelsen av katterasens eksistens å være inne, men jeg tror, (som jeg har nevnt før her i tråden) at, så lenge de ikke går ut i det hele tatt, da vet de ikke hva de går glipp av.

Mulig de ikke vet hva de går glipp av, men at det er en verden utenfor leiligheten og at de går glipp av denne vet de helt sikkert. Jeg synes dette argumentet rett og slett er for tynt. Ifølge din teori burde ingen innekatter prøve å stikke av eller vantrives inne, for de vet jo ikke at det finnes noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er naturlig for en katt fra begynnelsen av katterasens eksistens å være inne, men jeg tror, (som jeg har nevnt før her i tråden) at, så lenge de ikke går ut i det hele tatt, da vet de ikke hva de går glipp av.

Men det betyr jo at du er enig i at de går glipp av noe ved å være innekatter? Så hvorfor ønsker du å frarøve de dette?

For meg blir dette som å si at det er greit å sperre barn inne i kjelleren, så lenge man begynner med en gang de er blitt født, og det er jo uansett ikke naturlig for mennesker å bo inne i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...