Gå til innhold

Hvorfor kommer debatten opp igjen til hver eneste jul om juleavslutting i kirken for de som går på skolen?


tonelise10

Anbefalte innlegg

Like sikkert som det er jul så kommer denne debatt opp igjen.

Skal de som går på barneskolen gå eller ikke gå i kirken?

Det jeg lurer på er flere ting:

1. Hvorfor kommer denne debatten om igjen til hvert år?

2. Er det så farlig å få med noen ord fra Bibelen på vei inn i julehøytiden?

3. Hvorfor skal vi som er vokst opp med å gå i kirken til julavslutting og i julen lytte på de som ikke er mot dette med julebudskapet?

4. Det som folk som ikke tenker over at de som er mot å gå i kirken skal likevell feire jul. Hvorfor gjør det?

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre.

6. Hva med dette at kirken er del av kulturarven og basisfunamentet for det norske samfunnet? Dette gjelder både norske lover, etikk og moral.

7. Er det som er tingen at Norge skal avkristens fullstending?

Skal Norge det så vi ikke feire jul, påske, pinse osv.

Så dersom noen kan gi meg et godt svar på disse syv punktene skal jeg gi vedkommende en flaske brus som takk for gode argument.

Jeg vil at du skal tenkte nøye igjennom disse spørsmålene før du svare.

Nå vil jeg ha satt fokus på dette en gang for alle, så vi slipper å høre noe mer mas om at det ene og andre.

VÆR SERIØS og Kjør debatt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret er vel veldig enkelt. Så lenge det er en juleavslutning forbundet med kristendom, som innebærer et press ovenfor alle de som ikke liker kristendom, så vil det være et tema.

Utgangspunktet for innlegget ditt er at du ikke LIKER at debatten blusser opp.

Det er noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er å blande religion med Yulefeiringen. Jesus ble i følge Bibelen verken født midt på vinteren eller i år 0 (-1), så hvorfor man skal feire "Christmas" når det er Yule (Jul). Kan ikke dere kristne lage deres egne feiringer?



Anonymous poster hash: b353e...e06
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula her opprinnelig lite med kristendommen å gjøre. Derfor er det ikke rett å kritisere folk for å feire jul, men ikke ønske å ta del i skolegudstjeneste. Jeg feirer jul fordi det er tradisjon. For meg er det ingen som helst tradisjon å gå i kirka, og er det heller ikke for barna mine. Og heldigvis er det sånn at vi alle er mennesker med fri vilje, og vi må få lov til å velge at jula er en tradisjon vi ønsker å ta del i, men samtidig velge bort den kristene delen av jula.

Jeg mener at de som ønsker å sende barna i kirka får gjøre det, så får vi som ikke ønsker det la være. Er det virkelig så vanskelig? Eller MÅ dere kristne alltid pakke alt som har med kristendom ned gjennom halsen på oss andre?



Anonymous poster hash: 0dbbe...ab8
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jul har ingen verdens ting med kristendom å gjøre. Du forveksler kristmesse og jul. Foreslår at du begynner med deg selv og kutter ut alle hedenske tradisjoner fra din kristusfeiring. Når du er ferdig med å feie for din egen dør kan du la resten av oss feire kristendomsløs jul i fred.

Anonymous poster hash: 25166...fcb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like sikkert som det er jul så kommer denne debatt opp igjen.

Skal de som går på barneskolen gå eller ikke gå i kirken?

Det jeg lurer på er flere ting:

1. Hvorfor kommer denne debatten om igjen til hvert år?

2. Er det så farlig å få med noen ord fra Bibelen på vei inn i julehøytiden?

3. Hvorfor skal vi som er vokst opp med å gå i kirken til julavslutting og i julen lytte på de som ikke er mot dette med julebudskapet?

4. Det som folk som ikke tenker over at de som er mot å gå i kirken skal likevell feire jul. Hvorfor gjør det?

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre.

6. Hva med dette at kirken er del av kulturarven og basisfunamentet for det norske samfunnet? Dette gjelder både norske lover, etikk og moral.

7. Er det som er tingen at Norge skal avkristens fullstending?

Skal Norge det så vi ikke feire jul, påske, pinse osv.

Så dersom noen kan gi meg et godt svar på disse syv punktene skal jeg gi vedkommende en flaske brus som takk for gode argument.

Jeg vil at du skal tenkte nøye igjennom disse spørsmålene før du svare.

Nå vil jeg ha satt fokus på dette en gang for alle, så vi slipper å høre noe mer mas om at det ene og andre.

VÆR SERIØS og Kjør debatt.

Det pågår en krig mot kristendommen i den vestlige verden. Denne krigen er drevet av den vestlige eliten. Et utslag som denne krigen har gitt seg, er at eliten forsøker å fjerne alle referanser til kristendommen i forbindelse med julen.

