Gå til innhold

Livet med lille F og nr 2 i magen <3


Frøkenanonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjempefin historie og store gratulasjoner herfra :hjerte: Takk for at du delte!

 

Hold ut med de såre niplene og plutselig går ammingen som en lek og blir en ren kosestund!

 

Takk for det! Jeg fungerer heldigvis på det ene brystet, men det andre er blitt så ille at selv ikke ammeskjold hjalp. Nå er det kun pumping for å skåne det mest mulig, selv om dèt også river opp igjen sårene så jeg blør. Det ser ut som en blodig kjøttkake... Ser ikke for meg at jeg tørr å slippe henne til der igjen på minst en uke til. 

 

Fin fødselshistorie, så tøff du er!

Min baby var heller ikke spesielt nydelig da hun ble lagt på brystet mitt, med halve ansiktet og kroppen dekket av et tjukt lag med fosterfett. ;) Nå er hun derimot verdens skjønneste! :jepp:

 

Jeg så en annen baby på sykehuset med masse fosterfett i ansiktet, det var ikke spesielt nydelig nei  :fnise: Det er godt det ikke ser slik ut for alltid ;) Og ja, nå er hun bare nyydelig :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh tårer i øynene! Går det bedre med lille jenta nå? Har hun fått et navn?

 

Jenta har det bra nå ja :) Dagen etter de oppdaget bilyden på hjertet, klarte de ikke å finne den lengre. Og crpen senket seg før vi dro hjem, så alt ble godt sjekket på henne :) 

 

Hun har fått navn ja, lille F :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært snart to uker med ammemareritt.

 

Det startet med at F måtte tvangsammes hver 3. time første døgnet hennes. Hun var kvalm og kastet opp etter fødselen, og snurpet igjen munnen når jeg skulle amme, ville ikke ha. Hjelperene der tok tak for meg og stappet nippel i munnen hennes allikevel - men da ble hun jo liggende å sutte ytterst på nippelen. Dette skulle ødelegge hele starten på ammingen. 

 

Den ene nippelen min er fra før av litt innover, og er ikke helt "rund og fin" når den blir stimulert ut. Så det er den det gikk hardt utover. På natt nr 2 prøvde jeg ammeskjold på denne. Jeg smurte meg med purelan, jeg lufttørket. Jeg gikk uten klær i 3,5 dag på sykehuset fordi det var så sårt. Men jeg fikk til å amme, så jeg dro hjem. 

 

Ting ble bare verre og verre, jeg anspente meg veldig og gruet meg til å amme. Ene natten lå jeg og ristet og skalv av stress for ammingen, var kjempekvalm og følte meg betent i hele kroppen. Svigermor satte akupunktur på meg i 2 omganger, og dette hjalp veldig. Fant også en bedre ammestilling som løsnet det for ryggen min. 

 

Ammeskjold hjalp ikke noe særlig, og en natt måtte jeg gråte til kjære og si at hun ikke får lov til å slippe til på det brystet. Nippelen ser jo ut som en blodig kjøttkake! :( Etter det har vi pumpet dette brystet og hun får amme på det andre. Jeg kjøpte meg mam-kompresser(geleputer som skal holde det bakteriefritt, lindrer - og jeg klarte å bruke klær igjen!). Jeg var til legen og fikk tatt crp og dyrkningsprøve på meg selv. Crp var heldigvis fin.

 

Det friskeste brystet blir bedre og bedre, og jeg vurderer å snart kutte ut mam-kompress på dette og bare smøre med purelan. Kan jo ikke bruke kompress for evig tid :P 

I dag kom dommen da: Jeg har stafilikokker på det dårlige brystet...  :grine: Heldigvis kan hun fint både amme og få melk fra brystet fordet. Men jeg må ta antibiotika.. F har slitt veldig med magen den siste uken, og jeg kjenner jeg gruer meg til antibiotikaen - håper ikke den lager for mye krøll for dette! 

 

Det positive, og motivasjonen min er at F legger godt på seg! Bare se her:

 

Fødsel: 2948

1/10: 2780

2/10: 2862

6/10: 3085

8/10: 3235

 

Hun har faktisk fått litt bollekinn  :danse: Produksjonen min er upåklagelig, så ting kunne jo vært stilt verre såklart. F er ei nydelig jente som de siste nettene ikke vil sove andre steder enn inntil meg. Det tar noen timer før jeg får henne oppi babynestet. Og da er hun våken like etterpå for å amme :fnise: Som er hver 2,5 time de siste dagene!! F er sterk i nakken, og kunne løfte det selv når hun lå på magen når hun var 11 dager! Hun stirrer meg lenge inn i øynene og blir fortryllet om jeg synger eller stryker henne under haken. Jeg elsker henne  :lillesky::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring med puppene! Jeg hadde gule stafylokokker selv, og antibiotika fungerer veldig kjapt altså. F går jo strålende opp i vekt. Godt jobba!

