Gå til innhold

Tar dere barna fri fra skolen for å reise på ferie?


79kreps

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det ikke er lov å søke barne fri med begrunnelse ferie lengre, men en kan søke om permisjon så lenge en ikke nevner ordet ferie. Kanskje ikke helt moralsk riktig, men det var løsningen jeg fikk da jeg spurte rektor på skolen her om å få fri til barna grunnet ferie.

Så jeg lurer på om der er noen andre her som tar barna ut i fra skolen en uke i løpet av ett skoleår?

En får jo turer i mai/juni eller august/september til 1/3 av prisen sammenlignet med skoleferier, i tillegg til at en kan nye sommeren her hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har barna besteforeldre eller noen andre som kan passe dem mens du drar på ferie? Det beste er å ikke ta de ut av skolen.



Anonymous poster hash: f7960...1c2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt utenkelig for meg å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie. Da skulle det i så fall vært noe som var av typen "kun én mulighet i livet"-opplegg.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barna besteforeldre eller noen andre som kan passe dem mens du drar på ferie? Det beste er å ikke ta de ut av skolen.

Anonymous poster hash: f7960...1c2

Hva for noe?

Hele poenget er jo selvsagt at barna skal være med på ferien!

Så lenge barna er flinke på skolen, ligger godt an i alle fagene og har mulighet til å ta med seg skolearbeid for den ene uken det er snakk om så synes jeg ikke det er så kritisk å ta de ut en uke i fra skolen.

Hvorfor ser dere på dette som ett problem?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men jeg hadde lett tatt dem ut. Skolen går SÅ SEINT her, at det jo nesten ikke er progresjon i løpet av en uke. Så lenge barnet ikke slet og hang etter på skolen, så hadde jeg tatt dem ut. Det gir og barn fra ikke så rike foreldre muligheten til å ikke være "de eneste" som ikke får dratt til utlandet hvert år.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt utenkelig for meg å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie. Da skulle det i så fall vært noe som var av typen "kun én mulighet i livet"-opplegg.

Hvorfor er det utenkelig for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva for noe?

Hele poenget er jo selvsagt at barna skal være med på ferien!

Så lenge barna er flinke på skolen, ligger godt an i alle fagene og har mulighet til å ta med seg skolearbeid for den ene uken det er snakk om så synes jeg ikke det er så kritisk å ta de ut en uke i fra skolen.

Hvorfor ser dere på dette som ett problem?

Så hvorfor lagde du innlegget om du allerede har bestemt deg?

Anonymous poster hash: f7960...1c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men jeg hadde lett tatt dem ut. Skolen går SÅ SEINT her, at det jo nesten ikke er progresjon i løpet av en uke. Så lenge barnet ikke slet og hang etter på skolen, så hadde jeg tatt dem ut. Det gir og barn fra ikke så rike foreldre muligheten til å ikke være "de eneste" som ikke får dratt til utlandet hvert år.

Det er faktisk ett godt poeng. En uke fravær i løpet av ett år, og da spesielt på barneskolen, vil ikke gjøre noe fra eller til på barnas lærdom gjennom skoleåret. Og det er fint mulig å ta med seg lekser for den uken når en drar så de får gjort samme oppgaver som de andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor lagde du innlegget om du allerede har bestemt deg?

Anonymous poster hash: f7960...1c2

Kan en ikke be om andres synspunkt på ting selv om en har bestemt seg? Jeg spurte aldri om hva jeg skal gjøre, jeg spurte hva dere andre gjør. To helt ulike ting, med mindre du føler du MÅ gjøre som alle andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er lov å søke barne fri med begrunnelse ferie lengre, men en kan søke om permisjon så lenge en ikke nevner ordet ferie. Kanskje ikke helt moralsk riktig, men det var løsningen jeg fikk da jeg spurte rektor på skolen her om å få fri til barna grunnet ferie.

Så jeg lurer på om der er noen andre her som tar barna ut i fra skolen en uke i løpet av ett skoleår?

En får jo turer i mai/juni eller august/september til 1/3 av prisen sammenlignet med skoleferier, i tillegg til at en kan nye sommeren her hjemme :)

Det er fortsatt lov mange steder i landet :) Så det er ingen generell regel om at man ikke kan søke fri.

Og ja, jeg har gjort det og kommer til å gjøre det igjen hvis vi ønsker det. Norsk barneskole er så latterlig dårlig faglig sett, at man lærer mye mer av en uke i utlandet med omregning av valuta, språktrening, skrive postkort hjem, ny kultur og oppleve annerledes klima, enn en uke i Norge med skole.

Iløpet av en skoleuke i feks. 1.klasse var det for min datter tre timer gym/svømming, to timer frilek og en fridag. Legg til tre kvarters matfri hver dag, så endte det opp med at hun mistet ca to dager med skoletimer. Det forsvares fullt og helt av meg, og jeg mener hun lærte MYE mer av å være på ferie en uke enn de to dagene med skoletimer.

Hadde skolen i Norge vært bedre kan det hende jeg hadde sett annerledes på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det utenkelig for deg?

Av mange grunner, men hovedgrunnen er at det er viktig for meg å lære barna mine arbeidsmoral som tilsier at vi ikke bare tar oss fri og reiser bort akkurat når det passer oss. Og de som mener at ungene ikke går glipp av noe, har aldri vært i et klasserom etter at de gikk ut av skolen selv. Dessuten skaper det merarbeid for lærerne, og det er en uting.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Mest av prinsipp, fordi det faktisk ikke er lov i den kommunen vi bor og jeg har lite lyst til å overføre tanken om at "Joda, det er en regel, men den gjelder jo ikke helt for oss". Og litt fordi at jeg ser at det blir merarbeid for lærere og forsinkelse for andre elever når halve klassen vil ha ferie før og etter vinterferieuka, for eksempel.