Nettstedet vdare.com har skrevet om denne krigen i mange år nå. Her er bidraget for 2013:

http://www.vdare.com/articles/war-against-christmas-2013-cultural-marxist-elite-deadlocked-by-leaderless-american-resista

Jeg gidder ikke å skrive noe utførlig om dette, men refererer bare til vdare.com når det gjelder å forstå hvordan krigen føres, og hvem som står bak denne krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor kommer denne debatten om igjen til hvert år?

- fordi den stadig er aktuell.

2. Er det så farlig å få med noen ord fra Bibelen på vei inn i julehøytiden?

- selvsagt er det ikke farlig, men de som ikke er kristne ønsker vel friheten til å la være å gå i kirka og høre på opplesning fra bibelen.

3. Hvorfor skal vi som er vokst opp med å gå i kirken til julavslutting og i julen lytte på de som ikke er mot dette med julebudskapet?

- hvorfor skal vi ikke lytte til det? Samfunnet utvikler seg og forandrer seg stadig. Skal vi ikke lytte til nye stemmer, men kun forholde oss til hvordan det var da vi vokste opp og la det være normen for all tid fremover?

4. Det som folk som ikke tenker over at de som er mot å gå i kirken skal likevell feire jul. Hvorfor gjør det?

- Selve julefeiringen trenger ikke å være kristen. Det å gi gaver, kose seg med god mat på de gitte dagene kan man fint gjøre uten at de nødvendigvis må gå i kriken eller ha en kristen tilhørighet. En vinterfeiring har det jo vært i Norge også før kristendommen kom.

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre.

- Hvorfor skal alle mennesker tvinges til å feire, og ha den samme basisen for feiringen? Hva skade gjør det om noen vil feire på en annen måte, ikke ønsker å gå i kirka for eksempel?

6. Hva med dette at kirken er del av kulturarven og basisfunamentet for det norske samfunnet? Dette gjelder både norske lover, etikk og moral.

- I Norge har vi religionsfrihet. Det er en bra ting. Vi kan tenke og tro det vi måtte ønske, uten at vi skal straffes for det. Kristendommen er en viktig kulturarv som vi bør lære om, men at vi lærer om kristendommen og hvordan den har påvirket samfunnet vårt er ikke det samme som at vi skal måtte utøve troen.

7. Er det som er tingen at Norge skal avkristens fullstending? Skal Norge det så vi ikke feire jul, påske, pinse osv.

- Vi har ikke lenger statskirke i Norge, men fortsatt baserer vi oss på de fleste høytidene, fordi det er tradisjon og fordi de fortsatt er viktige for mange mennesker. Selv tror jeg at vi med tiden vil enten vil fjerne eller omdøpe en del av disse hellig dagene.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLLO I LUKEN!!!

Dette er det mest dummeste jeg har hørt.

Har ikke jul med kristendom å gjøre?

Det er akkurat det den har.

Jeg mener dersom vi skal ta bort kristendomen så kan vi både avskaffe både påsken, pinsen osv.

Dette er tydligvis starten på at Norge skal avkristens.

Også som TS sier, det skader vel ikke få med noen ord fra Bibelen heller. For dette er mye fornuftig som står der (understreker ikke alt , men mye av det.



Anonymous poster hash: 334e0...b11
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLLO I LUKEN!!!

Dette er det mest dummeste jeg har hørt.

Har ikke jul med kristendom å gjøre?

Det er akkurat det den har.

Jeg mener dersom vi skal ta bort kristendomen så kan vi både avskaffe både påsken, pinsen osv.

Dette er tydligvis starten på at Norge skal avkristens.

Også som TS sier, det skader vel ikke få med noen ord fra Bibelen heller. For dette er mye fornuftig som står der (understreker ikke alt , men mye av det.

Anonymous poster hash: 334e0...b11

En gang til, og med en bitteliten teskje: Det var julefeiring her i Norge og mange andre land LENGE før kristendommen. Så selvfølgelig kan man feire en ikke-kristen jul!

Anonymous poster hash: 217da...0dd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLLO I LUKEN!!!Dette er det mest dummeste jeg har hørt.Har ikke jul med kristendom å gjøre?Det er akkurat det den har. Jeg mener dersom vi skal ta bort kristendomen så kan vi både avskaffe både påsken, pinsen osv.Dette er tydligvis starten på at Norge skal avkristens. Også som TS sier, det skader vel ikke få med noen ord fra Bibelen heller. For dette er mye fornuftig som står der (understreker ikke alt , men mye av det. Anonymous poster hash: 334e0...b11

Å gi gaver til hverandre har ikke med kristendommen å gjøre. Jesus ble ikke født på vinteren. Juletreet er ikke av kristen tradisjon. Overflod av mat og folk som spiser hos hverandre har røtter fra førkristen tid. Er egentlig veldig lite med norsk jul som har med kristendom å gjøre. Til og med ordet jul stammer fra før kristendommen inntok Norge. Julenissen har absolutt ingenting med kristendommen å gjøre.