Kos deg videre med lillemor :hjerte: Jeg lover at alt går seg til med puppene altså :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff det der hørtes helt grusomt ut! 

Var det jordmødrene som insisterte på at hun måtte ammes så ofte det første døgnet?

Det hørtes snodig ut.. 

 

Men fint at det går bedre nå da. Bare å glede seg til du har fått antibioitikaen unnagjort nå så blir det helt bra. :)

 

Hun legger jo så godt på seg også, du er kjempe flink. 

Godt å høre at dere koser dere. :)

Endret av Beccy87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det med ammingen, men du er heldig som har god produksjon. Her er det desverre lite/ingen produksjon men frøkna ser ut til å ha det bra uansett. Det er skikkelig koselig når de ligger å ser på deg :D 

 

Kos deg masse med lille nurket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring! Det høres virkelig ikke godt ut, men godt det er hjelp å få :klem:

Håper du nyter din nybakte tilværelse på tross av såre bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, syns synd på dere som sliter sånn med ammingen. Her er brystvortene fremdeles såre, men de blir stadig bedre i alle fall! Frøkna mi brukte meg som smokk de første dagene, andre natta sugde hun konstant i sju timer (!), men de på barsel syntes bare det var bra hun tok brystet så bra. Ikke engang da hun gulpet blod (mitt blod altså) fikk jeg noe særlig hjelp eller råd. Takk og pris for at vi begynte med smokk allerede dag fire...

Men kjempebra at dere har det så fint ellers, og at hun legger så godt på seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring med puppene! Jeg hadde gule stafylokokker selv, og antibiotika fungerer veldig kjapt altså. F går jo strålende opp i vekt. Godt jobba!

Kos deg videre med lillemor :hjerte: Jeg lover at alt går seg til med puppene altså :klemmer:

 

Takk for det! Hvordan så det ut hos deg? Jeg har akkurat som litt brunlige flekker på niplene, fikk bare beskjed om stafylikokker. Håper antibiotikaen virker like raskt som på deg da :) Ja jeg gir ikke opp puppestellet med det første ^^

 

Uff det der hørtes helt grusomt ut! 

Var det jordmødrene som insisterte på at hun måtte ammes så ofte det første døgnet?

Det hørtes snodig ut.. 

 

Men fint at det går bedre nå da. Bare å glede seg til du har fått antibioitikaen unnagjort nå så blir det helt bra. :)

 

Hun legger jo så godt på seg også, du er kjempe flink. 

Godt å høre at dere koser dere. :)

 

Siden hun var litt lav i vekt i forhold til termindato, ville de at jeg skulle amme så ofte. 

Ja jeg heier på antibiotikaen :) Takk for det, vi koser oss så godt vi kan ;) 

 

Skjønner godt det med ammingen, men du er heldig som har god produksjon. Her er det desverre lite/ingen produksjon men frøkna ser ut til å ha det bra uansett. Det er skikkelig koselig når de ligger å ser på deg :D 

 

Kos deg masse med lille nurket 

 

Huff ja synes virkelig synd på deg som sliter med produksjonen! :( Godt at frøkna har det bra, men du må jo også ha det bra oppi det hele :hjerte: Jaaa du føler det er en god kontakt når de stirrer og gir deg alle de forundrende uttrykkene  :lillesky: Deilige nurkene våre! Godt å høre at du også klarer å kose deg tross startproblemer  :hug:

 

God bedring! Det høres virkelig ikke godt ut, men godt det er hjelp å få :klem:

Håper du nyter din nybakte tilværelse på tross av såre bryst.

Det er riktignok en liten demper, men prøver å nyte så godt jeg kan. Er bare skremmende hvor raskt tiden går!!  :sjokkert: Alle sier det men.. Herlighet, hadde ikke trodd det skulle være slik :P

 

Huff, syns synd på dere som sliter sånn med ammingen. Her er brystvortene fremdeles såre, men de blir stadig bedre i alle fall! Frøkna mi brukte meg som smokk de første dagene, andre natta sugde hun konstant i sju timer (!), men de på barsel syntes bare det var bra hun tok brystet så bra. Ikke engang da hun gulpet blod (mitt blod altså) fikk jeg noe særlig hjelp eller råd. Takk og pris for at vi begynte med smokk allerede dag fire...

Men kjempebra at dere har det så fint ellers, og at hun legger så godt på seg! :)

 

Ja jeg var også smokk, og i dag feks har hun ammet hver 2. time! Det blir jo ikke bedre av det :P Med ammeskjold brukte hun 1 time i snitt før hun var fornøyd - kjempetrasig. Men 7 timer amming!!  :sjokkert: skjønner godt tuttestart da :fnise: Så lenge de ikke blir forvirra er det nok ikke noe galt i det ^^ Vi måtte også innføre det på dag 7. Dårlig oppfølging av de på barsel hos deg da.. Virker som at de driter litt i plagene, så lenge en får til ammeteknikk, ungen suger og ikke faller for mye i vekt. Legger frøkna di på seg masse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S har gått opp en halv kilo fra fødselsvekt, så det er ingen tvil om at hun får i seg nok hvertfall! ;)

