Gå til innhold

Jeg må ta opp noe med dere....


Gjest iGirl

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lakrispia

Dersom kl 24.00 impliserer 00.00 (noe det gjør) går det fint å bruke kl 24.00 istedenfor 00.00. Klokken og døgnoppdelingen er jo kun en konstruksjon vi mennesker har laget, akkurat som tallsystemet vårt. I det klokken blir 24 blir den også 00.00 på nytt. Siden mange tenker på tid som noe lineært, jmf tidslinje, vil det være mest naturlig å beskrive en åpningstid fra det laveste tallet til det høyeste, altså for eksempel 18.00-24.00. Det er rett og slett mer intuitivt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_lakrispia

Vi kan ikke komme med utsagn som er i strid med naturlovene bare fordi vi "uttrykker oss".

"Jorden er flat" er også bare ord ("språk"), men vi vet alle at det ikke stemmer. Namean?

VI bruker ufattelig mange ord og uttrykk som ikke er korrekte i forhold til vitenskap, og "jorda er flat" er ikke ett av dem. Men ta for eksempel soloppgang og solnedgang. Vi vet alle at sola ikke står opp eller går ned, men det ville blitt veldig merkelig om vi skulle begynt å si "Åh, for en vakker jordrotasjon".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke komme med utsagn som er i strid med naturlovene bare fordi vi "uttrykker oss".

"Jorden er flat" er også bare ord ("språk"), men vi vet alle at det ikke stemmer. Namean?

Jorda kan være flat likevel.

Anonymous poster hash: 114b3...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

VI bruker ufattelig mange ord og uttrykk som ikke er korrekte i forhold til vitenskap, og "jorda er flat" er ikke ett av dem. Men ta for eksempel soloppgang og solnedgang. Vi vet alle at sola ikke står opp eller går ned, men det ville blitt veldig merkelig om vi skulle begynt å si "Åh, for en vakker jordrotasjon".

At solen står opp og går ned handler om forholdet mellom geografisk utgangspunkt for mennesket og solens posisjon. Dét er jo noe som faktisk eksisterer. Den tjuefemte timen eksisterer ikke. Uansett.

Endret av iGirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. universet kan være flatt. Jorden er rund.

Nei, jorda og universet kan være flatt.

Nå har astrofysikerne kommet til at Jorden likevel kan være flat. Ikke bare Jorden, hele universet.

Men dette er irrelevant.

Det som er relevant er det Lakrispia sier

VI bruker ufattelig mange ord og uttrykk som ikke er korrekte i forhold til vitenskap, og "jorda er flat" er ikke ett av dem. Men ta for eksempel soloppgang og solnedgang. Vi vet alle at sola ikke står opp eller går ned, men det ville blitt veldig merkelig om vi skulle begynt å si "Åh, for en vakker jordrotasjon".

Anonymous poster hash: 114b3...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lakrispia

At solen står opp og går ned handler om forholdet mellom geografisk utgangspunkt for mennesket og solens posisjon. Dét er jo noe som faktisk eksisterer. Den tjuefemte timen eksisterer ikke. Uansett.

Vår døgnoppdeling er også et direkte resultat av vårt geografiske utganspunkt i forhold til solen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Vår døgnoppdeling er også et direkte resultat av vårt geografiske utganspunkt i forhold til solen.

Jepp. Og vår døgnoppdeling er delt inn i 24 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lakrispia

Jepp. Og vår døgnoppdeling er delt inn i 24 timer.

24.00-00.00=24.00

Hvis du absolutt vil ha det matematisk.

Endret av lakrispia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

24.00-00.00=24.00

Hvis du absolitt vil ha det matematisk.

Jeg synes det er oppriktig sjokkerende å se voksne mennesker skrive "24:00".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og vår døgnoppdeling er delt inn i 24 timer.

Jeg synes det er oppriktig sjokkerende å se voksne mennesker skrive "24:00".

Hvordan kan du tillate deg å påstå at døgnet har 24 timer og samtidig trakassere de som faktisk skriver det ( i form av 24:00). Ganske merkelig, direkte hyklerisk om man skal ta det helt ut.

Du skriver vel aldri at det er 365 dager i året heller ?

For skal vi være pinlig nøyaktig er ikke dette sant det heller.

Endret av Midgard
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. universet kan være flatt. Jorden er rund.

Nei jorden er ikke rundt, skal du følge klokka etter nanosekunder brude du være mere nøyaktig med himmellegemene også.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iGirl

Hvordan kan du tillate deg å påstå at døgnet har 24 timer og samtidig trakassere de som faktisk skriver det ( i form av 24:00). Ganske merkelig, direkte hyklerisk om man skal ta det helt ut.

Du skriver vel aldri at det er 365 dager i året heller ?

For skal vi være pinlig nøyaktig er ikke dette sant det heller.

