Gå til innhold

Jeg må ta opp noe med dere....


Gjest iGirl

Anbefalte innlegg

Gjest iGirl

Tenk om den plutselig en kveld viser 24:00 liksom! :bond:

Ifølge noen brukere her inne så kan det plutselig skje dersom flere og flere fortsetter å si "klokken 24:00". :opplyser:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge noen brukere her inne så kan det plutselig skje dersom flere og flere fortsetter å si "klokken 24:00". :opplyser:

:haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi ta hensyn til hva Leif Juster og kompisene hans mener om dette? Ifølge den internasjonale standarden ISO 8601 er begge deler korrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I min verden er det mye mer logisk at et døgn med 24 timer tikker over midnatt på følgene måte: 23:59:57, 23:59:58, 23:59:59, 24:00:00, 24:00:01, 24:00:02 osv. Kl 24:59:59 blir neste klokkeslett 01:00:00. Ved PM/AM visning er det jo nøyaktig dette vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

I min verden er det mye mer logisk at et døgn med 24 timer tikker over midnatt på følgene måte: 23:59:57, 23:59:58, 23:59:59, 24:00:00, 24:00:01, 24:00:02 osv. Kl 24:59:59 blir neste klokkeslett 01:00:00. Ved PM/AM visning er det jo nøyaktig dette vi gjør.

Da må vi nødvendigvis inn i den tjuefemte timen i døgnet, og det kan bli problematisk.. i og med at den ikke eksisterer, mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Hvorfor skal vi ta hensyn til hva Leif Juster og kompisene hans mener om dette? Ifølge den internasjonale standarden ISO 8601 er begge deler korrekt.

ISO 8601 viser til at vi kan "kalle" midnatt "24:00", men den forklarer også at det matematisk og fysisk ikke er mulig for klokken å bli 24:00. Justervesenet er helt klare her, det er ingenting som heter 24:00.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdens språk er i evig forandring. Og hvis mange nok skriver 24:00 blir det til slutt lovlig å bruke.

Synes selv det høres bedre ut med 18:00-24:00 enn 18:00-00:00, så det blir en fin ny regel. :)

Anonymous poster hash: 7ff72...743

Dagligtale ≠ vitenskapelige definisjoner.

Anonymous poster hash: 9d6b7...238

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Da må vi nødvendigvis inn i den tjuefemte timen i døgnet, og det kan bli problematisk.. i og med at den ikke eksisterer, mener jeg.

Utfordringen har mer med dato å gjøre enn klokke. Begynnelsen av et døgn bør helst være på 0. Den ser jeg.

På am/PM klokker har man ikke brydd seg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Utfordringen har mer med dato å gjøre enn klokke. Begynnelsen av et døgn bør helst være på 0. Den ser jeg.

På am/PM klokker har man ikke brydd seg med det.

Vel, på AM/PM er det jo 2x12 timer. Det gir mening. Men 24:00 gir overhode ingen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vel, på AM/PM er det jo 2x12 timer. Det gir mening. Men 24:00 gir overhode ingen mening.

At det ikke gir mening med klokken 24 når det gir mening at klokken blir 12 to ganger på en AM/PM klokke gir ikke meg mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i artikkelen - som du viser til selv - så er det ifølge det store norske leksikon lov å bruke begge deler.

og:

Fasit blir dermed at du kan støtte deg til ISO 8601 uansett hvilken måte du velger å skrive midnatt på. Ønsker du å beskrive et tidsrom, er for det for eksempel helt greit å bruke 16-24.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Men i artikkelen - som du viser til selv - så er det ifølge det store norske leksikon lov å bruke begge deler.

og:

Jeg forslår at du leser hele ISO 8601. Som jeg har skrevet i tråden her er det ifølge ISO lov å "kalle" midnatt for "24:00", men det kommer tydelig frem at det matematisk og fysisk ikke er mulig for klokken å bli 24:00.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forslår at du leser hele ISO 8601. Som jeg har skrevet i tråden her er det ifølge ISO lov å "kalle" midnatt for "24:00", men det kommer tydelig frem at det matematisk og fysisk ikke er mulig for klokken å bli 24:00.

Joda, men det er mye som er fysisk umulig som likevel er språklig lovlig å si. Så å klage på at folk bruker 24:00 - når det er korrekt bruk av språket, er som å klage på at folk skriver "giraff" istedenfor "sjiraff".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iGirl

Joda, men det er mye som er fysisk umulig som likevel er språklig lovlig å si. Så å klage på at folk bruker 24:00 - når det er korrekt bruk av språket, er som å klage på at folk skriver "giraff" istedenfor "sjiraff".

Tid er vitenskap, ikke språk. Og vitenskapen sier at klokken ikke kan passere 23:59:59,999.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid er vitenskap, ikke språk. Og vitenskapen sier at klokken ikke kan passere 23:59:59,999.

Men måten vi uttrykker tiden på handler om språk :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Men måten vi uttrykker tiden på handler om språk :)

Vi kan ikke komme med utsagn som er i strid med naturlovene bare fordi vi "uttrykker oss".

"Jorden er flat" er også bare ord ("språk"), men vi vet alle at det ikke stemmer. Namean?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I min verden er det mye mer logisk at et døgn med 24 timer tikker over midnatt på følgene måte: 23:59:57, 23:59:58, 23:59:59, 24:00:00, 24:00:01, 24:00:02 osv. Kl 24:59:59 blir neste klokkeslett 01:00:00. Ved PM/AM visning er det jo nøyaktig dette vi gjør.

Må bare henge meg på kveruleringen her. Klarer ikke å dy meg!

Klokka kan ikke bli 24:00 annet enn rent språklig, for da måtte klokka gått videre til 24:10, 24:30, osvosv.

Og da vil det eneste logiske være at når den timen er gått er klokka 25:00.

Forresten så har jeg sett åpningstider bli benevnt som til 00:00 et par steder, så det finnes de som har skjønt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Må bare henge meg på kveruleringen her. Klarer ikke å dy meg!

Klokka kan ikke bli 24:00 annet enn rent språklig, for da måtte klokka gått videre til 24:10, 24:30, osvosv.

Og da vil det eneste logiske være at når den timen er gått er klokka 25:00.

Forresten så har jeg sett åpningstider bli benevnt som til 00:00 et par steder, så det finnes de som har skjønt det ;)

I følge denne fantastiske logikken er det jo komplett umulig at klokken kan bli 01. Det er jo ikke et tall som kommer etter 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men måten vi uttrykker tiden på handler om språk :)

Jeg tror det er en grell sammenblanding av datateknikk og språk her. I muntlig dagligtale bruker jeg "11 på kvelden" eller "11 på formiddagen" og "ved midnatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne fantastiske logikken er det jo komplett umulig at klokken kan bli 01. Det er jo ikke et tall som kommer etter 23.

Hvis man skulle skrevet 24:10 osv så måtte det blitt slik. Men det er nå slik det fungerer at det heter ikke 24:05 eller noe slikt. Klokken begynner på nytt etter 23:59:59.

Hva var så ulogisk med det? Jeg sier jo at det ikke er mulig....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...