Det finnes unntak, selvfølgelig. De to eldste barna fikk tilbud om å bli med bestemor til et land veldig langt borte som vi neppe hadde reist til i løpet av barndommen deres, i en påskeferie. Da ba vi om tre dager fri og fikk det, slik at de kunne bli der i to fulle uker, noe annet ble for dumt. Og jeg har bedt sønnen fri til viktige turneringer i utlandet, da som oftest bare en dag eller to. Men jeg ber ikke (og ville nok ikke fått) ungene fri en uke eller to før skoleslutt eller etter skolestart, bare så vi skal få billigere ferie. Og det utgjør ganske store summer for oss som skal reise med åtte personer, men da får vi heller reise sjeldnere.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt barna ut av skolen noen ganger for å reise på ferie/tur. Nå har jeg f.eks fått fritak for 4 skoledager ifm familiebesøk på den andre siden av landet.

En gang så var vi i Kenya i flere uker, da måtte jeg melde jenta ut av skolen og søke henne inn igjen når vi kom tilbake, dette pga det gies ikke fritak over 14 dager. Dette er nok ikke noe som kommer til å skje igjen da det var en "once in a lifetime"-opplevelse. Tror jeg.

Ha aldri vært problemer med å få fritak pga reiser. Har en mann som reiser endel i jobben sin til mange spennende land, og siden han får reise og opphold dekket så er det kjekt å være med å oppleve andre land, byer og kulturer. Jentungen har lært veldig mye på disse turene, hun ble bl.a tidlig sterk i engelsk. Matteboka har forresten alltid vært med på tur, så hun ikke blir hengende etter der.

Hun har lekser de gangene vi har vært lengre borte, og hun får alltid i lekse å skrive reisedagbok og holde foredrag for klassen når hun kommer tilbake. Etter Kenya-turen lagde vi powerpoint-fremvisning der hun viste bilder og fortalte fra turen, tror faktisk hun holdt på en hel skoletime.

Dette er da på barneskolen, jeg ser at når hun begynner på ungdomskolen så er ikke dette ei mulighet lengre pga tellende fravær og karakterer.

(hun er forøverig ei skolesterk jente som fungerer bra sosialt i klassen).

Edit:

Jeg har ikke søkt fri på slutten av skoleåret eller begynnelsen pga billigere reiser. I sommerferien så reiser vi på tur når det er ferie. Men da vi var i Kenya så var vi borte nesten hele desember.

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når alle tenker at det ikke gjør noe om MINE barn er borte en uke, og det er 25 foreldrepar i klassen, så kan du jo tenke deg hvordan det blir. Ofte skal barna ha sydentur med både mor og far, og det skal skje i skoletiden fordi det er billig. Lekser er bare en liten del av skolearbeidet, i tillegg så foregår det også undervisning i 25 timer den uken pluss lekser, det er ganske mye for barna å ta igjen.

Om en absolutt må prioritere ferie fremfor barnas skoleplikt så gjør det siste uken i juni. Når en starter skoleåret er den første uken kjempeviktig for å etablere rutiner og godt klassemiljø. Det er frustrerende å starte med fem-seks tomme pulter, og det skjer veldig mye med relasjonene i klassen den første uken. Og ja, en starter med fag med en gang.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra barneskolen ja. Bare å ta dem ut.



Anonymous poster hash: b1b19...87d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har gjort det. Søkte med bakgrunn i at vi ønsket å ta med skolearbeid på turen og ta undervisningen selv på ferie. Vi la ferien til en uke med helligdag og inneklamt fri, så ble bare tre dager.

Skolearbeid på flyet, og evt litt før vi reiser og når vi kommer hjem. Går så fint så :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå var månedene jeg førte opp bare ett eksempel for å få frem prisforskjellene. Det kunne like gjerne ha vært februar/mars, eller onsdag før vinterferie/påskeferie for å forlenge ferien.

Jeg ser ikke helt forskjellen på å ta barna ut 1-2 dager grunner turneringer eller andre behov to ganger i året kontra det å ta de ut 5 dager sammenhengende.

Å ikke ta oss fri å reise bort når det passer oss? Hva er det for noe tull da? Det er jo nettopp det stort sett hele Norge gjør, selvsagt med unntak. En kan de aller fleste steder styre sine ferier selv i arbeidslivet, og dermed kan en ta seg fri og reise bort når det passer en selv.

Det må jo uansett godkjennes av skolen, så at det er et veldig stort problem for lærerne slik det blir sagt her tror jeg ikke noe på. Ukeplan tar en med, der står alt som skal gjøres den aktuelle uken, og om skolen innvilger permisjon så er jo det en helhetsvurdering fra skolens side som tilsier at det ikke er noe problem at vedkommende tar fri i den aktuelle tidsperioden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal til Spania/Frankrike etc. så kan du lære dem litt gloser fra det språket. Læring er læring, og slike ting sitter for barn, fordi det er moro å kunne bruke dem i praksis :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en barneskole med over 300 elever og det er ofte at barn er borte på ferie i 1-2 uker. Ikke de samme barna hver gang selvfølgelig, men flere har en sånn ferie en gang i løpet av et skoleår. Er sjeldent det er helseferier som for eks revmatisme.

Anonymous poster hash: dc70a...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Vi kommer ikke til å gjøre det. Når man har bestemt seg for å få barn, må man nesten følge skolens regler også.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...