Enig i at tiden går fort, dagene bare flyr avgårde! Føler klokka er 16 før vi i det hele tatt har kommet i gang med dagen, og vips har hun blitt 16 dager gammel! Må snart begynne å forberede meg på å begynne på jobb igjen. ;)

Har du forresten hatt på de mam-kompressene hele tiden? Står jo at man bare skal ha de en time av gangen, men må innrømme at jeg har hatt de på mye lenger enn det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S har gått opp en halv kilo fra fødselsvekt, så det er ingen tvil om at hun får i seg nok hvertfall! ;)

Enig i at tiden går fort, dagene bare flyr avgårde! Føler klokka er 16 før vi i det hele tatt har kommet i gang med dagen, og vips har hun blitt 16 dager gammel! Må snart begynne å forberede meg på å begynne på jobb igjen. ;)

Har du forresten hatt på de mam-kompressene hele tiden? Står jo at man bare skal ha de en time av gangen, men må innrømme at jeg har hatt de på mye lenger enn det. :sjenert:

 

En halv kilo du!  :danse:  Fantastisk!! 

Hahah ja jeg har allerede ringt jobben og hørt om de har noen planer for meg når jeg kommer tilbake :fnise:

 

Ja det har jeg! Var ikke klar over det, takk for info! Kan jeg spørre hvor lenge du har gått med de? Hva skjer om en bruker de lengre? Jeg har jo gått med de 24/7 i sikkert snart en uke! :sjokkert:  Jeg har kuttet ut å bruke det på det gode brystet og bruker heller en krem som heter Unguentum eller noe slikt. Men jeg bruker det fremdeles konstant på det syke brystet. Ellers klarer jeg ikke ha på meg klær. Og melkeoppsamler er ikke gunstig å bruke nå når jeg sliter med stafylikokker. Vet faktisk ikke hva som er best å ha på akkurat nå  :vetikke: Melkegangene starter også å tette seg litt til, så jeg vil ikke gå uten klær og kjøle puppene ned. Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spurte hvordan det så ut hos meg. I starten var det bare et hvitt belegg i sprekken etter jeg hadde pumpet, men etterhvert kom det gul, vannete pussvæske ut en stund etter pumping (jeg ammet heller ikke på det vonde brystet). Så ble det gule sårskorper når det tørket inn (her var det om å gjøre å ikke hekte skorpa borti noe). Jeg satt med puppene på lufting store deler av døgnet (men dette var jo i juni), smurte purelan og bruke libero sine ammeinnlegg (de fester seg ikke fast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med de mye lenger enn en time to ganger om dagen altså. Jeg er jo ikke like sår som deg, så jeg har brukt en kompress og byttet på hvilket bryst den sitter på etter hver amming. Kanskje vært på type to ganger tre timer om dagen per bryst eller noe? :vetikke: Skjønner ikke helt hvorfor den ikke skal være på noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også med flate brystvorter. Venstre pupp var en stund også helt rar og veldig sår. Fant nesten ikke brystvorta! Så er avhengig av skjold. Og E har blitt så vant til å bruke skjold at hun lenger ikke vil suge uten.. Misunner de som har lange brystvorter!! :P

Godt det er bedre for deg nå da! Amming i starten er veldig krevende syns jeg.. Og så vil de jo ha pupp hele tida å, men det går seg vel til etter hvert :) viktigste er jo at de legger på seg og har det bra ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sliter også med flate brystvorter. Venstre pupp var en stund også helt rar og veldig sår. Fant nesten ikke brystvorta! Så er avhengig av skjold. Og E har blitt så vant til å bruke skjold at hun lenger ikke vil suge uten.. Misunner de som har lange brystvorter!! :P

Mine har blitt lange :P Sluttet med skjold etter 2 måneder. I begynnelsen måtte jeg omtrent trykke brystvorta inn i munnen hennes til hun fikk tak :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har blitt lange :P Sluttet med skjold etter 2 måneder. I begynnelsen måtte jeg omtrent trykke brystvorta inn i munnen hennes til hun fikk tak :ler:

Ååh! Kanskje det er håp enda?? Hadde vært så digg å kunne amme uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ganske ofte at det går seg til med flate brysvorter! Jeg har en av hver, men faktisk så er den flate mye lettere for lillegutt å få tak i uten at jeg må hjelpe noe særlig til. Den former seg fort veldig fint til en liten knopp når han suger på den. Den som er "lang" må jeg alltid passe på at han får riktig tak, for han har helst lyst å bare ha selve knoppen i munnen og ikke skikkelig grep. Blir derfor ganske fort sårt. Nok om mine brystvorter i din dagbok :fnise:

 

Hvordan går det med DINE bryster? Er de kommet seg nå? Håper virkelig det, tenker tilbake med gru på de første ukene med såre bryster, og jeg hadde ikke sykdom slik du har fått. Håper dere koser dere med lille F :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...