Gå til innhold

Kommenterer du når du ser gravide som røyker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på ikea i dag og da jeg gikk ut døren der fikk jeg røykstank rett i ansiktet. Jeg blir generelt provosert over at folk må stå rett ved inngangsdører og røyke for jeg bare makter ikke lukten. Derfor snur jeg meg og kikker stygt på vedkommende som står og røyker, legger merke til at dama er høygravid. Hun ser at jeg ser og slenger fra seg "hva glor du på?". Jeg må si jeg ble ganske overasket over å få tilsnakk når det tross alt er henne som burde gå skamme seg så jeg svarte bare at hun skal være glad jeg nøyet meg med å glo på henne. Trodde virkelig vi var kommet lenger i 2015 enn at gravide står og smatter på røyken. Blir kvalm av sånne ressurssvake mennesker!

Anonymous poster hash: 970ac...d3c

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mammanicolene

Følte du deg bra på din høye hest når du så slik ned på henne? Jeg h.a.t.e.r røyk og spesielt at gravide røyker, men jeg har levd lenge nok til å skjønne at jeg ikke skal dømme andre. Du vet ikke hva hennes grunn er og du har helt ærlig ikke noe med hva hun gjør heller!

Endret av mammanicolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at hun var gravid da? :fnise:


Nei, jeg gidder ikke å bry meg.
Hun får ta konsekvensene selv, tragisk og egoistisk av henne og gi barnet eventuelle problemer senere.

Men det kunne absolutt vært verre, har møtt på høygravide kvinner på bar /uteplass, beruset og heller nedpå med shotter ._.
Er jo kvinner som snuser under hele svangerskapet også....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ingenting med å sitte på en høy hest å gjøre? Er man gravid så tar man hensyn til individet som utvikler seg inni deg. Røyk er skadelig, og det er på sin plass at folk reagerer når gravide står og røyker (eller drikker alkohol forsåvidt).

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne som røyker en sigarett om dagen gjør at fosteret har nikotin 24 timer i seg - altså, en sigarett om dagen gjør at fosteret egentlig har røyket hele svangerskapet.

Det finnes ingen grunn til å røyke når du er gravid. Ingen som helst gyldig grunn.

Hva om man er avhengig?

Anonymous poster hash: eedb2...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om man er avhengig?

Anonymous poster hash: eedb2...dbb

Så får man slutte. De er ikke de første kvinnene i verden som har vært avhengig av røyk.

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte du deg bra på din høye hest når du så slik ned på henne? Jeg h.a.t.e.r røyk og spesielt at gravide røyker, men jeg har levd lenge nok til å skjønne at jeg ikke skal dømme andre. Du vet ikke hva hennes grunn er og du har helt ærlig ikke noe med hva hun gjør heller!

For meg er det helt naturlig å ikke røyke når man er gravid, det handler ikke om å føle seg bedre. Hvem vil sitt eget barn så vondt som å være full av gift hele svangerskapet? Hvis du så henne slå barnet sitt, ville du bare tenkt at nei her må jeg se en annen vei og ikke si noe for det er ikke min sak? Det er like mye barnemishandling og omsorgssvikt å ikke gi barnet de beste forutsetninger for å bli født frisk.

Og hvis du leste innlegget mitt så ser du det står jeg ha henne the evil eye allerede før jeg så at hun var gravid fordi hun stod midt i inngangen der andre skal gå.

Anonymous poster hash: 970ac...d3c

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg TS. Det er ren og skjær egoisme! Blir kvalm av unnskyldningene de ofte kommer med også. "Legen sa det er bedre med litt enn stress for baby", "røyka med de andre ungene også". Sistnevnte kommentar kom fra en mor som måtte sette sønnen på sprøyter fordi han ikke vokste i puberteten....

Anonymous poster hash: e1a77...fcf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en slik debatt på facebook i dag. Der var 50/50 imot og "for". Mot-siden gikk så langt å kalle det barnemishandling, for siden kom med masse unskyldninger om stress som gjorde det umulig å slutte.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært ekstrem-avhengig av snus. Brukte 1.5 boks i døgnet og de gangene jeg prøvde å slutte lå jeg i fosterstilling i dagesvis og var sikker på jeg skulle dø. Bare det å fikse håret ble umulig. Likevel klarte jeg å slutte på dagen når jeg fant ut jeg var gravid. Dette er ikke et innlegg for å skryte av meg, men for å understreke at jo, man kan faktisk slutte selv om man er avhengig. Har ingen respekt for de som velger å utsette sitt eget barn for de farene nikotin påfører.

edit; ser hvor passende avataren min er akkurat nå :P

Endret av neon_sun
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en slik debatt på facebook i dag. Der var 50/50 imot og "for". Mot-siden gikk så langt å kalle det barnemishandling, for siden kom med masse unskyldninger om stress som gjorde det umulig å slutte.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært ekstrem-avhengig av snus. Brukte 1.5 boks i døgnet og de gangene jeg prøvde å slutte lå jeg i fosterstilling i dagesvis og var sikker på jeg skulle dø. Bare det å fikse håret ble umulig. Likevel klarte jeg å slutte på dagen når jeg fant ut jeg var gravid. Dette er ikke et innlegg for å skryte av meg, men for å understreke at jo, man kan faktisk slutte selv om man er avhengig. Har ingen respekt for de som velger å utsette sitt eget barn for de farene nikotin påfører.