Fordi hvert minutt har 60 sekunder, og etter 59 sekunder nulles klokken ut i den neste påbegynte timen. 24:00 eksisterer derfor ikke.

Når har jeg forresten trakassert noen?

Nei jorden er ikke rundt, skal du følge klokka etter nanosekunder brude du være mere nøyaktig med himmellegemene også.

Neida, jorden er flat som en pannekake. Jeg forslår at du aldri seiler ut i horisonten, for whoops - så faller du utenfor. :opplyser:

Forresten siterte jeg deg og stilte deg et spørsmål på første side, noen spesiell grunn til du ikke klarer å svare på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvert minutt har 60 sekunder, og etter 59 sekunder nulles klokken ut i den neste påbegynte timen. 24:00 eksisterer derfor ikke.

Når har jeg forresten trakassert noen?

Neida, jorden er flat som en pannekake. Jeg forslår at du aldri seiler ut i horisonten, for whoops - så faller du utenfor. :opplyser:

Forresten siterte jeg deg og stilte deg et spørsmål på første side, noen spesiell grunn til du ikke klarer å svare på det?

I følge deg så er det ikke 24timer men 23:59:59999999.

på 00:00 er det en ny dag.

Dette er i praksis ikke noe problem, men siden du flipper ved at noen skriver 24:00 så syns jeg du skulle være så pass konsekvent å si at døgnet har 23 timer 59 minutter og 59,999999999 sekunder. Når du har gjort dette 100 ganger tenker jeg at du også finner ut at det er enklere å bruke 24.

Jeg syns du trakasserer alle som skriver 24 eller 24:00, med å påstå at de ikke kan klokka.

Du påstår nå vel ikke at jorden er RUND ?

Jeg har ikke lagt merke til at det var noe som stod ubesvart, noe spesielt du tenker på ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jorden er flat som en pannekake. Jeg forslår at du aldri seiler ut i horisonten, for whoops - så faller du utenfor. :opplyser:

Forresten siterte jeg deg og stilte deg et spørsmål på første side, noen spesiell grunn til du ikke klarer å svare på det?

Finnes det noen andre former enn flat eller rund?

Kan for eksempel et alternativ være at jorden er svakt oval?

Eller kanskje "Geoid", som er den vitenskaplige beskrivelsen av formen?

Som sagt, når du krever at andre skal være pinlig nøyaktige når det kommer til klokken, forventes det at du skal være like pinlig nøyaktig når det kommer til beskrivelsen av andre ting også.

Anonymous poster hash: 114b3...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest iGirl

Finnes det noen andre former enn flat eller rund?

Kan for eksempel et alternativ være at jorden er svakt oval?

Eller kanskje "Geoid", som er den vitenskaplige beskrivelsen av formen?

Som sagt, når du krever at andre skal være pinlig nøyaktige når det kommer til klokken, forventes det at du skal være like pinlig nøyaktig når det kommer til beskrivelsen av andre ting også.

Anonymous poster hash: 114b3...388

Å si at det ikke er noe som heter "kl 24:00" er virkelig ikke å være "pinlig nøyaktig".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det ikke er noe som heter "kl 24:00" er virkelig ikke å være "pinlig nøyaktig".

Jo, det vil jeg si at det er.

kl 24:00 er like nøyaktig beskrivende som at jorden som rund.

Begge deler er forståelige, og begge deler er like riktig/feil.

Anonymous poster hash: 114b3...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

I følge deg så er det ikke 24timer men 23:59:59999999.

på 00:00 er det en ny dag.

Dette er i praksis ikke noe problem, men siden du flipper ved at noen skriver 24:00 så syns jeg du skulle være så pass konsekvent å si at døgnet har 23 timer 59 minutter og 59,999999999 sekunder. Når du har gjort dette 100 ganger tenker jeg at du også finner ut at det er enklere å bruke 24.

Jeg syns du trakasserer alle som skriver 24 eller 24:00, med å påstå at de ikke kan klokka.

Du påstår nå vel ikke at jorden er RUND ?

Jeg har ikke lagt merke til at det var noe som stod ubesvart, noe spesielt du tenker på ?

Eller bare 00:00, som faktisk er det eneste riktige. Som sagt ovenfor, det siste minutter i en klokketime nulles ut i neste påbegynte time. Dersom klokken blir 24:00 betyr det at vi har påbegynt den tjuefemte timen... hvilket er problematisk i og med at det som kjent bare er 24 timer i et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Jo, det vil jeg si at det er.

kl 24:00 er like nøyaktig beskrivende som at jorden som rund.

Begge deler er forståelige, og begge deler er like riktig/feil.

Anonymous poster hash: 114b3...388

"Rund" er en beskrivelse av en fasong som kan brukes om ganske mange forskjellige varianter av en kule-form. Spar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...