Land ble kristnet med vold og grusomheter. Når folk ikke ville gi slipp på de førkristne feiringene, begynte bare myndighetene å late som det hadde noe med kristendommen å gjøre. Katolikkene i Roma fant ut at de skulle si at Jesus ble født i juletider ca. 300 år etter Kristus. Det finnes ingenting i bibelen som antyder dette. Det er faktisk derfor jehovas vitner ikke feirer jul - fordi det er en hedensk skikk.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre.

Men ønsker du virkelig at Norge skal være en slik stat? Ønsker du det også dersom det som blir påtvunget er noe du ikke vil ha/gjøre? Er det ok for deg at flertallet bestemmer, sånn at hvis muslimer blir flertallet i Norge en dag, kan de bestemme at vi ikke får lov å gå i kirken?

Og hvis du ønsker deg til et sted der man ikke har reelle valg, men blir straffet om man ikke f.eks. følger religiøse normer, hvorfor drar ikke du til "en annen plass"? Et sted der det faktisk er sånn, framfor å ville forandre på det samfunnet som er her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen har vært her siden 1500-tallet t.o.m før,så det å si at kristendommen ikke er norsk blir feil. Alle som snakker om jol og det der,feirer dere odin og tor og da eller?siden dere feirer jo ikke jesus? Pick da,hva/hvem feirer dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen har vært her siden 1500-tallet t.o.m før,så det å si at kristendommen ikke er norsk blir feil. Alle som snakker om jol og det der,feirer dere odin og tor og da eller?siden dere feirer jo ikke jesus? Pick da,hva/hvem feirer dere?

Jeg tilbringer tid med familie, spiser god mat, utveksler gaver. Julefeiring er tradisjon som eksisterte i Norge lenge før Norge ble kristent.

Jul var vel egentlig en lysfest? Altså feiring av at det blir lysere og lysere ute.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så jul har ikke med kristne å gjøre? Når ble Jesus født i bibelen? Skrives jul som yul?



Anonymous poster hash: 68374...d5a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jul har ikke med kristne å gjøre? Når ble Jesus født i bibelen? Skrives jul som yul? Anonymous poster hash: 68374...d5a

Tror ikke det står helt spesifikt når Jesus ble født i bibelen.

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Midtvinterdagen

Jul stammer fra feiringen jeg linket til.

Her står det om opprinnelse til de forskjellige skikkene: http://www.aftenbladet.no/jul/Juleskikkenes-opprinnelse-2086203.html

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Ser ikke problemet. Foreldre har jo full anledning til å ta barna ut fra gudstjenesten om de synes dette er så skrekkelig farlig og ødeleggende for barna sine.



Anonymous poster hash: 29b29...a39
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ønsker du virkelig at Norge skal være en slik stat? Ønsker du det også dersom det som blir påtvunget er noe du ikke vil ha/gjøre? Er det ok for deg at flertallet bestemmer, sånn at hvis muslimer blir flertallet i Norge en dag, kan de bestemme at vi ikke får lov å gå i kirken?

Og hvis du ønsker deg til et sted der man ikke har reelle valg, men blir straffet om man ikke f.eks. følger religiøse normer, hvorfor drar ikke du til "en annen plass"? Et sted der det faktisk er sånn, framfor å ville forandre på det samfunnet som er her.

Jeg skjønner ikke dette innlegget. Vi HAR jo regligionsfrihet i Norge i dag. Ingen TVINGES til noe som helst. Heller ikke å gå i julegudstjeneste. Det er ingen tvang, og foreldre kan holde dem ute av den. Så hva er egentlig problemet?

Dessuten har jeg vært på disse skolegudstjenestene, og det handler i stor grad om medmennskelighet og ofte hvordan man skal være mot hverandre, og tillegg til historien om Jesu fødsel. Man skulle tro litt positiv input om medmennskelighet kunne vært bra for både den ene og den andre i dagens skole, der tusenvis av barn blir mobbet på skolen.

Norge er pr dags dato et land tuftet på kristendommen, og skal jeg være helt ærlig så tror jeg vi skal være glad for at det ikke er islam.

Det vil for øvrig aldri skje at muslimer vil bli i flertall i Norge, så det er bare et hypotetisk spørsmål.

Anonymous poster hash: 29b29...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...