edit; ser hvor passende avataren min er akkurat nå :P

Er også ekstremavhengig av snus, og har savnet det hver eneste dag hele svangerskapet (som straks er over). Snusen har fått meg gjennom angst og mye tungt her i livet, og ville snuse for alltid. Alikevel sluttet jeg på dagen da jeg plutselig fikk en positiv test. Forjævelig vanskelig, men sånn er det bare!! Og det som stod her om høygravide som shotter på byen, altså wtf :redd: ille å røyke men å shotte sånn syns jeg er forbeholdt forferdelige mennesker.

Anonymous poster hash: bd591...b7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer ikke, men dømmer dem i mitt stille sinn og tenker mine tanker om hvor stor mangelen på intelligens er og hvor lite de egner seg som mødre når røyken er viktigere enn babyen i magen.

Hun hørtes ut som et skikkelig sjarmtroll også da som slang ut "hva glor du på?"

Blir nok neppe "årets mamma" med det første.

Anonymous poster hash: 89794...77e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommenterer ikke, tror ikke det hjelper. Alle vet vel hvor skadeligt dette er uten å motta stadige kommentarer fra fremmede. Og det hjelper ingen at mor røyker i smug eller låser seg inne i graviditeten, røyken er like skadelig for barnet om man røyker skjult eller i full offentlighet.

Men tenker mitt om hva moren utsetter barnet sitt for. Synes ikke det er ok å røyke som gravid.

Anonymous poster hash: 112c8...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke. Jeg vet ikke hva som ligger bak, men jeg er overbevist om at de kvinnenne dette gjelder ikke røyker med lett hjerte. De har det nok vanskelig nok uten at fremmenfolk skal legge sten på byrden.

Vi har forskjellig utgangspunkt og bakgrunn, og ting som oppleves som problemfritt en person kan virke helt uoverkommelig for en annen. Det er ikke opp til meg å dømme fremmede mennesker jeg vet ingenting om.

Det jeg derimot (av bitter erfaring) vet, er at de med forutinntatthet og et svart/hvitt verdenssyn har en vane med å møte seg selv i døra.

"Whenever you feel like criticizing any one . . . just remember that all the people in this world haven't had the advantages that you've had."

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer ikke, det har ikke jeg noe med :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du hvordan man slutter, kan du hjelpe meg?

Anonymous poster hash: eedb2...dbb

Frem til du finner det ut, får du prøve å unngå graviditet.

Anonymous poster hash: 99c2a...257

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt naturlig å ikke røyke når man er gravid, det handler ikke om å føle seg bedre. Hvem vil sitt eget barn så vondt som å være full av gift hele svangerskapet? Hvis du så henne slå barnet sitt, ville du bare tenkt at nei her må jeg se en annen vei og ikke si noe for det er ikke min sak? Det er like mye barnemishandling og omsorgssvikt å ikke gi barnet de beste forutsetninger for å bli født frisk.

Og hvis du leste innlegget mitt så ser du det står jeg ha henne the evil eye allerede før jeg så at hun var gravid fordi hun stod midt i inngangen der andre skal gå.

Anonymous poster hash: 970ac...d3c

Du hadde jo litt godt av kommentaren da, det var ikke sånn at hun spurte om din mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ingenting med å sitte på en høy hest å gjøre? Er man gravid så tar man hensyn til individet som utvikler seg inni deg. Røyk er skadelig, og det er på sin plass at folk reagerer når gravide står og røyker (eller drikker alkohol forsåvidt).

Selvfølgelig stemmer dette, men det er jo deres valg. Det er ikke fremmede folk på gata sin buisnis å kommentere dette? Og hva tror du man oppnår ved det? Tror du at de slutter å røyke hvis de sjikaneres på gata?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer ikke, tror ikke det hjelper. Alle vet vel hvor skadeligt dette er uten å motta stadige kommentarer fra fremmede. Og det hjelper ingen at mor røyker i smug eller låser seg inne i graviditeten, røyken er like skadelig for barnet om man røyker skjult eller i full offentlighet.

Men tenker mitt om hva moren utsetter barnet sitt for. Synes ikke det er ok å røyke som gravid.

Anonymous poster hash: 112c8...e55

Dette! Man kan tenke hva man vil i sitt stille sinn, men det hjelper virkelig ingenting å kommentere og tråkke på folk. Hva er det som skal komme ut av det? Jeg tenker at gravide som røyker eller drikker eller gjør andre skadelige ting, bør få hjelp av profesjonelle. Det å kommentere er liksom så håpløst, føler at det er samme folk som kommenterer til overvektige mennesker at de ikke burde spise den sjokoladen. Altså det har INGENTING for seg, de kommer ikke til å gjøre bedre livsstilsvalg på grunn av du føler for å øse av din visdom. De VET at det er skadelig, de trenger ikke deg til å fortelle dem det. Mest sannsynlig blir de bare mer lei seg/sint/frustrert og føler at de trenger en sigg for å trøste seg med...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...