Gå til innhold

Tar dere barna fri fra skolen for å reise på ferie?


79kreps

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine tok meg ut fra barneskolen og ungdomsskolen for å reise på ferie. Var på 4 sydenturer fra jeg var 9 til 14.

Husker ikke helt om det var skole hver gang vi var i syden, kunne jo vært i en høstferie eller vinterferie.. Men ble iallefall tatt ut kanskje 1-2 ganger.

Blei a folk av meg og :P Går ikke glipp av så mye på en barn/ungdomsskole på en uke.

Tok heller ingen skade av det og ingen i klassen ble sjalue.



Anonymous poster hash: 20379...83b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har jeg gjort flere ganger. Barna lærer mer av det enn vanlig skole. De har selvsagt lekser med seg, men de lærer mye av å være på tur. Språk, kultur, matematikk (valutaregning :D), historie, geografi. Men mine barn er sterke faglige, da.



Anonymous poster hash: d16a2...e6e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mange grunner, men hovedgrunnen er at det er viktig for meg å lære barna mine arbeidsmoral som tilsier at vi ikke bare tar oss fri og reiser bort akkurat når det passer oss. Og de som mener at ungene ikke går glipp av noe, har aldri vært i et klasserom etter at de gikk ut av skolen selv. Dessuten skaper det merarbeid for lærerne, og det er en uting.

Helt enig. Det har jo Vært på nyhetene og i avisa at man ikke burde ta med barna på ferie i skoletiden. De har jo MYE ferie, så det må da kunne gå an å dra på ferie da.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt en forutsetning at de ligger godt an i fagene. Om jeg fikk beskjed fra skolen at mine barn henger etter i ett eller flere fag så hadde det ikke vært noe tema en gang, for da er ikke forholdene lagt til rette til at det er forsvarlig å ta de ut en uke.

Og barna blir selvsagt informert i forkant om at alt skolearbeid de går glipp av skal gjøres på turen, og som alt er blitt sagt her er ventetiden på flyplass og selve flyturen ypperlig sted å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det har jo Vært på nyhetene og i avisa at man ikke burde ta med barna på ferie i skoletiden. De har jo MYE ferie, så det må da kunne gå an å dra på ferie da.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

Barna har mye ferie ja, men hva om foreldre ikke har ferie på samme tidspunkt? Er det da greit at de får seg en ferie ellers i året selv om det går på bekostning av skolen?

Noen driver gjerne gård, har små firma eller det er andre grunner til at det ikke er kvalifiserte ferievikarer å oppdrive midt i fellesferien eller at det er økonomisk forsvarlig at hele bedriften stenger ned i dette tidsrommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å gjøre det. Når man har bestemt seg for å få barn, må man nesten følge skolens regler også.

Dessverre er det ikke alle som gidder det. Husker jo når jeg gikk på skolen, da var det ofte folk i klassen som var på ferie. Det var spesielt en jente var mye i Syden. Husker en gang hun ikke fikk fri pga det var midt i tentamen. Jammen meg dro de ikke avgårde til Syden uansett.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kommer ikke til å gjøre det. Når man har bestemt seg for å få barn, må man nesten følge skolens regler også.

Eller bo et sted hvor det er fullt lov å søke fri for ferie, sånn som her jeg bor. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt forskjellen på å ta barna ut 1-2 dager grunner turneringer eller andre behov to ganger i året kontra det å ta de ut 5 dager sammenhengende.

I rene fraværsdager blir det det samme, men som sagt er mye av mitt syn på dette tuftet på det at reglene skal føles også når de ikke er ideelle akkurat for oss. Derfor synes jeg det er mye lettere å forsvare at poden bør få fri når han er tatt ut til en internasjonal turnering, heller enn at jeg vil spare penger på å dra på en ferie vi ville dratt på uansett, på et tidspunkt som passer skolen dårlig.

Hvis det ikke er et prinsipp blir det jo absolutt det samme om man drar en-to dager tre ganger, eller en full uke en gang, enig i det.

Vi har også skoleflinke unger, men jeg føler ikke at det gjør noen forskjell i forhold til det å ta ferie på ukurante tidspunkter (med unntak for mulige once in a lifetime-opplevelser, som nevnt av andre foran). Det er ikke av redsel for at de ikke skal henge med at vi lar være å dra, uansett. Men av hensyn til reglene og arbeidsbyrden for lærerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir det samme i fraværsdager, men grunnlaget en søker permisjon for er ulikt. Hvorfor skal det ene være akseptert men ikke det andre?

