Gå til innhold

Bokstaven "å" bør fjernes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ‎06‎.‎02‎.‎2016 at 16.40, AnonymBruker skrev:

Et tilsynelatende godt forsøk, men her har du glemt å bruke din logiske sans, om du har noen. La oss si at bokstaven "å" forsvinner, og man i stedet må skrive "aa". Tror du de som blander "å" og "og" plutselig slutter å begå denne feilen dersom det i stedet står mellom "aa" og "og"?

Anonymkode: b0323...aef

*glemt og bruke

Anonymkode: 4c415...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*glemt og bruke

Det er noe uklart hva du mener å påpeke, men i tilfelle du tror at du har rettet en feil, må jeg dessverre melde at du er på villspor: 
Det skal skrives "glemt å bruke". Han har gjort bare én ting, nemlig å glemme noe. Og hva har han glemt? Jo, å bruke sin logiske sans.

Anonymkode: 9baef...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Selvfølgelig en del praktiske fordeler med å fjerne æ, ø og å, ikke minst når man er i utlandet med utenlandsk pc, og for norske språkbrukere med utenlandsk pc,men ærlig talt, det vil jo gå utover det kulturelle norske særpreget, og det ville jo være litt synd, for å si det mildt.

Dessuten tar det lengre tid å skrive aa. Effektivitet er ikke å forakte. 

Selvfølgelig hadde det vært veldig praktisk dersom alle snakket engelsk eller esperanto, eller kinesisk, men det er vel neppe særlig realistisk de første 2000 årene....

Jeg var for samnorsk i sin tid, og synes nok stadig vekk det hadde vært mer praktisk med ett norsk skriftspråk, men det finnes viktigere saker. Språk er identitet og derfor viktig for 99,9 % av befolkningen.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 15.12, AnonymBruker skrev:

*glemt og bruke

Anonymkode: 4c415...33f

Selvfølgelig en del praktiske fordeler med å fjerne æ, ø og å, ikke minst når man er i utlandet med utenlandsk pc, og for norske språkbrukere med utenlandsk pc,men ærlig talt, det vil jo gå utover det kulturelle norske særpreget, og det ville jo være litt synd, for å si det mildt.

Dessuten tar det lengre tid å skrive aa. Effektivitet er ikke å forakte. 

Selvfølgelig hadde det vært veldig praktisk dersom alle snakket engelsk eller esperanto, eller kinesisk, men det er vel neppe særlig realistisk de første 2000 årene....

Jeg var for samnorsk i sin tid, og synes nok stadig vekk det hadde vært mer praktisk med ett norsk skriftspråk, men det finnes viktigere saker. Språk er identitet og derfor viktig for 99,9 % av befolkningen.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 16.03, AnonymBruker skrev:

Det er noe uklart hva du mener å påpeke, men i tilfelle du tror at du har rettet en feil, må jeg dessverre melde at du er på villspor: 
Det skal skrives "glemt å bruke". Han har gjort bare én ting, nemlig å glemme noe. Og hva har han glemt? Jo, å bruke sin logiske sans.

Anonymkode: 9baef...d79

Det er jo helt irrelevant for saken! Poenget med å fjerne å-en var jo på ingen måte å rette opp i å/og- feil, som for øvrig ser ut til å være den vanskeligste nøtta å knekke for norske innfødte språkbrukere. Det er dessverre mye dårlig språkbruk ute og går, vi lærer mer og mer fremmedspråk og folk tar vel mer og mer utdannelse, men det med å formulere seg er dessverre ikke så høytt verdsatt. Forskere skriver avanserte avhandlinger, men språket er ikke nødvendigvis bra. Hvorfor sørger ikke skolen på lavere trinn for å treffe tiltak her? Eller man kunne fortsette å ha norsktrening på universitetet, for de fleste skal vel skrive noe i jobb og på fritid?

Jeg synes at det er skremmende å se på utarmingen av gode norske formuleringer og godt språk. Og for utlendinger så må det da være veldig forvirrende å møte et vell av tekster med dårlig språk i media og overalt på nettet?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anastasha skrev:

Det er jo helt irrelevant for saken!

Ja, men når noen går til det skritt å rette på en helt korrekt formulering, skal de da ikke få dø i synden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Eg vil vel kanskje seie at x, c og q er mindre nyttige enn infinitivsmerket vårt, då. Men det er kanskje berre meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6 February 2016 at 18.37, AnonymBruker skrev:

Jasså?

Kan du fortelle meg hvordan du ønsker at følgende setning burde skrives uten å, på en slik måte at det ikke blir misforståelser?:

Åtteogåtti ålende åler åt åtsler!

 

Anonymkode: 35cba...df7

For de av oss som er vant med eldre litteratur er det i hvert fall ingen misforståelser i å skrive "Aatte-og-aatti aalende Aaler aat Aatsler." Men det skjærer i øynene, for tradisjonelt skrev man ikke "aatti" men "otti." Samt at verbet "å ete" ("at Æde") ble bøyd til "aad." Og åtsler stavet man "Aadsler."

Det er kanskje enklere å skrive "otte-og-fir-sinds-tyve" enn "otte-og-otti"?

Anonymkode: eb7b3...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...