Det vil jo garantert være noen som mener at dere burde holdt barnet på skolen fremfor å sende det på turnering, på samme måte som du mener at å ta barnet fri på grunn av ferie ikke er akseptert.

Jeg synes også at det er viktig for en familie å kunne ha en ferie i lag, samhold, opplevelser og alt en ferie vil innebære. For mange med 2 barn eller flere så er eneste alternativet å reise på en slik ferie å legge den utenfor skoleferien grunnet økonomi. 20 000 kontra 60 000 for uke er mye penger for de fleste.

Det er selvsagt ikke snakk om å gjøre dette en gang i året eller flere ganger i året, men å gjøre noe slik annet hver år kan jeg ikke se at skader noen.

Og hva er en "once in a life time" opplevelse? Selv om det per dags dato ser umulig ut å reise på for eksempel Safari, så betyr ikke det at situasjonen er den samme om 5-10 år, gjør det? Så om en da vinner en ferie, barna må tas ut fra skolen i 10 dager så er det greit fordi det er en mer eksklusiv ferie enn det å være en uke i for eksempel Spania?

Endret av 79kreps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det har jo Vært på nyhetene og i avisa at man ikke burde ta med barna på ferie i skoletiden. De har jo MYE ferie, så det må da kunne gå an å dra på ferie da.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

Arbeidsmoral ja,,, syns det er mer å ta på de som lar barna være hjemme om de er bare litt snørrete...

Feriefleksibilitet er det i arbeidslivet også, så ferie noen dager ekstra om man tar med seg skolen på tur er ikke å ødelegge arbeidsmoral.

mange har ikke ferie på sommeren, vintetren, etc pga de jobber på feriesteder og er sosongbasert. da må man jobbe når det er jobb å få... Men selfølgelig bedre om disse barna ,må ha pass i alle ferie da foreldre jobber, og i tillegg ikke får ferie med barna..

Anonymous poster hash: d34f3...3a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Dessverre er det ikke alle som gidder det. Husker jo når jeg gikk på skolen, da var det ofte folk i klassen som var på ferie. Det var spesielt en jente var mye i Syden. Husker en gang hun ikke fikk fri pga det var midt i tentamen. Jammen meg dro de ikke avgårde til Syden uansett.

Anonymous poster hash: 96e90...b05

Nei det er jeg klar over. Mine foreldre er av den sorten som tar ut barnebarna 14 dager midt i november for syden ferie de kunne lagt til høstferien. Vi har iallefall bestemt oss for og legge feriene til da skolen har ferie, så får vi heller spare litt ekstra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det en uke hvert år da de gikk på barneskolen. Vi har familie i utlandet, og jeg er student og enslig mor. Så økonomisk var det dette vi måtte gjøre. Nå er begge mine flinke på skolen, og nesten aldri syke. Så selv med den uken fri, så har de lavt fravær. Men da største startet på ungdomskolen gjør vi ikke det lenger.



Anonymous poster hash: e0299...c87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen vi har gjort det i min familie var da søstra mi var nær døden av sykdom, ellers har vi kun reist i helger og skoleferier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av mange grunner, men hovedgrunnen er at det er viktig for meg å lære barna mine arbeidsmoral som tilsier at vi ikke bare tar oss fri og reiser bort akkurat når det passer oss. Og de som mener at ungene ikke går glipp av noe, har aldri vært i et klasserom etter at de gikk ut av skolen selv. Dessuten skaper det merarbeid for lærerne, og det er en uting.

Jeg ble en sjelden gang tatt ut fra skolen for å reise på ferie, blant annet for to sydenferier. Kan ikke si jeg har tatt noen skade av det. Har heller ikke dårligere arbeidsmoral eller dårligere utdanning enn mine medelever fra barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Jeg synes at om foreldre tar barn ut av skolen når det ikke er skolefri. Så burde barna straffes med at de må gå et år om igjen.

Straff foreldrene ved å straffe barna.

Så kan vi se om foreldrene kan leve med seg selv. Vell viten om at de er grunnen til at deres unge må gå et år igjen.

ja da jeg vet dere er uenige. Men det bryr jeg meg ikke om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

I rene fraværsdager blir det det samme, men som sagt er mye av mitt syn på dette tuftet på det at reglene skal føles også når de ikke er ideelle akkurat for oss. Derfor synes jeg det er mye lettere å forsvare at poden bør få fri når han er tatt ut til en internasjonal turnering, heller enn at jeg vil spare penger på å dra på en ferie vi ville dratt på uansett, på et tidspunkt som passer skolen dårlig.

Hvis det ikke er et prinsipp blir det jo absolutt det samme om man drar en-to dager tre ganger, eller en full uke en gang, enig i det.

Vi har også skoleflinke unger, men jeg føler ikke at det gjør noen forskjell i forhold til det å ta ferie på ukurante tidspunkter (med unntak for mulige once in a lifetime-opplevelser, som nevnt av andre foran). Det er ikke av redsel for at de ikke skal henge med at vi lar være å dra, uansett. Men av hensyn til reglene og arbeidsbyrden for lærerne.

Angående det uthevede: Det er veldig vanlig at fravær som skyldes deltakelse i idrett på nasjonalt eller internasjonakt nivå, kan strykes fra vitnemål. Dette gjelder opp til 10 dager, jamnfør forskriftene til Opplæringsloven. Fra høyt nivå regnes dette derfor ikke som det samme som feriereiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra er pedagogisk perspektiv er det en uting å ta barna ut fra skolen. De mister mye læring og ikke minst det sosiale samspillet mellom medelever.

Og for ikke å snakke om den jobben lærerene må gjøre med å lage ekstra arbeid til disse "sydenelevene". Og det er ikke bare ditt barn som tar ut feire midt i skoleåret så tanken "men, herlighet, noen ekstra sider i matteboka og litt lesing klarer vel læreren å ordne opp" kan du slå fra deg først som sist. Det er mye ekstra jobb i løpet av et skoleår med slike "sydenelever". Jeg er glad jeg jobber på en skole der det ikke er lov å ta fri, både for meg og for barna mine.

Anonymous poster hash: 0dea4...6d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at man tar sitt barn ut for en ukes ferie, problemet er at når alle gjør det så vil man ha en klasse som aldri får vært samlet skikkelig og det skaper ikke kontinuitet for bygging av samhold og ro og orden. Om der alltid er et par som er syk og et par som er på ferie så merkes det fort.

Jeg tror nok jeg kunne vært tilbøyelig til å ta barna ut av skolen for ferie, men jeg ser absolutt problemstillingen med at det alltid er noen borte.



Anonymous poster hash: d62dd...41e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger jo ikke å lage ekstraarbeid.

Om lærer har laget ukeplanen slik den skal være laget så står alt som skal gjøres der, og da kan vi som foreldre passe på at dette blir gjort i løpet av den aktuelle uken.

Ingen barn tar skade av å være en uke vekke fra andre elever, de er tross alt med vennene sine stort sett døgnet rundt ellers.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger jo ikke å lage ekstraarbeid.

Dette viser at du ikke har noen forståelse for hvordan det er å være lærer, eller at lærer har ansvaret for at alle elevene når læreplanmålene. Selvfølgelig skaper det ekstraarbeid, læreren må f.eks. forsikre seg om at eleven har nådd målene for den uken han/hun har vært borte, alt som skal gjennomgåes i løpet av en uke står sjelden på ukeplanen og hva tror du skjer når elevene kommer hjem og så "Ops, vi glemte visst matte-arbeidet, vi........" Og hva i all verden er vitsen med å være på ferie om ungene skal bruke seks timer daglig på skolearbeid uansett? Absolutt all erfaring viser at det ikke er noe som fungerer i realiteten

Selv om du kanskje er pliktoppfyllende og sørger for at ungene gjør det de skal, er det alltid andre foreldre som ikke er sånn. Av hensyn til læreren og klassen, er dermed det eneste fornuftige å nekte alle å dra. For skolen kan ikke skjønnsmessig vurdere om elevene er pliktoppfyllende nok, har gode nok grunner, ligger tilstrekkelig godt nok an med skolearbeid osv.

Anonymous poster hash: ee1e0...f08

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...